L’Oréal România și Comisia Națională a României pentru UNESCO  (CNR UNESCO) lansează un program de mentorat, prin care pregătesc adolescentele din clasele V–VIII pentru o carieră în domeniul științelor exacte. Inițiativa face parte din programul de burse naționale L’Oréal - UNESCO „Pentru femeile din ştiinţă”. 
    
Elevele din Școala Gimnazială nr. 3 „Nicolae Titulescu” și Școala Gimnazială nr. 5 din București vor avea ocazia să afle, de la femei excepționale din cercetarea românească, mai multe detalii despre ce înseamnă o carieră în cercetare sau domenii științifice. Primele sesiuni de mentorat, parte a programului pilot, vor fi susținute de Elena Dragomir (Butoi), care s-a numărat printre primele câștigătoare ale competiției L’Oréal - UNESCO „Pentru femeile din știință”. Mentorii au misiunea de a le inspira și motiva pe eleve, prin poveștile lor.
 
Doamna doctor Elena Dragomir (Butoi) este cercetător la Institutul de Biologie și Patologie Celulară „Nicolae Simionescu” și câștigătoare a ediției din 2011 a bursei „Pentru femeile din știință”. „Îmi doresc să ofer, la rândul meu, susținerea și inspirația primite de la mentorii care m-au sprijinit, unor eleve de școală generală care își conturează, poate fără să știe, drumul către știință”, a declarat Elena Butoi.
 
„Lumea se confruntă cu schimbări fără precedent: schimbări climatice, energie regenerabilă, soluții medicale revoluționare tot mai accesibile, provocări în ceea ce privește securitatea, pentru a menționa doar câteva. O parte din soluțiile la toate aceste provocări vin și vor veni din știință, multe dintre ele de la femeile de știință, iar inovațiile recunoscute de programul L’Oréal – UNESCO au dovedit deja cât de mult poate contribui cercetarea la soluționarea acestor provocări. Credem că este important să atragem cât mai multe talente către acest domeniu, în care la nivel mondial, reprezentarea feminină este slabă”, a declarat Gilles Antoine, Country General Manager L'Oréal România.  

„O carieră în știință nu este ușoară, însă este extrem de frumos să știi că lucrurile pe care le-ai descoperit după ani de muncă pot schimba viețile a mii sau chiar milioane de oameni. Este important ca elevele să asculte poveștile bursierelor programului «Pentru femeile din știință», pentru că, astfel, vor afla ce înseamnă o carieră în domeniul cercetării și vor putea fi inspirate”, a afirmat Ani Matei, Secretar General CNR UNESCO.  

30% dintre olimpicii din științe exacte sunt fete
Lansarea programului de mentorat vine în contextul în care în România fetele reprezintă doar aproximativ 30% dintre olimpicii premiați la Olimpiadele Naționale de Matematică și Științe (Fizică, Chimie, Biologie, Științele Pământului, Astronomie și Astrofizică), conform datelor din 2016 ale Ministerului Educației Naționale. Astfel, dintre cei 305 de elevi premiați la Olimpiadele Naționale și Olimpiada de Științe pentru Juniori, 102 sunt fete, cele mai bune rezultate fiind obținute la Științele Pământului, Biologie și Chimie.  
    
În România, conform datelor Institutului Național de Statistică din 2016, femeile care își desfășoară activitatea în domeniul tehnic și științific reprezintă doar 3% din totalul populației active. Mai precis, avem 115.517 de femei care activează în domeniile știință și tehnică.
 
O nouă componentă a unui proiect consacrat
Programul pilot dedicat elevelor s-a adăugat anul acesta programului național de burse L’Oréal – UNESCO „Pentru femeile din știință”. Acesta se adresează cercetătoarelor cu vârsta de maximum 35 de ani, care fie sunt doctorande, fie au obținut titlul științific de doctor și urmează un program de pregătire postuniversitară în cadrul unei instituții acreditate de învățământ superior din țară. 
Programul „Pentru femeile din stiință” a fost lansat în 1998 la nivel internațional, iar în România se desfășoară din anul 2010. La nivel local, până acum au fost acordate burse în valoare de 546.000 de lei pentru 13 femei de știință. Proiectele premiate au fost alese din aproximativ 300 de dosare înscrise de la lansarea programului. Anul acesta s-a derulat cea de-a opta ediție a programului, iar pe 30 mai vor fi anunțate cele patru noi câștigătoare ale burselor, fiecare în valoare de câte 42.000 de lei. În 2017, numărul burselor s-a dublat față de edițiile precedente: vor fi acordate granturi pentru patru tinere cercetătoare. 


***
Compania L’Oréal, înfiinţată de un chimist vizionar, Eugène Schueller, a devenit, în timp, liderul mondial în industria frumuseţii, datorită abordării ştiinţifice riguroase, ambiţiei de a cuceri pieţele internaţionale şi căutării permanente a inovaţiei şi calităţii. Departamentul de cercetare şi dezvoltare al grupului – care s-a bucurat în 2015 de un buget anual de 794 milioane de Euro şi de mai mult de 3.870 de cercetători activi în 18 centre de cercetare şi 16 centre de evaluare din întreaga lume – dezvoltă noi molecule şi formule în domeniul îngrijirii părului şi a pielii. L’Oréal nu face niciun compromis de la angajamentul său privind standardele ridicate de sănătate şi de siguranţa consumatorilor. Compania fabrică mai mult de 4,5 miliarde de produse în fiecare an, iar în 2015 a înregistrat 497 patente de cercetare ştiinţifică.

Comisia Naţională a României pentru UNESCO a fost înfiinţată în 1956 şi este instituţie publică în coordonarea Ministerului Educaţiei Naționale, asigurând legătura României cu UNESCO, în baza colaborării cu Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Culturii, Academiei Române şi cu alte instituţii şi organisme centrale.

Comisia Naţională a României pentru UNESCO are, conform Cartei Comisiilor Naţionale pentru UNESCO, rol consultativ, prin acordarea de consultanţă de specialitate guvernelor proprii şi delegaţiilor la Conferinţa Generală în domeniul UNESCO şi al programelor sale; rol de legătură între Secretariatul UNESCO şi structurile guvernamentale şi neguvernamentale; rol de informare a UNESCO asupra obiectivelor şi activităţilor naţionale; rol participativ în elaborarea, implementarea şi evaluarea programelor UNESCO. Misiunea CNR UNESCO este, pe de o parte, aceea de a focaliza programele UNESCO relevante în România, făcându-le repere ale dezvoltării socio-economice-durabile. Pe de altă parte, Comisia are rolul de a fructifica în planul activităţii globale a UNESCO valorile româneşti în domeniul educaţiei şi ştiinţei, precum şi profunzimea şi diversitatea culturală românească.