În pregătirea Festivității de Premiere Gala Societății Civile 2023, am stat de vorbă cu o parte dintre Jurații GSC despre societatea civilă și implicarea civică, despre colaborare și dialog și despre cum va arăta societatea civilă în viitor. Anul acesta, 238 de iniţiative, respectiv 182 proiecte, 23 programe și 33 de campanii de comunicare s-au înscris la cea de-a XXI-a ediţie a Galei Societăţii Civile, cel mai amplu proiect care promovează și premiază activitatea sectorului asociativ din România. Proiectele au fost jurizate de peste 80 de specialişti în implementarea și evaluarea proiectelor, cercetători, sociologi, jurnaliști, lideri și formatori de opinie ai societății civile și ai sectorului non-profit, la care se adaugă reprezentanți ai sectorului privat.

Vă invităm să citiți în rândurile de mai jos un interviu cu Ana Murray, Director - Ashoka România.

 

Cum a fost experiența ta de a fi în juriul Galei Societății Civile, ediția 21? Ce te-a surprins, ce ai descoperit și ce spun proiectele de anul acesta despre implicarea socială din România?

În primul rând m-a bucurat că au fost mult mai multe înscrieri față de anii anteriori, ceea ce e un semn de sănătate, apoi ar fi că s-au înscris și organizații mici, regionale sau care au activitate în zone foarte specifice din România, care sunt la fel de valoroase precum organizațiile mari.

Am simțit un pic mai multă participare a stakeholderilor în designul proiectelor înscrise. Nu au mai fost tratați stakeholderii ca grupe de beneficiari, respectiv finanțatori, ci ca parte integrantă din designul experienței pe care acele organizații le-au pus la dispoziția societății. Mai avem de lucru pe impact, și pe a avea împreună o înțelegere comună, în continuare suntem destul de prinși în a raporta rezultate.

Îmi dă speranță și de aceea și oferim aceste premii pentru impact, ca recunoaștere a celor care au făcut primii pași pe drumul spre impact.

 

Care crezi că este domeniul cel mai bine reprezentat din perspectiva implicării civice în România și în ce domeniu ar trebui investit masiv ca să producem schimbări reale în societate în următorii 10 ani?

Asta s-a regăsit și în Harta Inovatorilor Sociali realizată de Ashoka, mereu avem un ecostem mai bine reprezentat în zona de educație, respectiv servicii sociale – sunt cei doi poli care atrag o efervescență de proiecte și de intervenții. Iar cele care sunt mai puțin reprezentate ar fi mediu și apoi artă, cultură, sport și altele care nu-și găsesc întotdeauna locul în categoriile care există.

 

Cum se naște implicarea civică? De ce au nevoie oamenii ca să treacă de la indiferență la implicare și de ce crezi că e nevoie pentru a antrena spiritul civic în România atât la nivel individual, cât și organizațional?

Este un Ashoka Fellow în SUA, axat pe civism și răspunsul lui, care mi-a plăcut foarte mult, este: “să învățăm să punem întrebări“. Mai ales de când suntem mici, mergem pe stradă și întrebăm cine a făcut acest trotuar, cine e responsabil pentru el, de ce are un coș de gunoi și de ce nu are un coș de gunoi. Cred că vine foarte mult din a învăța să punem întrebări și a gândi critic. Și atunci se rezolvă într-un fel partea de upgrade, devine parte din felul nostru de a fi să punem punctele împreună, să avem curiozitatea de a pune întrebările, să înțelegem de ce ne interesează sau nu ne interesează ceva. Și de a lega după aceea răspunsurile.

 

Care crezi că este ingredientul principal în colaborarea actorilor diverși (ONG-uri, administrare publică, guvernamentală, mediu diplomatic, presă, mediu universitar sau corporate) pentru a aduce o reală transformare în societate?

O să sune bizar dar cred că aplicăm mai mult principii de coaching și mai puțin de terapie. Cred că trebuie să ne iertăm pentru greșeli din trecut și să nu le mai luăm ca șablon și proiecție în viitor, să ne eliberăm un pic de ele și să ne axăm pe ce am putea cu adevărat să facem împreună și să mai băgăm o fisă pe curat.

Sunt foarte multe experiențe mixte în trecut dar uitându-te numai în trecut o să ne fie greu colectiv să avansăm împreună pentru viitor. Avem nevoie de iertare de sine și de încredere. Încrederea se acordă și după aceea vedem ce facem.

 

Campania Galei Societății Civile de anul acesta vorbește despre „Bine pentru Mâine” și prezintă poveștile unor tineri implicați în societatea civilă. Cum crezi că o să arate o societate civilă în viitor, construită de acestă nouă generație? Spre ce crezi că ar trebui să se îndrepte?

Habar n-am. Tocmai asta e frumusețea. Speranța este să fie altfel decât aș putea eu să îmi imaginez. Pentru că experiențele noastre sunt de un anumit fel – ChatGPT nu exista acum ceva luni, acum este.

Experiențele lor sunt diferite și își pot imagina lumea diferit decât cu instrumentarul pe care l-am avut noi. Aș zice că habar nu am cum o să arate dar sunt super fericită de orice o să se întâmple. Cred mai degrabă în valorile lor, care sunt mult mai vocale și mai puternice decât a generației mele față de ceilalți. Zona aceasta de sens, că e vorba de viața profesională sau personală, că e vorba despre relații, e mult mai dezvoltată la tinerii noii generații. Ei o văd mai în profunzime decât alte generații și atunci și-au dezvoltat inima empatică.

Așa că am multă curiozitate, să vedem cum altfel putem să trăim, ce putem să învățăm iar ei să creeze. 

 

Ana Murray a fost parte din juriul pentru Impact Social al Galei Societatii Civile, dezvoltat alături de Ashoka Romania, partener strategic GSC. 

Câștigătorii ediției cu numărul 21 se vor afla în cadrul Festivității de Premiere a Galei Societății Civile, care va avea loc pe 26 septembrie, începând cu ora 19:30, la Ateneul Român din București.

 

***

 

Partener Principal: Rompetrol
Partener pentru Sustenabilitate: Lidl România
Partener Secțiune Educație și Învățământ și Secțiune Programe: BCR
Partener Secțiune Dezvoltare Economică și Socială: Mastercard
Partener Secțiune Sănătate: Secom Healthcare și Good Routine by Secom
Partener Secțiune Proiecte realizate cu implicarea Voluntarilor: Helinick
Parteneri Strategici: Ashoka România, ASAP România
Parteneri Culturali: Primăria Municipiului București prin ARCUB
Parteneri Media Strategici: Pro TV, Rock FM, HotNews.ro, Euromedia, YOOH
Parteneri Media: IQads.ro, RADOR, AGERPRES, spotmedia.ro, Zile și Nopți, Revista Biz, România Pozitivă, Știri.ONG
Parteneri Tradiţionali: Netvibes România, MediaTrust România

O campanie: Gavrilă&Asociaţii