Participanti & Proiecte
Acceleratorul de Sustenabilitate pentru ONG-uri
|
Organizator: Asociatia Young Initiative |
|
Sectiune: Dezvoltare economică și socială |
Proiectul a fost inițiat în anul 2021 în context pandemic, când sectorul ONG din România a trecut prin provocări considerabile în ceea ce privește reziliența sa. Având în vedere misiunea AYI de sprijinire a dezvoltării sectorului ONG, precum și vasta experiență din mediul rural a World Vision, am realizat o analiză de nevoi la care au participat 74 de ONG-uri. Am constatat astfel lipsuri semnificative în sector (10% din ONG-uri dispar anual, 40% au bugete anuale sub 1000 euro, 90% din ONG-urile din rural nu au angajați, 60% din cele din urban nu au angajați etc.). Rezultatele studiului se găsesc aici: https://www.management-ong.ro/nevoi-invatare-ong/ .
În plus, am organizat înainte de proiect un program pilot de micro comunități pe model coaching circles "Stronger Together" prin care am putut testa atât nevoia, cât și unele metode.
| Scopul proiectului
S: Creșterea capacității organizațiilor nonprofit din România de a dezvolta procese de management sustenabil, învățare și dezvoltare organizațională în vederea unui impact sporit în comunitate.
O1. Creșterea capacității organizaționale a cel puțin 20 ONG-uri din România printr-un program dedicat de tip „Accelerator de ONG-uri”;
O2. Dezvoltarea a 3 cursuri în format MOOC pe tematicile Reziliență Organizațională, Comunicare, Buna Guvernanță;
O3. Dezvoltarea unui instrument de tip Self-Accelerator care integrează metodele folosite în cadrul programului de Accelerator de ONG-uri.
| Acoperire
Național
| Rezumat
În România gradul de profesionalizare a sectorului nonprofit este redus, ceea ce pune în pericol sustenabilitatea ONG-urilor și impactul pe care acestea îl au în comunitate. În urma elaborării unui studiu, Asociația Young Initiative și Fundația World Vision România și-au unit forțele și au inițiat Acceleratorul de Sustenabilitate pentru ONG-uri, finanțat prin programul Active Citizens Fund România.
Proiectul și-a propus să contribuie la profesionalizarea și sustenabilizarea sectorului ONG din România, având 3 componente majore:
- Un program de accelerare de dezvoltare organizațională pentru 20+ de ONG-uri care activează în trei domenii tematice: rural, tineret și drepturile omului/educație civică/mediu;
- Un pachet de 3 cursuri MOOC (online) pe tematicile identificate în analiza de nevoi (Comunicare Nonprofit, Bună Guvernanță, Reziliență Organizațională), de care beneficiază acum peste 400 de cursanți;
- Un instrument de tip Self-Accelerator care să ofere oricărui ONG acces ghidat la pașii principali și metodele, template-urile și modelele care pot sprijini organizația în procesul de dezvoltare organizațională.
Tot în cadrul proiectului a fost organizat și Forumul Sustenabilității ONG, în octombrie 2023, eveniment de referință în sector, ce beneficiat de o participare a peste 115 de reprezentanți din sectorul ONG, business și educațional.
Prin componenta de accelerare de ONG-uri au fost sprijinite 25 de organizații din toate regiunile țării, care au trecut printr-un proces intens timp de 16 luni. Acestea au beneficiat de un pachet de sprijin ce a constat în coaching personalizat, 2 întâlniri fizice de rețea, vizită de sprijin din partea coach-ului, vizită de consultanță din partea echipei de management, early access la cursurile MOOC și a Self-Accelerator.
| Date beneficiari direcţi
ONG-uri cu activitate în mediul rural - 14
ONG-uri din domeniile educație civică, mediu, drepturile omului - 6
ONG-uri de tineret - 5
Fiecare organizație a trecut printr-un proces de autoevaluare la începutul și la finalul programului, pe baza formularului finanțatorului, urmărind indicatori din zona de management, bună guvernanță și comunicare.
| Activitati
Proiectul a avut 3 componente majore, strâns legate între ele, după cum urmează:
1. Program Accelerator ONG - Am selectat un număr de 25 ONG-uri (prin 2 apeluri), care au trecut ulterior printr-un proces de dezvoltare organizațională alături de un coach dedicat (1 coach la aprox. 5 ONG-uri). Cu fiecare ONG s-a realizat un amplu proces de analiză-diagnostic, urmat de planificare strategică și de sprijin în implementarea strategiei. În plus, organizațiile au beneficiat de 2 întâlniri de rețea în format fizic (cu componentă de învățare și conectare), precum și de vizite fizice din partea coach-ului și a echipei de management (consultanță). De asemenea, în octombrie 2023 a fost organizat Forumul Sustenabilității ONG (115 participanți), unde s-au prezentat printre altele rezultatele obținute.
2. Cursuri MOOC - Am dezvoltat un pachet de 3 cursuri MOOC pe Reziliență Organizațională, Comunicare Nonprofit și Bună Guvernanță. Fiecare curs a avut 2 instructori și a implicat cel puțin 5 specialiști ca guest speakers, însumând câte 2 ore de conținut video fiecare. Fiecare curs are 5 module, conținând lecții, interviuri, exerciții practice, template-uri. Până în acest moment aprox. 400 de studenți sunt înscriși la cursuri.
3. Instrument Self-Accelerator - Cumulând metodele folosite în programul Accelerator, am creionat un proces de dezvoltare organizațională pe înțelesul tuturor, cu metode, template-uri și ghidaj pas cu pas.
| Rezultatele proiectului
Rezultate obținute în 2023:
- 24 de ONG-uri au finalizat procesul de dezvoltare organizațională, în etape diferite (dintre care 24 au avut analize-diagnostic finalizate, 16 au avut planuri de dezvoltare organizațională realizate etc.)
- 2 întâlniri de rețea pentru ONG-urile din program, organizate la București în iunie 2022 și martie 2023;
- 1 Forum al Sustenabilității ONG organizat la București în octombrie 2023 (cu 115 participanți naționali);
- 7 vizite de consultanță realizate la ONG-urile beneficiare;
- 4 webinarii tematice organizate pentru ONG-urile beneficiare;
- 3 cursuri MOOC lansate cu aprox. 400 de cursanți (Comunicare Nonprofit, Bună Guvernanță, Reziliență Organizațională);
- 1 instrument Self-Accelerator lansat (2500+ accesări);
Schimbări produse:
- 24 de ONG-uri au trecut printr-un proces de reflecție și analiză intensă a propriei organizații, înțelegând mai bine ce fac bine și ce au de îmbunătățit. În plus, echipele lor au primit acces la informații tehnice utile în managementul organizației și acum sunt mai bine pregătite pentru a duce organizația la următorul nivel;
- 16 ONG-uri au acum un plan strategic construit pe baza nevoilor identificate și și-au îmbunătățit organizarea internă, orientarea spre impact și guvernanța;
- ONG-urile din România au acum acces la un instrument simplificat de dezvoltare organizațională, cu metode, template-uri și ghiduri adaptate la realitatea din teren și pe înțelesul tuturor;
- Sectorul ONG din România beneficiază de un pachet de cursuri inovatoare pe unele dintre tematicile cele mai solicitate de beneficiari;
| Parteneri
Fundația World Vision România (partener)
| Despre organizator
Misiunea Asociației Young Initiative (AYI) este să faciliteze experiențe educaționale care să vină în sprijinul celor care își propun să transforme în bine comunitatea în care trăiesc. AYI are ca principale grupuri-țintă organizațiile nonprofit, cadrele didactice și lucrătorii de tineret și crede puternic în capacitarea celor care la rândul lor au impact direct în comunitate. Asociația activează din 2009 și își propune să aducă abordări inovatoare și bazate pe cele mai noi tendințe globale.
| Website proiect
www.accelerator-ong.ro