- Gala Societatii Civile 2022 x Ashoka Romania -

GSC și Ashoka România au lansat seria Monitorizare de Impact, un demers prin care ne-am propus să urmărim evoluția proiectelor înscrise în categoria A a competiției din 2022 – proiecte care au avut șansa să obțină, pe lângă Premiile I, II, III și Premiul pentru Impact Social.

Continuăm seria alături de Roxana Molocea – Coordonator de proiecte în cadrul Fundației Regale Margareta a României, care ne-a povestit pe larg despre proiectul Telefonul Vârstnicului.

1. Cum a apărut ideea/ nevoia proiectului pe care l-ați înscris la GSC?

Fenomenul de îmbătrânire demografică se accentuează de la un an la altul. La acest moment populația vârstnică din România este de 3,8 milioane, iar 1 milion de vârstnici locuiesc singuri în gospodărie. Dacă tendința de îmbătrânire demografică se păstrează, atunci va exista un puternic impact asupra generațiilor viitoare și asupra domeniilor de activitate economică și socială. Ca răspuns la problema îmbătrânirii populației, în octombrie 2015, Fundația Regală Margareta a României a creat proiectul Telefonul Vârstnicului, care este singura linie telefonică națională, gratuită și confidențială, destinată vârstnicilor care au nevoie de informare și consiliere socială.

2. Care este cel mai important lucru pe care l-ați învățat odată cu implementarea proiectului înscris la GSC?

Singurătatea la vârsta a III-a este o problemă cu care se confruntă din ce în ce mai mulți vârstnici și care le poate afecta sănătatea fizică și mintală. Deși la prima vedere, nu este considerată ca fiind o nevoie de bază, această problemă afectează vârstnici din toate mediile, având efecte la nivel fizic, psihic și social. Nevoia de socializare a seniorilor este foarte importantă, foarte mulți dintre ei pierzându-și rolul și grupul social odată cu pensionarea. Telefonul Vârstnicului oferă sprijin moral seniorilor la nivel național și prin intermediul liniei telefonice putem fi prezenți în toate zonele României cu servicii de consiliere socială sau psihologică.

3. Ce înseamnă pentru organizația voastră impactul și cum îl măsurați în proiectele voastre?

Impactul proiectelor noastre se măsoară prin numărul beneficiarilor incluși în proiectele sociale și educaționale și schimbarea adusă de intervenția noastră în viața lor. La nivel social, urmărim realizarea unei schimbări de mentalitate a oamenilor privind aspecte disfuncționale, cum ar fi de exemplu marginalizarea unor categorii defavorizate, precum și încurajarea tuturor generațiilor să își împlinească potențialul.

La Telefonul Vârstnicului realizăm, pe lângă raportările periodice ale apelurilor, o statistică anuală, prin care evidențiem profilul apelantului și principalele nevoi pentru care ne sună seniorii. De asemenea, încercăm să găsim noi soluții la problemele cu care ne apelează vârstnicii.

4. Ce ați observat că s-a schimbat în comunitate odată cu acest proiect?

Comunitatea a început să fie mai conștientă de problemele cu care se confruntă vârstnicii din România. Prin promovarea liniei Telefonul Vârstnicului am ajuns nu doar la seniori, ci și la persoane care cunosc vârstnici, fie că sunt membri ai familiei, vecini, sau cunoștințe, și care pot interveni sau recomanda linia telefonică pentru rezolvarea unor anumite situații de viață.

5. Ce ați face diferit acum, când proiectul s-a terminat?

Dacă am începe din nou proiectul, am oferi încă de la început ședințe gratuite de consiliere psihologică pentru asistenții sociali operatori, pentru a-i sprijini să gestioneze sentimentele de încărcare emoțională sau neputință cu care se confruntă în interacțiunile cu persoane vârstnice afectate de izolare, neajunsuri materiale sau boli incurabile.

Monitorizarea de Impact va avea patru etape și va ajunge la final în luna octombrie 2023. Pentru a urmări evoluția proiectelor participante, rămâneți cu ochii pe website-ul GSC, dar și pe canalele de Facebook și Instagram.

***

Ashoka este cea mai mare organizație globală de promovare și sustinere a antreprenoriatului social și a inovației sociale, prezentă începând din 2017 și în România unde își propune să contribuie la crearea unei societății în care fiecare persoană este un creator de schimbare, capabil să ia acțiune în mod creativ pentru a rezolva probleme sociale și a genera schimbări sistemice.

Gala Societății Civile este un proiect THE INSTITUTE, care promovează și premiază an de an activitatea sectorului asociativ din România.