• Doar 42% dintre părinți alocă peste două ore pe zi activităților alături de copiii lor sub 10 ani
  • Din cauza faptului că părinții și copiii nu comunică, 58% din tineri suferă de anxietate și atacuri de panică
  • Campania “Discuții din inimă” încurajează exprimarea sentimentelor și a nevoilor, pentru îmbunătățirea dinamicii relaționale în familiile din România

 

Timpul alocat de părinți copiilor pentru activități comune și joacă depinde în mare măsură de vârsta copiilor. Astfel, în cazul copiilor sub 10 ani, doar doi din cinci părinți (42%) spun că alocă peste două ore pe zi acestor activități, arată rezultatele unui studiu național realizat de Salvați Copiii în 2021. În comparație cu un studiu anterior, realizat în 2013, se observă o scădere drastică a acestui procent, care la momentul respectiv ajungea la 92%. Totodată, doar unu din cinci părinți mai alocă minim două ore activităților comune în cazul copiilor cu vârste de peste 10 ani. Scăderea este și mai dramatică în acest caz, ponderea fiind de 21%, față de 70% în 2013. În plus, ponderea părinților care nu reușesc să aloce deloc timp relației cu propriul copil ajunge la 15%, față de anul 2013 când aceasta era de doar 2%.

 

În acest context, Pepco România alături de Organizația Salvați Copiii, Asociația Happy Minds și Fundația Noi Orizonturi lansează campania “Discuții din inimă”, cu scopul de a trage un semnal de alarmă asupra lipsei de comunicare dintre părinte și copil, din cauză că, de cele mai multe ori, niciuna dintre părți nu știe să își verbalizeze sau să își gestioneze emoțiile.

 

Astfel, pentru că uneori lipsa comunicării verbale a sentimentelor poate fi înlocuită prin scris, simbolul campaniei este reprezentat de ideea creării unui jurnal în care atât copiii, cât și părinții, să își poată exprima gândurile, sentimentele sau nevoile. Iar astfel, să poată verbaliza ulterior sentimentele pe care nu și le-au spus niciodată. Un alt punct forte al campaniei este facilitarea accesului la resurse specializate pentru familiile care nu știu să abordeze conversațiile dificile despre emoții.

 

„Pepco este un brand dedicat familiilor, printr-o gamă largă de produse potrivite fiecărui membru, dar și amenajării locuinței, promovând starea de bine în familie și confortul căminului. Campania «Discuții din inimă» abordează o problemă profundă și frecvent ignorată: lipsa comunicării eficiente între părinți și copii. Astfel, propunerea unor metode alternative de comunicare, cum ar fi jurnalele, poate fi un pas inovator. Acesta permite membrilor familiei să depășească barierele impuse de normele tradiționale care adesea descurajează exprimarea vulnerabilității emoționale. Se facilitează astfel un dialog constructiv care poate ajuta la vindecarea rănilor emoționale și la consolidarea legăturilor. Pe site-ul campaniei poate fi consultat un ghid în care se regăsesc diverse întrebări care pot ajuta în inițierea anumitor discuții și pot ușura derularea acestora”, spune Bogdan Grigoriu, Head of Region at Pepco Romania, Bulgaria and Greece.

 

Conform statisticilor Asociației Happy Minds, realizate în urma apelurilor primite în helpline-ul depreHUB, 58% din tinerii din ziua de azi suferă de anxietate și atacuri de panică, 23% suferă de depresie, 6% au fobie socială și 32% consumă substanțe. Cauza acestor probleme, de cele mai multe ori, este tocmai lipsa unei comunicări deschise, sincere despre problemele cu care copiii se confruntă în ziua de azi.

 

Prin campania „Discuții din inimă”, Pepco preia finanțarea teenline-ului depreHUB, timp de un an, asigurând astfel continuitatea acestui serviciu valoros pentru tinerii din România. Copiii și adolescenții care întâmpină dificultăți emoționale pot apela gratuit, 24/7, linia de suport 0374.461.461  pentru a primi consiliere imediată din partea psihologilor depreHUB. Acest serviciu le permite accesul la ajutor specializat, în special copiilor din familii defavorizate, unde resursele emoționale sunt limitate și sprijinul parental adesea absent.

 

„Suntem conștienți că într-o societate în care discuțiile deschise despre problemele emoționale din familie sunt adesea evitate, așa cum ne arată și statisticile, nu poți genera imediat Discuții din inimă. De aceea, accesul la o linie de helpline gratuită și accesibilă 24/7 cum este depreHUB teens, rupe această barieră oferindu-le copiilor șansa de a fi ascultați și înțeleși. Împreună creăm astfel un mediu sigur și empatic unde tinerii pot vorbi deschis, fără teama de a fi judecați. Mai mult, ne dorim să dezvoltăm constant instrumente și materiale de psihoeducație pentru copii și părinți, cu ajutorul echipei depreHUB teens, facilitând o mai bună înțelegere, exprimare și gestionare a emoțiilor”, spune Yolanda Crețescu, președintele Asociației Happy Minds.

 

Conform celui mai recent studiu național realizat de Salvați Copiii în 2022, 536.000 de copii aveau unul sau ambii părinți plecați la muncă în străinătate. Conform aceluiași studiu, aproximativ 180.000 de copii erau total lipsiți de îngrijirea părintească, având ambii părinți sau părintele unic susținător al familiei monoparentale la muncă peste hotare. Majoritatea copiilor de peste 10 ani cu cel puțin un părinte plecat la muncă în străinătate (57%), fie n-au fost întrebați, fie n-au fost de acord cu plecarea părinților.

 

În contextul în care România este una din țările cu cei mai mulți copii rămași singuri acasă, „Discuții din inimă” vine în întâmpinarea nevoilor lor de conexiune emoțională, de conectare și reconectare cu părintele plecat la muncă în străinătate.

 

„Începând din 2010, Salvați Copiii a dezvoltat un program complex de intervenție directă pentru copiii cu părinți plecați la muncă în străinătate, persoanele în grija cărora au rămas și părinții acestora. Din 2019, ne bucurăm de sprijinul PEPCO România în cadrul programului. Astfel, peste 4.600 de copii și adulți (persoane în grija cărora au rămas copiii sau părinții) din judeţele Argeş, Caraş-Severin, Dâmboviţa, Hunedoara, Iaşi, Mureş, Suceava, Vaslui au beneficiat de suport prin intermediul acestui parteneriat, fiind incluși, în funcție de nevoi, în activități de suport psihologic, educațional și social, și participând la activități de socializare și timp liber”, spune Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Organizația Salvați Copiii.

 

Pentru a susține și a contribui la dezvoltarea unei relații bazate pe încredere și siguranță între părinte și copil, Fundația Noi Orizonturi oferă Cursuri de educație parentală prin metoda validată la nivel internațional „Cercul Siguranței”. Cu acest scop, în cadrul campaniei „Discuții din inimă” vor fi formați cel puțin 100 de specialiști în metoda „Cercul Siguranței” care vor lucra direct cu părinții care întâmpină dificultăți în gestionarea relației cu copilul lor sau care pur și simplu vor să îmbunătățească relația, oferindu-le instrumente care facilitează înțelegerea emoțiilor copiilor precum și a nevoilor acestora.  

 

«Discuții din inimă» este o campanie care este inspirată și își dorește să pună accent pe dezvoltarea unei relații de încredere și siguranță între copil - părinte. Relația oferă fundația solidă pentru dezvoltarea psiho-emoțională sănătoasă a copilului. Statisticile arată că în multe familii nu se dedică timp sau atenție pentru a crea această fundație. De aceea, specialiștii formați de noi îi vor susține pe părinți în mod direct pentru: îmbunătățirea relației părinte-copil, creșterea empatiei și înțelegerii, creșterea securității atașamentului, schimbarea stilului de comunicare, reducerea anxietății și a comportamentelor indezirabile”, spune Cătălina Murariu, Director Dezvoltare - Fundația Noi Orizonturi.

 

***

Grupul Pepco

Grupul Pepco a fost înființat în anul 2015 și cuprinde o rețea de magazine din sectorul retail, din care fac parte Pepco, Dealz și Poundland, și colaborează cu PGS, un furnizor global. La momentul actual, Pepco Group deține peste 4.800 de magazine în 21 de țări și are un număr de aproximativ 47.000 de angajați.

 

Pepco

Pepco este unul dintre cei mai mari value retailers din Europa, care oferă haine pentru întreaga familie și articole pentru casă la prețuri foarte atractive. După aproape 20 de ani de creștere constantă, magazinele Pepco sunt vizitate de clienți care efectuează 30 de milioane de tranzacții pe lună. Compania, cu sediul central în Poznań, are în prezent peste 30.000 de angajați în 18 țări din întreaga Europă și o rețea de peste 3.600 de magazine.

 

Despre Organizația Salvați Copiii

De 34 de ani, Salvați Copiii România construiește programe sociale, politici publice și practici solide în beneficiul copilului din România. Expertiza și complexitatea proiectelor la nivel național fac din organizație o instituție socială esențială, al cărei rol este medierea între societate și autoritatea publică, în beneficiul copilului. În cele peste trei decenii de activitate, Salvați Copiii a intervenit activ în societate, identificând soluții concrete pentru protejarea și sprijinirea copiilor vulnerabili, și a militat, în același timp, pentru o colaborare viabilă cu autoritățile decidente, pentru asigurarea interesului superior al copilului. Salvați Copiii și-a asumat rolul de supraveghere vigilentă a autorităților publice, în așa fel încât acestea să implementeze politici publice de durată care să corecteze cauzele care duc la vulnerabilizarea copiilor. Totodată, organizația a reușit să creeze rețele active de solidaritate, prin încurajarea responsabilității sociale a companiilor și a societății, în sens larg. În calitate de membru al Save the Children, cea mai mare organizaţie independentă din lume care promovează drepturile copilului şi care cuprinde 30 de membri şi desfăşoară programe în 118 ţări, VIZIUNEA noastră este o lume care respectă, pentru fiecare copil, dreptul său la supraviețuire, educație, protecție și participare, asumându-ne MISIUNEA de a obţine progrese importante privind modul în care copiii sunt tratați și producerea schimbărilor imediate și de durată în viaţa acestora. Peste 3.800.000 de copii au fost implicați în programele și campaniile Organizației Salvați Copiii.

 

Despre depreHUB teens și Asociația Happy Minds

depreHUB teens este un proiect al Asociației Happy Minds, care asigură tinerilor accesul gratuit la suport psiho-emoțional prin teenline-ul 0374.461.461, psihoterapie gratuită, screening online si module de psihoeducație pe care proiectul le dezvoltă constant.

 

Asociația Happy Minds este o organizație non-profit, înființată de către Psih. Yolanda Crețescu, cu scopul de a asigura accesul la programe de sănătate mintală pentru copii, tineri, adulți și vârstnici, din toate mediile sociale, prin dezvoltarea unor instrumente de e-health de prevenție, evaluare, intervenție, ușor de accesat și utilizat, indiferent de mediu și condițiile de viață.

Printre cele mai importante proiecte ale asociației se numără: “depreHUB” (primului hub și helpline gratuit antidepresie din România), depreHUB teens (servicii de consiliere și psihoterapie adresate tinerilor), “Caravana Happy Minds” (integrarea copiilor cu părinți plecați în străinătate), “EU ce fac mai departe?” (evaluare vocațională pentru elevii din ani terminali), “Călătoria continuă.Alege viața.”(prevenirea și descurajarea tentativelor de suicid din incinta metroului).

 

Despre Fundația Noi Orizonturi

Fundația Noi Orizonturi are un istoric de 24 ani în educația pentru transformare, oferind educatorilor și părinților instrumente prin care pot împuternici copii și tinerii să-și atingă potențialul maxim și să conducă şi să producă schimbări pozitive în comunitățile lor. Organizația susține copiii și tinerii, susținând ecosistemul din care ei fac parte - comunitatea, școala  - și oamenii cheie din jurul lor: părinți, profesori, directori de școli, bibliotecari, voluntari, să devină mai buni, mai puternici, mai înțelepți. Organizația învață și testează constant abordări și modele educaționale pe care le duce apoi la scară mare: învățarea prin proiecte în folosul comunității proiecte de serviciu în folosul comunității (Service Learning), educație outdoor și prin aventură, Cercul Siguranței - vizând relația părinte copil. Mai multe informații despre Fundația Noi Orizonturi sunt disponibile pe www.noi-orizonturi.ro.