Cetățeni din toată lumea sunt de părere că guvernele din țările lor sunt principalele responsabile pentru combaterea schimbărilor climatice (54%), urmate de ONU (40%), potrivit unui nou studiu al Vodafone Institute și realizat de Kantar, care a cuprins 17.000 de oameni din 17 țări, printre care și România. Iar digitalizarea este considerată de cei mai mulți o soluție pentru atingerea obiectivelor climatice, așa cum au menționat aproape 65% dintre cei intervievați, rată similară și în rândul cetățenilor români.

Companiile și persoanele fizice sunt considerate la fel de responsabile, alături de guverne, în proporție de 39%, pentru combaterea schimbărilor climatice, urmate de organisme supranaționale precum Uniunea Europeană sau cea Africană (33%) și ONG-urile (30%) (întrebare cu alegere multiplă).

Mai mult de jumătate dintre cei chestionați sunt de acord că guvernul lor are voința (58%), abilitățile (58%) și capacitatea (59%) de a aborda schimbările climatice. În majoritatea țărilor, procentele pentru cele trei categorii sunt aliniate, similar și în România, unde peste 40% sunt de acord cu asta. O discrepanță între voința și capacitatea de a aborda schimbările climatice poate fi observată în Brazilia și SUA: cetățenii brazilieni spun că guvernul lor are mai multă capacitate (60%), dar mai puțină voință (45%), la fel și SUA, cu 65% capacitate și doar 54% voință. Există o divizare între țările europene: de exemplu, doar 49% dintre francezi spun că guvernul lor are voință, deși mai mulți cred în capacitatea lui (59%), în timp ce suedezii văd o voință mai mare (61%), dar o capacitate mai mică (50%) a guvernului lor.

În medie, 80% cred că reglementările și măsurile guvernamentale stricte sunt inevitabile pentru atenuarea schimbărilor climatice, procent similar și în rândul românilor. Rate ridicate de aprobare pot fi găsite și în China (93%), India (93%) și Kenya (91%). În schimb, în SUA, doar 62% cred în astfel de reglementări, iar cea mai scăzută rată europeană o găsim în Slovenia (70%), urmată de Germania și Spania (ambele 71%). În toate țările chestionate, primele trei domenii care trebuie să fie o prioritare pentru guvern atunci când dezvoltă astfel de reglementări stricte sunt industria (34%), agricultura verde (32%) și protejarea biodiversității (32%).

Aproape 85% dintre toți participanții la studiu spun că guvernul ar trebui să investească mai mult în combaterea schimbărilor climatice, Kenya (96%) și Brazilia (94%) sunt în fruntea listei, iar SUA (67%) și Suedia (61%) se poziționează în partea de jos. În general, toate țările consideră că există o responsabilitate comună în privința costurilor, împărțită între stat, economie și cetățeni, idee susținută de 45% dintre participanți. În România, 38% dintre cetățeni cred că aceste costuri trebuie împărțite între cele trei entități, pe când un procent similar, de 34%, sunt de părere că trebuie să fie în responsabilitatea statului.

Întrebați despre voința individuală de a plăti mai mult pentru alternative durabile, 86% dintre kenyeni și 88% dintre locuitorii din India sunt de acord, în timp ce doar 61% dintre germani și 57% dintre americanii americani cred în această măsură. În România, procentul este la mijloc, cu peste 75% dintre români care ar fi de acord să plătească pentru alternative durabile.

În ceea ce privește rolul digitalizării, 64% sunt încrezători că aceasta este o pârghie cheie în atenuarea schimbărilor climatice. În India, fiecare al treilea participant la studiu, iar în Egipt și Kenya, fiecare al patrulea, susține chiar că digitalizarea este cea mai importantă soluție. În țările europene, există o mare încredere din partea majorității țărilor că digitalizarea este esențială în combaterea schimbărilor climatice. Cele mai mari rate au fost înregistrate în Italia (70%), România (64%) și Spania (62%).

Raportul complet poate fi consultat aici.

Metodologie
Un sondaj online realizat de Kantar în rândul a 17.000 de cetățeni din 17 țări: Brazilia, China, Egipt, Franța, Germania, Ungaria, India, Italia, Kenya, România, Slovenia, Africa de Sud, Spania, Suedia, Turcia, Marea Britanie și Statele Unite ale Americii. A fost utilizat un eșantion de cel 1.000 de interviuri pentru fiecare țară (17.000 de interviuri în total) și toți participanții au fost cu vârste de cel puțin 16 ani. Această cercetare a fost efectuată în perioada 21 septembrie – 4 octombrie 2021.

***
Despre Institutul Vodafone pentru Societate și Comunicații
Institutul este think-tank-ul Vodafone. Explorăm utilizarea potențială și responsabilă a tehnologiilor digitale pentru inovație, creștere și impact social durabil. Prin cercetare și evenimente, oferim expertiză și idei fundamentate, precum și o platformă de dialog între mediul de afaceri, mediul academic și decidenții politici.

Despre Vodafone

Vodafone este o companie lider în domeniul telecomunicațiilor în Europa și Africa. Misiunea noastră este să „conectăm pentru un viitor mai bun” care permite o societate digitală incluzivă și durabilă. Expertiza și prezența noastră extinsă ne oferă oportunitatea unică de a susține schimbarea pozitivă pentru societate. Rețelele noastre mențin familiile, prietenii, afacerile și guvernele conectate – așa cum a fost demonstrat clar în cazul Covid-19 - și avem un rol esențial în menținerea funcționării economiilor și a sectoarelor critice, precum educația și asistența medicală.

Vodafone este cel mai mare operator de servicii mobile și fixe din Europa și cel mai mare furnizor de servicii IoT din lume. Platforma noastră de tehnologie M-Pesa permite, în Africa, unui număr de peste 50 de milioane de oameni să beneficieze de acces la plăți mobile și servicii financiare. Operăm rețele mobile și fixe în 21 de țări și 52 de rețele mobile partenere. La 30 septembrie 2021, Vodafone Group avea peste 300 de milioane de utilizatori de servicii mobile, peste 28 milioane de utilizatori ai serviciilor de broadband fix, peste 22 de milioane de clienți ai serviciilor TV și peste 136 milioane de dispozitive IoT conectate.

Susținem diversitatea și incluziunea prin politicile noastre de maternitate și concediu parental, prin furnizarea de oportunități multiple de dezvoltare a femeilor cu ajutorul conexiunilor mobile și fixe, precum și prin îmbunătățirea accesului la educație și abilități digitale pentru femei și pentru societate, în general. Apreciem și tratăm cu respect toate persoanele, indiferent de rasă, etnie, dizabilitate, vârstă, orientare sexuală, identitate de gen, credință, cultură sau religie.

Totodată, Vodafone ia măsuri importante pentru a limita impactul companiei asupra planetei prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră până la net zero până în 2040, prin achiziția de 100% energie electrică din surse regenerabile în Europa și în toate operațiunile noastre până în 2025, reutilizând, revânzând sau reciclând 100% din echipamentele noastre de rețea care devin redundante.

Pentru mai multe informații, vizitați www.vodafone.com, urmăriți-ne pe Twitter la @VodafoneGroup sau conectați-vă cu noi pe LinkedIn la www.linkedin.com/company/vodafone.