Participanti & Proiecte
Lecții online la Casa Bună
|
Organizator: ASOCIATIA CASA BUNA |
|
Categorie: Educație, Învățământ, Cercetare |
Focusul Asociației Casa Bună este pe educația copiilor, de acolo vine speranța. Copiii dezavantajați cu care lucrăm au deja bariere sociale din cauza cărora chiar și școala în format fizic este greu de accesat: lipsa suportului în familie, lipsa banilor pentru rechizite, îmbrăcăminte și încălțăminte, pentru detergent pentru a spăla hainele, pentru produse de igienă care să le permită să stea printre colegi fără a le fi rușine. Atunci când carantina a adus noi bariere prin învățământul online sau chiar prin întreruperea cursurilor pentru lungi perioade de timp, am realizat că intervenția noastră este decisivă pentru a îi menține conectați, la propriu și la figurat, la școală. Le-am asigurat tot suportul tehnic pentru a învăța online, dar ne-am concentrat mult și pe cel emoțional prin atenția specială a unui voluntar pentru fiecare copil.
| Scopul proiectului
Am pornit la drum cu gândul că acești copii, abandonați de instituțiile de stat, trebuie să simtă că este cineva acolo pentru ei pentru a merge mai departe la școală. Ne-am propus să mărim numărul de copii cu care lucrăm și implicit de voluntari, cu cel puțin 50 față de anul precedent, să mărim numărul de prezențe ale copiilor din proiect printr-un sistem de stimulente. Am crescut numărul de ore de meditații de la una la două pe săptămână pentru fiecare copil, pentru a asigura un suport consistent. Și ne-am propus să experimentăm mult, să creem un sistem original, adaptat nevoilor copiilor.
| Aria geografica
București, Ilfov (Jilava), Argeș (Lerești, Nucșoara, Berevoiești, Câmpulung), Brașov (Sânpetru)
| Rezumat
În 2021 am fost atenți la nevoile de învățare ale copiilor. Totul a început odată cu pandemia, când am realizat că slabele șanse la educație pe care le au și în vremuri normale copiii defavorizați din Ferentari și din comunitățile rurale sărace scad și mai mult odată cu migrarea spre învățământul online. Abandonul școlar din cauza faptului că nu ar mai fi putut recupera era iminent pentru cei mai mulți dintre ei. Așa că am creat un sistem care s-a dovedit foarte eficient: fiecărui copil i-a fost alocat câte un voluntar cu care să facă meditații unu la unu, de două ori pe săptămână, fiecare copil a primit un echipament pe care să poată face meditații, iar o echipă IT formată din voluntari a asigurat instalarea și mentenanța. Am îmbunătățit metodele de predare și am continuat bunele practici. Am crescut atât numărul de copii prezenți la lecțiile online, cât și calitatea orelor. Dar, cel mai important, copii au învățat prin joacă, au strâns puncte, au luat premii și au căpătat încredere în ei. Săptămână de săptămână, copii și voluntari se întâlnesc online la lecții. Exersează cititul, scrisul, socotitul, dar și un pic de engleză. Fiecare lecție făcută se transformă în puncte care, odată strânse, devin premii. Voluntarii nu mai sunt străinii din calculator. Sunt parte din familiile copiilor. Oficial, facem educație remedială croită pe nevoile și nivelul fiecărui copil. Neoficial, creștem oameni buni.
În 2021, 275 copii au făcut lecții online cu voluntarii lor, 302 voluntari au dat o mână de ajutor la mate și română copiilor, 12.410 ore de meditații au avut loc online, 126 premii au fost câștigate de copiii care s-au ținut de lecții. Iar obiectivul a fost atins: zero copii dintre cei cu care am lucrat au abandonat școala.
| Date beneficiari direcţi
275 de copii de vârstă școlară din medii defavorizate
| Activitati
Copiii defavorizați sunt selectați din localitățile sau zonele cărora ne adresăm, prin intermediul școlii pe care o frecventează sau prin interacțiune directă. Un membru al echipei are un interviu cu familia, prin care identifică nevoia de ajutor și detaliile despre copil. Acestuia i se instalează un computer sau laptop instalat cu aplicații educaționale, se face o evaluare a nivelului de cunoștințe și i se alocă un voluntar potrivit, disponibil în timpul liber al celui mic. Voluntarul primește suport din partea echipei Casei Bune (avem experți în educație atât printre coordonatori, cât și colaboratori externi) își adaptează predarea în funcție de nivelul copilului, care presupune de multe ori educație remedială și recuperarea cunoștințelor cu care cel mic a rămas în urmă. Pentru fiecare oră de meditații online, copilul primește 2 puncte. Pentru fiecare absență pierde 3 puncte. Iar pentru fiecare carte citită primesc 5 puncte. Punctele se cumulează, iar copilul poate să își "cumpere" unul dintre obiectele disponible din donații, de la o jucărie de 10 puncte la un telefon (120 puncte) sau o bicicletă (250 puncte). Sistemul îi ține motivați pe copii, iar prezența lor la meditațiile cu voluntarii a crescut considerabil după introducerea lui. Iar familia primește ajutor în alimente și bunuri doar atunci când copiii au strâns puncte. Mentenanța echipamentelor IT este asigurată de o echipă de voluntari care intervin foarte repede pentru a asigura continuitatea meditațiilor.
| Rezultatele proiectului
Cei mai mulți dintre copiii din proiectul "Lecții online la Casa Bună" necesită educație remedială, făcută cu multă răbdare, atenție și drag. Am pornit la drum cu copii de clasa a patra sau a cincea care cu greu reușeau să citească sau copii de clasa a șaptea pentru care ordinea operațiilor era încă o necunoscută. Mai mult, în contextul dezorganizării școlare cauzate de pandemie, mulți dintre ei nu mai mergeau nici la școală și nici nu mai frecventau cursurile online. Pentru mulți dintre ei, riscul de abandon școlar era și mai ridicat din cuza adâncirii golurilor de cunoștințe și a pierderii contactului cu școala. Prin asigurarea unor echipamente IT permanent funcționale pentru învățarea online, prin oferirea unui sprijin educațional (dar și emoțional) consecvent, chiar și în vacanțe, am reușit să menținem cei 275 de copii din proiect în pas cu cerințele școlare, să le dăm încredere în forțele lor, să le arătăm că ei pot mult mai mult decât știu ei despre ei înșiși. Alături de cunoștințe, proiectul le oferă copiilor modele, interacțiuni de calitate și le dă curaj. Prin utilizarea echipamentelor IT și platformelor digitale sub îndrumarea și supravegherea voluntarilor, copiii au reușit să își dezvolte nu numai abilitățile de citit sau socotit, ci și competențe digitale esențiale. Accesul la tehnologie, sub pretextul învățării, le-a deschis mintea și le-a actualizat cu informațiile digitale cu care copii de vârsta lor fără aceleași provocări sociale, erau demult familiarizați. Învățarea online nu mai este un bau-bau necunoscut și inaccesibil, ci un prieten simpatic.
| Bugetul
1000000
| Parteneri
Asociația Casa Bună, Conservation Carpathia, Primăria Nucșoara, Primăria Lerești
| Website proiect