În vremuri în care e greu să găsești repere și exemple de verticalitate, vă invităm să vă lăsați inspirați de poveștile lor.
Gabriela Onofrei este Manager de Comunicare și PR în cadrul Fundației World Vision România și face cunoscute nevoile celor vulnerabili.
Cine este Gabriela Onofrei?
Lucrez în PR şi comunicare de 8 ani, iar în prezent sunt Manager de Comunicare şi PR în cadrul Fundaţiei World Vision România. Cele mai bune sfaturi profesionale le primesc de la soţul meu, care lucrează tot în comunicare, în mediul business. Colecţionez Foreign Affairs, ediţia tipărită, şi sunt un mare fan National Geographic. Bucuria zilnică vine în doze mici, de la un patruped blănos, căţelul meu, un exemplu de dragoste necondiţionată şi loialitate.
Povestește-ne despre parcursul tău profesional. Cum și de ce ai ales o carieră în sectorul neguvernamental?
Pentru un profesionist în comunicare, mediul ONG reprezintă un pământ fertil din care emoţiile, trăirile şi poveştile oamenilor pot rodi în campanii de comunicare şi mişcări sociale. Nu cred că există o satisfacţie mai mare ca atunci când reuşeşti să redai în cuvinte, în fotografii, în filme sau chiar în trăiri directe, poveştile celor vulnerabili. Aşa afli că oricine poate deveni un „erou”, doar că uneori are nevoie de un bun regizor sau chiar de un „narator” care să îi ofere această şansă.
Care a fost cea mai mare reușită de până acum? Dar nereușită din care ai învățat cel mai mult?
Faptul că am adus pe teren jurnalişti de la PRO TV, Antena sau de la platforma online Recorder care au realizat reportaje emoţionante şi cu impact, devenind susţinători activi ai cauzelor noastre. Rămâne o provocare educarea publicului larg în acte de caritate. Au fost situaţii în care oamenii au auzit de povestea unei familii care astfel a ajuns să primească „prea mult” deodată. Banii s-au terminat în scurt timp, iar familia a revenit la situaţia de dinainte.
Care este persoana din mediul neguvernamental pe care o admiri cel mai mult? De ce?
Melinda Gates. Dincolo de programele umanitare pe care le derulează prin „Bill and Melinda Gates” Foundation, reprezintă un exemplu de modestie şi umanitate, prin simplul fapt că, alături de soţul ei, a preferat să trăiască modest şi să investească în programe care contribuie la eliminarea sărăciei pe Glob. Poate că din considerente similare, persoana pe care o admir cel mai mult din mediul ONG din România este Melania Medeleanu, pentru că a renunţat la lumina reflectoarelor pentru a aduce un strop de alinare copiilor bolnavi de cancer.
De ce World Vision România și nu altă organizație? Ce te leagă de ea, cum te regăsești în ea, cum te reprezintă? Ce și-a propus să facă proiectul „Luptăm împotriva sărăciei prin dezvoltare economică”?
Eu nu cunoşteam deloc mediul rural, nici măcar nu am avut bunici „la ţară”. Fundaţia World Vision România mi-a oferit şansa de a cunoaşte o realitate la care mulţi români nu au acces. Am ajuns în zone greu accesibile, acolo unde sărăcia României se ascunde în sate izolate, unde se hrănesc mai multe guri dintr-o oală cu cartofi, unde fetele tinere devin mame la vârsta la care altele se pregătesc de liceu, unde copiii nu mai ajung la şcoală pentru că le este prea frig. Iar Fundaţia World Vision România lucrează zi de zi pentru ca aceste familii să poată să îşi crească copiii cu demnitate. Proiectul „Luptăm împotriva săraciei prin dezvoltare economică” este doar un alt exemplu prin care am reuşit să îi ajutăm să obţină venituri din agricultură.
Cum ai caracteriza România acum și care crezi că este cel mai important lucru care trebuie să se schimbe în societate?
România de astăzi este divizată, scindată. Unul din 2 copii trăieşte în risc de sărăcie şi de excluziune socială, iar cei mai mulţi dintre aceştia sunt în mediul rural. În plus, cei din mediul urban sunt complet desprinşi de această realitate. Cred că ar trebui să devenim mai toleranţi, să nu ne grăbim să judecăm şi să nu etichetăm. Sărac nu înseamnă leneş, aşa cum dependenţa de ajutor social este foarte rar o alegere.
Proiectul Luptăm împotriva sărăciei prin dezvoltare economică al Fundației World Vision România a câștigat locul I la secțiunea Dezvoltare economică și socială în cadrul Galei Societății Civile 2018.
Acest articol este parte a proiectului editorial Profil de ONGist, realizat de Gala Societății Civile în parteneriat cu portalul Știri.ong.