Putem integra CSR-ul in strategia de viata a fiecaruia dintre noi, cu planuri si investitii pe termen lung, nu doar cu actiuni punctuale. - Costinela Dragan, PR & CSR Coordinator la Rompetrol Group
Dragos Tuta: Cum ai ajuns sa lucrezi in domeniul CSR?
Costinela Dragan: CSR-ul a fost dintotdeauna un modus vivendi, chiar daca la inceput termenul nu-mi era pe deplin cunoscut, iar valentele lui au fost dintre cele mai variate â adoptia unui animal de pe strada, banii de buzunar donati, voluntariat pentru diferite cauze in facultate. Tot timpul mi-am dorit sa fac diferenta, sa am o contributie benefica intr-un context in care foarte multe persoane se confrunta cu dificultati socio-economice complexe.
Institutionalizat, fac CSR din 2008. In 2006 m-am alaturat Grupului Rompetrol in cadrul departamentului Planning and Performance Management unde am avut oportunitatea de a cunoaste oameni care impartasesc valori etice si morale inalte, de a invata ce inseamna performanta, buna guvernanta si inovatia in business, de a ma dezvolta ca om si profesionist. Trecerea catre CSR a fost una fireasca si a fost generata in primul rand de viziunea si misiunea companiei de a aduce valoare adaugata in societate, prin replicarea modelului de âperformanta in businessâ spre âperformanta in comunitateâ si, in al doilea rand, de parcursul meu educational (sunt absolventa de limbi straine si, metaforic vorbind, vad specialistul de CSR ca pe un traducator/interpret al nevoilor si asteptarilor stakeholderilor).
Odata cu preluarea Rompetrol de catre KazMunayGas, compania a integrat componenta de CSR in strategia de business la nivelul celor 12 tari unde isi desfasoara operatiunile si a stabilit obiectivele pe termen lung de dezvoltare sustenabila pornind de la triple bottom line (oameni/comunitate, planeta/mediu, profit). Fiind o companie de oil & gas, cu toate unitatile de afaceri specifice industriei si operand intr-un cadru legislativ foarte bine reglementat, cu activitati curente strans legate de comunitatea in care activam, de societatea civila, de consumatori, automat si impactul nostru este unul semnificativ â peste 7700 de angajati, programe ample de investitii in tehnologie si mediu, contributii sociale etc. Scopul dezvoltarii platformei de CSR âEnergia vine din sufletâ â cu sectoarele de interventie: sanatate, mediu, cultura/educatie a fost de a raspunde unor provocari sociale specifice regiunii si de a genera profit pe termen lung pentru comunitate. Obiectivul principal in fiecare dintre proiectele noastre este de a incuraja antreprenoriatul social si de a nu crea dependenta fata de niste resurse financiare care nu sunt nelimitate. De aceea, impreuna cu partenerii de proiect, dezvoltam un set de obiective SMART, stabilim calendarul de actiune, alocarea de resurse umane si financiare, modul de raportare finala, planul de monitorizare si mentinere a rezultatelor pe termen cat mai lung.
Iar rezultatele consistente de pana acum (71 de proiecte implementate in ultimii 4 ani, pentru beneficiul a peste 250,000 de persoane â doar prin programul national âImpreuna pentru fiecareâ, peste 4 milioane USD investiti) sunt date de efortul conjugat al mai multor stakeholderi â autoritati locale, ONG-uri, scoli, unitati medicale in zone rurale sau urbane, companie.
Rolul meu in acest scenariu este multiplu â de comunicator, de traducator al nevoilor si asteptarilor partenerilor implicati, de a dezvolta relatii inter-umane si inter-institutionale intr-un proces win-win â companie si comunitate.
Dragos T: Ce reprezinta pentru tine CSR-ul din punct de vedere al motivatiei personale?
Costinela D: Este intr-adevar foarte multa motivatie personala. Filosoful francez Emmanuel Levinas propunea o etica centrata pe figura celuilalt si a alteritatii (el vorbea de caracterul exceptional, transcendent al bunatatii si satisfactia de a face bine) care cred ca se potriveste in particular celor care fac CSR.
A fost alegerea mea sa fac CSR, sa dau forma proiectelor in care cred, sa ofer â atat cat am competenta â consultanta pentru dezvoltarea unei idei si implementarea ei. Apreciez in mod deosebit entuziasmul colegilor mei si disponibilitatea lor de a se implica in proiectele sustinute de companie, prin voluntariat, actiuni de fundraising, donatii. Aceasta fiind inca o dovada ca CSR-ul nu este doar un instrument de business, ci o politica de actiune, un instrument de dezvoltare asumat la nivelul fiecarui angajat.
Pe langa satisfactiile date de interactiunea cu foarte multi oameni interesanti si de rezultatele parteneriatelor create, ma intereseaza CSR-ul ca disciplina de studiu si valentele sale. Desi mult timp a fost un domeniu marginalizat, sau insuficient inteles, recent fenomenul a capatat amploare â conferinte nationale si internationale, reviste si carti publicate, materie de studiu in scoli (bineinteles, ajuta si comunicarile Comisiei Europene â martie 2006 â âmaking Europe a pole of excellence on CSRâ, aprilie 2013 privind raportarea impactului non-financiar al companiilor). Si poate cea mai interesanta dimensiune, data de mediul academic, este cea a CSR-ului in contextul studiilor postcoloniale.
Cititi interviul integral pe dragostuta.ro
Dragos Tuta: Cum ai ajuns sa lucrezi in domeniul CSR?
Costinela Dragan: CSR-ul a fost dintotdeauna un modus vivendi, chiar daca la inceput termenul nu-mi era pe deplin cunoscut, iar valentele lui au fost dintre cele mai variate â adoptia unui animal de pe strada, banii de buzunar donati, voluntariat pentru diferite cauze in facultate. Tot timpul mi-am dorit sa fac diferenta, sa am o contributie benefica intr-un context in care foarte multe persoane se confrunta cu dificultati socio-economice complexe.
Institutionalizat, fac CSR din 2008. In 2006 m-am alaturat Grupului Rompetrol in cadrul departamentului Planning and Performance Management unde am avut oportunitatea de a cunoaste oameni care impartasesc valori etice si morale inalte, de a invata ce inseamna performanta, buna guvernanta si inovatia in business, de a ma dezvolta ca om si profesionist. Trecerea catre CSR a fost una fireasca si a fost generata in primul rand de viziunea si misiunea companiei de a aduce valoare adaugata in societate, prin replicarea modelului de âperformanta in businessâ spre âperformanta in comunitateâ si, in al doilea rand, de parcursul meu educational (sunt absolventa de limbi straine si, metaforic vorbind, vad specialistul de CSR ca pe un traducator/interpret al nevoilor si asteptarilor stakeholderilor).
Odata cu preluarea Rompetrol de catre KazMunayGas, compania a integrat componenta de CSR in strategia de business la nivelul celor 12 tari unde isi desfasoara operatiunile si a stabilit obiectivele pe termen lung de dezvoltare sustenabila pornind de la triple bottom line (oameni/comunitate, planeta/mediu, profit). Fiind o companie de oil & gas, cu toate unitatile de afaceri specifice industriei si operand intr-un cadru legislativ foarte bine reglementat, cu activitati curente strans legate de comunitatea in care activam, de societatea civila, de consumatori, automat si impactul nostru este unul semnificativ â peste 7700 de angajati, programe ample de investitii in tehnologie si mediu, contributii sociale etc. Scopul dezvoltarii platformei de CSR âEnergia vine din sufletâ â cu sectoarele de interventie: sanatate, mediu, cultura/educatie a fost de a raspunde unor provocari sociale specifice regiunii si de a genera profit pe termen lung pentru comunitate. Obiectivul principal in fiecare dintre proiectele noastre este de a incuraja antreprenoriatul social si de a nu crea dependenta fata de niste resurse financiare care nu sunt nelimitate. De aceea, impreuna cu partenerii de proiect, dezvoltam un set de obiective SMART, stabilim calendarul de actiune, alocarea de resurse umane si financiare, modul de raportare finala, planul de monitorizare si mentinere a rezultatelor pe termen cat mai lung.
Iar rezultatele consistente de pana acum (71 de proiecte implementate in ultimii 4 ani, pentru beneficiul a peste 250,000 de persoane â doar prin programul national âImpreuna pentru fiecareâ, peste 4 milioane USD investiti) sunt date de efortul conjugat al mai multor stakeholderi â autoritati locale, ONG-uri, scoli, unitati medicale in zone rurale sau urbane, companie.
Rolul meu in acest scenariu este multiplu â de comunicator, de traducator al nevoilor si asteptarilor partenerilor implicati, de a dezvolta relatii inter-umane si inter-institutionale intr-un proces win-win â companie si comunitate.
Dragos T: Ce reprezinta pentru tine CSR-ul din punct de vedere al motivatiei personale?
Costinela D: Este intr-adevar foarte multa motivatie personala. Filosoful francez Emmanuel Levinas propunea o etica centrata pe figura celuilalt si a alteritatii (el vorbea de caracterul exceptional, transcendent al bunatatii si satisfactia de a face bine) care cred ca se potriveste in particular celor care fac CSR.
A fost alegerea mea sa fac CSR, sa dau forma proiectelor in care cred, sa ofer â atat cat am competenta â consultanta pentru dezvoltarea unei idei si implementarea ei. Apreciez in mod deosebit entuziasmul colegilor mei si disponibilitatea lor de a se implica in proiectele sustinute de companie, prin voluntariat, actiuni de fundraising, donatii. Aceasta fiind inca o dovada ca CSR-ul nu este doar un instrument de business, ci o politica de actiune, un instrument de dezvoltare asumat la nivelul fiecarui angajat.
Pe langa satisfactiile date de interactiunea cu foarte multi oameni interesanti si de rezultatele parteneriatelor create, ma intereseaza CSR-ul ca disciplina de studiu si valentele sale. Desi mult timp a fost un domeniu marginalizat, sau insuficient inteles, recent fenomenul a capatat amploare â conferinte nationale si internationale, reviste si carti publicate, materie de studiu in scoli (bineinteles, ajuta si comunicarile Comisiei Europene â martie 2006 â âmaking Europe a pole of excellence on CSRâ, aprilie 2013 privind raportarea impactului non-financiar al companiilor). Si poate cea mai interesanta dimensiune, data de mediul academic, este cea a CSR-ului in contextul studiilor postcoloniale.
Cititi interviul integral pe dragostuta.ro