"…ce mi se pare cel mai dificil de surmontat, cu toate resursele din lume, este acceptarea ideii ca CSR-ul incepe odata cu strategia de afaceri si nu este o actiune tactica pe termen scurt…" - Adina Ionescu,
PR & Brand Builder -  MOL Romania


Dragos Tuta:
Cum ai ajuns sa lucrezi in domeniul CSR?

Adina Ionescu: Raspunsul e relativ simplu: pentru ca nu se putea altfel.

Sa ma explic: lucrez de cand eram studenta in corporatii multinationale, asa am invatat rapid ce inseamna performanta, cat de mult trebuie sa dai ca sa primesti in schimb sansa de a construi o cariera frumoasa. Se spune ca trebuie sa fii la momentul potrivit, in locul potrivit. Dupa aproape trei ani petrecuti in reprezentanta Samsung Corporation, mi-am inceput cariera de comunicator intr-o firma de prestigiu, Schneider Electric, intr-un moment in care se punea mai mult accentul pe tinerete, entuziasm, capacitate de adaptare si dorinta de a contribui cu toata energia la rezultatul de ansamblu.

Timp de sapte ani, am invatat din practica legatura foarte directa dintre comunicare si obiectivele de afaceri, dar si bucuria de a lansa campanii care la vremea respectiva reprezentau o premiera la noi in tara. La momentul acela percepeam responsabilitatea corporatista mai degraba ca o conduita etica in afaceri, respectul pentru angajati, parteneri si mediul inconjurator.

A urmat o schimbare in favoarea sectorului IT&C. La Alcatel-Lucent am inteles cat de profund a schimbat tehnologia lumea in care traim. Romania are un capital extraordinar de inteligenta, iar cel mai bun exemplu erau chiar colegii mei, alaturi de care am descoperit ca sansa noastra ca natiune a fost ca pur si simplu am dizolvat etape intregi de progres tehnologic si am optat pentru solutiile de ultima generatie. Am facut parte dintr-o echipa de elita, dezvoltatori de software sau specialisti in comunicatii, care ar fi putut sa lucreze cu succes in lumea intreaga. De atunci m-a preocupat conceptul de “digital divide”, accesul inegal la tehnologie, fie intre natiuni, fie intre diferite grupuri din diferite tari.

Citind mai mult despre acest subiect, am ajuns la o tema mult mai larga: dezvoltarea sustenabila, pe care o cred mult mai aproape de CSR decat activitatea de comunicator. In momentul in care o companie isi stabilieste obiectivele de dezvoltare pe termen lung tinand cont si de nevoile generatiilor viitoare, face cu siguranta un demers de CSR.

Invers, daca actiunile pe termen scurt si mediu in beneficiul comunitatilor nu sunt integrate intr-un plan pe termen lung, s-ar putea produce o ruptura intre companie si mediul in care activeaza, ruptura care nu poate fi vindecata cu ajutorul unor instrumente de comunicare.

Cu acest mod de gandire am inceput in 2007 sa lucrez la MOL Romania, o companie petroliera care prin specificul activitatii sale este strans legata atat de consumatori, cat si de societatea civila si de comunitatile in mijlocul carora activam. Reglementarile pe care trebuie sa le respectam sunt foarte stricte si exista multe cazuri cand, in ceea ce priveste functionarea retelei de benzinarii, regulamentele noastre interne sunt chiar mai dure decat prevederile legislative obligatorii. Pe de alta parte, programele noastre de CSR se deruleaza cu ajutorul unor fundatii partenere, astfel incat jurizarea si derularea proiectelor pe care le finantam ii implica pe cei mai buni specialisti, iar ceea ce conteaza este impactul real si nu vizibilitatea acestor programe. Ne ajuta si apartenenta la Grupul MOL, o companie multinationala care desfasoara programe de CSR la nivel regional si care are angajamente foarte concrete in ceea ce priveste dezvoltarea durabila. De altfel, suntem singura companie petroliera din regiune care a fost inclusa in Anuarul Sustenabilitatii 2013- ROBECOSAM, instrument care evalueaza eforturile a peste 3.000 de corporatii, tinand cont de trei dimensiuni ale activitatii acestora – sustenabilitatea economica, ecologica si sociala. 

Dragos Tuta: Ce reprezinta pentru tine CSR-ul din punct de vedere al motivatiei personale?


Adina Ionescu: Pentru mine a ajuns sa fie parte din viata de zi cu zi, pentru ca in timpul liber imi ofer experienta de comunicator initiativei sociale bazate pe voluntariat “Plantam fapte bune in Romania”. Este alegerea mea de a face cat mai mult bine, utilizand cea mai de pret competenta pe care o am, aceea de a da voce unui proiect in care cred. De altfel, aceasta este si sugestia mea pentru specialisti din domenii diferite: haideti sa daruim societatii civile consultanta specializata, pentru ca asa contribuim intr-o masura mai mare la dezvoltarea unui sector care nu dispune oricum de prea multe resurse, dar care ii sensibilizeaza si ii implica pe multi romani.

Asa contribuim direct la coagularea unor energii pozitive, care ne vor influenta si poate chiar schimba in bine perceptia despre viata si despre noi insine. Din perspectiva de lucru in ONG, pot sa spun ca CSR inseamna rigoare, modestie si rezistenta, pentru ca efortul de a atrage resurse pentru cauze sustenabile poate sa nu se soldeze cu rezultate imediate. Experienta pe care o am la „Plantam fapte bune” ma ajuta sa inteleg mult mai profund impactul social pe care o companie poate sa-l aiba in comunitate, dincolo de raportari si tabele. Nu e vorba doar de finantare, care conteaza extrem de mult, ci si de sansa de a face bine sau de a schimba anumite lucruri, care altfel nu ar fi putut fi schimbate.

Cititi interviul integral aici.