Agenția The Azores Sustainability & CSR Services a lansat a cincea ediție a ranking-ului Romania CSR Index, cea mai importantă evaluare a domeniului sustenabilității și responsabilităţii corporative din România. Rezultatele ranking-ului au fost anunțate în cadrul celei de-a cincea ediții aniversare a evenimentului virtual, Best Practices in Romanian CSR, transmis live pe pagina de Facebook a agenției pe data de 19 noiembrie 2020, sub sloganul Sustainability is Unstoppable. So are you!.
Ce este Romania CSR Index?
Romania CSR Index este o analiză complexă, unică în România, prin care se evaluează implicarea companiilor cu peste 500 de angajați din perspectiva nivelului de transparență și performanță în domeniul sustenabilității corporative.
Pentru realizarea acestui index au fost analizate peste 700 de companii, mai exact companii din România care au peste 500 de angajaţi. Conform Ordinului 3456/2018, publicat în Monitorul Oficial pe 7 noiembrie 2018, toate companiile cu mai mult de 500 de angajaţi vor avea obligaţia de a publica rapoarte de sustenabilitate sau declaraţii nefinanciare, începând cu exerciţiul financiar 2019.
Ce metodologie are în spate Romania CSR Index?
Romania CSR Index este o analiză cu 10 categorii şi 64 de indicatori care abordează informaţii referitoare la strategia de sustenabilitate și la impactul companillor din punct de vedere economic, de mediu și social. Punctajul total este ponderat în funcție de industria din care fac parte companiile.
Au fost evaluate toate informațiile publice ale companiilor, raportate pentru anul 2019, în limba română, și s-a bazat pe un instrument de evaluare care este aliniat la cele mai importante standarde sau referințe internaționale din domeniul sustenabilității și responsabilității sociale:
• Obiectivele de Dezvoltare Durabilă ale ONU (ODD)
• Directiva 2014/95/UE
• GRI Sustainability Reporting Standards (GRI Standards)
• CDP (Carbon Disclosure Project)
• London Benchmarking Group (LBG) International – Measuring Community Investment
Care sunt obiectivele analizei?
Rezultatele ranking-ului pot fi utilizate pentru diverse scopuri: elaborarea unui roadmap pentru creșterea performanței privind sustenabilitatea corporativă, creșterea nivelului de conștientizare privind Obiectivele de Dezvoltare Durabilă și asigurarea alinierii strategiei corporative cu ODD.
“Adoptarea principiilor sustenabilității corporative este de multe ori dificilă și presupune schimbări importante în activitățile și strategia unei companii. Prin evaluările pe care le facem pentru România CSR Index încercăm să scoatem în evidență cele mai bune practici și exemple de succes ale unor companii din România care au avansat foarte mult pe măsură ce au integrat sustenabilitatea în strategia de business și au ajuns la un nivel foarte ridicat de transparență a informațiilor privind impactul social, economic și de mediu, pozitive dar și negative.”, explică Alina Liciu, Fondator şi Managing Partner The Azores.
În raportul de analiză din 2019, s-a observat o creştere a numărului de industrii interesate de sustenabilitate, în sensul că mai multe companii din Food Retail şi din domeniul IT au început să investească în acest domeniu, pe lângă companiile din domeniul Băuturilor şi din Telecom, care erau deja prezente în index cu punctaje foarte bune. În raportul din 2020, se evidenţiază câteva schimbări ce au produs o surpriză analiştilor, cum ar fi un număr mai mare de indicatori de sustenabilitate cuprinși în rapoartele de sustenabilitate şi o atenţie sporită acordată implicării stakeholderilor importanți pentru companiile raportoare.
Companiile recunoscute în Romania CSR Index 2020:
Gold Level Recognition: Coca-Cola HBC România, Kaufland România, HeidelbergCement România, Raiffeisen Bank, Grupul CEZ în România, Romgaz, Telekom România, Lidl România.
Silver Level Recognition: Ursus Breweries, GreenPoint Management.
Bronze Level Recognition: Translectrica, Grupul Digi | RCS-RDS.
Care sunt cele mai importante schimbări în evaluarea Romania CSR Index 2020?
Anul 2020 a adus câteva schimbări importante privind indicatorii Romania CSR Index. În perioada august - septembrie a avut loc un proces amplu de implicare a stakeholderilor importanți pentru ranking: companii, consultanți, experți CSR și sustenabilitate corporativă și reprezentanți din mediul universitar, atât din România cât și de la nivel internațional. De o importanţă deosebită a fost implicarea a două organizații de talie internațională, Sustainalytics - a Morningstar Company, un leader global în ratings și cercetare ESG și Corporate Governance și Carbon Disclosure Project, un sistem global unic, dedicat companiilor care măsoară, administrează și distribuie informații legate de mediu.
Ce tip de conținut a putut fi urmărit la evenimentul virtual Best Practices in Romanian CSR?
Evenimentul virtual a avut la bază un format hibrid, aducând în fața audienței un mix de prezentări, un discurs al unui Star Speaker de renume la nivel global (Elaine Cohen – Beyond Business), si un mesaj transmis în premieră pentru Best Practices in Romanian CSR de către un expert internațional din domeniul sustenabilității, şi anume Nick de Mey - Board of Innovation. Speakerii din România, reprezentanţi ai unor companii cu rezultate foarte bune în domeniul sustenabilităţii corporative, au fost Alice Nichita, Coca-Cola HBC România, Adrian Moraru – Transelectrica, Loredana Samoilă – Kaufland România şi Ioana Abramiuc – Romgaz. Sloganul din acest an al evenimentului, “Sustainability is Unstoppable. So are you!” subliniază faptul că, în ziua de azi, sustenabilitatea și responsabilitatea au devenit normalitate, sunt de neoprit și doar indivizii și business-urile care își însușesc aceste concepte și le integrează în ADN se vor afla pe o pantă ascendentă.
Discuțiile s-au concentrat în jurul a patru sesiuni cheie, în care au fost prezentate strategii de sustenabilitate, proiecte sau programe de investiţii în comunităţi, dar şi cele mai bune practici care reies din raportarea sustenabilităţii. Profesionişti de top din România dar şi de la nivel internaţional au arătat cum se conturează tendinţele pieţei din ţara noastră şi au oferit insight-uri prețioase despre modul în care o companie poate sa obţină cele mai bune rezultate în urma investiţiei în sustenabilitate şi în comunităţi.
Evenimentul Best Practices in Romanian CSR a fost susţinut de: Coca-Cola HBC România, Transelectrica, Romgaz, GreenPoint Management, Marcom Hub, LifeHax Solutions.
***
Despre The Azores Sustainability & CSR Services
Agenţie de consultanță, înființată în 2013, cu scopul de a sprijini companiile din România în integrarea sustenabilității corporative în strategia de business, The Azores Sustainability & CSR Services are o abordare axată pe rezultate pe termen lung, utilizarea tehnologiei IT pentru un nivel ridicat de acuratețe a informațiilor nefinanciare și activități de research care să sprijine decidenții din companii în definirea strategiei privind responsabilitatea corporativă.
Cel mai important și complex proiect al agenției este România CSR Index, ranking care a fost lansat în 2016 şi este singurul din România care evaluează informaţiile nefinanciare ale companiilor: informaţii despre guvernanţa sustenabilității, impactul economic, de mediu şi social. Indexul este lansat în fiecare an în cadrul conferinţei Best Practices in Romanian CSR.
În 2019, agenția a lansat Community Index – part of Romania CSR Index, cel mai cuprinzător ranking al proiectelor corporate de investiții în comunități și un centralizator al celor mai bune campanii de CSR derulate în fiecare an de companiile din România. Rezultatele ranking-ului, împreună cu studii de caz şi interviuri ale unor experţi naţionali şi internaţionali sunt prezentate in Community Index Magazine, singurul anuar bilingv dedicat investițiilor în comunități derulate de companiile din România.