- Gala Societății Civile 2022 x Ashoka România -
Seria Monitorizare de Impact este un demers dezvoltat alături de Ashoka România, prin care ne-am propus să urmărim evoluția proiectelor înscrise în categoria A a competiției din 2022 – proiecte care au avut șansa să obțină, pe lângă Premiile I, II, III și Premiul pentru Impact Social.
Etapa 3 continuă alături de Iulian Tănașcu – Președinte al Asociației Călător prin România, care ne-a povestit mai multe despre evoluția proiectului Cimitirul Bellu – Muzeu în aer liber, în 2023.
1. În ce stadiu se află proiectul vostru acum? În ce etapă a lui vă aflați?
Proiectul este aproape finalizat. A fost terminată foto-documentarea la fața locului, cruce cu cruce, și au fost centralizate 90% dintre persoanele înmormântate aici. Din totalul de ~ 400.000, un procent de 45% sunt personalități, oameni care au făcut ceva. De asemenea, și harta digitală a fost și o să mai fie actualizată în perioada imediat următoare.
2. Câte dintre obiectivele setate la începutul anului ați reușit să îndepliniți până acum?
În primul rând, a fost terminată foto-documentarea, obiectivul cel mai greu de atins până în acest moment din cauza multitudinii de cruci și de elemente de arhitectură. De asemenea, este aproape finalizată baza de date cu toate persoanele pe care le-am identificat precum și cu personalitățile îngropate aici.
În al doilea rând, au fost montați parțial stâlpișorii care marchează personalitățile pe teren, concomintent cu igienizarea mormintelor acestora pentru a permite o mai bună vizibilitate și cunoaștere.
3. Care au fost obstacolele de care v-ați lovit anul acesta și cum ați reușit să le soluționați?
Deoarece proiectul implică un cimitir activ, am avut parte de multe surprize și de multe obstacole. În primul rând, un obstacol deloc de neglijat a fost nivelul de curățenie care, din anumite puncte de vedere a lăsat de dorit și ne-a pus serioase bețe în roate. Este puțin dificil să găsești morminte acoperite de buruieni și chiar de pământ și să sapi după plăcile tombale sau după cruci, care au avut de suferit din cauza trecerii timpului.
Un alt aspect care ne-a pus serioase probleme a fost faptul că cimitirul este unul activ. Acest lucru presupune îngroparea unor oameni în gropile care aparțin/au aparținut unor personalități după o anumită perioada de timp. Nefiind o lege care să interzică ștergerea numelui de pe plăcile tombale sau cruci, identificarea personalităților este foarte grea.
De cele mai multe ori, intervențiile realizate implică forță de munca suplimentară. Nu toată lumea este dispusă să lucreze la un cimitir pentru a-l transforma într-un muzeu în aer liber, lucru ce înseamnă anumite dificultăți în atingerea obiectivelor.
4. Proiectul vostru implică și un grup de voluntari? Care este rolul acestora și cum s-au alăturat cauzei?
Noi avem foarte mulți parteneri care s-au alăturat transformării Cimitirului Bellu într-un muzeu în aer liber. Aș dori să subliniez aici: Țara cu Balauri, ONG Caradja Cantacuzino și Luthonium – Virtual Heritage. De asemenea, au luat parte persoane cu ,,sânge albastru’’, rude ale personalităților din cimitir, precum și oameni pasionați de istorie, iar aici aș dori să îl menționez pe Marius Voicu, un domn care are o pasiune incredibilă pentru istorie și un respect enorm pentru generațiile din trecut.
În timp ce ONG Caradja Cantacuzino lucrează ,,cot la cot’’ cu noi pentru identificarea în teren a personalităților și scoaterea istoriei lor la ,,lumina’’, Luthonium – Virtual Heritage ne ajuta cu scanarea elementelor de patrimoniu și cultură (cruci, statui, busturi etc.), iar Marius Voicu se ocupă de voluntarii care igienizează locurile de veci ale personalităților și le face ,,vizitabile’’.
Țin să menționez că foarte multe persoane aderă la această cauză zi de zi, iar acest lucru nu poate decât să ne bucure și să ne motiveze și mai mult!
5. Păstrând ideea de colaborare, în misiunea voastră de a crea transformări profunde în societate de ce aliați credeți că ați avea nevoie / cu cine ați vrea să colaborați (din sector și nu numai)?
Pe parte de patrimoniu este necesar ca toate ONG-urile din domeniu să ne dăm mâna și să facem o schimbare. Foarte mulți actori – reprezentanți ai societății civile tind să lucreze singuri pentru un spor de imagine și refuză orice colaborare care ar putea să ne aducă pe toți mai aproape de țelul nostru – acela de a face turismul și cultura românească mai cunoscută. Din păcate este extrem de dificil să găsești parteneri care chiar să lucreze cot la cot pentru atingerea obiectivelor comune. Foarte mulți, cu părere de rău, se fac că fac și nu fac nimic și asta pe bani mulți.
Statul, prin Ministerul Antreprenoriatului și Turismului (care este partenerul nostru) și Ministerul Culturii, trebuie să învețe să folosească toate resursele de care dispune și să facă treaba. De asemenea, fiecare minister dintre cele amintite ar trebui să lucreze împreună, într-un raport de sinergie, indiferent de culoarea politică și să ajute proiectele care au că rezultat un plus de valoare ,,pe epoleții României’’. Nu este suficient că aceste ministere să existe, dar este suficient să ne ajute pe noi, ONG-urile, să facem puțin (sau mai mult) bine. Din păcate, până în acest moment, doar Ministerul Antreprenoriatului și Turismului a fost dispus să lucreze cu noi și să facem lucruri minunate.
De asemenea, ne-ar ajuta ca oamenii să respecte ceea ce facem și să înțeleagă cât de important este să scoatem la lumină istoria noastră, atât pentru generațiile de acum, cât și pentru cele viitoare. Important este să nu distrugă ceea ce facem pentru a nu ne pune pe noi să repetăm la nesfârșit anumite activități din cadrul proiectului.
Monitorizarea de Impact are patru etape și va ajunge la final în luna octombrie 2023. Pentru a urmări evoluția proiectelor participante, rămâneți cu ochii pe website-ul GSC, dar și pe canalele de Facebook și Instagram.
Rezumat proiect: Scopul a fost acela de a transforma Cimitirul Bellu intr-un muzeu in aer liber, unde vizitatorii sa cunoasca istoria personalitatilor si povestile din spatele crucilor. De asemenea, s-a dorit ca toate sculpturile (opere de arta) sa poata fi mult mai bine prezentate publicului larg.
Dacă vrei să revezi evoluția proiectului, aici link către răspunsurile din Etapa 1 & Etapa 2.
***
Ashoka este cea mai mare organizație globală de promovare și sustinere a antreprenoriatului social și a inovației sociale, prezentă începând din 2017 și în România unde își propune să contribuie la crearea unei societății în care fiecare persoană este un creator de schimbare, capabil să ia acțiune în mod creativ pentru a rezolva probleme sociale și a genera schimbări sistemice.
Gala Societății Civile este un proiect THE INSTITUTE, care promovează și premiază an de an activitatea sectorului asociativ din România.