close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



5 minute de literatură



| Organizator:
    
| Sectiune:
    Artă și cultură
| Problema de fond
    Proiectul a plecat de la identificarea unor disfuncții majore în consumul cultural din România. Sondajele Culturadata și Eurostat indică publicul din România ca având cel mai mic consum de carte din UE–atât în ceea ce privește ponderea celor care citesc,cât și nr. mediu de minute alocate lecturii. În plus, oricât de mic, consumul de carte în România are și o structură deficitară. Conform unui studiu realizat de echipa de proiect pentru revista Cultura, în 2022, mai mult de 50% din literatura consumată în România este reprezentată de traduceri. Pentru comparație,în alte state UE poderea este de 5-20%. Traducerile și importul cultural au un rol foarte important,care merită susținut și dezvoltat, dar este de maximă importanță și creșterea consumului de literatură autohtonă la cote care să reducă decalajul față de celelalte țări din regiune.

| Scopul proiectului
    Scop:facilitarea accesului la cunoașterea și consumul de literatură contemporană românească
Obiective:
Crearea unei colecții de literatură prin implicarea unor 100 scriitori români contemporani în viață(inclusiv de peste Prut)
Crearea unii spațiu on-line care să facă posibilă testarea producției literare(text și audio) în mod gratuit pentru utilizatori
Introducerea lecturii în obiceiurile de consum ale utilizatorilor prin expunerea de 5 minute/zi la conținut literar
Consolidarea scriitorilor consacrați+promovarea autorilor emergenți/debutanți prin co-existența lor în aplicație (ordine random)


5 minute de literatură 5 minute de literatură 5 minute de literatură

| Acoperire
    București

| Rezumat
    Proiectul urmărește facilitarea accesului la cunoașterea și consumul de literatură contemporană românească, prin instrumente actualizate, în acord cu noile obișnuințe ale publicului, suplinind lipsa unei baze de date a autorilor contemporani și nevoile impresariatului cultural.Pentru asta a fost proiectată o aplicație mobilă gratuită pentru utilizatori care conține 100 profiluri de scriitori români contemporani în viață, fragmente de text și lectura lor audio (realizată de către autorii înșiși). Pentru asigurarea unor condiții eficiente de dezvoltare a obișnuinței de consum, proiectul utilizează, ca mijloace de atingere a scopului, următoarele principii: accesibilitate, ritmicitate, diversitate, atractivitate, orientare. Astfel, răspunsul propus de proiect la contextul de la care a pornit se concretizează în: 1. Un spațiu on-line care să facă posibilă testarea producției literare, prin „testere” gratuite și în formate prietenoase (accesibilitate), 2. Content de dimensiuni reduse, pentru a putea fi introdus fără dificultate în programul zilnic (ritmicitate), 3. Rularea unui număr mare de producții pornind de la creații de ficțiune, cu tematici, subiecte și chei stilistice diferite (diversitate), 4. Prezentarea textului literar în format audio-dramatizat (atractivitate), 5. Informații privind poziționarea autorilor textului original în relație cu premiile recunoscute, cu selectarea lor pentru traducere pe piața străină, cu volumul de referințe sau de căutări on-line (orientare).Pe parcursul unor 3 luni, scriitorii români din țară și din străinătate au fost contactați, conținutul a fost colectat,ultima lună fiind dedicată proiectării și testării platformei online.Proiectul a fost o inițiativă a Revistei Cultura, găzduită de Fundația Augustin Buzura și co-finanțată de AFCN.

| Date beneficiari direcţi
    Proiectul adresează patru mari grupe de public, în încercarea de a le aduce cât mai aproape de literatura contemporană autohtonă. În ordine, acestea sunt: 1. Publicul care deja utilizează eBook și audiobook (cu o pondere estimată de 33% din populația României și cu decalaje socio-educaționale mari); 2. Publicul cu un consum mediu anual de 1-10 cărți (cu o pondere estimată de 26%); 3. Publicul care folosește TIC pentru podcasturi, referințe sau resurse formative (cu o pondere estimată de 12% și cu o disparitate majoră urban-rural); 4. Publicul care consumă ficțiune în format video, text sau audio prin intermediul internetului (cu o pondere estimată de 58% și cu decalaje mari în favoarea femeilor). Pe de altă parte, ținta proiectul este ecosistemul literar: autori, edituri, difuzori de carte.
Beneficiari direcți sunt și cei 100+ scriitori români care au beneficiat de promovare gratuită și de accesibilizare a relației lor cu publicuri diverse prin această aplicație. Publicurile scriitorilor aparținând unor genuri literare diferite (SF, literatură autoreflexivă etc.), unor grupuri de vârstă și grade de experiență diferite (autori consacrați și debutanții anului 2023) au fost mixate și, în acest fel, supuse unui proces de literarizare și flexibilizare a preferințelor culturale. Scriitori din România și de peste Prut au fost aduși într-un spațiu comun, proiectul fiind un liant cultural între cele două națiuni.


| Activitati
    Ca acțiuni desfășurate, proiectul s-a materializat în:
1. Canal de comunicare capabil să răspundă exigențelor și obișnuințelor actuale ale publicului, update-at tehnologic, ușor de integrat în rutina zilnică și ușor de customizat în raport cu interese și preferințe personale. – Aplicația mobilă
2. Conținut de tip transmedia, care să faciliteze apropierea de textul literar prin nararea profesionistă și prezentarea în format audio. – O primă colecție de 100+ fragmente literare narate de autorii lor sau de actori
3. Campanii de penetrare a produsului, capabilă să atragă cât mai mulți utilizatori, atât din rândul publicului fidel lecturii, cât și din rândul publicului neinteresat până acum de această practică, dar activat de valențele formatului audio. – Spoturi publicitare, timp de o lună, în rețeaua DigitalSignage din stațiile Metrorex, canal YouTube, canal Spotify.


| Rezultatele proiectului
    Platforma generează beneficii pentru întregul ecosistem al pieței de carte. Cel mai mult au de câștigat autorii emergenți și cei aflați la debut. Editurile și librăriile, prin favorizarea creșterii de audiență și de interes, sunt încurajate să propună publicului operele autorilor români contemporani. Imediat după lansare, platforma a atins audiențe zilnice de peste 2000 de utilizatori. În medie, fiecare dintre utilizatori a accesat 11.5 pagini, iar 21.000 de utilizatori au avut accesări transversale (instalarea app-ului sau abonare la canalul audio de pe Spotify).
89% dintre utilizatori au accesat platforma prin intermediul dispozitivelor mobile, ceea ce este în concordanță cu scorul web vitals de peste 90%.
87% dintre utilizatori sunt din România, iar restul de 13% sunt din Statele Unite, UE, UK și Canada, țări cu o emigrație română semnificativă.
Pe genuri situația este relativ echilibrată, cu un plus relativ pentru publicul masculin (52%). Pentru comparație, majoritatea proiectelor online artistice și culturale înregistrează o preponderență a publicului feminin (cca 60%).
Pe grupe de vârstă, 59% dintre utilizatori sunt în intervalul 35-59 de ani, iar segmentul 18-22 de ani înregistrează o pondere de 15%.
În timpul implementării, dar și în intervalul de după lansare, echipa de proiect a primit solicitări de înscriere în colecție din partea mai multor autori de literatură. Ca rezultat, o nouă colecție de texte se află în pregătire. Complementar, este în curs de constituire și o colecție dedicată literaturii pentru copii.


| Parteneri
    Fundația Culturală Augustin Buzura, AFCN

| Despre organizator
    Fundația Culturală Augustin Buzura este un ONG care are ca obiectiv susținerea sectoarelor culturale și creative, ca factori cu rol major în dezvoltarea societății. Principalul proiect al organizației este Revista Cultura, un produs editorial care urmărește o abordare societală a culturii. În paralel, FCAB derulează programe de educație informală destinate tinerilor, precum:Literatură & Transmedia, România Mobilementary, Dă mai departe! (mentorat cultural pentru liceeni, în desfășurare)

| Website proiect
    https://5minutedeliteratura.ro/



Copyright © Gala Societății Civile - 2024
Site dezvoltat de Netvibes

-->