Salvați Copiii, în parteneriat cu PEPCO România, derulează o campanie de conștientizare a importanței timpului de calitate părinte-copil
Mai mult de doi din cinci (44%) dintre copiii ai căror părinți lucrează în străinătate au rămas în țară fără mama alături, fie că aceasta este plecată împreună cu tatăl, fie că este singurul părinte plecat din familie, arată o anchetă realizată de Salvați Copiii România. Un număr de 21.024 au ambii părinţi plecaţi peste hotare sau provin din familii în care părintele unic susţinător este plecat, potrivit statisticilor oficiale. În acest context, Organizația Salvați Copiii România atrage atenția asupra consecințelor socio-emoționale pe care copiii rămași în țară, în urma migrației economice a părinților, le resimt și întăreşte programele de informare şi suport din cinci județe, pe perioada lunii august, când majoritatea părinților plecați revin în țară pentru vacanță.
Datele unei anchete realizate de Salvați Copiii România în decembrie 2021, pe un eșantion format din persoanele în grija cărora au rămas 855 de copii cu părinții plecați la muncă în străinătate, beneficiari ai programelor Organizației Salvați Copiii, arată că intenția de a lua copilul în străinătate, alături de părintele/părinții plecați, apare doar în cazul a 7% dintre copiii din eșantion.
Pentru marea majoritate a cazurilor (79%) nu există o astfel de perspectivă, diferența fiind reprezentată de situațiile în care părinții nu au luat încă o decizie în acest sens. Deși procentul copiilor în cazul cărora există o perspectivă a mutării în străinătate alături de părinți este redus (doar 7%), observăm că foarte mulți dintre părinții plecați nu intenționează nici să se întoarcă definitiv în România (41%), în timp ce 38% au o astfel de intenție, iar în celelalte cazuri nu s-a luat încă o decizie în acest sens.
Dintre factorii care ar putea contribui la luarea unei decizii de întoarcere definitivă în țară, cel mai frecvent invocat ține de piața muncii (locuri de muncă, condiții de salarizare) – 39%, urmat de îmbunătățirea sistemului de sănătate (24%) și de ameliorarea climatului social general/vieții politice (20%).
În acest context, cu sprijinul PEPCO România, Organizația Salvați Copiii România derulează, pe parcursul lunii august, luna cu cele mai multe reîntoarceri ale românilor care muncesc peste hotare, o campanie amplă de conștientizare a importanței timpului de calitate părinte-copil. Sub egida mesajului „Împreună totul este mai bine!”, copii, părinţi reîntorşi din străinătate, bunici sau alte rude în grija cărora au rămas copiii în ţară vor participa la activităţi recreative, de socializare şi de consiliere susţinute de echipele locale Salvaţi Copiii din 6 centre locale din judeţele Suceava, Iaşi, Vaslui, Hunedoara şi Mureş.
Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România, a explicat: ”Chiar dacă părinții sunt nevoiți să muncească peste granițe și-și lasă copiii în grija rudelor, cel mai adesea a bunicilor, este important ca absența fizică să nu fie dublată de absența emoțională. Părinții trebuie să facă parte din viața copiilor lor, să vorbească cu ei, să-i asculte, să petreacă împreună timp, chiar dacă sunt la distanță”.
În cadrul campaniei, peste 400 de copii şi adulţii din jurul lor, părinţi reîntorşi din străinătate, părinţi sau alte persoane în grija cărora au rămas copiii în ţară vor participa la activități recreative, de socializare outdoor şi indoor şi de consiliere susţinute de specialiştii Salvaţi Copiii, psihologi, cadre didactice şi asistenţi sociali. Pe lângă cele șase localităţi în care activează centrele educaţionale Salvaţi Copiii din cele cinci judeţe, Suceava, Iaşi, Negreşti, Petrila, Lupeni, Sighişoara, campania a fost extinsă şi în alte 15 localităţi din mediul rural, cu acces redus la servicii de informare şi consiliere, prin intermediul echipelor mobile din program.
Totodată, ghidul cu activităţi şi recomandări realizat în cadrul campaniei a fost diseminat în rândul şcolilor partenere Salvaţi Copiii, pentru a stimula crearea cadrului propice pentru organizarea de astfel de activităţi în cât mai multe şcoli sau comunităţi locale.
„Copiii sunt prioritatea noastră la nivel de comunitate. Susținem îmbunătățirea calității timpului lor liber, a dezvoltării și educației lor şi ne bucurăm că prin această campanie putem ajunge la cât mai mulți copii şi părinţi, oferindu-le resursele de care au nevoie pentru a se reconecta şi a crea momente speciale în timpul petrecut împreună în luna august. Ghidul creat de specialiștii Salvaţi Copiii România este o resursă foarte valoroasă pentru că depășește granița timpului şi a locului. Sunt foarte multe activități care se pot desfăşura şi în mediul online, ceea ce le va permite atât părinților, cât şi copiilor să-şi creeze rutine sănătoase de conectare care să ducă la o stare de bine pentru copiii cu părinți plecați la muncă în străinătate pe tot parcursul anului, nu doar în perioada concediului” a declarat Bogdan Grigoriu, Operations Manager Pepco România.
CONTEXT: HARTA COPIILOR RĂMAȘI SINGURI ACASĂ
76.170 de copii sunt în grija rudelor sau a unui părinte, în țară, în urma migrației economice a părinților, arată statisticile oficiale, care includ doar copiii aflaţi în evidenţa serviciilor publice de asistenţă socială.
Cei mai mulți copii rămași singuri acasă sunt în județele:
1. Suceava - 6.518
2. Botoșani - 5.025
3. Iași - 4.855
4. Neamț - 4.019
5. Bacău - 3.809
6. Prahova - 3.196
7. Galați - 3.067
8. Vaslui - 2.919
9. Constanța - 2.765
10. Maramureș - 2.064
Servicii destinate protecției copiilor cu părinții plecați în străinătate
Amploarea fenomenului copiilor cu părinții plecați la muncă în străinătate face necesară dezvoltarea unei rețele de servicii specializate destinate acestor copii. Organizația Salvați Copiii a creat astfel de servicii, adresate atât copiilor, cât și părinților lor și persoanelor în grija cărora au rămas copiii, începând cu anul 2010. Peste 12.500 de copii şi 8.200 de adulţi, persoane în grija cărora au rămas sau părinți, au beneficiat până acum de servicii de intervenție directă. Peste 127.000 de persoane, părinți, copii și specialiști, au fost informate cu privire la impactul negativ pe care plecarea părinților îl are asupra copiilor rămași acasă şi la obligațiile ce le revin părinților la părăsirea țării.
***
Despre Organizația Salvați Copiii
De 32 de ani, Salvați Copiii România construiește programe sociale, politici publice și practici solide în beneficiul copilului din România. Expertiza și complexitatea proiectelor la nivel național fac din organizație o instituție socială esențială, al cărei rol este medierea între societate și autoritatea publică, în beneficiul copilului. În cele peste trei decenii 3 de activitate, Salvați Copiii a intervenit activ în societate, identificând soluții concrete pentru protejarea și sprijinirea copiilor vulnerabili, și a militat, în același timp, pentru o colaborare viabilă cu autoritățile decidente, pentru asigurarea interesului superior al copilului. Salvați Copiii și-a asumat rolul de supraveghere vigilentă a autorităților publice, în așa fel încât acestea să implementeze politici publice de durată care să corecteze cauzele care duc la vulnerabilizarea copiilor. Totodată, organizația a reușit să creeze rețele active de solidaritate, prin încurajarea responsabilității sociale a companiilor și a societății, în sens larg. În calitate de membru al Save the Children, cea mai mare organizație independentă din lume care promovează drepturile copilului şi care cuprinde 30 de membri și desfășoară programe în peste 120 de țări, VIZIUNEA noastră este o lume care respectă, pentru fiecare copil, dreptul său la supraviețuire, educație, protecție și participare, asumându-ne MISIUNEA de a obține progrese importante privind modul în care copiii sunt tratați și producerea schimbărilor imediate și de durată în viața acestora. Peste 2.920.000 de copii au fost implicați în programele și campaniile Organizației Salvați Copiii.
Despre PEPCO România
PEPCO este un lanț european de retail care oferă clienților săi acces ușor și rapid la toate produsele dorite sau necesare, pentru a-și îmbrăca familia și pentru a-și îngriji sau decora casele, la prețuri mici. Brand-ul a fost lansat în 2004 în Polonia și de atunci a captat interesul unui număr tot mai mare de clienți, extinzându-și ulterior operațiunile în Europa Centrală și de Est. În prezent, PEPCO operează peste 2700 de magazine în Europa.
În domeniul responsabilității sociale, PEPCO se concentrează pe sprijinirea copiilor, implicându-se în principal în activități care vizează îmbunătățirea calității timpului liber. Există în derulare zeci de programe CSR la locul de muncă în fiecare țară în care PEPCO este prezent. În toate aceste țări cooperăm cu organizații neguvernamentale care ajută copiii din familiile sau comunitățile defavorizate. Aceste organizații se concentrează pe dezvoltarea personală și emoțională a copiilor, pe consolidarea abilităților și competențelor acestora și pe sprijinirea accesului la educație. De asemenea, întreprind activități care vizează creșterea interesului lor pentru artă, cultură și sport.