Anamaria Bogdan este noul Director de comunicare al organizatiei MaiMultVerde, organzatie ce urmareste sa construiasca o noua cultura a voluntariatului de mediu in Romania. Anamaria a urmat Facultatea de Limbi Moderne aplicate in cadrul Universitatii de Nord, Baia Mare, participand la traininguri de comunicare la Viena si Budapesta. Cariera in comunicarea proiectelor de mediu a inceput-o in 2002 prin ocuparea functiei de Press Officer in cadrul organizatiei Greenpeace Romania. Inainte de a lucra la MaiMultVerde, Anamaria s-a ocupat de comunicarea proiectelor asociatiei Salvati Dunarea si Delta, ocupand functia de PR&Campaigning Manager.




GSC: Cum decurge o zi obisnuita de munca?


A.B: O zi obisnuita: ajung la birou, deschid calculatorul, verific emailurile, citesc putin presa. Raspund la emailurile urgente, dau telefoane. Intru in intalniri sau discutii cu parteneri sau colegii manageri de proiecte, rezolv sarcinile pe care le am de rezolvat in ziua respectiva.  Nu este un program iesit din comun si ceea ce imi place cel mai mult este faptul ca nu e un program rigid. In plus, fac ceea ce imi place si cunosc foarte multi oameni interesanti. In acest moment, nu m-as imagina muncind in alt domeniu. Mi se pare ca fiecare zi este diferita, ca nu seamana una cu alta.

GSC: Din cine este formata echipa care se ocupa de comunicarea proiectelor MaiMultVerde?

A.B.: In acest moment echipa de comunicare de la MaiMultVerde este formata din managerul de comunicare, asistent de comunicatii online si doi stagiari la comunicare, voluntari care activeaza pe perioade limitate in cadrul organizatiei si care au astfel ocazia sa invete, sa puna in practica ceea ce invata, dar care ne sunt si de un mare folos in proiectele desfasurate. 

GSC: Exista deja o lista de obiective pe care ti-ai propus sa le atingi ca Director de comunicare al organizatiei MMV? Se va schimba ceva in strategia de comunicare a organizatiei?

A.B.: Sincera sa fiu, nu mi-am stabilit o lista de obiective concrete. Evident, vreau sa continui munca bine facuta pana acum de echipa de comunicare de la MaiMultVerde, acolo unde este nevoie sa o imbunatatesc, sa imi pun nota mea personala in activitatea organizatiei. Strategia de comunicare va continua sa contribuie la vizibilitatea proiectelor de mediu realizate de MaiMultVerde, astfel consolidandu-se si relatia cu partenerii si sponsorii proiectelor. Strategia de comunicare MaiMultVerde va continua sa fie caracterizata de seriozitate, promptitudine, transparenta, suport vizual relevant, originalitate.


GSC: Ce te-a determinat sa faci aceasta schimbare in viata profesionala – trecerea de la Salvati Dunarea si Delta la MaiMultVerde? Cum privesti tu aceasta schimbare?

A.B.: Schimbarea de la Salvati Delta la MaiMultVerde a venit in urma plecarii Mirunei Cugler, fostul manager de comunicare al organizatiei. Faptul ca MaiMultVerde este un ONG de mediu care promite si livreaza rezultate concrete (ca exemplu, in 2008, 100.000 puieti plantati, 97 tone de deseuri adunate, 2 campanii de constientizare) a facut sa imi doresc sa fac schimbarea si sa accept propunerea MaiMultVerde. Pentru cineva care doreste sa faca proiecte de protectia mediului, sa le comunice, sa lucreze cu o echipa extraordinara, MaiMultVerde este alegerea cea mai buna si ma bucur ca m-am alaturat echipei.

GSC: In ce moment te-ai hotarat ca protectia mediului este domeniul in care vrei sa iti construiesti cariera de specialist in comunicare?

A.B.: Prima data a fost momentul in care am decis ca protectia mediului este domeniul in care as vrea sa profesez. Asta s-a intamplat in 2002 la Greenpeace. Apoi am avut de ales intre management de proiecte si comunicare si am ales comunicarea. Greenpeace mi-a oferit foarte multe oportunitati de invatare, atat in domeniul mediului, cat si al comunicarii, dar si experiente deosebite. Aici am avut de-a face cu cei mai buni comunicatori din cadrul organizatiei, am aflat cum se face comunicare in diferitele tari in care activeaza organizatia, incepand cu Statele Unite si terminand cu campaniile din Africa sau America de Sud.

GSC: Care a fost primul job pe care l-ai avut in acest domeniu de comunicare a proiectelor de mediu si ce presupunea acesta? Care a fost prima experienta pe care ai avut-o din care ai invatat ceva esential?

A.B.: Primul job in domeniul comunicarii a fost la Greenpeace, Press Officer pentru Greenpeace Romania. Teoria am invatat-o in Austria si m-am intors in tara sa pun in aplicare ce am invatat acolo: comunicarea activitatilor pe care Greenpeace le desfasura in Romania.

Prima experienta interesanta a fost participarea la o actiune Greenpeace la Arcul de Triumf in 2002. Era o actiune tipica, cu alpinisti, bannere mari si politie, si lucrul pe care l-am invatat atunci, foarte important, a fost ca presa este prietenul nostru. Stiam ca prezenta presei la o actiune de acest gen poate schimba soarta actiunii, dar atunci m-am convins. Prezenta presei la o actiune Greenpeace este importanta nu numai pentru reflectarea acesteia in presa si implicit presiunea asupra autoritatilor, ci si pentru siguranta actiunii. Atunci mi-am dat seama cat de important este sa am contacte bune cu jurnalistii, cu unii dintre ei ajungand sa am relatii de prietenie.


GSC: Daca ar fi sa o iei de la inceput, din punct de vedere profesional, ai face lucrurile altfel, ai lua alte decizii? Ce ai schimba si ce ai incerca sa eviti?

A.B.: Nu cred ca as vrea sa schimb ceva in traseul meu profesional de pana acum.  Insa as vrea sa profit mai mult de fiecare experienta, de fiecare persoana cu care am intrat in contact. De la fiecare as avea de invatat mai mult decat am facut-o inainte.

GSC: Care ar fi primul sfat practic pe care l-ai da unei persoane care vrea sa urmeze o cariera in domeniul comunicarii proiectelor de mediu?

A.B.: Consider ca notiunile de comunicare nu sunt suficiente pentru a comunica proiecte de mediu, trebuie sa si stii ceva despre mediu, sa te intereseze protectia mediului. Atunci cand intelegi ce vrei sa comunici, emisii de carbon, panouri fotovoltaice, ecologizari etc., este mult mai usor sa o faci si sa sustii mesajul. 

GSC: Care este dupa parerea ta principalul obstacol cu care se confrunta  ONG-urile din Romania in relatia cu presa?

A.B.: In primul rand, ar fi interesul scazut fata de problemele de mediu. Totusi, comparativ cu acum cinci ani sau zece ani, presa este mult mai interesata de mediu si proiecte de mediu, exista publicatii de mediu sau publicatii care au sectiuni de mediu. Insa, mediul ar trebui sa fie un subiect de interes pentru toata mass media pentru ca eforturile de protectie a mediului sa reuseasca. Fara sustinere din partea jurnalistilor, care sa transmita mesajul mai departe, publicului si autoritatilor, acest lucru este foarte dificil, iar pentru o organizatie mica romaneasca, aproape imposibil. Un alt obstacol este neincrederea ca proiectele desfasurate sunt serioase, mereu se cauta un scop ascuns care nu exista. Insa si aceasta neincredere incepe sa dispara, existand din ce in ce mai multe proiecte serioase, cu rezultate concrete, cum ar fi cele desfasurate de MaiMultVerde, ceea ce face ca proiectele organizatiei sa poata fi comunicate usor.