Cum pot inițiativele educaționale să facă diferența

 

Violența în relațiile adolescenților este mai prezentă decât ne-am aștepta, iar dialogul deschis și informarea corectă sunt esențiale pentru a preveni abuzul. Un exemplu concret în această direcție îl reprezintă panelul „Get Lovestrong” susținut de Avon în cadrul evenimentului internațional #EVAW (End Violence Against Women), pe 25 noiembrie 2024. Acesta a reunit experți, activiști și reprezentanți ai organizațiilor de sprijin pentru a discuta despre formele subtile de abuz, cum pot fi recunoscute și ce măsuri pot fi luate.

Statisticile sunt îngrijorătoare: 19% dintre adolescenți au experimentat diverse forme de violență în relații. Studiile arată că atât fetele, cât și băieții pot fi victime sau abuzatori, însă fetele sunt mai frecvent victime. Tipurile de violență și impactul acestora variază în funcție de gen, iar victimele feminine suferă de obicei consecințe mai grave.*

Panelul „Get Lovestrong” a adus laolaltă voci puternice care au dezvăluit povești reale și au subliniat importanța conștientizării formelor de abuz emoțional, psihologic și financiar asupra femeilor, care sunt adesea trecute cu vederea.

Un rezumat video al panelului este disponibil aici.

 

Ce forme de abuz se ascund în relații?

Violența în relațiile de cuplu nu se manifestă doar prin agresiuni fizice, ci și prin forme subtile de control, manipulare și abuz emoțional. Panelul Avon a adus în prim-plan următoarele tipare de comportament abuziv:

  • Control asupra vestimentației – Deși poate părea „grijă” din partea partenerului, fraze de tipul „Nu ar trebui să porți asta” ascund dorința de a controla deciziile victimei.
  • Izolarea socială – Partenerii abuzivi încearcă să îndepărteze victima de prieteni și familie, pentru a o face mai dependentă emoțional de relație.
  • Subminarea încrederii în sine – Criticile constante afectează treptat stima de sine a victimei, determinând-o să își piardă încrederea în propriile decizii.
  • Control financiar – Partenerii abuzivi pot încerca să controleze modul în care sunt folosiți banii de buzunar.

 

Cine este mai vulnerabil în fața abuzului?

Datele arată că fetele provenind din familii cu dificultăți financiare sunt mai expuse abuzului. 29% dintre adolescentele care provin din astfel de familii au experimentat o formă de abuz, comparativ cu 25% dintre cele din familii stabile economic**. Factorii financiari pot influența nu doar șansele ca o tânără să fie victima abuzului, ci și capacitatea ei de a părăsi relația. Fetele din familii defavorizate au mai puțin acces la resurse de sprijin și sunt mai expuse la manipulare.

 

Ce pot face tinerele aflate într-o relație abuzivă?

Recomandările oferite de experți sunt următoarele:

  1. Diaologul cu cineva de încredere – Prieteni, părinți sau profesori pot oferi sprijin și consiliere.
  2. Atenția la semnele subtile – Dacă te simți mai fericită cu prietenii decât cu partenerul tău, ar putea fi un semnal de alarmă.
  3. Apelul la ajutor specializat–  În România, asociații precum A.L.E.G. oferă consiliere gratuită și resurse dedicate tinerelor care se confruntă cu abuzul.

În plus, Avon derulează campania „Fii Lovestrong!”, care oferă tinerelor acces la ghiduri clare pentru a recunoaște semnele abuzului și a învăța să-și stabilească limite sănătoase.

Prevenirea abuzului în relațiile adolescentine este o responsabilitate colectivă. Fie că ești părinte, prieten sau profesor, iată câteva lucruri pe care le poți face:

  • Educație despre relații sănătoase – Învață adolescenții să recunoască diferențele dintre iubire și control.
  • Sprijin emoțional și ascultare activă – Dacă o adolescentă își exprimă îngrijorările legate de relația ei, ascult-o fără să o judeci.
  • Acces la resurse de sprijin – Ghidează victimele către organizații care le pot oferi sprijin, cum ar fi A.L.E.G.

*https://ojjdp.ojp.gov/model-programs-guide/literature-reviews/Teen-Dating-Violence

**https://www.cdc.gov/healthyyouth/data/yrbs/pdf/YRBS_Data-Summary-Trends_Report2023_508.pdf

 

***

 

Despre AVON

AVON este prezent de peste 25 de ani pe piața din România, timp în care și-a menținut o poziție de top în preferințele consumatorilor, reușind în același timp să pună bazele uneia dintre cele mai mari comunități de femei. Compania este preocupată nu numai să aducă frumusețe și independentă femeilor, dar și să le îmbunătățească viața, promovând respectul pe care societatea îl datorează rolului lor în dezvoltarea socială și militând continuu pentru sănătatea și standardul lor de viață.