Peste jumătate dintre părinții și femeile însărcinate (51%) intervievate pentru un nou raport al OMS/UNICEF declară că au fost ținta campaniilor de marketing realizate de companiile producătoare de formule de lapte, majoritatea lor reprezentând o încălcare a standardelor internaționale privind practicile de hrănire a sugarilor.
Raportul, How marketing of formula milk influences our decisions on infant feeding [Cum ne influențează promovarea formulelor de lapte deciziile privind modul de hrănire a sugarilor], are la bază o serie de interviuri cu părinți, femei însărcinate și cadre medicale din opt țări. Acesta dezvăluie strategiile de marketing lipsite de etică pe care le adoptă în mod sistematic companiile producătoare de formule de lapte – o industrie a cărei valoare ajunge în prezent la incredibila cifră de 55 de miliarde de dolari – pentru a influența deciziile părinților referitoare la modul de hrănire a sugarilor.
Raportul relevă tehnicile de marketing ale acestei industrii, care includ publicitatea țintită, nereglementată și invazivă realizată în mediul online; sponsorizarea rețelelor ce oferă consiliere și a liniilor de asistență telefonică; promoțiile și cadourile gratuite; influențarea formării profesionale a cadrelor medicale și a recomandărilor acestora. Mesajele pe care le primesc părinții și cadrele medicale sunt adesea înșelătoare, nevalidate științific și contrare Codului internațional de marketing al înlocuitorilor laptelui matern (Codul) – un acord de referință în domeniul sănătății publice, adoptat de Adunarea Mondială a Sănătății în 1981 pentru a proteja mamele împotriva tacticilor de marketing agresive adoptate de industria produselor destinate hrănirii bebelușilor.
Raportul, How marketing of formula milk influences our decisions on infant feeding [Cum ne influențează promovarea formulelor de lapte deciziile privind modul de hrănire a sugarilor], are la bază o serie de interviuri cu părinți, femei însărcinate și cadre medicale din opt țări. Acesta dezvăluie strategiile de marketing lipsite de etică pe care le adoptă în mod sistematic companiile producătoare de formule de lapte – o industrie a cărei valoare ajunge în prezent la incredibila cifră de 55 de miliarde de dolari – pentru a influența deciziile părinților referitoare la modul de hrănire a sugarilor.
Raportul relevă tehnicile de marketing ale acestei industrii, care includ publicitatea țintită, nereglementată și invazivă realizată în mediul online; sponsorizarea rețelelor ce oferă consiliere și a liniilor de asistență telefonică; promoțiile și cadourile gratuite; influențarea formării profesionale a cadrelor medicale și a recomandărilor acestora. Mesajele pe care le primesc părinții și cadrele medicale sunt adesea înșelătoare, nevalidate științific și contrare Codului internațional de marketing al înlocuitorilor laptelui matern (Codul) – un acord de referință în domeniul sănătății publice, adoptat de Adunarea Mondială a Sănătății în 1981 pentru a proteja mamele împotriva tacticilor de marketing agresive adoptate de industria produselor destinate hrănirii bebelușilor.
„Acest raport arată foarte clar faptul că formulele de lapte sunt promovate în continuare la scară largă, prin metode înșelătoare și agresive, ceea ce este inacceptabil”, a declarat dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus, Directorul General al OMS. „Trebuie adoptate și aplicate de urgență reglementări împotriva marketingului abuziv pentru a proteja sănătatea copiilor”.
Potrivit raportului – în scopul căruia au fost chestionați 8.500 de părinți și femei însărcinate și 300 de cadre medicale din diferite orașe situate în Africa de Sud, Bangladesh, China, Maroc, Mexic, Nigeria, Regatul Unit și Vietnam – 84% dintre femeile intervievate în Regatul Unit, 92% dintre femeile intervievate în Vietnam și 97% dintre femeile intervievate în China sunt expuse marketingului formulelor de lapte, crescând astfel șansele ca acestea să aleagă formulele de lapte pentru hrănirea copiilor lor.
„Mesajele false și înșelătoare referitoare la hrănirea cu formulele de lapte reprezintă o barieră importantă pentru alăptare, care știm că este cea mai potrivită opțiune pentru bebeluși și mame”, a afirmat Directorul Executiv al UNICEF Catherine Russell. „Avem nevoie de politici, legi și investiții solide în domeniul alăptării pentru a proteja femeile împotriva practicilor de marketing lipsite de etică și pentru a le asigura accesul la informațiile și la sprijinul de care au nevoie pentru a-și crește familiile”.
Femeile din toate țările incluse în sondaj și-au exprimat dorința de a alăpta exclusiv, procentul acestora fiind cuprins între 49% în Maroc și 98% în Bangladesh. Totuși, raportul arată faptul că fluxul susținut de mesaje promoționale înșelătoare întărește miturile referitoare la alăptare și lapte matern și reduce încrederea femeilor în capacitatea lor de a alăpta cu succes. Printre aceste mituri se numără nevoia de a hrăni copilul cu lapte praf în primele zile de viață, inadecvarea laptelui matern pentru sugari, mitul potrivit căruia anumite ingrediente ale formulelor pentru sugari ajută la dezvoltarea sau creșterea imunității copilului, percepția că laptele praf îi ține pe bebeluși sătui o perioadă mai îndelungată și că, în timp, calitatea laptelui matern scade.
Inițierea alăptării în prima oră de la naștere, urmată de alăptarea exclusivă timp de șase luni și de continuarea alăptării până la vârsta de doi ani sau chiar mai mult, oferă o puternică apărare împotriva tuturor formelor de malnutriție infantilă, inclusiv a subponderabilității și a obezității. De asemenea, alăptarea acționează ca un prim vaccin pentru bebeluși, protejându-i împotriva a numeroase boli comune ale copilăriei. În plus, reduce riscul de diabet, obezitate și anumite forme de cancer în cazul femeilor. Cu toate acestea, la nivel global, doar 44% dintre bebelușii sub șase luni sunt alăptați exclusiv. Rata de alăptare a crescut foarte puțin în ultimele două decenii la nivel mondial, în timp ce vânzările de formule de lapte au crescut de peste două ori în aproximativ același interval.
În mod alarmant, raportul notează faptul că un număr mare de cadre medicale din toate țările au fost abordate de reprezentanții sectorului produselor destinate hrănirii bebelușilor cu scopul de a influența recomandările pe care le fac acestea proaspetelor mămici, prin cadouri promoționale, mostre gratuite, fonduri pentru cercetare, sponsorizarea întâlnirilor, a evenimentelor și a conferințelor și chiar prin comisioane din vânzări, având un impact direct asupra alegerilor pe care le fac părinții cu privire la modul de hrănire a copiilor lor. Peste o treime dintre femeile intervievate au afirmat că un cadru medical le-a recomandat o anumită marcă de formule.
Pentru a răspunde acestor provocări, OMS, UNICEF și partenerii lor îndeamnă guvernele, cadrele medicale și industria produselor destinate hrănirii bebelușilor să pună capăt marketingului abuziv al formulelor de lapte, precum și să aplice și să respecte toate cerințele Codului. Aceasta presupune:
• adoptarea, monitorizarea și aplicarea unor legi care să prevină promovarea formulelor de lapte, în concordanță cu Codul internațional, inclusiv interzicerea companiilor producătoare de a include mențiuni referitoare la nutriție și sănătate;
• investiții în politici și programe care sprijină alăptarea, inclusiv concediu parental plătit corespunzător și în concordanță cu standardele internaționale, și asigurarea unui sprijin eficient pentru alăptare;
• solicitarea unui angajament public din partea industriei cu privire la respectarea în întregime a Codului și a rezoluțiilor adoptate ulterior de către Adunarea Mondială a Sănătății, la nivel global;
• interzicerea ca personalul medical să accepte sponsorizări din partea companiilor care comercializează produse destinate hrănirii sugarilor și copiilor mici sub forma burselor, a premiilor, a fondurilor nerambursabile, a întâlnirilor sau a evenimentelor.
***
Despre studiul de cercetare
Studiul sistematic interregional, primul de acest gen, a fost realizat la cererea OMS în Africa de Sud, Bangladesh, Mexic, Maroc, Nigeria, Regatul Unit și Vietnam și la cererea UNICEF în China, fiind conceput și realizat de către o divizie de cercetare specializată din cadrul M&C Saatchi.
S-a efectuat o analiză completă în fiecare țară pentru a evalua volumul și dinamica marketingului în cazul formulelor de lapte și pentru a identifica diferitele tipuri de reclame, mesaje, conținut și forme de diseminare. Cercetarea a primit avizul etic din partea comitetului de etică din fiecare țară. Pe lângă interviurile cu părinții și cadrele medicale și focus grupurile, studiul a inclus o serie de interviuri în profunzime cu directori de marketing din China, furnizând date despre evoluția tacticilor adoptate de companiile producătoare de formule de lapte pe o piață emergentă importantă.
Formulele de lapte și tutunul sunt singurele produse pentru care există recomandări internaționale privind interzicerea marketingului. În cazul laptelui praf, acestea sunt incluse în Codul internațional de marketing al înlocuitorilor laptelui matern.
Fundația Bill și Melinda Gates a oferit finanțare pentru realizarea studiului.
Despre UNICEF
UNICEF este prezent în România și în alte 190 de țări și teritorii pentru a promova supraviețuirea și dezvoltarea copiilor din perioada copilăriei mici până la adolescență. În România, UNICEF lucrează împreună cu actori cheie precum Guvernul, Parlamentul, autorități locale, societatea civilă, sectorul privat, parteneri naționali și internaționali și mass media pentru a asigura accesul tuturor copiilor la educație timpurie de calitate și la școală, pentru protejarea adolescenților și monitorizarea drepturilor copilului, pentru protecție socială și pentru mobilizarea de resurse în beneficiul copiilor. Pentru mai multe informații despre UNICEF și activitatea sa, vizitați https://www.unicef.org/romania/ro.
Urmăriți UNICEF în România pe Facebook și Instagram.
Despre OMS
Organizația Mondială a Sănătății oferă leadership global în domeniul sănătății publice, făcând parte din sistemul Națiunilor Unite. Înființată în 1948, OMS își desfășoară activitatea alături de cele 194 de state membre, în șase regiuni și prin 149 de birouri, urmărind promovarea sănătății, menținerea unei lumi sigure și ajutorarea celor vulnerabili. În perioada 2019-2023, scopul nostru este să creștem cu un miliard numărul persoanelor care beneficiază de servicii medicale universale, al celor pe care îi protejăm în timpul crizelor sanitare și al celor cărora le asigurăm un nivel mai bun de sănătate și bunăstare.
Pentru ultimele informații referitoare la COVID-19 și recomandări în materie de sănătate publică cu privire la măsurile de protecție împotriva coronavirusului, vizitați pagina www.who.int și urmăriți OMS pe Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, Pinterest, Snapchat, YouTube, Twitch.