CSR Romania a stat de vorba cu Alexey Golovin, Directorul de Comunicare al Rompetrol, si Leslie Hawke, co-fondatoarea Asociatiei OvidiuRo, despre motivele pentru care continua sa lucreze impreuna dupa atatia ani.

CR: Asociatia dumneavoastra a fost sprijinita de Rompetrol inca din 2004. Cum a inceput aceasta colaborare?

OvR: Impreuna cu Maria Gheorghiu, cu care am fondat asociatia, l-am intalnit pe Phil Stephenson deputy CEO  la un eveniment organizat de Camera de Comert Americana in vara anului 2004. Parea foarte interesat de activitatea noastra, aceea de a-i ajuta pe copiii saraci de toate varstele din Bacau si din Sectorul 5 al capitalei sa mearga la scoala sau, daca au abandonat, sa se intoarca la scoala. El a fost cel care ne-a spus ca Rompetrol isi lanseaza propria fundatie si ne-a invitat sa depunem o propunere de proiect. Cred ca grantul initial a fost de 10.000 de dolari, dar a crescut in fiecare an, putin cate putin.

Astazi, Rompetrol este unul dintre cei mai mari sustinatori OvidiuRo care fac parte din sectorul corporativ. Desigur, cand compania a fost vanduta, in 2007, ne-am ingrijorat ca noua conducere nu va mai fi la fel de dispusa sa sustina educatia din Romania. Dar Sadoukhas Meraliyev (CEO la acea vreme) cu care am avut o intalnire, a fost foarte deschis si interesat sa ne sprijine in continuare. Chiar a adus un grup mare de directori executivi la editia a VI-a a Balului de Caritate de Haloween, din anul  2010.


CR: Care este motivatia Rompetrol de a continua un program care a fost initiat sub o conducere diferita?

Rompetrol:
Dupa cum stiti, KazMunayGaz (KMG) a devenit in 2007 actionarul majoritar al Grupului Rompetrol, achizitionand 75% din actiuni. Din 2009 este unic actionar. In Romania, intentia noastra nu este doar aceea de a consolida afacerea, de a investi si de a ne extinde opratiunile, ci si de a dezvolta o strategie de CSR pe termen lung care sa raspunda nevoilor partenerilor nostri, comunitatile locale. Astfel , in 2009 a fost creata platforma de responsabilitate sociala “Energia vine din inima”, iar parteneriatul cu Asociatia OvidiuRo, care ne este foarte drag, face parte din aceasta platforma.

Intr-adevar, sprijinim asociatia inca din 2004; din 2007, o data cu instalarea noului management, principalul nostru scop a fost acela de a contribui in mod semnificativ la dezvoltarea societatii, iar acest lucru este posibil prin continuarea parteneriatelor deja existente si dezvoltarea unora noi (cu SMURD, Gala Societatii Civile, prin programul “Impreuna pentru fiecare”, etc). Strict legat de OvidiuRo, am fost foarte impresionati de determinarea si efortul lor de a contribui la schimbarea in bine in domeniul educatiei. Angajamentul pe care si l-au luat pe termen lung (peste 1400 de copii merg la gradinita in 2012, cu sprijinul lor) demonstreaza ca sunt o organizatie serioasa care se adreseaza nevoilor generatiilor prezente si viitoare care traiesc sub pragul saraciei.     

CR: Ce presupune pentru un ONG un parteneriat de succes in domeniul CSR?

OvR: Comunicarea bidirectionala! Rompetrol a raspuns intotdeauna nevoilor Asociatiei OvidiuRo. De exemplu, acum cativa ani, a trebuit sa organizam Ateliere de Vara in peste 30 de comunitati dn toata tara. Aveam o Dacia veche si un Clio, dar na trebuiau masini mai rezistente pentru ca trainerii nostri sa poata vizita comunitatile cele mai indepartate fara teama ca masinile s-ar putea strica pe drum. Rompetrol ne-a imprumutat un automobil pe perioada verii si ne-a dat, in plus, mai multe bonuri de benzina. A fost incredibil, ne-scos dintr-o situatie grea! De asemenea cred ca este foarte important ca finantatorii sa viziteze comunitatile care fac parte din programele pe care le sprijina. Stiu ca este mai usor de zis decat de facut dat fiind programul incarcat al tuturor.

De aceea, tin sa precizez eforturile pe care cei de la Rompetrol le-au facut in acest sens. Gavit Kurkimov Vice-Presedinte Dezvoltare Afaceri a participat la intalnirea membrilor Consiliului Consultativ al OvR din 2011 si a cunoscut o parte dintre partenerii nostri locali, primari, directori de scoli si profesori. Iar Costinela Dragan, coordonator CSR, a vizitat in acest an comunitatea din Castelu cu ocazia evenimentului “Ziua Portilor Deschise” pe care l-am organizat acolo de Ziua Copilului, pe 1 iunie. Implicarea personala le ofera celor care iau deciziile de finantare o idee mai buna asupra necesitatii sprijinului lor si ii face pe profesori si pe reprezentantii autoritatilor locale sa se simta apreciati.

CR: Ce presupune, pentru o companie, un parteneriat de succes in domeniul CSR?

Rompetrol:
CSR-ul este o componenta importanta a unei afaceri sustenabile. Acest lucru presupune ca un parteneriat dezvoltat impreuna cu un ONG sa genereze profit, valoare adaugata pentru comunitate, in sensul dezvoltarii conditiilor de viata ale beneficiarilor intr-o maniera vizibila, pe termen lung. Avem o abordare orientata catre profitul comunitatii pentru fiecare dintre proiectele noastre.

Pentru a fi eligibile, proiectele trebuie sa-si defineasca foarte clar obiectivele, bugetul, calendarul implementarii propriu-zise, analiza riscurilor si a oportunitatilor si un plan pentru mentinerea rezultatelor pe viitor. Este foarte important ca toti cei implicati in proiect sa fie atrasi si implicati in dezvoltarea lui (de la angajatii companiilor, la membrii ONG-ului, autoritati si reprezentanti locali). Si este obligatoriu sa existe o comunicare transparenta  si o raportare de activitate completa.

CR: Vi se solicita rapoarte din partea companiilor care va sustin?

OVR: Indiferent daca sunt sau nu solicitate, OvidiuRo furnizeaza rapoarte pentru toate activitatile pe care le desfasoara. Trimitem un raport semestrial si de asemenea un raport anual oficial catre fiecare dintre investorii majori si chiar catre donatorii individuali. Preferam sa fim flexibili si sa nu adoptam un format anume. Nu ma dau in vant dupa genul asta de rapoarte, consuma timp si de multe ori nu se stie daca le-a citit cineva. Reprezinta, practice, un exercitiu birocratic. Dar evident, daca vrei sa primesti in continuare fonduri din partea corporatiilor, trebuie sa le explici cum ai folosit banii.

In cadrul unui parteneriat CSR este important sa poti impartasi problemele si provocarile, dar si succesele. Acesta este motivul pentru care ne dorim ca cei din conducerea companiilor care ne sustin sa participe la intalnirile Consiliului nostru Consultativ. Scopul pe termen lung al OvidiuRo este acela de a determina autoritatile guvernamentale sa adopte metodologia pe care o folosim in cadrul programului Fiecare Copil in Gradinita pentru fiecare comunitate din Romania unde exista problema abandonului scolar. Ne-am stabilit ca termen-limita anul 2020, dar sper ca acest lucru sa se intample mai devreme.

CR: Solicitati rapoarte din partea ONG-urilor pe care le sustineti?

Rompetrol: Da, solicitam rapoarte. Rapoartele nu sunt exercitii birocratice, ci o modalitate de a arata transparenta si de a construi increderea. Evident, vrem sa stim ca banii nostri sunt cheltuiti intr-un mod eficient, in folosul comunitatii. ONG-urile care prezinta rapoarte anuale au mai multe sanse sa atraga sponsori si parteneri pe termen lung. La fel cum companiile isi publica rezultatele trimestriale si anuale, asa ar trebui sa procedeze si ONG-urile.

Acest lucru face diferenta intre o organizatie care are o strategie, isi ia angajamente, are rezultate si o asociatie care nu si-a gasit inca drumul. Noi preferam sa cooperam cu organizatiile care ne trimit, din proprie initiativa, rapoarte de activitate. Daca nu stiu cum sa le redacteze, suntem flexibili si dispusi sa-i ajutam oferindu-le consultanta in alegerea unui model de raportare.

CR: Ce inseamna mai exact "Fiecare Copil in Gradinita"? Si de ce gradinita si nu scoala?

OvR: Aceasta este numele unicului nostru program si al metodologiei pe care o folosim pentru a ajuta copiii saraci sa mearga la gradinita cat mai devreme posibil. Noi nu avem o serie intreaga de programe,  facem un singur lucru si cred ca il facem foarte bine. Prin programul Fiecare Copil in Gradinita ajutam comunitatile locale sa recruteze copiii cu risc de abandon scolar si sa-i aduca la gradinita inca de la varsta de 3 ani. De asemenea, oferim parintilor saraci un stimulent financiar - tichete sociale conditionate de prezenta zilnica a copiilor la gradinita.

Va vine sau nu sa credeti, aceasta suma mica schimba in bine comportamentul parintilor pe termen lung. Atat sunt de saraci. In Statele Unite avem un termen pentru asta - „dirt poor” (in traducere: sarac lipit pamantului”).  In luna decembrie 2011, 89% dintre cei 1400 de copii inscrisi in programul nostru au primit tichete sociale pentru prezenta zilnica la gradinita.

Aceasta rata de prezenta n-a mai fost atinsa pana acum in aceste comunitati. S-a demonstrat ca programele educationale eficiente destinate educatiei timpurii au redus rata abandonului scolar si chiar a infractionalitatii. Daca nu primesc niciun fel de educatie pana la varsta de 6, 7 sau 8 ani, copiii nu mai recupereaza niciodata acest decalaj fata de colegii lor mai norocosi. Sunt pierduti! Si nu cred ca Romania isi permite sa piarda pe acesti copii. Cum spun si spoturile noastre sociale: "Cine ne va plati pensiile in 20 de ani?”. Niciuna dintre interventiile educationale tipice - after-school, scoli de vara, programe pentru minoritati, instruire profesionala pentru adulti - nu conteaza foarte mult daca evolutia intelectuala le-a fost alterata in timpul copilariei.

"Fiecare Copil in Gradinita" isi propune, de asemenea, sa schimbe si comportamentul (obisnuinta) parintilor. Intai, parintii deprind obiceiul de a-si trimite copiii la gradinita in fiecare zi. Apoi, cand copiii merg in clasa intai, descoperim ca prezenta lor continua sa fie buna. Si frecventa fratilor mai  mari este influentata, chiar daca acestia nu primesc tichete sociale. Se pare ca daca ajungi sa-l trimiti pe cel mic la gradinita, farsesti prin a-ti trimite toti copiii la scoala.
 
CR: De ce este compania Rompetrol preocupata de educatia timpurie?

Rompetrol: Educatia (stiinta) este una dintre cele sase principii (nominalizate de profesorul Niall Ferguson de la Universitatea Harvard, alaturi de competitie, democratie, medicina, consumerism si etica muncii) care determina evolutia sociala. Esecul in aceste domenii duce la esecul natiunii. Educatia timpurie ii ajuta pe copii sa se dezvolte intelectual ca indivizi cu teluri si aspiratii, oferindu-le capacitatea de a-si alege singuri drumul in viata. Exista nenumarate studii referitoare la beneficiile educatiei timpurii, chiar si asupra reducerii ratei infractionalitatii.

Compania noastra este o familie foarte mare, cu peste 7000 de angajati. Evident, suntem direct interesati de educatia copiilor nostri, de instruirea angajatilor si dezvoltarea de programe educationale pentru membrii comunitatilor in care activam. Oamenii educati schimba societatea si genereaza evolutia ei; este deci in interesul nostru sa-i sprijinim pe copiii din comunitatile sarace sa mearga la scoala, sa-i integram in comunitate si sa-i ajutam sa-si gaseasca drumul in viata. Educatia inseamna, de asemenea, schimbarea unor obiceiuri, deschiderea catre noi perspective si aducerea celor de pe margine catre centru.
 
CR: Exista ceva care va deranjeaza la finantatori?

OvR: Da. Foarte multi dintre acestia decid care sunt organizatiile pe care le vor sprijini si apoi se razgandesc. Sau ofera sume mai mici unui numar mai mare de organizatii. Acesta este un mod ineficient de a directiona eforturile de CSR. OvidiuRo raspunde unui numar foarte mic de “solicitari de propuneri de proiecte” pentru ca ne distrage de la scopul nostru principal si anume sa aducem fiecare copil sarac din Romania la gradinita. Uneori aceste “solicitari” exista doar pentru a face pe plac unei comisii care asteapta undeva departe, intr-un birou din afara Romaniei. Scopul nostru nu este sa ne dezvoltam, ci sa rezolvam o problema sociala.

Noi le cerem finantatorilor sa ne sprijine pentru a continua sa facem ce stim noi mai bine, sa solicite rezultatele si sa continue colaborarea daca sunt multumiti de ele. Directorii de ONG-uri dedica deseori foarte mult timp eforturilor de fundraising in detrimentul calitatii si al impactului programelor  - pentru ca finantatorii par sa aiba obiceiul de a-si schimba frecvent partenerii. Am o recomandare pentru directorii generali si directorii de CSR: faceti tot ceea ce este necesar pentru alegerea unei organizatii pe care sa o sprijiniti, monitorizati-i cu atentie activitatea si, daca rezultatele sunt pozitive, continuati parteneriatul cu ea.

CR: Exista ceva care va deranjeaza la organizatiile care va solicita fonduri?

Rompetrol: Primim numeroase solicitari de finantare. Din pacate, unele organizatii sau persoane nu stiu sa ceara finantare intr-o maniera eficienta. Sau nu verifica domeniile de interes ale companiei (in cazul nostru - sanatate, mediu, educatie/cultura). Unii ne spun: “Puteti contribui cu orice suma considerati” fara sa-si dea seama ca aceasta solicitare ambigua ne poate face sa credem ca proiectul in sine este ambiguu, iar investitia, una nesigura. De exemplu, noi facem planificarea si bugetul de CSR in toamna anului in curs pentru anul urmator.

Odata ce am agreat parteneriatele, nu putem sa divizam bugetul pentru a aloca fonduri in alte directii, doar de dragul vizibilitatii sau din alte motive. Respectam planurile noastre initiale. De aceea, le recomandam ONG-urilor sau celor care ne solicita fonduri sa vina cu un plan pentru a sustine ideea lor, impreuna cu o strategie, un calendar, o analiza a punctelor tari si a celor slabe, sa poata oferi informatii cand le sunt solicitate si sa inainteze din timp propunerea de colaborare, nu cu o zi sau o saptamana inainte de inceperea proiectului.


CR: Ati fost surpinsi cand asociatia pe care o conduceti a primit Premiul intai la categoria Educatie in cadrul Galei Societatii Civile din acest an?

OVR: Am fost foarte surprinsa si incantata ca, din toate programele educationale inscrise in competitie in acest an, juriul l-a selectat pe-al nostru. Acest lucru demonstreaza ca educatia timpurie incepe in sfarsit sa fie recunoscuta ca fiind o parte importanta din educatia formala. Sunt foarte bucuroasa ca liderii de opinie din Romania sprijina acest demers si mi-as dori ca si autoritatile guvernamentale sa faca acelasi lucru. Ei sustin verbal educatia timpurie, dar nu finanteaza initiativele din domeniu.

Companii precum Rompetrol sunt cu mult inaintea Guvernului din punctul acesta de vedere, pentru ca tendinta lor este de a gandi pe termen lung, ceea ce politicienii, in marea parte, nu fac. Companiile isi arata interesul fata de forta de munca de peste 20 de ani.


***
Despre interlocutori


Alexey Golovin
  ocupa din 2011 functia de Director Marketing si Comunicare al Rompetrol Group, dupa doi ani de coordonare a departamentului Guvernanta Corporativa.  Alexey este absolvent al Facultatii de Drept si detine un MBA in management financiar.

Leslie Hawke a venit in Romania din New York, ca voluntar Peace Corps pentru Fundatia de Sprijin Comunitar din Bacau. In 2004 a fondat Asociatia OvidiuRo impreuna cu Maria Gheorghiu, profesor cu o vasta experienta pedagogica. Dupa cativa ani in care au conceput programe sociale pentru copii saraci si mamele acestora, au tras linie si au ajuns la concluzia ca, daca nu merg la gradinita, copiii din medii dezavantajate nu vor face fata cerintelor scolii.  Asa s-a nascut programul Fiecare Copil in Gradinita prin care 1400 de copii saraci merg zilnic la gradinita in 38 de gradinite din 12 judete. Astfel, copiii vor fi mai bine pregatiti pentru clasa intai si mai putin expusi riscului de abandon scolar. Scopul pe termen lung al Asociatiei OvidiuRo este de a face din programul Fiecare Copil in Gradinita o politica publica pana in anul 2020.

 

Sursa
: csr-romania.ro