Secretariatul General al Guvernului, prin programul S.P.E.R. – Stop Prejudecatilor despre Etnia Roma, a organizat conferinta de presa de lansare a rezultatelor „Barometrului interetnic 2009 – Romii si majoritarii”, realizat prin intermediul institutului IMAS.

Cu aceasta ocazie, s-a dat publicitatii si analiza de presa: Imaginea etniei rome in presa scrisa si stirile TV (autor Media Image) bazata pe monitorizarea a 8 publicatii centrale si a jurnalelor de stiri din prime-time ale principalelor televiziuni, in perioada decembrie 2008 – mai 2009. La prezentarea studiilor au luat cuvantul Ciprian Necula – coordonator proiect S.P.E.R., Monica Alexandru (IMAS), George Domnisoru (Media Image), profesor doctor Marian Preda – Decanul Facultatii de Sociologie si Asistenta Sociala, profesor Adrian Dan – Prodecan al Facultatii de Sociologie si Mircea Toma – expert in cadrul proiectului S.P.E.R.



Barometrul interetnic 2009, realizat ultima data in 2002, este relevant pentru dinamica relatiilor si perceptiilor dintre cele mai importante grupuri etnice din Romania – romani, maghiari si romi. Rezultatele cercetarii au dezvaluit ca, desi comparativ cu 2002, exista o usoara ameliorare a stereotipurilor negative, intre populatia majoritara si populatia roma sunt inca importante diferente de perceptie: 20% dintre etnicii non-romi considera ca romii nu au ce cauta in Romania, iar peste 68% dintre ei refuza ideea intrarii unui rom in propria familie, prin casatorie. De asemenea, este subestimata gravitatea situatiei sociale a romilor, populatia majoritara considerand ca doar 35% dintre romi au venituri sub nivelul minim necesar existentei, cand, de fapt, procentul real este de 75%,conform studiului. Acestia, impreuna cu cei care reusesc sa castige doar minimul necesar existentei, reprezinta 94% din totalul populatiei de romi.
Pe de alta parte, ponderea majoritarilor care folosesc frecvent cuvantul “rom” in loc de “tigan” a ajuns la un modest, dar incurajator 9%, fata de 2 % in 2002.



Analiza media prezentata in intalnire concluzioneaza ca imaginea romilor in presa scrisa si in stirile TV este una inca lipsita de substanta, bazata pe stereotipuri. Daca pana acum, romul era perceput in primul rand ca potential infractor, acum el este acela care strica imaginea Romaniei in lume. Mass media, in marea ei parte, face o distinctie totala intre romi si romani. Temele media referitoare la romi au fost aceleasi dintotdeauna: migratia, infractionalitatea sau actele de violenta. O treime din articolele din presa scrisa din perioada analizata au cuprins prezentari negative la adresa etniei rome. Aproape doua treimi din stirile TV analizate au cuprins prezentari negative si stereotipe ale etnicilor romi,fie prin emiterea de marci tendentioase, fie prin asocierea explicita a etniei cu acte infractionale.

Saracia romilor, accesul limitat la educatie sau alte servicii sociale, discriminarea si abuzurile unor autoritati neglijente sunt inca, din pacate, teme periferice pentru media romanesti.

Cele doua informari au fost urmate de o dezbatere ce a avut ca tema ”Rolul presei in formarea si schimbarea perceptiilor romanilor. Mass media – actor social”. Jurnalistii, seniorii de presa, sociologii si  reprezentanti ai ONG-urilor de drepturile omului au vorbit despre preponderenta articolelor cu incarcatura emotionala puternic negativa pentru atragerea unui numar mare de cititori, granita intre sanctionarea unui discurs discriminatoriu de catre institutii ca CNA si CNCD si libertatea de exprimare, rolul crescand al marketingului si implicit al ratiunilor financiare in  stabilirea politicilor editoriale, modul in care liberul arbitru al jurnalistului conteaza sau nu in respectarea normelor deontologice.



Etnobarometrul concluzioneaza ca diminuarea atitudinilor negative la adresa romilor este direct proportionala cu frecventa interactiunii interetnice. Pentru cea mai mare parte a populatiei insa, imaginea despre romi nu este una creata direct, ci generata si sustinuta prin filtrul stereotipurilor prezente in mass-media, “Mass media ajunge sa creeze modele de normalitate” (Marian Preda), drept urmare, interferentele in deontologia jurnalistului precum si folosirea excesiva a termenului de “tigan” in presa, devin doua comportamente din ce in ce mai periculoase.

Multumim Facultatii de Sociologie, facultate cu cei mai multi absolventi de etnie roma din Romania, pentru gazduirea intalnirii.

Puteti consulta rezultatele celor doua studii prezentate in cadrul conferintei pe www.sper.org.ro si www.sgg.ro

Programul S.P.E.R. - Stop Prejudecatilor despre Etnia Roma, care a debutat in mai 2007, este implementat de Secretariatul General al Guvernului prin fonduri PHARE si are ca beneficiar Agentia Nationala pentru Romi. S.P.E.R. este prima campanie nationala de informare si combatere a prejudecatilor structurale privind romii, initiata de Guvernul Romaniei.  Aflata la cea de-a doua editie, in 2009, platforma S.P.E.R. are ca grupuri tinta atat populatia majoritara, cat si cetatenii de etnie roma.

Pentru mai multe informatii, vizitati www.sper.org.ro sau contactati:
Oana Toiu – 0723 174 467, oana.toiu@ldk.ro,
Marta Banescu – 0723 529 460, sper@ldk.ro 
Pentru informatii si sesizari despre programele PHARE, contactati cfcu.phare@mfinante.ro