Toamna aceasta, Dorna anunță un nou angajament asumat pe termen lung, ca parte a strategiei sale de sustenabilitate – devenind apa care are grijă de ape. În acest sens, Dorna va lansa o campanie de curățare a râurilor din România, care va începe la finalul acestui an.

Campania, inițiată în parteneriat cu Administrația Națională Apele Române și dezvoltată cu suportul organizațiilor non-guvernamentale CSR Nest România și Clear Rivers – Olanda, se va desfășura etapizat și va presupune instalarea unor dispozitive inovatoare de colectare a deșeurilor transportate de apele râurilor. În prima etapă a acestei campanii sunt vizate două dintre cele mai importante râuri ale țării, respectiv Ialomița și Dâmbovița.

Campania Dorna va continua acțiunile de curățare și anii următori, râu cu râu, astfel încât, în viitor, apele care se varsă în Dunăre și în Marea Neagră să fie mai curate.

“Grija față de mediul înconjurător a făcut întotdeauna parte din identitatea brandului Dorna. În 2014, Dorna a fost primul brand de apă îmbuteliat într-un tip de ambalaj inovator, realizat în proporție de 30% din plante - Plant Bottle. Această lansare a fost completată, de-a lungul timpului, de eforturi constante de reducere a conținutului de plastic din ambalaje, prin modificări ale sticlei și capacului, pentru ca, în 2020, Dorna să devină prima apă minerală naturală din România disponibilă în rPET - ambalaje realizate 100% din PET reciclat. Apa care are grijă de ape este, așadar, o continuare cât se poate de firească pentru un brand care și-a făcut un obicei din a acționa cu grijă și responsabilitate față de natură”, spune Iuliana Nedelcu, Marketing Director Coca-Cola România.

“Fiecare tip de ambalaj poate juca un rol într-o economie circulară și poate redeveni o resursă valoroasă, dacă este colectat separat, reciclat si reutilizat. Acesta este și motivul pentru care începem curățarea râurilor și îi invităm pe toți cei care vor să ni se alăture să contribuie cu un gest care poate părea mic, dar care are un impact foarte mare: să colecteze plasticul separat de restul deșeurilor și, astfel, să recicleze din nou și din nou”, a continuat Iuliana Nedelcu.

Dorna a început demersurile pentru montarea dispozitivelor care vor capta deșeurile transportate de curenții celor două râuri – Ialomița și Dâmbovița. Acestea vor fi amplasate pe cursul apelor și vor începe să funcționeze până la finalul acestui an, punerea în funcțiune depinzând de condițiile meteorologice din această iarnă.

Dispozitivele plutitoare, dezvoltate de organizația non-profit Clear Rivers din Olanda, extrag deșeurile din apă într-un mod pasiv: ele nu necesită energie sau intervenție umană pentru funcționare, ci se bazează exclusiv pe vânt și pe curenții din apă, care împing deșeurile în interiorul dispozitivelor. Cunoscute sub denumirea de The Litter Trap, aceste dispozitive sunt, de fapt, niște sisteme plutitoare, capabile să capteze gunoiul de la suprafața apei până la adâncimea de 1 m sub apă.

Creșterea capacității de colectare se face cu ajutorul unor brațe plutitoare, întinse pe lățimea râului, pentru a acoperi o suprafață cât mai mare. Deșeurile astfel captate sunt direcționate către o “capcană” de unde, odată colectate, nu mai pot scăpa înapoi pe suprafața râului, chiar dacă curentul își schimbă direcția, ele fiind blocate printr-un sistem inovator cu ușă semi-închisă. Capcanele sunt realizate, la rândul lor, din plastic colectat de pe ape și reciclat ulterior. Această caracteristică transformă aceste dispozitive în produse “circulare”: colectarea deșeurilor plutitoare se face astfel cu ajutorul plasticului colectat anterior de pe cursurile altor ape.

Odată puse în funcțiune, dispozitivele vor putea colecta până la 5 metri cubi de deșeuri în fiecare zi (pentru un singur dispozitiv), cantitatea putând varia în funcție de mai mulți factori, cum ar fi tipul și greutatea plasticului colectat, condițiile meteorologice, curenții de apă și vânt etc. Deșeurile acumulate de fiecare dispozitiv vor fi, ulterior, trimise la stația de sortare și apoi redirecționate către fabricile de reciclare pentru a fi transformate în materiale noi sau, în cazul obiectelor degradate, către cele care valorifică deșeurile de ambalaj prin incinerare.

Dincolo de impactul direct asupra mediului prin inovarea ambalajelor, reutilizarea resurselor și măsurile pentru reducerea poluării, obiectivul Dorna este de a convinge cât mai mulți oameni să participe la această schimbare, prin adoptarea unui comportament responsabil față de mediu și însușirea principiilor colectării separate. Inițiativa Dorna se înscrie, astfel, sub viziunea platformei de sustenabilitate a Sistemului Coca-Cola, Dupa Noi - #NuNeOprimAici.

Dorna are în vedere continuarea campaniei și anul viitor, când, pe lista apelor curățate, vor fi adăugate și alte râuri din țară.


rPET: Bei Dorna, faci bine
Lansarea, în primăvara 2020, a ambalajului realizat din 100% PET reciclat, a însemnat pentru Dorna înlocuirea celor 5.000 de tone de plastic nou puse pe piață anual, cu plastic realizat din material reciclat, odată cu trecerea portofoliului Dorna la ambalaje din rPET.

Ambalajul de tip rPET păstrează aceleași standarde de calitate și siguranță ale ambalajelor Dorna și nu influențează în niciun fel conținutul de apă din interior, aceasta păstrându-și intacte proprietățile și puritatea.

Pe lângă reducerea cantității de plastic puse pe piață, sticlele realizate din rPET prezintă și alte beneficii pentru mediu, unul dintre acestea fiind reducerea energiei utilizate. Pentru a crea o sticlă din conținut reciclat, este nevoie de 75% mai puțină energie decât pentru crearea unei sticle din material virgin. În plus, fiecare tonă de rPET produsă salvează 1,5 tone de CO2, reducând astfel amprenta de carbon în procesul de producție.

Ambalajele de tip rPET se deosebesc de sticlele din PET reciclabil folosite până acum pentru îmbutelierea apei Dorna prin faptul că au trecut cel puțin o dată printr-un proces de reciclare. În plus, ele sunt în continuare și reciclabile, la fel ca orice alt obiect realizat din material de tip PET.

Dorna face parte din Sistemul Coca-Cola (Coca-Cola România şi Coca-Cola HBC România), care își propune ca, până în 2030, să recupereze o cantitate de ambalaje egală cu cea pe care o pune pe piaţă. Mai exact, pentru fiecare sticlă sau doză vândută, Sistemul Coca-Cola își propune să ajute la colectarea și reciclarea unei cantități identice.

***
Despre Compania Coca-Cola
Coca-Cola este o companie pentru toți, care oferă produse în peste 200 de țări și teritorii. Misiunea companiei noastre este de a răcori lumea și a se implica într-o schimbare în bine. Alături de mărcile Coca-Cola, portofoliul nostru include Sprite, Fanta și alte băuturi răcoritoare. Din categoriile de apă, băuturi pentru sportivi, cafea și ceaiuri, oferim brandurile Dasani, smartwater, vitaminwater, Topo Chico, Powerade, Costa, Georgia, Gold Peak, Honest și Ayakata iar pe segmentele de băuturi nutriționale, sucuri, lapte și băuturi pe bază de plante, oferim, printre altele, brandurile Minute Maid, Simply, innocent, Del Valle, fairlife și AdeZ. Ne adaptăm în mod constant portofoliul, începând cu reducerea zahărului din băuturile noastre, până la dezvoltarea unor produse noi, inovatoare. Totodată, lucrăm pentru a avea un impact pozitiv în viețile oamenilor, în comunitate și asupra planetei, prin reaprovizionarea cu apă a surselor noastre, prin promovarea reciclării ambalajelor, practici sustenabile de aprovizionare și reducerea emisiilor de carbon pe întregul lanț de valoare. Împreună cu partenerii noștri de îmbuteliere, avem peste 700.000 de angajați, oferind oportunități economice comunităților locale din întreaga lume.

În România, ca în toate ţările în care îşi desfăşoară activitatea, Coca-Cola deţine şi funcţionează pe baza unui sistem propriu, incluzând toate verigile necesare producerii şi distribuţiei produselor către consumatori. Pe plan local, Sistemul este format din Coca-Cola România (filială a The Coca-Cola Company, proprietarul mărcilor înregistrate) şi partenerul său, Coca-Cola HBC România, care îmbuteliază şi distribuie produsele Coca-Cola sub licenţa The Coca-Cola Company în România. Conform studiului „Impactul socio-economic al Sistemului Coca-Cola în România", realizat pe baza datelor financiare din 2020, prezența acestui sistem pe piața locală generează o valoare adăugată de 434 de milioane de euro, echivalentul a 0,20% din PIB-ul României.

Pentru mai multe informaţii legate de companie vă rugăm să vizitaţi site-ul www.coca-colacompany.com și să ne urmăriți pe Twitter, Instagram, Facebook și LinkedIn.

Despre Apele Române
Administraţia Naţională „Apele Române” administrează apele din domeniul public al statului şi infrastructura Sistemului Naţional de Gospodărire a Apelor formată din lacuri de acumulare, diguri de apărare împotriva inundaţiilor, canale, derivaţii interbazinale, prize de apă şi alte lucrări specifice, precum şi infrastructura sistemelor naţionale de veghe hidrologică, hidrogeologică şi de monitorizare a calităţii resurselor de apă aflate în patrimoniul său, în scopul cunoaşterii şi a gestionării unitare pe ansamblul ţării, a resurselor de apă de suprafaţă şi subterane.

Despre Asociația CSR Nest
Asociația CSR Nest este o organizaţie românească, cu caracter apolitic, non-profit, non-discriminatoriu pe criterii sociale, religioase, sexuale, etnice, de naţionalitate sau filosofice, supusă legislaţiei române în vigoare, înfiinţată în anul 2010. Misiunea Asociaţiei este aceea de a oferi soluţii şi servicii atât sectorului neguvernamental cât şi celui corporatist prin promovarea responsabilităţii sociale în rândul societăţii civile şi al companiilor. De asemenea, asociaţia îşi mai propune să contribuie la progresul social şi cultural, educaţional şi turistic al României precum si la promovarea unui comportament responsabil fata de mediu.

Despre Clear Rivers (Olanda)
CLEAR RIVERS este numele de brand al Recycled Island Foundation, o organizație non-profit din Olanda, înființată în 2014 cu obiectivul de a găsi soluții pentru reducerea poluării cu plastic a mărilor și oceanelor lumii. În prezent, CLEAR RIVERS se ocupă de colectarea deșeurilor din râuri și estuare, reutilizarea sustenabilă a plasticului, organizarea de acțiuni de ecologizare, crearea de programe de conștientizare și educație.