În acest an, Gala Societății Civile a desfășurat activitățile ediției cu numărul 22 sub mesajul “Comunități pentru binele comun” și a realizat o campanie de comunicare a ediției dedicată grupurilor de inițiativă civică din România, care mobilizează oamenii din jurul lor pentru binele comun și care se implică activ în viața comunității. GSC și-a propus astfel să aducă în față aceste grupuri care luptă pentru o viață mai bună în cartierele lor și care acționează pentru a avea cetățeni informați și implicați. 

Un astfel de grup este și Impact AHA care combină învăţarea, starea de bine şi serviciul în folosul comunităţii, învățând să se dezvolte pe patru componente cheie: cetăţenie activă, angajabilitate, antreprenoriat social şi leadership. 

În interviul care urmează, puteți vedea răspunsurile lor despre experiențele și inițiativele pe care le-au avut și modul în care încurajează schimbarea și implicarea comunitară pentru sprijinirea binelui comun.

 

Interviu redactat de Petran Ioana Raluca

 

1. Să ne cunoaștem: Spuneți-ne câteva cuvinte despre voi și ce v-a inspirat să vă implicați în societate și în comunicarea Galei Societății Civile 2024.

Povestea Clubului  Impact Aha, (grup informal de tineri cu vârsta între 15 şi 19 ani), a început sub egida Fundației ,,Noi Orizonturi”, în octombrie 2019, cu 15 membri şi doi lideri-Popa Cristina și Petran Raluca, actualmente, personajele poveștii ,,Binelui” Impact Aha fiind 30 de membri și un lider, Petran Raluca. Impact Aha combină învăţarea, starea de bine şi serviciul în folosul comunităţii, dezvoltându-se pe patru componente cheie: cetăţenie activă, angajabilitate, antreprenoriat social şi leadership.

Motivația impacților Aha de a ne implica în societate a fost de a acționa ca factori activi ai schimbării pentru dezvoltarea comunitară, iar aceea de a ne implica în comunicarea Galei Societății Civile 2024 a fost de a ne face vocea și proiectele vizibile la nivel național, de deveni parte a Binelui  Societății Civile, afirmându-ne identitatea.
 

2. Campania GSC 2024 vorbește despre binele comun. Ce înseamnă pentru voi bine comun?

Binele Comun orchestrează mai multe fațete: coeziune, unitate, implicare activă la viața societății, povești emoționante, lecții pentru o viață întreagă, responsabilitate, implicare, dăruire, corectitudine, toleranță, incluziune, spirit civic, care trebuie să se manifeste permanent prin initiațive și proiecte, tinerii  putând să evolueze, să se transforme din factori pasivi ai ideilor și ai identificării de nevoi, în factori activi ai rezolvării problemei, mai mult, să fie definiți de sentimentul de Împreună, în convingeri şi fapte.

 

3. Care credeți că este emoția primară care încurajează schimbarea și implicarea pentru bine comun?

Tinerii Impacți Aha își construiesc abilitățile de viață prin participarea la activități reale, conectate la propria lor comunitate.

Considerăm că emoția primară care încurajează schimbarea și implicarea pentru Binele Comun a tinerilor Impacți Aha este capacitatea de a fi empatic și de a coopera.

 

4. Care sunt obiectivele principale ale inițiativei voastre? 

Impact Aha participă activ, atât la identificarea problemelor și provocărilor din comunitatea locală, cât și la mobilizarea și administrarea resurselor necesare rezolvării acestora. Spre exemplu: încurajarea dialogului intergenerațional care să contribuie la reintegrarea socială și la îmbunătățirea stării de bine a vârstnicilor comunității locale; valorificarea patrimoniului cultural imaterial: produsele locale, cultivate de micii fermieri, aflați la limita subzistenței (uleiul de la Luna, mierea de albine, sucul de mere, sucul de struguri, smântâna, brânza, turta dulce, lavanda etc.) care să contribuie la menținerea economiei locale; educarea tinerei generații în spiritul ideilor de respect, prietenie, înțelegere mutuală, cooperare, toleranță ca valori principale ale păcii; creșterea gradului de conștientizare, în rândul cetățenilor din arealul Câmpia Turzii, a promovării unui consum alimentar sănătos și a unor diete ,,verzi”, sustenabile, bazate pe alimente de origine vegetală; identificarea, conservarea și valorificarea digitală a patrimoniului istoric local, indispensabil tinerei generații care poate conștientiza cultura locului în care s-a născut și trăiește.

 

5. Care sunt valorile și principiile fundamentale care vă ghidează în eforturile voastre de a contribui la un viitor mai bun? 

Tinerii Impacți Aha au curajul, încrederea și capacitatea de a deveni agenți ai schimbării, schimbând comunitatea în care trăiesc în Bine.

 

6. Cum vedeți voi contribuția voastră aducând schimbări pozitive în comunitatea noastră?

Acolo unde tinerii sunt indiferenţi faţă de problemele,  societatea civilă este slabă. Acolo unde se creează inițiative  pentru rezolvarea problemelor și Binele comunității, societatea este puternică. Considerăm că prin intermediul inițiativelor noastre am schimbat pozitiv, în Bine comunitatea, am manifestat iniţiativă şi activism civic, am contribuit la cimentarea societăţii prin creșterea gradului de implicare a tinerilor în activități de voluntariat dedicate vârstnicilor; întărirea coeziunii vârstnici-tineri în rândul a 200 persoane; îmbunătățirea calității vieții pentru 150 de vârstnici, prin valorificarea digitală a patrimoniului istoric local, indispensabil tinerei generații care poate conștientiza cultura locului în care s-a născut și trăiește, este aflată la un click distanță, prin acționarea ca factori activi ai schimbării pentru o natură ,,eco-friendly”, durabilă, împotriva combaterii risipei alimentare, educând alți tineri în spiritul combaterii risipei alimentare și a surselor de poluare a hranei sănătoase. 

 

7. Cum vedeți impactul pe termen lung al proiectului vostru asupra comunității și asupra obiectivelor generale ale organizației?

Pe termen lung, proiectele noastre se vor oglindi în viitori cetățeni implicați și adulții responsabili de mâine, acestea fiind lecții pentru o viață întreagă, familiarizându-ne cu competențe cheie pentru a ne implica pe viitor în diferite activități civice și de voluntariat a diferitelor organizații, ne vor ajuta să ne integrăm chiar și pe piața muncii.

 

8. Care au fost principalele provocări cu care v-ați confruntat în derularea inițiativei voastre și cum le-ați depășit? Ce credeți că ar trebui să se schimbe pentru ca viitorul comun să arate mai bine? 

Principala provocare cu care ne-am confruntat a fost o oarecare rezistenţă din partea părinţilor – fie legată de proiecte, fie datorită percepţiei acestora asupra voluntariatului, dar acest lucru nu ne-a descurajat pe noi tinerii impacți Aha, pentru că am  înţeles de la bun început potenţialul de schimbare personală ce derivă din participarea la astfel de inițiative civice, fiind conştienţi că „oricât de mic eşti, poţi să ajuţi”, că schimbarea în Bine a unei societăți durabile începe cu tine însuţi.

 Pentru ca viitorul comun să arate mai bine, credem că tinerii din România trebuie implicați în initiative civice și de voluntariat, că service learningul trebuie să devină parte a curricumului românesc la ciclul liceal, astfel ca orice tânăr să scrie și să implementeze povești emoționante ale Binelui în comunitatea locală, să aibă dorința de a face ceva, de a îndrepta lucrurile când vede că ceva nu este în regulă, să aibă curajul de a deveni o voce în comunitate.

 

9. Ce resurse și sprijin ați primit din partea comunității sau a altor organizații de-a lungul timpului pentru proiectul vostru?

De-a lungul timpului am fost susținuți de autoritățile locale și diverși parteneri (Liceul Teoretic ,,Pavel Dan”; Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare- Camera Deputaților, Parlamentul României; Comisia de Mediu- Camera Deputaților, Parlamentul României, Centrul de zi Clement, Direcția de Asistență Socială; Primăria Municipiului Câmpia Turzii;  Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Cluj, Complexul de  Servicii Sociale Câmpia Turzii și Centrul Rezidențial de Îngrijire și asistență pentru Persoane dependente, Câmpia Turzii ; ASpress.ro, ReflectMedia;  Aly Dance; Inspectoratul Școlar Județean Cluj; Fundația ,,Noi Orizonturi”; AMOS; Poarta de su Feleac etc.)  în implementarea proiectelor, am fost finanțați de diferite ONG-uri, între care Fundația ,,Noi Orizonturi”, AMOS, WWF România, dar am fost și sponsorizați de diferiți cetățeni din comunitatea locală.

 

10. Care sunt cele mai semnificative succese sau realizări pe care le-ați înregistrat până acum în cadrul proiectului vostru?

Considerăm că toate inițiativele au fost un real success, dar proiectul nostrum de suflet este ,,Be cool!Adopt a grandpa!”. Acesta s-a dorit  a fi o pledoarie pentru promovarea îmbătrânirii active, pentru dialogul intergenerațional, pentru toleranță, acceptare și incluziune pentru persoanele de toate vârstele, indiferent de statutul social. Impacții Aha  și-au propus, prin intermediul service-learning-ului să facă din Câmpia Turzii un oraș deschis vârstnicilor, aducându-și aproape aprox.150 dintre ,,bunicii comunității” , petrecând  timp de calitate împreună, generându-le o stare de bine. Activitățile au avut beneficii pentru sănătate și le-au generat vârstnicilor o stare de bine. Elementul care diferențiază proiectul este includerea  bunicilor comunității în activitățile gândite și concepute de tineri pe principiul învățării ,,win-win”: tinerii  au învățat tehnici de lucru manual, pași de dans retro, rețete de odinioară specifice Crăciunului și Paștelui, ceea ce contribuie și la conservarea patrimoniului imaterial,  vârstnicii au învațat să tasteze pe calculator, pași de dans modern și au jucat fotbal.

 

11. Ce planuri și inițiative viitoare aveți pentru a continua să contribuiți la binele comun al comunității?

Următorul proiect pe care-l vom desfășura este Proiectul ImYouthPact, o pledoarie pentru promovarea unei ,,grădini green comunitare (ca spațiu verde)”, un proiect despre tineri, comunitate, familie și starea de bine pe care o poate resimți orice cetățean în aer liber, la o proiecție a unui film/ picnic. Scopul proiectului este acela de a crea evenimente de cultură în aer liber (proiecții cinematografice cu filme educative,  meciurile Campionatului European de Fotbal etc.,ieșiri la  picnic, activități outdoor) prin inființarea unui cinematograf în aer liber, cu frecvență săptămânală (în weekend-uri),completând oferta culturală și facilitarea accesului la cultură pentru toți cetățenii municipiului Câmpia Turzii. 

Problema de fond: lipsa unui spațiu comunitar pentru petrecerea timpului în mod sigur, eficient și plăcut, în special, pentru tinerii din arealul Câmpia Turzii, a unei ,,grădini comunitare ghirișene ca spațiu verde” care să definească activități recreativ-culturale.

Creșterea spațiilor verzi este esențială în transformarea orașului în mediu viabil. Crearea unei ,,grădini comunitare ghirișene ca spațiu verde”:  un cinematograf în aer liber și o zonă de pinic, ca spațiu deschis persoanelor de orice vârstă și orice etnie este indispensabilă în transformarea orașului în mediu ,,green”, viabil și sustenabil. Această zonă nu doar că  va îmbunătăți calitatea aerului, dar va oferi locuri de recreere, de relaxare și de culturalizare pentru întreaga comunitate. Considerăm că  ImYouthPact este o pledoarie pentru promovarea unei ,,grădini green comunitare ca spațiu verde”, un proiect despre tineri, comunitate, familie și starea de bine pe care o poate resimți orice cetățean în aer liber, la o proiecție a unui film/ picnic. Tot ce trebuie să dea în schimb este să păstreze împrejurimirile curate. În plus,  proiectul ImYouthPact poate deveni o sursă de promovare a turismului și patrimoniului natural, dar și cultural, servind ca model altor orașe din România,  poate deveni un spațiu al desfășurării activităților de tip outdoor din cadrul programelor naționale: Săptămâna Verde sau Școala Altfel pentru toate instituțiile de învățământ din urbea Câmpia Turzii, dar și din satele subsumate acesteia..

 

12. Cum ați colaborat cu alte grupuri de inițiativă sau organizații și cum credeți că această colaborare a influențat rezultatele proiectului vostru?

Pe parcursul derulării proiectelor am colaborat fructuos cu diferite organizații care ne-au sprijinit necondiționat, ne-au oferit sugestii și sfaturi, ne-au oferit sprijin financiar și promovare în mass-media, ajutându-ne să creștem frumos.

 

13. Dați-ne un exemplu în care puterea comunității a reușit să aducă schimbări relevante în societate. Care credeți că a fost catalizatorul?

Puterea comunității a reușit să împreună   ,,bunicii comunității” singuri sau de la diferite centre de îngrijire vârstnici, tinerii și întreaga comunitate locală, precum și acel sentiment de ,,împreună” care a contribuit la starea de bine a tuturor,  schimbând atitudini și comportamente.

 Credem cu tăriem, că acel catalizator de a produce schimbări în Bine în societate este interesul crescut atât al ONG-urilor, cât și al autorităților, de a dezvolta generația tânără cu scopul de a pregăti un viitor sustenabil.

 

14. Ce mesaj ați transmite celorlalte grupuri de inițiativă și comunității în ansamblu pentru a încuraja și a mobiliza mai multe persoane să se implice în inițiative pentru binele comun?

Oricât de mic eşti, poţi să ajuţi! Schimbarea în Bine a unei societăți durabile începe cu tine însuţi!

 

 

Gala Societății Civile este un proiect The Institute.

Partener Principal: Rompetrol

Partener pentru Sustenabilitate: Lidl

Partener Secțiune Educație și Învățământ: BCR

Partener Secțiune Artă și Cultură: Globalworth

Partener Secțiune Dezvoltare Economică și Socială: Purcari

Partener Secțiune Sănătate: Secom Healthcare și Good Routine by Secom

Partener Secțiune Comportament Civic și Participare publică: RetuRO

Partener Secțiune Programe: TPC Leadership

Proiect cultural finanțat de: Ministerul Culturii

Parteneri Culturali: Primăria Municipiului București prin ARCUB

Parteneri Strategici: Ashoka România, ASAP România

Parteneri Media Strategici: Pro TV, Rock FM, Euromedia, YOOH

Parteneri Media: IQads, România Pozitivă, Spotmedia, Știri.ONG, Revista Biz, PRwave, Zile și Nopți,

RADOR, AGERPRES

Parteneri Tradiţionali: Netvibes, MediaTrust

O campanie: Gavrilă&Asociaţii