În pregătirea Festivității de Premiere Gala Societății Civile 2023, am stat de vorbă cu o parte dintre Jurații GSC despre societatea civilă și implicarea civică, despre colaborare și dialog și despre cum va arăta societatea civilă în viitor. Anul acesta, 238 de iniţiative, respectiv 182 proiecte, 23 programe și 33 de campanii de comunicare s-au înscris la cea de-a XXI-a ediţie a Galei Societăţii Civile, cel mai amplu proiect care promovează și premiază activitatea sectorului asociativ din România. Proiectele au fost jurizate de peste 80 de specialişti în implementarea și evaluarea proiectelor, cercetători, sociologi, jurnaliști, lideri și formatori de opinie ai societății civile și ai sectorului non-profit, la care se adaugă reprezentanți ai sectorului privat.
Vă invităm să citiți în rândurile de mai jos un interviu cu Ioana Bâldea Constantinescu, Jurnalist.
Cum a fost experiența ta de a fi în juriul Galei Societății Civile, ediția 21? Ce te-a surprins, ce ai descoperit și ce spun proiectele de anul acesta despre implicarea socială din România?
Este a cincea oară când fac parte din acest juriu, așa că experiența a devenit aproape un ritual. De fiecare data am jurizat o altă secțiune, așa că am trecut prin multe „felii” de Gală, multe idei care au generat schimbare, multe povești transformate în proiecte. Sunt inegale, cum e și firesc, dar mapează corect punctul în care ne aflăm, social, creativ și educational. Sunt o miniatură a poticnelilor noastre de zi cu zi, dar și a efortului de a schimba, la firul ierbii, inerții care s-au construit în decenii.
Care crezi că este domeniul cel mai bine reprezentat din perspectiva implicării civice în România și în ce domeniu ar trebui investit masiv ca să producem schimbări reale în societate în următorii 10 ani?
Educația și sănătatea mi se par, în continuare, cele mai seismice zone. Ele sunt, în fapt, vase comunicante, din multe puncte de vedere. Cred că am fi inclusiv mai sănătoși moral dacă educația ar ieși din hibernare, cred că există inițiative și eforturi în acest sens, dar încă avem de așteptat până la presiunea sistemică, singura care ar mai putea produce o schimbare de fond, o aliniere a sectorului educațional și a sistemului de sănătate la rigorile lumii în care trăim și ale secolului în care suntem.
Cum se naște implicarea civică? De ce au nevoie oamenii ca să treacă de la indiferență la implicare și de ce crezi că e nevoie pentru a antrena spiritul civic în România atât la nivel individual, cât și organizațional?
Implicarea civică se naște foarte des din revoltă și din exasperare, adică nu în cel mai sănătos context. Normal e ca implicarea civică să vină din apartenența la comunitate. Când te simți parte dintr-un grup, îți pasă de ce se întâmplă cu tine, cu ai tăi. Când comunitatea asta funcționează schizoid, disparat, nu există consens în nicio direcție, nu există protocoale agreate și respectate, cele mai multe idei și eforturi se pierd pe drum. Din păcate, lupta cu morile de vânt e sport național în România. Multe lucruri chiar se întâmplă și au rezultate în urma unor cruciade personale ale unor oameni care nu mai suportă o situație. Cel mai complicat e să schimbi un mindset, să modelezi așteptările unei comunități, să convingi pe cineva că lângă el nu stă dușmanul, ci vecinul lui. Nu știu dacă anii de tranziție au exacerbat un individualism și așa violent, dar cert este că ne lăsăm sufocați de competitivitate toxică și livrăm sub potential, în general, pentru că suntem mai preocupați de comparația cu X sau Y decât de drumul nostru. Funcționăm mai degrabă divergent decât ca un corp social, în mai toate domeniile. Ceea ce e trist. Educabil, dar foarte trist.
Care crezi că este ingredientul principal în colaborarea actorilor diverși (ONG-uri, administrare publică, guvernamentală, mediu diplomatic, presă, mediu universitar sau corporate) pentru a aduce o reală transformare în societate?
Comunicarea. Atunci când e reală, clară, transparentă și de bună credință, comunicarea face minuni. Ne plângem des că „vorbim limbi diferite” și așa și este. Sunt prea multe interferențe pe sunet și prea mulți paraziți pe circuit. Nu ne auzim sau ne auzim distorsionat. Asta duce la oboseală socială și la sindromul de stat în stat, o altă molimă instituțională frecventă la noi.
Campania Galei Societății Civile de anul acesta vorbește despre „Bine pentru Mâine” și prezintă poveștile unor tineri implicați în societatea civilă. Cum crezi că o să arate o societate civilă în viitor, construită de acestă nouă generație? Spre ce crezi că ar trebui să se îndrepte?
Mă străduiesc să mă mențin optimistă…, dar, deocamdată, e o dietă dificilă. Greu de urmat pe termen lung. Există mulți tineri entuziaști în România, care fac lucruri grozave, dar sunt și mulți tineri entruziaști care-și pun ideile grozave în rucsac și pleacă în lumea largă, pentru că aici nu au ce face cu ideile lor, nu le pot pune în practică din motive adesea birocratice sau care țin de opacități administrative greu de metabolizat intelectual în anul 2023. Cred că încă ne zbatem să ieșim din epoca dosarului cu șină, a lui „faceți dumneavoastră o cerere” și a hățișului economic care sufocă mult prea des inițiativa civică. Pierdem multe bucățele de mâine pe drum. Sper ca generația lor să se scuture cât mai repede de toate toxicitățile care ne țin pe toți în loc de prea mult timp.
Ioana Bâldea Constantinescu a fost parte din juriul secțiunii Artă și Cultură.
Câștigătorii ediției cu numărul 21 se vor afla în cadrul Festivității de Premiere a Galei Societății Civile, care va avea loc pe 26 septembrie, începând cu ora 19:30, la Ateneul Român din București.
***
Partener Principal: Rompetrol
Partener pentru Sustenabilitate: Lidl România
Partener Secțiune Educație și Învățământ și Secțiune Programe: BCR
Partener Secțiune Dezvoltare Economică și Socială: Mastercard
Partener Secțiune Sănătate: Secom Healthcare și Good Routine by Secom
Partener Secțiune Proiecte realizate cu implicarea Voluntarilor: Helinick
Parteneri Strategici: Ashoka România, ASAP România
Parteneri Culturali: Primăria Municipiului București prin ARCUB
Parteneri Media Strategici: Pro TV, Rock FM, HotNews.ro, Euromedia, YOOH
Parteneri Media: IQads.ro, RADOR, AGERPRES, spotmedia.ro, Zile și Nopți, Revista Biz, România Pozitivă, Știri.ONG
Parteneri Tradiţionali: Netvibes România, MediaTrust România
O campanie: Gavrilă&Asociaţii