- Gala Societății Civile 2022 x Ashoka România -

GSC și Ashoka România au lansat seria Monitorizare de Impact, un demers prin care ne-am propus să urmărim evoluția proiectelor înscrise în categoria A a competiției din 2022 – proiecte care au avut șansa să obțină, pe lângă Premiile I, II, III și Premiul pentru Impact Social.

Continuăm seria alături de Dragoș Dănilă & Eliza VașAsociația Young Initiative, care ne-au povestit pe larg despre proiectul UNITED.

1. Cum a apărut ideea/nevoia proiectului pe care l-ați înscris la GSC?

UNITED a continuat și dus la nivelul următor inițiativa „United We Stand for European Values”, primul proiect de solidaritate al Asociației Young Initiative. Având în vedere experiența pozitivă dobândită în urma implementării, ne-am dat seama că misiunea promovării valorilor europene ar trebui continuată, astfel încât să putem contribui la împuternicirea civică a cât mai multor tineri chiar și pe durata pandemiei.

Contextul în care am dezvoltat UNITED a fost influențat de doi factori. În primul rând, este produsul agregării feedbackului obținut în urma implementării „United We Stand for European Values”, care a implicat peste 250 de participanți și construirea unui board game de promovare a valorilor europene. În al doilea rând, UNITED a pornit de la o analiză de nevoi de învățare online a tinerilor pe care am realizat-o în martie-aprilie 2020 și care a adunat peste 160 de răspunsuri.

Prin analiza de nevoi de învățare online din timpul pandemiei, am identificat în rândul respondenților (majoritatea între 19 și 25 de ani) nevoia învățării aplicate, care să fie bazată pe experimentare (56,4% dintre cei care au răspuns la chestionar), practică și comunicarea propriilor idei și nu doar reproducerea unor concepte teoretice. În ciuda faptului că există încredere în instituțiile europene, tinerii au dificultăți în a avea o înțelegere completă asupra identității europene și a oportunităților asociate, dar și a rolului pe care acestea îl joacă în viața de zi cu zi.

De asemenea, având în vedere că pandemia a venit cu măsuri de izolare și de distanțare socială, ne-am dorit să îi conectăm pe tineri la agenda europeană și să le oferim spații sigure online în care să se poată exprima și interacționa cu alte persoane de vârsta lor.

2. Care este cel mai important lucru pe care l-ați învățat odată cu implementarea proiectului înscris la GSC?

Pentru noi, UNITED a reprezentat un test al lucrului digital cu tinerii. În perioada premergătoare implementării proiectului am realizat o cercetare cu privire la înțelegerea lucrului digital cu tinerii în România. Pe parcursul implementării UNITED, am avut ocazia de a observa schimbările produse în materie de digitalizare și de interacțiune cu conținutul online, astfel că ceea ce am investigat anterior la nivel teoretic a fost ulterior testat prin practică.

Probabil cel mai important lucru pe care l-am învățat din implementarea acestui proiect a fost legat de forța mentoratului. Practic, membrii echipei de proiect au organizat activități așa cum au fost planificate, dar pe lângă această responsabilitate fiecare dintre ei a fost mentor pentru 1-2 tineri, care au acționat ca ambasadori ai valorilor Europene. Prin intermediul programului de mentorat, tineri din toată țara au avut ocazia de a-și pune în practică inițiativele și de a contribui la crearea unui sentiment de normalitate în societate.

3. Ce înseamnă pentru organizația voastră impactul și cum îl măsurați în proiectele voastre?

UNITED si-a atins scopul de a dezvolta gândirea critică a tinerilor din medii dezavantajate din regiunea București – Ilfov prin activități online de învățare non-formala de împuternicire civică, gândire critică și democrație participativă. De asemenea, proiectul a avut impact si asupra altor grupuri țintă din afara regiunii stabilite anterior prin cererea de finanțare. Implementând proiectul integral online, am avut posibilitatea de a ajunge si in alte comunități, care altfel ar fi fost inaccesibile din cauza distanței.

Pentru a evalua gradul de atingere a obiectivelor și satisfacția participanților la activități, am aplicat formulare de evaluare la cele mai multe dintre activitățile organizate, ținând cont de feedback și îmbunătățind experiența de la un eveniment la celălalt. Pentru a documenta și evalua întregul proiect, am creat un chestionar la finalul UNITED, care au răspuns atât membrii echipei, cât și ambasadorii valorilor europene.

Cumulat cu analizarea testimonialelor și feedbackului din partea celor 652 de beneficiari putem caracteriza impactul în urma proiectului prin intermediul următoarelor răspunsuri:
 
  • Am învățat să accept mai ușor un feedback și să comunic mai mult. Aș putea spune că acum sunt mai răbdătoare și lucrez mai bine sub presiune;
  • Am reușit sa îmi organizez mai bine timpul, să prioritizez task-urile pe care le am de făcut, am învățat sa lucrez în Illustrator și să lucrez cu alți oameni. În plus, nu mai sunt la fel de timidă cum eram la început;
  • Aș spune comunicarea, ascultarea activă, gândirea critica, dezinvoltura, abilitatea de a planifica, negocierea și responsabilizarea mea si a celor din jurul meu;
  • Am învățat cum sa am răbdare să explic o idee de mai multe ori, în mai multe feluri, astfel încât să înțeleagă toata lumea, am învățat sa dau feedback pentru ideile si munca fiecăruia si cum sa încurajez pe cineva in dezvoltarea unui proiect.
  • UNITED m-a învățat să lucrez mai organizat și cred că a fost experiența care s-a apropiat cel mai mult de spațiul profesional în care îmi doresc să activez.
  • Voi continua pe același drum, de a promova valorile europene, adăugând și ce am învățat din proiect.
  • Pe parcursul proiectului am învățat atât de multe lucruri, din atât de multe domenii încât sigur voi folosi informațiile atât pe plan personal, cat si pe plan profesional. Având în vedere modul în care m-a dezvoltat proiectul, pot spune deja ca am devenit o versiune mai buna de-a mea.
  • Faptul ca am învățat sa fiu mai responsabil mă va ajuta enorm pe plan profesional.

Prin cele trei jocuri experimentale si metodologiile create, lăsăm în urmă materiale și informații care pot să fie folosite de alte organizații în lucrul cu tinerii. De asemenea, metodele pot fi folosite și de către profesori la diverse ore de la școală (cultură civică, istorie, geografie etc.). Având și traducerea materialelor in limba engleza, ne-am asigurat ca vom putea promova ceea ce am creat în rândul altor organizații din Uniunea Europeană, contribuind astfel la tipul de materiale existente despre valorile europene.

Totodată, ne bucurăm să vedem că din ambasadorii valorilor europene, o parte s-a alăturat asociației noastre, iar trei membre au continuat să demareze proiecte din postura de Promotori ai democrației europene pe parcursul anului 2022.

4. Ce ați observat că s-a schimbat în comunitate odată cu acest proiect?

În urma implementării activităților planificate, dar și a inițiativelor propuse de către ambasadorii valorilor europene au fost create si testate trei jocuri experimentale legate de cunoașterea diferențelor dintre comunism si democrație, gestionarea resurselor unei comunități și colaborarea pe baza de reguli, cunoașterea valorilor europene și implementarea unor inițiative specifice democrației.

În urma acestor teste, am observat o creștere a interesului din partea profesorilor față de jocul Community, aceștia fiind dispuși să contribuie financiar pentru a intra în posesia jocului. În acest scop, lucrăm la o variantă îmbunătățită a jocului care să fie distribuită în diferite unități de învățământ.

5. Ce ați face diferit acum, când proiectul s-a terminat?

Cu toate că am avut un sistem de monitorizare pus în aplicare, credem că ar fi util să dezvoltăm și o parte care să înregistreze rezultatele individuale din mai multe surse. În felul acesta, membrii proiectului s-ar putea simți mai motivați în anumite perioade dificile, uitându-se la ceea ce au reușit până la momentul respectiv.

De asemenea, ar fi util să creăm instrumente pentru vizualizarea progresului într-o manieră sistemică. De exemplu, am folosit Padlet pentru a crea o cronologie a rezultatelor, dar forma în care este prezentată nu e foarte atractivă. Probabil o hartă a realizărilor conectate cu obiectivele proiectului, care să fie disponibilă la final și pentru beneficiari ar putea să se dovedească utilă.

Nu în ultimul rând, ar fi util să gândim pe viitor și o strategie de exit din proiect în special pentru membri. În felul acesta, s-ar putea conecta mai bine progresul individual cu rezultatele proiectului și posibilitățile viitoare de dezvoltare a celor implicați.

Monitorizarea de Impact va avea patru etape și va ajunge la final în luna octombrie 2023. Pentru a urmări evoluția proiectelor participante, rămâneți cu ochii pe website-ul GSC, dar și pe canalele de Facebook și Instagram.

***

Ashoka
este cea mai mare organizație globală de promovare și sustinere a antreprenoriatului social și a inovației sociale, prezentă începând din 2017 și în România unde își propune să contribuie la crearea unei societății în care fiecare persoană este un creator de schimbare, capabil să ia acțiune în mod creativ pentru a rezolva probleme sociale și a genera schimbări sistemice.

Gala Societății Civile este un proiect THE INSTITUTE, care promovează și premiază an de an activitatea sectorului asociativ din România.