În data de 3 octombrie 2022, ora 18.00, Fundația Noi Orizonturi, alături de Teach for Romania, vă invită la evenimentul online de prezentare a rezultatelor programului de dezvoltare a literației „Școli cu scLipici” și a planului de multiplicare a programului în 100 de școli din România.

Fundația Noi Orizonturi și Teach for Romania și-au unit eforturile pentru a oferi sprijin școlilor și cadrelor didactice care deservesc comunități vulnerabile. În ultimii trei ani, am lucrat cu mii de profesori din învățământul primar cărora, cu sprijinul PEPCO Romania, le-am oferit diverse ocazii de dezvoltare profesională (curs de formare continuă, mentorat), instrumente de evaluare și resurse didactice pentru a le folosi în procesul de dezvoltare a literației la elevii lor.

În anul școlar 2022-2023 ne adresăm învățătorilor de clasa pregătitoare și clasa I care au la clasă copii fără prerechizitele necesare dezvoltării competențelor de bază: citit-scris-socotit. Sunt copii care, de regulă, nu au mers constant la grădiniță, iar familia nu i-a putut ajuta în dezvoltarea limbajului, nu i-a obișnuit cu cărțile și textele scrise sau cu un instrument de desenat/scris, etc.

Din studiul realizat de Fundația Noi Orizonturi în rândul a 384 de profesori de învățământ primar cu care a lucrat în anii anteriori, reiese că:
 
1. În mediul rural, 40% dintre copiii care merg la școală au dificultăți în a înțelege limba de predare și nu pot citi și scrie la nivelul vârstei lor. În clasele pregătitoare acest procent este și mai mare - 47%. Riscul ca acești copii să încheie ciclul primar fără să poată citi și înțelege texte este foarte mare.
2. Un copil din cinci din mediul rural a lipsit frecvent sau în totalitate de la școală, în anul școlar 2021-2022, cu 7% mai mult față de urban.
3. Patru din zece copii care au nevoie de activități remediale pentru a ține pasul cu nivelul clasei nu participă la astfel de activități, comparat cu doi din zece în urban.
4. Atunci când sesizează rămâneri în urmă, profesorii din mediul urban recomandă programe specializate de citit-scris, de două ori mai frecvent (35%) decât cele din rural (17%); de asemenea, în urban profesorii cer ajutorul unui specialist pentru remedierea dificultăților de citit-scris mai frecvent (26%) decât în rural (11%).
5. În clasa pregătitoare și clasa 1, trei din zece profesori citesc cu voce tare o carte adecvată elevilor lor o dată pe săptămână sau mai rar. Frecvența cititului cu voce tare scade și mai mult în școlile mari, atât în rural cât și în urban.
6. Jumătate dintre profesorii din rural lucrează în școli unde nu există bibliotecă, față de 20% în mediul urban. Din cele care au la dispoziție o bibliotecă în școală, un sfert dintre profesori nu merg niciodată cu copiii la bibliotecă. În clasele pregătitoare numărul profesorilor care nu merg cu copiii la bibliotecă crește, astfel unul din doi copii nu a fost niciodată sau aproape niciodată la bibliotecă în clasa pregătitoare.

Școli cu scLipici este un program care echipează mai bine școlile și învățătorii din mediul rural pentru a putea face mai mult pentru copiii care au cea mai mare nevoie de îndrumare și de sprijin.

În anul școlar 2022-2023 ne propunem ca resursele dezvoltate și testate în programul Școli cu scLipici să ajungă în peste 100 de clase din comunități vulnerabile socio-economic pentru a asigura celor mici un start cât mai bun în învățarea citit-scrisului.

Învățătorii de la clasa pregătitoare care vor alege să se înscrie în Școli cu scLipici vor primi:
 
  • Resurse educaționale: Toți copiii citesc - Start bun în clasa pregătitoare – un set de materiale educaționale pentru disciplina Comunicare în limba română, în format fizic. Setul cuprinde 10 cărți de povești, fișe de lucru aferente fiecărei povești și caietul de evaluare a literației emergente. Aceste resurse sunt disponibile și în format online pe pagina de web a proiectului.
  • Formare și mentorat din partea echipei de experți și practicieni ai Fundației Noi Orizonturi și Teach for Romania.
  • Susținere pentru organizarea a 25 de școli de vară, care au rolul de „punte” în cazul elevilor pentru care pierderile în învățare sunt prea mari pentru a fi recuperate în timpul anului școlar.

  • Impactul aplicării demersurilor de formare și utilizării setului de materiale elaborate special pentru copii cu nivel de literație echivalent al clasei pregătitoare a fost evaluat pe un eșantion de 240 de elevi din clasele pregătitoare, elevi care aveau lipsuri majore (de ex. nu știau că textele se citesc de la stânga la dreapta). Dintre aceștia, elevii care la evaluarea inițială a nivelului de literație au avut cele mai slabe rezultate au progresat de două ori mai mult în dezvoltarea competențelor de literație timpurie decât acei elevi care nu au participat în program.

    Concluziile studiului dar și sugestii de acțiuni de impact la nivelul sistemului de învățământ urmează a fi prezentate în cadrul evenimentului online.

    Invităm profesorii de învățământ primar să acceseze resursele educaționale și anunțul de selecție disponibile pe siteul https://scolicusclipici.ro și să ne adreseze întrebări de clarificare în timpul evenimentului online din data de 3 octombrie.

    ***

    Despre Fundația Noi Orizonturi

    Fundația Noi Orizonturi are un istoric de peste 20 de ani în programe educaționale. În ultimii patru ani a sprijinit 6300 de învățători și profesori care lucrează cu elevi care întâmpină dificultăți la citit-scris. Am oferit training de specialitate, mentorat, acces la o bibliotecă online cu peste 100 de cărți și seturi de materiale și cărți cu care să lucreze mai eficient la clasă. Peste 2000 de copii au participat la laboratoare dedicate sau școli de vară pentru a recupera din decalajele de citit-scris provocate de pandemia de Covid-19. Anul acesta țintim cu precădere copiii care încep grupa pregătitoare și clasa I, pentru a le oferi un start bun ca viitori cititori.

    Despre Teach for Romania

    Teach for Romania este o organizație non-guvernamentală, care de 8 ani recrutează și pregătește oameni valoroși să devină profesori și învățători în școlile publice din România, pornind de la cele mai dificile comunități. La Teach for Romania, noi credem că fiecare copil din România are dreptul și poate să aibă parte de o educație de calitate, alături de un profesor sau un învățător care crede în el.

    În anul școlar 2021-2022, 118 cadre didactice au făcut parte din programul nostru și au predat în 94 de școli, din 22 de județe. De asemenea, ne bucurăm că, din comunitatea noastră de 176 alumni, absolvenți ai programului, jumătate au ales să rămână la catedră în școli publice din România, dezvoltând și inovând cultura organizațională a acestora. Întreaga noastră comunitate de profesori a ajuns astfel la aproximativ 20 000 de copii.

    Despre PEPCO România

    PEPCO este un lanț european de retail care oferă clienților săi acces ușor și rapid la toate produsele dorite sau necesare, pentru a-și îmbrăca familia și pentru a-și îngriji sau decora casele, la prețuri mici. PEPCO operează 2000 de magazine în Bulgaria, Cehia, Croația, Estonia, Lituania, Letonia, Italia, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia, Serbia si Ungaria. Brand-ul a fost lansat în 2004 în Polonia și de atunci a captat interesul unui număr tot mai mare de clienți, extinzându-și ulterior operațiunile în Europa Centrală și de Est.

    În domeniul responsabilității sociale, PEPCO se concentrează pe sprijinirea copiilor, implicându-se în principal în activități care vizează îmbunătățirea calității timpului liber. Există în derulare zeci de programe CSR la locul de muncă în fiecare țară în care PEPCO este prezent. În toate aceste țări cooperăm cu organizații neguvernamentale care ajută copiii din familiile sau comunitățile defavorizate. Aceste organizații se concentrează pe dezvoltarea personală și emoțională a copiilor, pe consolidarea abilităților și competențelor acestora și pe sprijinirea accesului la educație. De asemenea, întreprind activități care vizează creșterea interesului lor pentru artă, cultură și sport.