Cand vorbim despre copiii parasiti ai Romaniei putem spune ca navigam intr-un mediu complicat de legislatie, economie, complexitate sociala, cultura nationala si locala. Și totusi, mai presus de toate vorbim despre copii. Despre cei fara voce, despre cei abandonati, despre cei care au nevoie de o fundatie sanatoasa la start, mai mult decat orice altceva.

Adaugand o incarcatura emotionala la un mediu atat de complex social, politic, birocratic si economic creeaza un hatis virtual foarte greu de inteles in intregimea sa.
 
La 07.04.2012 intra in vigoare noua lege a adoptiei si multe familii potential adoptive asteptau cu nerabdare efectele noilor schmbari ! Monitorizand insa aplicarea legii am constatat mai multe disfunctionalitati in sistemul de protectie sociala ,care cumulate duc la intarzierea momentului in care copilul parasit poate fi adoptat.

In toamna anului trecut Asociatia Ador Copiii inainta un memoriu Ministerului Sanatatii si Ministerului Muncii si Protectiei Sociale prin care semnala fenomenul la nivel national al abandonului copiilor in unitatile sanitare. In urma memoriului in 13.11.2012 Ministerul Muncii si Protectei Sociale prin Agentia de Plati si Inspectie sociala impreuna cu Ministerul Sanatatii anunta initierea unei campanii incrucisate de verificare a situatiei copiilor parasiti la nivelul unitatilor sanitare din Romania. Campania de verificare s-a desfasurat pe perioada 22.11.2012-17.01.2013 si acum ne-au fost comunicate rezultatele, astfel incat vi le prezentam mai jos. Dorim sa va prezentam o radiografie completa a situatiei copiilor parasiti din Romania astfel ca va prezentam date furnizate de Ministerul Sanatatii , Directia de Asistenta Sociala si Protectie a Copilului si Oficiul Roman pentru Adoptii – actorii responsabili de soarta copiilor cu risc social si parasiti din Romania.

Ordinea prezentarii datelor urmareste firul logic si cronilogic al evolutiei unui copil parasit, in sistemul de protectie sociala (maternitate →sistem de protectie sociala→adoptie).

1.Care sunt rezultatele campaniei comune a Ministerului Muncii , Familie, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice si a Ministerului Sanatatii, de evaluare a situatiei copiilor parasiti in unitatile sanitare publice, solicitata de Asociatia Ador Copiii?
Raspuns comun: Ministerului Muncii, Familie, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice si a Ministerului Sanatatii

In urma campaniei de verificare derulata intre 22 .11.2012-17.01.2013 s-a constatat ca in 9 judete in care au fost inspectate 42 unitati sanitare(18 sectiile de maternitate si 24 de pediatrie) nu au fost identificati copii  parasiti: Alba, Botosani, Galati,Harghita, Ialomita , lfov, Mehedinti, Olt, si Suceava.

In celelalte 32 judete si municipiul Bucuresti au fost identificati un numar de 240 de copii parasiti, in 85 de unitati sanitare (38 sectii de maternitate si 47 sectii de pediatrie) 

2. Ce varste au copiii identificati in spitale?
Raspuns comun: Ministerului Muncii , Familie, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice si a Ministerului Sanatatii

Procentul cel mai mare de parasire il detin copiii cu varsta cuprinsa intre 0-3 luni,( 57,5% din totalul copiilor existenti) .

3.Copiii identificati prezentau simptome care justificau internarea lor in unitatile sanitare?

Raspuns comun: Ministerului Muncii , Familie, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice si a Ministerului Sanatatii

Din perspectiva istoricului medical al copiilor, medicii de specialitate din echipele mixte au constatat ca in momentul nasterii/internarii, 154 copii (64%) prezentau diferite afectiuni medicale, iar ca urmare a interventiilor de specialitate, in momentul controlului doar 75 copii (31,25%) mai prezentau afectiuni medicale cornice sau acute.

4. Copiii identificati ar fi putut fi ingrijiti in familie (naturala, substitutiva sau adoptiva)?
Raspuns comun: Ministerului Muncii , Familie, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice si a Ministerului Sanatatii

Din perspectiva starii de sanatate la momentul evaluarii, 180 de copii, adica 75 % din totalul copiilor aveau o stare de sanatate care permitea ingrijirea lor in familie (naturala, substitutiva sau adoptiva) Numai 25% (60 de copii) din totalul de 240, au o stare de sanatate care justifica spitalizarea si implicit suportul unitatilor medicale specializate.

5. Cati copii din cei identificati sunt cu sanse reduse de a mai fi integrati in sistemul de protectie sociala?

Raspuns comun: Ministerului Muncii , Familie, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice si a Ministerului Sanatatii

Peste 20% din copiii  internati in sectiile de recuperare si psihiatrie prezinta afectiuni care le reduc sansele de a fi integrati in sistemul de protectie sociala.

6. Copiii identificati aveau documente de identificare (certificate de nastere) astfel incat acestora sa li se poata intocmi planul individualizat de protectie?
Raspuns comun: Ministerului Muncii , Familie, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice si a Ministerului Sanatatii

In 91,25% medicii care au asistat la nasterea copilului au intocmit si eliberat certificatul medical constatator al nasterii.

7. Unitatile sanitare au sezizat in termenul prevazut de lege (24 ore) directiile generale de asistenta sociala si protectie a copilului despre constatarea parasirii copiilor?
Raspuns comun: Ministerului Muncii , Familie, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice si a Ministerului Sanatatii

In cazul a 224 copii (192 in termenul legal si 32 tardiv), respective 93,34% din totalul de 240 copii, unitatile medicale au sesizat directiile generale de asistenta sociala si protectie a copilului.

8. Cate cazuri din cele semnalate, au fost solutionate in vederea reintegrarii in familia naturala sau instituirii unei masuri de protectie speciala?

Raspuns comun: Ministerului Muncii , Familie, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice si a Ministerului Sanatatii

Din totalul cazurilor monitorizate de directiile generale de asistenta sociala si protectia copilului in vederea reintegrarii in familia naturala sau instituirii unei masuri de protectie sociala pana la finalizarea campaniei au fost solutionate 71 de cazuri.

9.Care este numarul copiilor parasiti in maternitati si in alte unitati sanitare in perioada ianuarie –decembrie 2012?
Raspuns comun: Ministerului Muncii , Familie, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice si a Ministerului Sanatatii

Numarul copiilor parasiti in maternitati si in alte unitati sanitare in perioada ianuarie –decembrie 2012 este 1474

10. Care sunt sectiile unde au fost acestia parasiti?

Raspuns: Ministerului Muncii , Familie, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice

918 au fost parasiti in maternitati
426 in sectii de pediatrie
130 in alte sectii de spital

11. Unde au fost externati copiii din spitale?

Raspuns: Ministerului Muncii , Familie, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice

486 au fost reintegrate in familiile naturale, 12 plasati la familia extinsa, 33 in plasament, 563 plasati la asistenti maternali, 56 in centre de plasament, 35 plasati in regim de urgenta, 55 alte situatii.

12. Care este numarul total de beneficiari ai sistemului de protectie speciala  pe regiuni/judete , la 31 decembrie 2012?
Raspuns: Ministerului Muncii , Familie, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice

a). Nord-Est (Bacau, Botosani, Iasi, Neamt, Suceava, Vaslui) – 14.070
b). Sud-Est (Braila, Buzau, Constanta, Galati, Tulcea, Vrancea) – 8.068
c). Sud-Muntenia (Arges, Calarasi, Dambovita, Giurgiu, Ialomita, Prahova, Teleorman) – 7.615
d). Sud-Vest Oltenia (Dolj, Gorj, Mehedinti, Olt, Valcea, Dolj, Gorj) - 5.406
e). Vest (Arad, Caras-Severin, Hunedoara, Timis, Arad, Caras-Severin, Hunedoara) – 6.466
f). Nord-Vest (Bihor, Bistrita-Nasaud, Cluj, Maramures, Satu-Mare, Salaj) – 7.359
g). Centru (Alba, Brasov, Covasna, Harghita, Mures, Salaj, Hunedoara) – 8.317
h). Bucuresti –Ilfov (Ilfov, Mun. Bucuresti) – 4.355

13. Cum sunt distribuiti beneficiarii sistemului de protectie speciala?
Raspuns: Ministerului Muncii , Familie, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice

Totalul de beneficiari sunt distribuiti dupa cum urmeaza:
a). Copii in servicii de tip familial:
la asistenti maternali profesionisti - 19.143                   
la rude pana la gradul IV  - 15.857
la alte familii/persoane - 3.858
b).Copii in servicii rezidentiale publice - 18.793
c). Copii in servicii rezidentiale private - 4.005

14. Care este numarul copiilor cu dizabilitati aflati in servicii de tip specializat, la 31 decembrie 2012?
Raspuns: Ministerului Muncii , Familie, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice

Numarul beneficiarilor cu dizabilitati, aflati in 387 institutii publice sau OPA-uri specilizate , este de 8511.
*OPA= Organism privat acreditat

15. Care este numarul de beneficiari ai serviciilor de prevenire a separarii copilului de parinti - cazuri active la 31 decembrie 2012?

Raspuns: Ministerului Muncii , Familie, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice

Numarul beneficiarilor serviciilor de prevenire a separarii copilului de parinti, la 31.decembrie 2012 a fost 45790 , mai mare cu 2676 fata de 31 decembrie 2011.

16.Pentru cati copii din sistemul de protectie sociala s-au revizuit dosarele, intre 07.04.2012-12.12.2012, in vederea deschiderii procedurii de adoptie?

Raspuns: Oficiul Roman pentru Adoptie

Dintr-un total de 55.865 copii aflati in sistemul de protectie sociala la 12.12.2012, s-au revizuit PIP-urile pentru un numar 38.642 de copii si doar pentru 1.947 de copii s-a stabilit ca finalitate a planului individualizat de protectie adoptia, adica pentru 5,04%.

17. In sarcina cui revine revizuirea dosarelor si decizia ca finalitatea planului individualizat de protectie sociala sa fie adoptia?

Raspuns: Ministerului Muncii , Familie, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice

Revizuirea dosarelor copiilor revine in sarcina managerilor de caz ai directiilor, care gestioneaza informatiile legate de evolutia relatiilor dintre familia naturala si copilul aflat sub protectie sociala.

18. Care sunt judetele cu cel mai mic procentaj de revizuire a dosarelor copiilor din sistemul de protectie sociala si care au stabilite ca finalitate a planului individualizat de protectie adoptia, dupa noua lege?

Raspuns: Oficiul Roman pentru Adoptie

Exemple:
a). Maramures - din 1.273 copii aflati in sistem, 406 au fost reintegrati in familia extinsa, pentru 483 s-au revizut dosarele si doar pentru 2 s-a stabilit ca solutie adoptia , adica pentru 0,41%.
b).Mehedinti - din 599 copii aflati in sistem s-au revizuit 100% dosarele, 239 au fost reintegrati in familia extinsa si pentru 4 copii s-a stabilit ca si solutie adoptia, adica pentru 0,67%.

19. Care sunt judetele cu cel mai mare procentaj de revizuire a dosarelor copiilor din sistemul de protectie sociala si care au stabilite ca finalitate a planului individualizat de protectie adoptia, dupa noua lege?
Raspuns: Oficiul Roman pentru Adoptie

Exemple:
Sector 5 - din 532 copii aflati in sistemul de protectie sociala, 235 au fost reintegrati in familia extinsa, au fost revizuite 162 dosare si stabilita ca solutie adoptia pentru 44 de copii, adica pentru 27,16%.
Cluj - din 787 copii aflati in sistemul de protectie sociala, 285 au fost reintegrati in familia extinsa, au fost revizuite dosarele a 263 de copii si stabilita ca solutie adoptia pentru 49 dintre ei, adica 18,63%.

20. Care este numarul personalului din directiile generale de asistenta sociala si protectie a copilului, la 31 decembrie 2012, care au in sarcini atat procedura de asistenta sociala cat si cea a adoptiei?
Raspuns: Ministerului Muncii , Familie, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice

Aparat propriu – 4387
Asistenti maternali profesionisti – 12383
Centre de plasament – 12854
Alte servicii – 2789
Total – 32413,  cu 905 mai putin fata de 31 decembrie 2011.

Concluzii:
Sistemul de protectie a copilului este depasit de realitatile Romaniei de azi, acesta avand o singura solutie si pentru cazurile de abandon si pentru cazurile in care din diferite motive parintii nu-si pot ingriji copiii si anume sa-i transforme pe cei mici in copii abandonati.

Astfel mii de copii de diferite varste ingroasa anual randul beneficiarilor sistemulului de protectie sociala, crescand costurile suportate de la bugetul de stat. In acest context in anul 2012, numarul angajatilor din sistemul de protectie sociala a scazut cu aproape 1000 pe cand decalajul intre numarul copiilor din sistem (peste 60.000) si numarul familiilor potential adoptatoare (cca. 1.300) a crescut simtitor.

Care sunt solutiile?
Romania are nevoie imperativa de un sistem de protectie sociala modern care sa functioneze in armonie cu sistemul medical si cu un sistem de adoptii bine pus la punct, in beneficiul copiilor cu risc social sau parasiti. Legea protectiei sociale este din 2004 si la noua ani de la intrarea ei in vigoare inca NU sunt aprobate normele metodologice de aplicare a acesteia, ceea ce duce la neconcordante intre actorii responsabili de viata copiilor din sistemul de protectie sociala (Ministerul Sanatatii, Ministerului Muncii , Familie, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice si Oficiul Roman de Adoptii (aflat acum in subordinea Muncii , Familie, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice).

# Dezvoltarea unui sistem social modern, flexibil, a carui scop sa fie prevenirea abandonului. Investirea in resurse umane de calitate care sa asigure servicii sociale profesioniste, de calitate, in domeniul asistentei sociale Romania are nevoie de imbunatatirea sistemului social local care sa sprijine in mod real copiii aflati in situatii de risc astfel incat acestia sa nu ingroase randurile in statisticile copiilor abandonati greu adoptabili, care la varsta majoratului ajung in strada, fara niciun sprijin, fara locuinta si cu o educatie si pregatire precare.
Incurajarea retelei rurale de asistenta sociala - intrucat DGASPC-urile au un numar insuficient de specialisti cu pregatire universitara in asistenta sociala si fonduri insuficiente la nivel local destinate dezvoltarii serviciilor de specialitate. Incurajarea proiectelor locale de prevenire a abandonului si de incluziune sociala prin intermediul actorilor locali (primarii, asistenti sociali, profesori) pot fi o solutie a deblocarii situatiei in care se afla sistemul de protectie sociala.

# Sustinerea si imbunatirea serviciilor in domeniul asistentei sociale
si a adoptiei de catre OPA-uri acreditate, in colaborare cu directiile locale si ORA si investirea in resurse umane de calitate care sa asigure servicii profesioniste, de calitate, in domeniul adoptiei.

Dezvoltarea unui sistem de adoptii modern, flexibil, a carui scop sa fie integrarea copiilor in familii adoptive inca de la primele semene clare de abandon familial.

Permiterea adoptiei si persoanelor de alta nationalitate
, nu doar romana, cu resedinta in alt stat decat Romania poate fi raspunsul la nevoia de familie, de dezvoltare, a copiilor incadrati ca greu adoptabili pentru familiile din Romania. In 25 ianuarie 2013, doamna ministrul Mariana Campeanu declara ca nu intentioneaza sa deschida adoptiile internationale. "Eu as vrea ca toti copiii  romani sa ramana in Romania" – este posibil si realist asta? Cu ce costuri pentru viitorul copiilor, pentru buget, pentru dezvoltarea lor va adulti, simtim cu totii deja.

Angajarea unor specialisti in asistenta sociala in serviciile de adoptii, din directii (nu alte profesii) care sa consilieze corect potentialele familii adoptive in ceea ce priveste procedura si asteptarile fata de copilul adoptat (etnie, rasa, varsta, sanatate).

Dreptul la concediul de acomodare acordat adoptatorilor in beneficiul copilului, caruia i se schimba odata cu adoptia toate reperele existente pana in acel moment (locatie, persoane de atasament, etc). In timpul evaluarilor pentru dobandirea atestatului, se pune mult accent pe suportul acordat de familie noului membru adoptat insa dupa adoptie respectul fata de copilul care deja a trait drama abandonului dispare si statul arunca un copil care deja a trait trauma abandonului repetat, intr-o lume complet noua fara suportul noii familii adoptive in primele luni de acomodare la noua viata.

# Asistentii maternali profesionisti angajati in sistem privat poate fi o solutie la lipsa de fonduri din sistemul de protectie sociala de stat 

Astfel asistentii maternali profesionisti angajati in sistem privat ar pregati copii catre tranzitia la o familie reala si capabila sa-i ofere neconditionat siguranta, echilibru si educatie pentru valorificarea cu adevarat a potentialului lor fara a-i tine blocati in sistem (copii din sistemul de protectie sociala figureaza in statistici ca vizitati de familiile naturale cand ei nu sunt cautati de fapt deloc, sau cu handicap desi sunt sanatosi, si astfel cresc in varsta devenind greu adoptabili sau niciodata adoptabili).

# Respect pentru fiinta umana - Experientele dobandite in primii ani de viata sunt determinante si formeaza baza de la care porneste acumularea urmatoarelor experiente de viata, de sanatate si de succes in dezvoltarea fiecarui individ. In lipsa unor familii care sa le ofere siguranta, echilibru si afectiune aceste baze lipsesc iar efectul este acela ca statul roman produce niste indivizi cu sanse mult reduse de valorificare a potentialului lor. Daca nu luam masuri, acesti copiii vor creste si vor deveni nu cetateni productivi care platesc impozite si fac viata mai buna, ci adulti de care vom avea grija si pentru care vom plati cheltuieli de asistenta sociala, cheltuieli de sanatate, cheltuieli in sistemul penal, si asa mai departe.

Politicile sociale din Romania trebuie sa sprijine mai mult copiii parasiti si sa accepte solutii viabile pentru viitorul lor fara a repreta greselile din trecut.          


***
Asociatia Ador Copiii
este o organizatie neguvernamentala, acreditata sa desfasoare servicii iin domeniul adoptiei interne si care deruleaza proiecte prottiei sociale a copilului si de prevenire a abandonului familial. Misiunea Asociatiei Ador Copiii este aceea de a milita pentru ca fiecare copil parasit sa creasca intr-o familie indiferent de etnie, religie, varsta sau stare de sanatate.
Asociatia Ador Copiii desfasoara din toamna anului 2012 Campania de constientizare si advocacy - Reseteaza Sistemul fata de situatia in care se afla copii din institutii sanitare din Romania, carora li se incalca drepturile copilului, dreptul la sanatate, la familie si legislatia interna in materie de protectie a copilului.

Statisticile Ministerului Sanatatii, Ministerului Muncii, Familie, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice si Oficiului Roman pentru Adoptii pe baza carora a fost realizata prezenta analiza pot fi solicitate de la office@adorcopiii.com

Persoana de contact:
Simona Czudar – 0746 281 151, 0737 019 161
www.adorcopiii.com
Fiecare copil merita o familie!