Cult Research și GRF+, în parteneriat cu EFdeN lansează Barometrul României Responsabile, BARES, sau „Studiul celor 4 Românii”.
 

Studiul introduce pentru prima dată în peisajul românesc metodologia LOHAS, Lifestyles of Health and Sustainability, pentru a oferi o segmentare a românilor pe criterii de stil de viață și responsabilitate socială, explorând 6 dimensiuni cheie. Trei dintre acestea – Sănătate Fizică, Echilibru Psihic, Echilibru Emoțional – sunt centrate pe atitudinea individului față de propria viață și stare de bine. Celelalte trei – Spiritualitate, Conștiință Socială, Ecologie – se concentrează asupra atitudinii față de mediu și comunitate.
 

„Studiul BARES oferă o perspectivă proaspătă de autocunoaștere a noastră, ca români și cetățeni – la o rezoluție mult mai fină și verificată științific. În plus, vine și cu o abordare mult mai aplicată și este o contribuție foarte utilă pentru parteneri instituționali, precum autorități, instituții de învățământ, societate civilă. Acest lucru este valabil și în cazul partenerilor de business, în ceea ce privește educarea, promovarea de standard ESG și promovarea de produse și servicii ce aduc beneficii mediului și comunității”, a declarat Paul Kasprovschi, Research & Evaluation Director GRF+.

 

Echilibrul emoțional, ecologia și sănătatea fizică, în topul intereselor noastre

  • Domeniile de interes la nivel național: Echilibrul Emoțional (7,70) în topul priorităților, urmat de Ecologie (medie 7,27), pe locul al doilea, apoi de Sănătatea Fizică (7,25), Echilibrul Psihic (6,94), Conștiința Socială (6,53) și Spiritualitate - nivelul de interes pentru conectarea cu o forță mai mare decât sine (5,94).
  • În ceea ce privește interesul pentru ecologie, cel mai înalt nivel îl reprezintă așteptarea românilor ca marile companii să se implice cu adevărat în responsabilitatea față de mediu prin crearea de produse și servicii sustenabile și accesibile (medie 8,39).
  • La polul opus se află interesul românilor ca propriile lor decizii de cumpărare să fie bazate pe efectul produselor asupra mediului (6,50).
     

Cine sunt, ce interese au și cum arată cele „4 Românii”

Segmentarea BARES a identificat patru grupuri distincte în funcție de diferențele semnificative în raportările respondenților cu privire la cele 6 dimensiuni investigate:

  1. Avangardiștii sustenabilității. Sunt categoria cea mai preocupată de binele social și de ecologie și cea mai înclinată să contribuie la schimbări pozitive în comunitate. Aceștia reprezintă 36% din totalul populației. 
  2. Centrații pe sine. Sunt satisfăcuți cu stilul actual de viață, au grijă de sănătatea lor (fizică și emoțională), dar pun accentul pe individualism. Aceștia nu sunt interesați de partea spirituală, ecologie sau conștiință socială, dar au un interes relativ ridicat față de ecologie. Acest grup cuprinde 22% din totalul populației.
  3. Spectatorii sociali. Au o satisfacție medie cu stilul de viață, nu doresc să se implice civic sau să facă schimbări. Acest segment are evaluări medii spre scăzute pe toate dimensiunile analizate. Spectatorii sociali reprezintă 26% din totalul populației.
  4. Deconectații social. Nu sunt mulțumiți de aspectele ce țin de alimentație, de sănătatea mintală și emoțională și nici de partea spirituală. Nu sunt interesați de ecologie sau de implicarea civică și conștiința socială. Acest segment acoperă 16% din totalul populației.
     

Când vorbim despre rezultatele în funcție de generații, observăm că 50% din Gen Z se încadrează în categoria Spectatorilor Sociali, în timp ce 0% dintre aceștia sunt Centrați pe sine. Pe de altă parte, Gen X este cel mai reprezentat segment între Avangardiștii Sustenabilității – 41%, urmată de Gen Y – 36%.

„În studiul nostru am observat o tendință mai proeminentă a generațiilor mai mature spre o viață mai sustenabilă. Pentru a avea o perspectivă mai aplicată, am investigat din perspectiva BARES atitudinile și comportamentele românilor față de energia responsabilă și echipamentele bazate pe energie mai verde, alături de partenerii noștri de la EFdeN”, a completat Paul Acatrini, Managing Partner & Research Director Cult Research.

„Pentru a înțelege mai bine comportamentele românilor care au adoptat deja un stil de viață sustenabil, am analizat segmentul prosumatorilor și al celor potențiali (cei care își doresc să devină prosumatori). Astfel, între actualii prosumatori români (100 de mii în România), 44% sunt Avangardiști, 22% sunt Centrați pe sine, 23% sunt Spectatori sociali, iar 13% sunt Deconectați social. Principalii motivatori țin de realizarea de economii financiare, independență energetică, dar și de interesul pentru reducerea amprentei de carbon", a declarat Claudiu Butacu, Co-founder EFdeN.

Intenția de cumpărarea de autovehicule electrice a fost un alt comportament „verde” de interes, analizat în studiu. Astfel, 25% dintre români au declarat că vor să cumpere autovehicule electrice. Distribuția acestor intenții, din perspectiva BARES, arată astfel: 33% dintre Avangardiștii sustenabilității, 28% dintre Centrații pe sine, 23% dintre Spectatori Sociali și 15% dintre Deconectați social și-ar dori un autovehicul electric.

Încotro se îndreaptă BARES?

În continuare, ne propunem să explorăm BARES în detaliu, analizând corelațiile cu anii precedenți și viitori. Următorii pași vizează, de asemenea, examinarea corelațiilor și comparațiilor cu alte țări care au adoptat metodologia LOHAS, stabilind parteneriate atât în domeniul educațional, cât și în cel comercial.

„BARES este și o soluție menită să ne ajute să ne construim cu baze științifice, un viitor mai responsabil și mai respirabil împreună,” a conchis Paul Kasprovschi, Research & Evaluation Director GRF+ .

 

***

 

Despre Bares:

BARES, Barometrul României Responsabile, este inițiativă de Research & Development creată încă din 2022 de Cult Research și GRF+. Ca metodologie, studiul a introdus pentru prima dată în România LOHAS (Lifestyles of Health and Sustainability). A fost folosită metoda CAWI, printr-un chestionar online prin intermediul CultIO, platformă care oferă acces la un panel de peste 40.000 respondenți. Studiul este relevant la nivel național, realizat pe un eșantion de 800 de respondenți (cu vârsta cuprinsă între 18 și 65 de ani), majoritatea provenind din mediul urban. Marja de eroare a fost de 3.3. La ediția 2023 ni s-a alăturat și EFdeN, îmbogățind BARES cu o perspectivă asupra atitudinii românilor față de energia responsabilă.

Despre GRF+

Afiliat exclusiv pentru România al rețelei globale Ketchum din 2012, GRF+ este o agenție de comunicare ce dezvoltă campanii de marketing integrate PR-driven, extinzându-și capabilitățile în zona digitală, strategie și servicii de creație, CSR și sustenabilitate, advocacy, public affairs, influencer marketing, evenimente, sports marketing. Misiunea GRF+ este realizarea campaniilor și dezvoltarea de proiecte cu impact maxim în business și în societate.

Despre Cult Research

Cult Research se angajează să furnizeze perspective și informații valoroase care contribuie la o înțelegere mai bună a fenomenelor din societate și la adaptarea organizațiilor la aceste realități. Oferind analize și date pe diverse subiecte de interes național, compania își propune să contribuie la formarea unei societăți în care calitatea vieții este îmbunătățită constant.

Despre EFdeN    

EfdeN este o organizație non-guvernamentală (ONG) din România specializată în proiectarea și construirea de locuințe sustenabile și eficiente energetic, precum și în promovarea conceptelor de regenerare urbană și arhitectură verde. Organizația se implică în dezvoltarea de proiecte și oferă o platformă pentru tineri profesioniști și studenți, având ca scop implementarea modelelor de bune practici în funcție de natură. EFdeN a câștigat numeroase premii naționale și internaționale, confirmând recunoașterea și succesul lor în domeniul construcțiilor sustenabile, formând peste 1000 de tineri profesioniști din 2013 până în prezent. Au lansat și primul concept de oraș sustenabil cuprinzând o gamă de zone dedicate problemelor urbane majore.