- Peste 1.200 de locuri de parcare dedicate transmit mesajul campaniei #PeBune?.
- Peste 8.700* de autovehicule sunt adaptate pentru șoferi și pasageri cu dizabilități din România;
- 255 de săli rulează clipul video al campaniei #PeBune?, în 21 de orașe;
- Patru evenimente de conștientizare derulate în parcările magazinelor partenere, alături de reprezentanți ai Poliției.
Anul acesta campania #PeBune? ** aniversează 6 ani de la lansare. Încă din noiembrie 2017, mesajul pentru eliberarea locurilor de parcare dedicate persoanelor cu dizabilități și ocupate abuziv promovează dreptul acestor șoferi și pasageri de a parca în apropierea accesului în magazine, centre comerciale, parcuri sau alte locuri publice.
„Sunt multe motive pentru care este foarte important să parchez pe unul dintre locurile dedicate. Cel mai important este faptul că am nevoie să deschid portiera la maximum pentru a putea să îmi asamblez sau să îmi dezasamblez scaunul rulant, să urc sau să cobor din mașină și să pot să mă mișc liber prin oraș ori de câte ori am nevoie.
Șofez din anul 2011, chiar dacă sunt utilizator de scaun rulant. Merg singur la cumpărături sau în locuri publice, și mă bucur când găsesc libere locurile de parcare dedicate persoanelor cu dizabilități. Dar acest lucru se întâmplă, din păcate, destul de rar. De cele mai multe ori sunt nevoit să fac mai multe ture prin parcare până găsesc un loc liber.
Mesajul campaniei #PeBune? ar trebui să ajungă la cât mai mulți conducători auto fără dizabilități, pentru că este important ca aceștia să știe de noi, că și noi putem fi conducători auto, și că avem nevoie să găsim libere locurile marcate.”, Adrian Cherecheș, conducător auto, utilizator de scaun rulant și instructor de viață independentă la Fundația Motivation România.
Campania are ca public țintă șoferii și pietonii fără dizabilități, precum și viitorii șoferi care nu cunosc nevoia persoanelor cu dizabilități din România de a parca pe locurile marcate din parcările publice sau private. Până în prezent, mesajul a ajuns în peste 1.200 de locuri de parcare dedicate, din peste 140 de localități din România.
Odată cu promovarea dreptului de a parca pe locurile destinate acestei categorii de conducători auto, campania se adresează și persoanelor cu dizabilități, pe care îi îndeamnă să redevină active și independente, să se bucure de o viață normală.
Conform datelor oferite Fundației Motivation, an de an, de către Registrul Auto Român, în perioada ianuarie 2012 – iulie 2023, la nivel național au fost înregistrate peste 8.700 de autovehicule adaptate pentru șoferi și pasageri cu dizabilități.
Cu ocazia aniversării a 6 ani de campanie #PeBune? din această toamnă, mesajul video „Persoanele cu dizabilități nu își doresc loc de parcare dedicat, însă au nevoie de el” a ajuns și pe ecranele a 255 de cinematografe din rețeaua Cinema City România, din 21 de orașe din țară.
Același clip este difuzat în premieră în orașul Iași, pe toată flota de autobuze. Campania s-a extins astfel, anul acesta, din București în 4 noi orașe - Timișoara, Constanța, Galați, Iași. În toate acestea, mesajul campaniei este prezent sub privirile participanților la trafic, pentru a-i convinge să adopte sau să promoveze ei înșiși un comportament responsabil față de drepturile șoferilor cu dizabilități.
Pentru a transmite direct mesajul conducătorilor auto, de-a lungul anului 2023 Motivation a organizat patru acțiuni de conștientizare alături de reprezentanți ai Direcției Generale de Poliție Locală și Control a Municipiului București și ai Inspectoratului de Poliție Județean Brașov. Acestea au avut loc în parcările destinate publicului larg din cadrul centrelor comerciale partenere și au constat în abordarea directă a șoferilor fără dizabilități care au ocupat abuziv locurile dedicate persoanelor cu dizabilități.
„Prin acest parteneriat, desfășurat în luna septembrie în parcările magazinelor IKEA din Băneasa și Pallady, am dorit să sensibilizăm atât clienții care vizitează magazinele în calitate de șoferi, cât și colegii, cu privire la importanța respectării dreptului la locurile de parcare destinate persoanelor cu dizabilități. Campania a informat clienții cu ajutorul materialelor promoționale, afișelor sau panourilor informative, și a abordat direct șoferii pentru a evidenția importanța respectării acestor reguli. Ne dorim, astfel, să contribuim la schimbarea comportamentului și la educarea publicului în privința respectului față de persoanele cu dizabilități, deoarece respectarea acestor locuri de parcare este esențială pentru a asigura incluziunea și accesibilitatea pentru toți clienții, indiferent de capacitățile lor fizice.”, a declarat Raluca Mocanu, Sustainability Specialist IKEA Romania.
„Aceste activități nu au scop punitiv, ci vizează prevenția și conștientizarea conducătorilor auto cu privire la respectarea prevederilor legale în general, cât și particularizarea acestui segment privitor la persoanele îndreptățite prin lege de a ocupa acele locuri cu marcajul internațional. Dacă în anul 2021 au fost aplicate 43 de sancțiuni în baza Legii 448/2006, de către Serviciul Circulație Rutieră, cu o valoare de 24.000 de lei, în anul 2022 acestea au fost aplicate de către Serviciul Circulație Rutieră și Ordinea Publică și au ajuns la 73, cu o valoare de 60.000 lei.
Anul acesta, de la 01 ianuarie până la data de 21 noiembrie amenzile au fost aplicate de trei departamente: Serviciul Circulație Rutieră, Ordine Publică și Serviciul Intervenții la Evenimente, și au ajuns la un total de 221, cu valoarea de 240.000 lei. Statistic vorbind, pare o creștere a numărului de amenzi, însă, de fapt, este vorba de implicarea mai multor structuri. Noi considerăm că în ultimul timp mai mulți conducători auto au conștientizat obligația legală și morală de a nu mai ocupa locurile de parcare destinate și rezervate conform legii pentru persoanele cu dizabilități. Sperăm ca acest lucru să devină o normalitate.”, a declarat Marius Vasile, Șef Serviciu Poliție Rutieră București.
„Fundația Motivation este mai mult decât un real sprijin pentru persoanele cu dizabilități. Această echipă răspunde mereu pozitiv la solicitările și inițiativele noastre de informare corectă în rândul vizitatorilor din centrele comerciale, care ocupă abuziv locurile de parcare dedicate persoanelor cu dizabilități. Ultima acțiune desfășurată împreună la Centrul Comercial Drumul Taberelor a fost de succes, generând reacții constructive în rândul clienților abordați. Prezența Poliției Române, un element cheie al acțiunii, a fost posibilă datorită reprezentanților Motivation!”, a declarat Iuliana Aldea, Marketing Manager Centrul Comercial Drumul Taberelor.
„Poliția Brașov anunță cu mândrie continuarea proiectelor cu Fundația Motivation România într-un efort comun de a spori conștientizarea asupra importanței respectării locurilor de parcare destinate persoanelor cu dizabilități. Împreună am desfășurat campanii de sensibilizare și de informare a comunității brașovene, cu privire la nevoile specifice pe care le are o persoană cu dizabilități și importanța locurilor de parcare rezervate unei persoane cu aceste deficiențe. În acțiunile noastre, Poliția Brașov a distribuit materiale informative, iar atunci când situațiile în care s-au constatat încălcări flagrante ale acestor drepturi, au fost aplicate sancțiuni pentru a asigura respectarea acestora. Această colaborare reprezintă un angajament ferm în sprijinul drepturilor persoanelor cu dizabilități și în promovarea unei comunități mai incluzive, drept pentru care rămânem alături de Fudația Motivation România în eforturile noastre comune. Suntem dedicați construirii unei societăți în care toți cetățenii trebuie să se bucure de drepturi egale și de acces nediscriminatoriu, iar prin acțiunile noastre sperăm să inspirăm și să încurajăm schimbări pozitive în mentalitatea societății brașovene.”, a declarat Daniel Zontea, purtător de cuvânt Inspectoratul de Poliție Județean Brașov.
Mulțumim tuturor partenerilor care susțin campania și încurajează eliberarea locurilor de parcare dedicate persoanelor cu dizabilități la nivel național: Lidl România, IKEA România, Centrul Comercial Magnolia din Brașov, Direcția Generală de Poliție Locală și Control a Municipiului București, Inspectoratul de Poliție Județean Brașov, Centrul Comercial Drumul Taberelor București, Cinema City Romania, Mega Image România, Sun Plaza București, Shopping City Buzău, Shopping City Târgu Jiu, Coresi Shopping Resort Brașov, Centrul Comercial Felicia Iași, Magnolia Shopping Center Brașov, Centrul Comercial Park Lake București, ProClinic Galați, Shopping City Severin, Shopping City Galați, Suceava Shopping City.
*8.717 este numărul total de autovehicule adaptate și omologate pentru pasagerii și șoferii cu dizabilități din România. Cifra face referire la perioada ianuarie 2012 – iulie 2023 și este oferită de Registrul Auto Român la solicitarea Fundației Motivation România.
**Ideea campaniei a fost conturată în cadrul proiectului „8 ore peste program pentru o cauză bună” al Fundației Comunitare București, proiect derulat în luna martie 2017, și care a adunat laolaltă pentru o întâlnire de lucru, profesioniști din mai multe arii profesionale și ONG-uri.
***
Fundația Motivation România este o organizație neguvernamentală, nonprofit, creată în 1995 pentru a veni în sprijinul copiilor și adulților cu dizabilități. Serviciile pe care le oferă acoperă o gamă largă de nevoi, de la evaluare și echipament adaptat pentru diferite tipuri de dizabilități motorii, la recuperare activă și instruire pentru viață independentă alături de un instructor în scaun rulant, consultanță pentru accesibilizarea spațiilor și angajare și sport adaptat. Până în prezent, Motivation a redat libertatea de mișcare și speranța într-o viață împlinită pentru mai mult de 28.000 de persoane cu dizabilități din România. Mai multe informații pe www.motivation.ro.