- Gala Societatii Civile 2022 x Ashoka România -

Seria Monitorizare de Impact este un demers dezvoltat alături de Ashoka România, prin care ne-am propus să urmărim evoluția proiectelor înscrise în categoria A a competiției din 2022 – proiecte care au avut șansa să obțină, pe lângă Premiile I, II, III și Premiul pentru Impact Social.

Etapa 2 continuă alături de Ion Neculai – Education Architect & Co-Founder al Asociației eematico, care ne-a povestit pe larg despre evoluția proiectului Kitul de Arhitectură eematico în 2023.

1. Cum vedeți demersul proiectului vostru în anul 2023?

Anul a început tare bine pentru proiectul Kitul de Arhitectură. Proiectul a fost câștigător la secțiunea Instituții a concursului Cuburile de Aur organizat de Uniunea Internațională a Arhitecților. Concursul premiază inițiative din domeniul educației despre arhitectură pentru copii. Prin câștigarea fazei naționale proiectul merge mai departe la faza internațională, reprezentând România, și sperăm să facem o figură frumoasă.

Cel de-al doilea an de rulare se apropie de sfârșit însă deja avem perspective clare pentru extinderea lui. Pe de o parte am reușit să eficientizăm bugetul proiectului și vom reuși să creștem numărul de participanți cu încă 90 față de ce ne planificasem inițial.

Mai mult, printr-un grant AFCN câștigat de curând vom avea posibilitatea să implementăm proiectul la nivelul întregului oraș Breaza. Vom furniza 400 de kituri și vom pregăti 12 cadre didactice din ciclul gimnazial și încă 3 din cel liceal astfel încât mai bine de 1000 de copii din școlile și liceele locale vor putea parcurge lecțiile din kitul de arhitectură. Mai mult, vom crea o a noua lecție, gândită pentru a îi ajuta pe copii să descopere patrimoniul construit al orașului Breaza.

Suntem de asemenea extrem de entuziasmați că am câștigat o finanțare pentru a crea o variantă a proiectului pentru preșcolari. Finanțarea este câștigată tot de la Ordinul Arhitecților din România prin Timbrul de Arhitectură și ne va ajuta să venim cu un concept cu totul nou și nu doar o simplă adaptare.

2. Ce îmbunătățiri aveți în proiect față de 2021-2022?

În momentul de față colectăm date la nivelul școlilor în care am implementat proiectul în anul școlar 2022-2023 urmând ca mai apoi să analizăm și să vedem îmbunătățirile pe care le putem aduce proiectului. Datele le vom culege atât din discuțiile cu cadrele didactice cât și din feedback-ul colectat de la copii. În acest sens, în acest an de implementare am introdus un chestionar de evaluare before-and-after astfel încât să putem evalua și efectele proiectului asupra copiilor.

Anul acesta am introdus, de asemenea, o a opta lecție față de prima implementare, de anul trecut. Lecția va aduce proiectul mai aproape de comunitatea școlii și, sperăm noi, față de părinți. Intenția este să îi punem pe copii în rolul de prezentatori și ghizi ai proiectului față de colegii din alte clase precum și față de proprii părinți. Aceasta inițiativă face parte din demersul nostru de a promova implementarea continuă a proiectului în școlile în care se desfășoară acum implementarea. La această lecție am decis, tot ca noutate, deschiderea unui dialog cu cadrele didactice privind modalitățile concrete de implementare și realizare a acestor lecții, un fel de proces de co-creație. Chiar dacă nu vom reuși să implementăm totul anul acesta, creăm premisele unor îmbunătățiri pentru anul viitor

Nu în ultimul rând am adus modificări la nivelul anumitor lecții prin prisma kiturilor educaționale. Cea mai semnificativă modificare este la lecția 5, Inginerul de Instalații, unde am adus în prim plan energiile regenerabile. Astfel casele vor fi luminate acum cu led-uri alimentate cu energie solară, creând contextul ideal pentru o discuție despre energia verde.

3. Care sunt 3 obiective principale pe care le-ați setat pentru proiectul vostru pentru anul 2023?

  • Să ducem la bun sfârșit proiectele legate de Kitul de Arhitectură începute anul trecut sau la început de an.
  • Să obținem finanțări pentru un nou an de implementare, eventual care să permită introducerea unei variante pentru liceeni.
  • Să obținem recunoaștere în afara granițelor țării pentru proiect, astfel încât să putem explora implementarea proiectului și în alte țări. Un prim obiectiv evident este implementare în republica Moldova. dincolo de această evidență am dori să așezăm lucrurile astfel încât, cât mai curând, să putem implementa proiectul în alte țări, având contexte culturale diferite de al nostru și a vedea cum putem transforma proiectul într-unul care să transmită copiilor valorile, noțiunile și abilitățile universale pe care arhitectura le aduce.

  • Monitorizarea de Impact
    va avea patru etape și va ajunge la final în luna octombrie 2023. Pentru a urmări evoluția proiectelor participante, rămâneți cu ochii pe website-ul GSC, dar și pe canalele de Facebook și Instagram.

    ***

    Ashoka
    este cea mai mare organizație globală de promovare și sustinere a antreprenoriatului social și a inovației sociale, prezentă începând din 2017 și în România unde își propune să contribuie la crearea unei societății în care fiecare persoană este un creator de schimbare, capabil să ia acțiune în mod creativ pentru a rezolva probleme sociale și a genera schimbări sistemice.

    Gala Societății Civile este un proiect THE INSTITUTE, care promovează și premiază an de an activitatea sectorului asociativ din România.