Departamentul Arte Textile-Design Textil al Universității Naționale de Arte București vă învită la evenimentul online Licență AT-DT “20/20”, o expoziție de artă textilă dedicată tuturor celor interesați de multiplele posibilități de expresie ale fibrei, în contextul artei contemporane. În fiecare zi, timp de 14 zile absolventele își vor prezenta lucrările de licență realizate aproape integral în perioada stării de urgență, într-un context care a schimbat radical modul în care s-au raportat la practica domeniului artistic ales.

Perioadă eveniment: 30.07.2020-14.08.2020

Profesori coordonatori:
Conf.univ.dr. Viorica Slădescu
Lect.univ.dr. Claudia Mușat
Lect.asoc.dr. Alexandra Rusu
Tehnicieni:
Marin Rodica
Răbîncă Drăgana
Haut Elena

Studenți:
Basan Viviana, Dobre Medeea-Georgiana, Feraru Alexandra-Cristiana, Gongu (Tudor) Roxana, Hupoiu Ruxandra Valentina, Ionescu Teodora, Neagoe Raluca-Elena, Năstăsie Theodora, Popa Andra-Raluca, Racu Andreea-Ioana, Sandu Ana-Maria, Tudorache Adriana-Maria, Ungureanu Flora-Sandra, Vladu Patricia-Loredana
 
20/20 
Lucrările de licență prezente în expoziția „20/20” constituie rezultatul studiului și practicii susținute în domeniul artelor textile și designului textil a celor 14 studente, un drum marcat de schimbări importante survenite pe fondul izbucnirii pandemiei. 
 
Proiectele au prins contur în contextul escaladării gravității situației iar emoțiile prelicenței de la începutul lunii martie au fost dublate de iminența declanșării stării de urgență la nivel național. În momentul avizării lor de către comisia de departament lucrările erau exclusiv elaborate pentru a fi transpuse practic și a face uz de posibilitățile atelierelor și laboratoarelor noastre, astfel studentele demonstrându-și măiestria acumulată în cei 3 ani.
 
Adaptarea la noile metode de predare și coordonare online s-a făcut într-un stil alert pentru a nu periclita experiența anterioară și a preîntâmpina eventualele sincope cauzate de contextul general. Premonitoriu parcă, Umberto Galimberti, în lucrarea sa „I miti del nostro tempo” (Miturile vremii noastre) declara: “Chi non ha il coraggio di aprirsi alla crisi, rinnunciando all idee-mito che finora hanno diretto la sua vita, si espone a quella inquetudine propria di chi più non capisce, più non si orienta.” (Cine nu are curajul să îmbrățișeze criza, renunțând la ideile-mit care până acum i-au ghidat viața, se expune acelei neliniști proprii celui care neînțelegând, îsi pierde și mai mult orientarea.)
 
Soluțiile pentru transpunerea lucrărilor, chiar și parțială, au rezultat chiar din constrângerile întâmpinate. Astfel, lucrările de tapiserie, care necesitau un laborator specializat precum și un ajutor suplimentar din partea tehnicienilor au fost realizate parțial în laboratorul de tapiserie-contexturi, după ridicarea stării de urgență. Pentru celelate proiecte am optat, de la caz la caz, pentru o transpunere parțială în atelierele personale sau la domiciliul studentului. Accentul a fost pus pe dezvoltarea conceptuală și pe o proiectare extinsă, cu multiple posibilități de dezvoltare practică ulterioară.
 
Cele 2 componente ale proiectelor de licență, lucrarea de artă textilă transpusă în materiale specifice și portofoliul de design textil pentru vestimentație sau decor de interior au evoluat în paralel, componenta de design textil fiind avantajată de transferul online al procesului didactic, iar calitatea portofoliilor rezultate este de remarcat.
 
Educația online ne-a impulsionat să căutăm noi metode de conectare prin artă și a revelat implicarea studentelor în demersul creativ. Totodată am încercat să înțelegem cum anume ne transformăm noi înșine ca participanți la actul didactic, prin medierea mijloacelor de comunicare online. Din experiența ultimelor luni am înțeles că mediul este o lume în sine, care de multe ori constrânge la un discurs tautologic.
 
Prin proiectele lor, cele 14 studente, au problematizat diverse aspecte sociale, economice, politice și de mediu și au căutat să transforme publicul din simplu spectator într-un personaj implicat, în unele cazuri chiar sinestezic. În calitate de profesori, ne-am dorit ca cercetarea studentelor să exprime încrederea în educația artistică, ca promotoare a unui discurs critic în cadrul societății, prin analiza temeinică a convingerilor înrădăcinate. Am încurajat subiectele care au rezistat cerințelor de coerență a discursului teoretic și aplicabilității în mediul textil.
Imperativul categoric al creșterii organice în cei 3 ani de studiu a generat sentimente contradictorii și o angoasă a schimbării. Pentru studente, această neliniște s-a transpus într-o continuă chestionare a bazelor conceptuale ale lucrărilor propuse în timp ce pentru profesori ea s-a insinuat ca o teamă a disoluției actului pedagogic. Departe de a fi un simplu transfer de cunoștințe, maieutica propusă de relația nemijlocită tehnologic îndeamnă la un dialog creativ, critic și autocritic.
 
Expoziția online este prezentată în detaliu chiar de studente, prin scurte intervenții-text care însoțesc imaginile, o selecție parcimonioasă a lucrărilor prezentate la examenul de licență. 
 
Mulțumim pe această cale colectivului de profesori și tehnicieni ai departamentului Arte Textile-Design Textil care ne-au susținut de-a lungul celor 3 ani. Se cuvine să mulțumim și familiilor studentelor noastre care le-au acordat sprijinul necesar finalizării studiilor în acestă perioadă marcată de incertitudine.