Ultimul weekend al lunii aprilie aduce pe Domeniul Regal de la Săvârșin festivalul Suflet de România, eveniment care încurajează artizanii României să se conecteze la comunitate și ajută locuitorii acestei țări să descopere micii producători locali, tradițiile și obiceiurile autentice ale satului românesc.
Evenimentul este inițiat de Profi pentru a încuraja comunitatea să se conecteze la valorile autentice, gusturile bune și tradițiile satului românesc prin intermediul unor experiențe trăite într-un cadru natural în care este recreată lumea rurală așa cum e bine să fie cunoscută și de generațiile mai noi. Această inițiativă Profi este parte a acordului tripartit “Creștem Comunități”, semnat de către Familia Regală a României, Universitatea de Științele Vieții “Mihai I” din Timișoara și lanțul de magazine Profi pentru susținerea producătorilor locali și conservarea artizanatului autentic și tradițional românesc.
Pe 29 și 30 aprilie, între orele 12:00 – 19:00, festivalul Suflet de România le oferă participanților ocazia să călătorească într-un sat atemporal, în vremea Șezătorilor de altădată, readuse în premieră la viață de Profi. În spațiul Domeniului Regal de la Săvârșin, în apropiere de Aleea Stejarilor Bătrâni, pentru un weekend, oricine poate să treacă prin experiența unei vizite în casele românilor care duc tradițiile de suflet mai departe: să le guste, să le trăiască, să le facă poftă să le transmită mai departe chiar ei. Mai mult, micii producători locali, susținuți de Profi, oferă spre vânzareprodusele lor preparate tradițional, din ingrediente proaspete și sănătoate.
Mircea Baniciu și Nicu Alifantis, invitați speciali în festivalul Suflet de România
Profi pune suflet în comunitate și deschide România autentică sub forma festivalului care oferă un tur inițiatic în lumea satului, trecând prin Hanul Târgoveților, Târgul satului, Piața satului, Drumul Artizanilor și Ulița copiilor. Suflet de România va fi un loc de întâlnire cu micii producători locali și oferta lor, dar și cu filme românești valoroase, concerte susținute de Mircea Baniciu, Nicu Alifantis, Daniel Julean și Trupa Calendar, alături de ansambluri de muzică populară dar și de muzică clasică, într-o îmbinare eclectică, în măsură să sublinieze complexitatea culturală națională.
În premieră, Cuptorul Regal, restaurat cu ajutorul Profi, va oferi pâine proaspătă vizitatorilor, una care adună în miezul său pufos zeci de ani de tradiție și istorie românească.
Serele de legume, refăcute tot cu susținerea Profi, vor putea fi vizitate în cadrul unui tur VIP, ocazie cu care va putea fi văzută una dintre împlinirile concrete ale acordului tripartit pentru susținerea producătorilor locali, încheiat în luna decembrie a anului trecut, de către Familia Regală a României, Universitatea de Științele Vieții “Mihai I” din Timișoara și lanțul de magazine Profi.
La deschiderea oficială a festivalului Suflet de România, pe 29 aprilie, de la ora 14, au confirmat prezența Majestatea Sa Margareta, Custodele Coroanei României, Principele Radu, autorități centrale și locale.
Suflet de România, o poartă către fapte bune
Participanții la festivaluli Suflet de România vor putea beneficia de tururi ghidate, organizate gratuit, pentru a descoperi Biserica ”Sfinții Trei Ierarhi” din Troaș, cea mai veche biserică de lemn de pe valea Mureșului de jos, restaurată de Ambulanța pentru Monumente prin implicarea Profi. A fost construită inițial pe locul numit Buza Cărunții, la intrarea în sat, în anul 1770, iar pe la 1875 a fost mutată în mijlocul satului, pe Dâmbul Crucii, acolo unde se află și azi. Pictura din Biserica Troaș datează din 1812, iar întregul ansamblu se află pe lista monumentelor istorice.
„Uneori, merită să privim spre trecut pentru a însufleți viitorul la care visăm. Iar noi am ales viitorul în care creștem împreună valorile locale. A pune suflet în ceva nu înseamnă doar a face acel lucru cu pasiune, ci și a iubi rezultatul muncii tale la final. Iar acest rezultat poate fi o operă de artă, o mâncare bună, un om crescut cum trebuie sau chiar o comunitate faină. Oricare dintre aceste mici realizări, orice colțisor de natură nepoluată, fiecare obicei păstrat și fiecare legumă cu gust autentic, sunt mici părți din sufletul nostru colectiv. Fiecare e sufletul României. Pentru două zile, pe Domeniul Regal de la Săvârșin, Profi aduce la un loc oameni buni, care pun suflet în România, care caută să-i întâlnească pe artizanii autenitici, să pătrundă în poveștile satelor românești și să continue povestea frumoasă a țării în care ne dorim să creștem și să ne dezvoltăm împreună”, a declarat Călin Costinaș, Director General adjunct Profi.
Intrarea la festivalul Suflet de România este gratuită. Accesul în zona de festival se poate face cu mașina personală, din DC74, accesibil din drumul european E68 sau prin intermediul curselor regulate cu microbuze din Arad, Timișoara sau localitățile apropiate, dar și cu trenul, fiind mai multe curse care fac legătura principalelor orașe din țară cu Gara Săvârșin.
Tradiție pentru susținerea producătorilor locali
Pentru Profi implicarea în comunitate este o tradiție căreia îi dedică timp și resurse, inclusiv Raftul cu Bunătăți Locale, cel mai amplu program de susținere a micilor producători locali artizanali. Primul Raft cu Bunătăți Locale a fost prezentat de Profi în septembrie 2022 la Festivalul de la Apoș, fiind urmat de introducerea lui în magazine din Cluj și Dâmbovița. La finalul lunii martie, Alba a devenit al doilea județ, după Bistrița, în care programul a fost implementat în acest an. În 2023, Profi își propune să aducă Raftul cu Bunătăți Locale cu specialități din carne, conserve, lactate, ouă, panificație, pește, produse apicole, legume și fructe în 10 zone ale țării și să reunească cel puțin 100 de producători locali.
Cu 28.000 de angajați în 1.659 de magazine proprii si Partener prezente în 799 de localități urbane și rurale, Profi este cel mai mare angajator privat din România. PROFI SUPER, PROFI CITY, PROFI GO și PROFI LOCO, cele patru formate de magazin ale rețelei, desfac o gamă de 5.000 de produse apreciate de cei peste 1,2 milioane de clienți care își fac zilnic cumpărăturile în aceste magazine. Mai bine de 94% din aceste produse provin de la furnizori din România. Cifra de afaceri a rețelei, de 11,6 miliarde lei, plasează compania pe locul trei în retailul românesc.