- Gala Societății Civile 2022 x Ashoka România -

 

Seria Monitorizare de Impact este un demers dezvoltat alături de Ashoka România, prin care ne-am propus să urmărim evoluția proiectelor înscrise în categoria A a competiției din 2022 – proiecte care au avut șansa să obțină, pe lângă Premiile I, II, III și Premiul pentru Impact Social.

Etapa 3 continuă alături de Anca Teodora Sandu – Președinte @Asociația Casa Bună, care ne-a povestit pe larg despre proiectul Lecții online la Casa Bună.

 

1.    În ce stadiu se află proiectul vostru acum? În ce etapă a lui vă aflați?


După cum spuneam și în interviul anterior, pe lângă lecțiile online, care ne dau ocazia să asiguram fiecare copil cu câte un voluntar, am introdus lecțiile offline. 
Începând cu luna aprilie am pus la punct Școala veche din satul Slatina comuna Nucșoara și am transformat-o într-un avanpost al Casei Bune. Până în prezent 8 weekenduri au fost dedicate lecțiilor în școala veche cu grupe micuțe de copii de câte 5-6, sunt copiii cu cele mai grele situații acasă. Alternativ, în Pojorâta, avem access la școala din sat, școală pe care o folosim tot ca afterschool cu copiii din zonă. 


Lecțiile offline presupun o nouă abordare pentru că ne lovim de o provocare nouă: lipsa voluntarilor offline. Pentru a depăși acest obstacol ne folosim de evaluările copiilor, recomandările de lucru și materiale persponalizate. Chemăm la lecții grupe mici, le dăm materiale de lucru adecvate și le discutăm în echipă. Totodată, am început să gândim ateliere de citit cu grupe micuțe și 1 staff al casei bune alocat pe teren. În acest an am reușit să angajăm o adolescentă din comunitatea locală care să ne ajute cu organizarea acestor vizite.

 

2.    Câte dintre obiectivele setate la începutul anului ați reușit să îndepliniți până acum?


Suntem pe cale să ne atingem obiectivele setate prin introducerea acestor lecții offline pe lângă cele online și prin recrutarea și angajarea unui staff local (dacă se poate chiar din comunitatea de copii).

 

3.    Care au fost obstacolele de care v-ați lovit anul acesta și cum ați reușit să le soluționați?


Un obstacol a fost lipsa voluntarilor locali, voluntari din zona argesului care să vină fizic să facă lecții cu copiii. S-a dovedit apoi complicat să aducem copiii la școală și să îi conectăm cu voluntarii de acasă, de pe calculator. Copiii întârzie iar voluntarii de acasă au timp limitat de oferit. Internetul a ridicat și el probleme, vremea fiind capricioasă..

 

4.    Proiectul vostru implică și un grup de voluntari? Care este rolul acestora și cum s-au alăturat cauzei? 

 

Voluntarii sunt motorul proiectului. Fară ei nu am fi putut oferi educație remedială eficientă atâtor copii. La Casa Bună facem ceva ce se numește voluntariat virtual. Asta înseamnă că noi conectăm voluntari români de peste tot din lume cu copiii din zonele urbane și rurale. Rolul unui voluntar este să ofere atenție unui copil, să îl sprijine în depășirea obstacolelor educaționale pe care le întâmpină și să îi ajute să capete curaj și încredere.  Avem voluntari care lucrează cu copii de aproape trei ani de zile. Ei au devenit parte din familia extinsă a copilului ajutându-i pe aceștia și în alte situații în afară de cele legate de lecții cum ar fi cum să aleagă un liceu, cum să rezolve o problema de bullying la scoală, cum să ajungă la un cabinet medical.

 

5.    Păstrând ideea de colaborare, în misiunea voastră de a crea transformări profunde în societate de ce aliați credeți că ați avea nevoie / cu cine ați vrea să colaborați (din sector și nu numai)?


Categoric cu școlile, cu primăriile locale și cu alte ONG-uri care au expertiza de care noi avem nevoie (ex: educație sexuala, planning familial).

 

***

Monitorizarea de Impact  are patru etape și va ajunge la final în luna octombrie 2023. Pentru a urmări evoluția proiectelor participante, rămâneți cu ochii pe website-ul GSC, dar și pe canalele de Facebook și Instagram.

 

Rezumatul proiectului: Atunci când carantina a adus noi bariere prin învățământul online sau chiar prin întreruperea cursurilor pentru lungi perioade de timp, intervenția era decisivă pentru a îi menține conectați copiii, la propriu și la figurat, la școală. Le-a fost asigurat tot suportul tehnic pentru a învăța online, dar cu un focus și pe cel emoțional prin atenția specială a unui voluntar pentru fiecare copil.

 

Dacă vrei să revezi evoluția proiectului, aici link către răspunsurile din Etapa 1 & Etapa 2.

 

***

Ashoka este cea mai mare organizație globală de promovare și sustinere a antreprenoriatului social și a inovației sociale, prezentă începând din 2017 și în România unde își propune să contribuie la crearea unei societății în care fiecare persoană este un creator de schimbare, capabil să ia acțiune în mod creativ pentru a rezolva probleme sociale și a genera schimbări sistemice.

Gala Societății Civile este un proiect THE INSTITUTE, care promovează și premiază an de an activitatea sectorului asociativ din România.