Agenția The Azores Sustainability & CSR Services a publicat rezultatele celei de-a treia ediții a ranking-ului Community Index, centralizatorul celor mai bune proiecte de investiții în comunități din România.
Rezultatele vor fi incluse și în anuarul bilingv în format print, Community Index Magazine #3.
Community Index este primul și singurul index al programelor şi proiectelor derulate de companiile din România pentru a investi în comunităţi, lansat în 2019. Ranking-ul reprezintă cea mai mare bază de date a proiectelor de CSR din România. Prin monitorizările anuale pe care agenția le face, se dorește furnizarea unui instrument de analiză care să fie util companiilor, autorităților și comunităților atunci când iau decizii de investiție. Există o mare varietate de inițiative și proiecte pe piață, iar o privire de ansamblu structurată poate oferi informații extrem de relevante care să ajute factorii decizionali să creioneze o strategie bine adaptată la contextul local și național.
În ceea ce privește trendurile observate pe parcursul derulării analizei, este din ce în ce mai clar faptul că a crescut nivelul de transparență, dar și complexitatea informațiilor referitoare la rezultatele proiectelor. A crescut și numărul de proiecte care se derulează pe doi, chiar trei ani, iar companiile și-au putut seta, astfel, obiective pe termen lung. Proiectele au devenit mai incluzive, în sensul în care se acordă mai multă importanță implicării stakeholderilor, atât interni, cât și externi în deciziile de investiție.
În 2020, proiectele s-au adaptat la restricțiile impuse de pandemie. Astfel, s-au implicat mai puțini voluntari din rândul angajaților companiilor și s-a redus considerabil numărul proiectelor care adunau mulți oameni în același loc pentru diverse activități offline. Pe de altă parte, a crescut gradul de digitalizare a proiectelor, ceea ce, în alte condiții ar fi fost posibil în doi, poate trei ani.
Rezultatele din 2021 pot fi vizualizate aici.
Pentru a stabili proiectele care au fost incluse în Community Index 2021, au fost analizate aproximativ 870 de inițiative, proiecte sau programe care au avut loc în România în perioada ianuarie 2020 – decembrie 2020. Scorecard-ul pe baza căruia a fost făcută evaluarea a avut, în total, 6 categorii și 49 de indicatori aliniaţi la 3 dintre cele mai importante standarde sau referinţe internaţionale din domeniul investiţiilor în comunităţi:
• B4SI - The Business for Societal Impact Framework (a Global Standard in measuring and managing corporate community investment)
• International Finance Corporation - Strategic Community Investment Guide
• GRI Sustainability Reporting Standards (GRI Standards).
Indexul a fost structurat în funcție de 18 dintre cele mai importante comunități în care se investește în România, mai exact: o viață activă, antreprenoriat, artă / cultură / tradiții, creșterea nivelului de conștientizare, educație pentru carieră, educație pentru elevi, educație – tehnologie în școli, educație financiară, mediu – managementul deșeurilor, mediu – protejarea pădurilor, medii defavorizate, orașe sustenabile, protecția animalelor, sănătate, nutriție / wellbeing, tehnologie pentru o lume mai bună, femei mai puternice. Luând în considerare contextul pandemiei, a fost inclusă o nouă categorie, Emergency Relief, unde au fost analizate proiectele companiilor care și-au oferit sprijinul în perioada de urgență.
Proiectele cu cele mai bune punctaje au fost recunoscute cu distincțiile Gold Level, Silver Level sau Bronze Level.
Misiunea ranking-ului este de a evidenția proiectele de CSR cu o performanţă ridicată care pun mai mult accent pe aspecte precum dialogul cu stakeholderii, sustenabilitatea proiectelor şi măsurarea impactului pe termen mediu şi lung. Pe de altă parte, indexul are scopul de a evidenția acele proiecte care pot fi considerate Best Practices la categoria lor și care pot fi folosite drept exemplu în stabilirea strategiei unui proiect nou. Este parte componentă a ranking-ului Romania CSR Index (parent index), cea mai importantă analiză a nivelului de transparenţă şi performanţă din perspectiva sustenabilităţii corporative.
Principiul care stă la baza Community Index este “what gets measured, gets managed”. Mai exact, cu cât se pune mai mult accent pe măsurarea rezultatelor acestor investiții în comunități, cu atât vor exista premise mai bune pentru proiecte mai sustenabile și mai eficiente. De asemenea, indexul promovează utilizarea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă ale ONU pentru a veni în sprijinul comunităților și, în sens mai larg, în sprijinul României în eforturile de implementare a Agendei 2030 pentru Dezvoltare Durabilă.
Identificând cele mai bune proiecte pe fiecare categorie în parte și punând în balanță cu indicatorii socio-economici la nivel local și național, Community Index ajută companiile și comunitățile să aibă o perspectivă mai amplă cu privire la impactul pe care îl au proiectele lor și în ce fel își pot îmbunătăți procesele și strategia în viitor.
Community Index Magazine, anuarul bilingv în format print unde vor fi publicate rezultatele si detaliile index-ului, își propune să devină cea mai relevantă sursă de know-how din România privind sustenabilitatea și responsabilitatea corporativă pentru profesioniștii din domeniu, membrii comunităților, ONG-uri, universități și autorități. Conține interviuri în exclusivitate cu experți internaționali de renume, articole și interviuri cu profesioniști locali, directori generali si experti din domeniul sustenabilității și CSR-ului, cât și numeroase studii de caz ale unor companii care pot fi considerate modele de “best practices”.
***
Despre The Azores Sustainability & CSR Services
Agenţie de consultanță, înființată în 2013, cu scopul de a sprijini companiile din România în integrarea sustenabilității corporative în strategia de business, The Azores Sustainability & CSR Services are o abordare axată pe rezultate pe termen lung, utilizarea tehnologiei IT pentru un nivel ridicat de acuratețe a informațiilor nefinanciare și activități de research care să sprijine decidenții din companii în definirea strategiei privind responsabilitatea corporativă.