Activitatea de sponsorizare a fost și va rămâne una de mare interes pentru societate în ansamblul său, atât pentru beneficiarii organizațiilor non-profit, cât și pentru societățile comerciale care, pe lângă contribuția pentru o cauză bună, își pot diminua și nota de plată către stat.
 
Și pentru autoritățile fiscale sponsorizarea a fost de mare interes recent, întrucât acestea au decis mai multe modificări ale prevederilor legislative. În scurt timp, vor urma și altele. 
 
Majorarea beneficiului fiscal în cazul sponsorizărilor
În această vară, a fost majorată limita de acordare a beneficiului fiscal pentru societățile comerciale care fac sponsorizări, de la 0,5% din cifra de afaceri, la 0,75%. Prin urmare, societățile plătitoare de impozit pe profit au dreptul să scadă din valoarea impozitului pe profit datorat sumele aferente cheltuielilor de sponsorizare și/sau mecenat, precum și cele privind bursele private, în limita a 0,75% din cifra de afaceri, dar nu mai mult de 20% din impozitul pe profit efectiv datorat.

Cu alte cuvinte, societățile au un real beneficiu, deoarece pentru o cheltuială de 100 de lei (nedeductibilă, de altfel), pot avea un avantaj fiscal în numerar de 100 de lei prin reducerea impozitului de plată cu întreaga sumă, și nu doar cu 16% din aceasta. 

Atenție, noua limită se aplică începând cu al treilea trimestru din 2019.
Prin urmare, contribuabilii care au acordat sponsorizări în primele două trimestre au dreptul să își ia credit fiscal în limita a 0,5% din cifra de afaceri, urmând ca, în următoarele două trimestre, în cazul noilor contracte de sponsorizare încheiate, să ia în considerare plafonul majorat de 0,75%.
 
Ce se întâmplă în cazul restituirii sponsorizărilor de către beneficiari? 
Nici ultimul proiect de ordonanță privind modificarea Codului Fiscal, publicat pe site-ul Ministerului de Finanțe, nu lasă deoparte subiectul sponsorizărilor acordate de societățile comerciale. Elementul de noutate vizează cazurile în care beneficiarii sponsorizărilor hotărăsc restituirea integrală sau parțială a acestor sume către sponsorii lor, societăți comerciale.

În acest sens, proiectul de ordonanță prevede obligația regularizării impozitului pe profit datorat, fără a fi însă necesară depunerea unei declarații rectificative pentru perioadele trecute. Astfel, suma dedusă pentru sponsorizare în perioadele fiscale precedente se va adăuga ca diferență de plată la impozitul pe profit datorat în trimestrul sau anul în care are loc restituirea. În cazul în care restituirea este doar parțială, calculul trebuie refăcut proporțional. 

În practică, este neclar cum ar trebui contabilizate sumele obținute din restituirea sponsorizărilor, ca venit sau ca diminuare a unei cheltuieli. În orice caz, efectul ar trebui să fie neutru din punct de vedere fiscal. În caz contrar, am putea vorbi de o dublă impozitare. 

Lucrurile se pot complica și mai mult dacă vorbim de sume din sponsorizare reportate din perioadele trecute. La momentul acesta, pentru sumele ce depășesc plafonul aferent creditului fiscal, Codul Fiscal permite reportarea și recuperarea acestora pe o perioadă de șapte ani consecutivi. Întrebarea care rămâne este dacă acestea ar trebui recalculate în urma diminuării sponsorizărilor acordate și restituirii sumelor aferente.

Nu în ultimul rând, ar trebui clarificate obligațiile de declarare existente. Mai exact, dacă, în urma restituirii sumelor reprezentând sponsorizările acordate, este necesară și depunerea unei declarații informative rectificative (formularul 107, introdus în cursul anului 2018).
 
Sponsorizarea cu beneficiu fiscal este aplicabilă doar pentru entitățile înscrise în registru! 
Pe de altă parte, deși nu mai reprezintă neapărat o noutate legislativă, este de menționat că registrul entităților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale, introdus începând cu aprilie 2019, a fost finalizat și se regăsește pe site-ul ANAF.
 
În acest sens, atragem din nou atenția cu privire la verificarea acestui registru înainte de acordarea unei sponsorizări către astfel de entități.