- Gala Societății Civile 2022 x Ashoka România -



Seria Monitorizare de Impact este un demers dezvoltat alături de Ashoka România, prin care ne-am propus să urmărim evoluția proiectelor înscrise în categoria A a competiției din 2022 – proiecte care au avut șansa să obțină, pe lângă Premiile I, II, III și Premiul pentru Impact Social.

Etapa 3 continuă alături de Ion Neculai – Education Architect & Co-Founder al Asociației eematico, care ne-a povestit pe larg despre evoluția proiectului Kitul de Arhitectură eematico în 2023.

 

  1. În ce stadiu se află proiectul vostru acum? În ce etapă a lui vă aflați?

În acest moment continuăm să creștem proiectul. Cum menționasem la ultima discuție am reușit prin eficientizarea bugetului să creștem numărul de beneficiari cu încă aproximativ 90. În acest moment kiturile sunt gata și am început să le livrăm, urmând ca implementarea la noii beneficiari să înceapă la final de septembrie. Am fi început mai devreme însă programul a fost dat peste cap de greva din învățământ care ne bucurăm că a reușit să aducă câteva rezultate pozitive pentru dascăli și în general oamenii care lucrează în învățământ.

 

La fel, vorbeam despre începerea dezvoltării unui Kit de Arhitectură pentru copiii preșcolari. Pregătirile sunt în toi, curriculum este în stadiu avansat, la fel dezvoltarea materialelor didactice suport și a celor suport. Și în acest caz implementarea va începe la final de septembrie, urmând ca până la finalul anului să facem o rulare completă a cursului pentru 80 de copii și 4 educatori.

 

La Alexandria, colaborarea cu Laboratorul Ideo Ideis a dat roade și cei 10 profesori care au participat în noiembrie anul trecut la programul de formare, cu ajutorul materialelor de le centrul Ideo Ideis au reușit să implementeze cu succes activitățile la clasele lor. Rezultatele bune ale acestei încercări fac ca în toamnă vom începe pregătirea unui nou set de cadre didactice și copii.

 

  1. Câte dintre obiectivele setate la începutul anului ați reușit să îndepliniți până acum?

În mare obiectivele setate la început de an au fost atinse. Întârzierile care au apărut s-au datorat unor factori externi în afara controlului nostru cum ar fi greva din învățământ. Cu toate acestea suntem încrezători că vom reuși până a final de an să să reușim în mare ce ne-am propus.

 

  1. Care au fost obstacolele de care v-ați lovit anul acesta și cum ați reușit să le soluționați?

Deși greva din învățământ a adus întârzieri în proiect, înțelegând situația am căutat și găsit alături de profesorii implicați în proiect, soluții pentru a reașeza activitățile astfel încât să putem să ne încadrăm cu atingerea obiectivelor în cursul acestui an calendaristic.

 

  1. Proiectul vostru implică și un grup de voluntari? Care este rolul acestora și cum s-au alăturat cauzei?

Proiectul implică un grup de voluntari care sunt însă și beneficiari ai proiectului. Vorbim despre cadrele didactice care implementează proiectul Kitul de Arhitectură la clasă. Participarea lor este esențială pentru bunul mers al proiectului. În baza activităților de formare pe care le facem cu ei sunt în măsură să implementeze activitățile din curs la clasele lor. În acest proces ei dobândesc o serie de cunoștințe și abilități noi care, credem noi, le sunt utile atât pentru implementarea proiectului cât și în alte contexte de la clasă. Mai mult, așa cum povesteam la început și cum de altfel s-a adeverit pe parcursul implementării, cadrele didactice, cu ajutorul materialelor din curs care sunt refolosibile, au reușit să implementeze proiectul și la alte clase sau în alte generații.

Ei s-au alăturat cauzei în urma unei serii de apeluri pe care le-am făcut către cadrele didactice din medii defavorizate pentru a se alătura voluntar proiectul. Deoarece noi nu puteam oferi în baza finanțării decât materialele și curriculum, formarea și suportul pe parcursul implementării, era important să găsim oameni care chiar își doreau să participe. Cea mai mare bucurie a fost să vedem că sunt mult mai mulți decât ne așteptam. Mai mult, prin intermediul parteneriatului cu Teach for Romania, am reușit să ajungem și mai departe în comunități unde proiectul nostru venea să scrie într-un context de acțiuni bine structurate, menite să ofere oportunități de durată copiilor din medii defavorizate.

 

  1. Păstrând ideea de colaborare, în misiunea voastră de a crea transformări profunde în societate de ce aliați credeți că ați avea nevoie / cu cine ați vrea să colaborați (din sector și nu numai)?

Credem că este nevoie de două tipuri de aliați. Pe de o parte cei instituționali care să faciliteze, să înlesnească implementarea unor proiecte similare și care să ofere stimulentele necesare pentru a sprijini cât mai multe cadre didactice să participe în programe similare. Recunoașterea rolului activităților non-formale ca un factor de bază în educația copiilor este esențială. Apoi este important ca aceasta să cadă în sarcina actorilor ne-instituționali, astfel încât să se păstreze agilitatea și creativitatea necesară pentru furniza abilitățile și cunoștințele pe mediul formal nu le poate aduce. În fine este important ca sistemul să recunoască și să valideze participarea cadrelor didactice în aceste programe non-formale și să valorifice abilitățile dobândite în cadrul lor.

 

De cealaltă parte este important aportul mediului privat care să sprijine implementarea unor astfel de proiecte. Învățarea prin activități practice și joacă, cu materiale didactice complexe, cere multe resurse, fie financiare fie doar materiale. Un sprijin în acest sens ar putea crește numărul de beneficiari. Aici poate fi vorba de parteneri care pot furnizade exemplu ateria primă sau echipamentelenecesare realizării materialelor. În acest mod impactulfinanțărilor obținute prin granturi ar putea fi sporit, permițând realizarea unui număr mai mare de kituri de materiale și deci extinderea implementării proiectului.

 

Monitorizarea de Impact are patru etape și va ajunge la final în luna octombrie 2023. Pentru a urmări evoluția proiectelor participante, rămâneți cu ochii pe website-ul GSC, dar și pe canalele de Facebook și Instagram.

Rezumatul proiectului: Aducerea unei experiențe de învățare nouă pentru copiii din medii defavorizate, bazată pe activități practice în jurul kituri de jucării educaționale de asamblat, activități pe calculator și video-uri educative.

Dacă vrei să revezi evoluția proiectului, aici link către răspunsurile din Etapa 1 & Etapa 2.

 

***

Ashoka este cea mai mare organizație globală de promovare și sustinere a antreprenoriatului social și a inovației sociale, prezentă începând din 2017 și în România unde își propune să contribuie la crearea unei societății în care fiecare persoană este un creator de schimbare, capabil să ia acțiune în mod creativ pentru a rezolva probleme sociale și a genera schimbări sistemice.

Gala Societății Civile este un proiect THE INSTITUTE, care promovează și premiază an de an activitatea sectorului asociativ din România.