Cronicari Digitali, cel mai amplu proiect de promovare al patrimoniului cultural în rândul tinerilor din România își continuă demersul anul acesta, prin activități care constau în descoperirea și împărtășirea valorilor culturale naționale. În cadrul ediției 2019 a proiectului, lansată luna aceasta, comunitatea construită în mediul online, care are deja  sute de participanți activi zilnic și în offline, va ajunge și depăși obiectivul de patrimoniu cu numărul 100.

• La un an de la startul campaniei de promovare a moștenirii culturale românești, peste 5.000 de imagini și sute de povești cu obiective de patrimoniu și-au făcut loc în online;
• Ediția din 2019 a proiectului continuă în mediul digital și va reuni în offline 500 de creatori de conținut ce vor descoperi istoria celor mai valoroase locuri din România;
• Lumina cade anul acesta pe tema patrimoniului construit: de ce îl conservăm, cum îl restaurăm, care sunt beneficiile protejării sale și care sunt pârghiile prin care fiecare dintre noi se poate implica. 
 
După cele 60 de obiective de patrimoniu vizitate anul trecut în cadru organizat, alături de specialiști în patrimoniu, și care au generat conținut digital vizionat de un milion de tineri, proiectul Cronicari Digitali a parafat  ceea ce înseamnă supraviețuirea identității culturale a României în vremea digitală. În 2019, această campanie  de promovare a patrimoniului cultural românesc în mediul online  vine cu un upgrade național: acțiunile de explorare a comorilor cu valoare istorică se mută  în noi zone ale țării, oferind instagrammerilor  și tinerilor activi în online experiența unică de a face cunoștință cu obiectivele care contează, chiar în orașul lor.
 
„Am pornit la drum în acest proiect cu dorința de a provoca un interes cât mai larg pentru patrimoniul cultural din România, atât pentru valoarea sa, cât și pentru problemele cu care se confruntă. Dintr-un interes sporit se naște aprecierea, de care depind protejarea și transmiterea mai departe, adică exact esența noțiunii de patrimoniu. În 2018 am reușit să transmitem mesajul patrimoniului cultural către un public numeros, iar în 2019 dorim să introducem în discuție, prin acest nou canal de comunicare generat de proiectul Cronicari Digitali, teme importante ale protejării patrimoniului construit: de ce îl conservăm, cum îl restaurăm, care sunt beneficiile protejării sale, care sunt pârghiile prin care fiecare dintre noi ne putem implica“, declară Ștefan Balici, director al Institutului Național al Patrimoniului, instituție parteneră în desfășurarea proiectului. 

De la debutul proiectului și până acum, au apărut în online, sub  umbrela  #cronicaridigitali – hashtagul oficial al campaniei – peste 5.000 de  fotografii, conținut video și live-uri cu tot ce avem mai valoros în România din punct de vedere istoric și al arhitecturii.
 
“Anul acesta va fi despre ce pot face împreună societatea civilă, companiile și autoritățile”
 
“Noi știam că moștenirea culturală poate fi transmisă generațiilor următoare doar după ce o cunoaștem, însă succesul pe care l-am avut anul trecut în rândul tinerilor millennials dornici să descopere poveștile din spatele obiectivelor de patrimoniu din orașele lor sau din țară ne-au făcut să înțelegem potențialul pe care îl are acest întreg sector. 2019 nu este doar despre a măsura cât de multe imagini cu obiective de patrimoniu vom reuși să generăm în online. Am pregătit o serie de Heritage Instameet-uri în București și în țară, alături de Heritage Trips, gândite sub formă de circuite ce au plecarea și sosirea București, o destinație - sursă principală pentru explorarea unui număr mare de obiective importante de patrimoniu. Anul acesta va mai fi despre ce pot face împreună societatea civilă, companiile, asociațiile și autoritățile pentru a putea măsura altfel și salva patrimoniul din România”, declară Silvia Teodorescu, Managing Partner Zaga Brand, inițiator al proiectului.

Acțiunile offline Cronicari Digitali de anul acesta vor cuprinde în următoarele luni trei Heritage Trip-uri, șase Heritage Instameet-uri (Constanța, București, Timișoara și alte orașe surpriză) precum și un eveniment-gală de închidere a proiectului, în cadrul căruia vor fi premiați cei mai talentați și mai activi creatori de conținut din România care sprijină promovarea patrimoniului cultural pe propriile canale de social media, respectiv calitatea și creativitatea în exprimarea vizuală și scrisă a moștenirii culturale.
 
Toate aceste evenimente vor aduna oameni consacrați din online-ul românesc, jurnaliști și micro-influenceri, în total peste 500 de pasionați ai mediului digital, creatori de conținut. Toți vor avea ocazia să se întâlnească și să afle informații autentice de la specialiști ai Institutului Național al Patrimoniului.
Campania Cronicari Digitali a demarat în iulie 2018, când, pentru prima dată, reprezentanți ai generațiilor X, Y și Z și-au unit forțele pentru a demonstra că patrimoniul nu e altceva decât oglinda prezentului.
 
Partenerii principali ai campaniei Cronicari Digitali în 2019 sunt Telekom, Samsung, cora România și Raiffeisen Bank, la care s-au alăturat în calitate de parteneri secundari Canon România, Hyundai România, MOL România, Aqua Carpatica și Domeniile Samburești.
 
Proiectul Cronicari Digitali a fost premiat anul trecut cu Best Digital PR Campaign la IAB MIXX Awards 2018 și a primit trei distincții la PR Awards 2018: Golden Award for Excellence la categoria „Cultură și Artă”, Silver Award for Excellence la categoria „Social Media”și Silver Award for Excellence la categoria „Comunicare în domeniul public”.
 
***
Despre Institutul Național al Patrimoniului
Institutul Național al Patrimoniului (INP) este principala instituție centrală care pune în aplicare politicile publice în domeniul protejării patrimoniului cultural în România. INP asigură activitățile de cercetare, evidență, inventariere, protejare și punere în valoare pentru toate categoriile patrimoniului cultural – imobil, mobil, imaterial și digital – și gestionează inventarele oficiale ale patrimoniului cultural – Lista monumentelor istorice, Repertoriul arheologic național, Inventarul patrimoniului cultural național mobil, Registrul național al patrimoniului cultural imaterial, baze de date și depozite digitale.
De asemenea, INP elaborează și gestionează Programul Național de Restaurare a Monumentelor Istorice [PNR] - principalul instrument prin care statul asigură finanțarea lucrărilor de protejare, restaurare și punere în valoare a patrimoniului imobil -, colectează și gestionează Timbrul Monumentelor Istorice [TMI], este agregator național pentru Enciclopedia culturală europeană [europeana.eu], elaborează dosarele de nominalizare pentru înscrierea în Lista Patrimoniului Mondial, coordonează procesul de nominalizare pentru Marca Patrimoniului European. INP este pregătit să preia, după actualizarea HG 593/2011 (proiect de actualizare înaintat către MC încă din 2016), activitatea de atestare a specialiștilor și experților din domeniul patrimoniului imobil.
 
Despre Zaga Brand
Fondată în 2005, agenția de comunicare creativă Zaga Brand și-a propus și a reușit să creeze un mediu de lucru productiv în care imposibilul este doar o provocare. Într-o atmosferă “crazy about our work”, agenția a generat rezultatele dorite de clienții săi B2B și B2C oferind servicii complete de PR, Creative concepts și BTL. Misiunea Zaga este de a crea o comunicare reală între comunitate și brand-urile sau companiile cărora li se adresează prin PR – cea mai onestă, curajoasă și de durată contribuție în a inspiră oamenii, a genera reacții, a crea reputații și fair advertising. Onest, cu rezultate măsurabile, având la bază acțiuni de comunicare. De la concerte LIVE pe trenuri în mișcare, concursuri naționale de creație, campanii de CSR sau silent disco în autobuze și metrou, Zaga își propune continuu să surprindă publicul cu abordări creative, astfel încât mesajele de comunicare să ajungă direct la acesta.