Gala Societății Civile 2022 x Ashoka România

 

Seria Monitorizare de Impact este un demers dezvoltat alături de Ashoka România, prin care ne-am propus să urmărim evoluția proiectelor înscrise în categoria A a competiției din 2022 – proiecte care au avut șansa să obțină, pe lângă Premiile I, II, III și Premiul pentru Impact Social.

 În ultima etapă a seriei de Monitorizare de Impact Ion Neculai – Education Architect & Co-Founder al Asociației eematico ne povestește evoluția proiectului  Kitul de Arhitectură eematico  și care sunt următorii pași în dezvoltarea acestuia.


 

  1. Ce rezultate ați reușit să obțineți până acum în cadrul proiectului?
     

În comparație cu ultima monitorizare, am finalizat cu succes proiectul susținut de Ordinul Arhitecților din România pentru 2022-2023. Am depășit, din nou, indicatorii propuși: atât în numărul de copii și profesori implicați, cât și în resursele atrase pentru promovarea proiectului. În ultima săptămână, am adăugat 30 de beneficiari la Alexandria, colaborând cu Laboratorul Ideo Ideis.

Desigur, am avut și obstacole. Deși am primit finanțare pentru extinderea proiectului la toți copiii dintr-un oraș din jud. Prahova, am renunțat la aceasta. Amânarea finanțării cu 5 luni și factori cum ar fi constrângerile legale și termenul strict de finalizare ne-au împiedicat să continuăm. Compromiterea misiunii educaționale nu era o opțiune pentru noi. Însă, căutăm în continuare finanțare și rămânem optimiști privind realizarea viziunii noastre.

Pe un alt front, rata de reluare a proiectului a scăzut, deși în general a rămas satisfăcătoare. Acest lucru se datorează schimbării unor cadre didactice și extinderii proiectului peste capacitățile echipei noastre la momentul respectiv.

Concluzionând pe o notă optimistă, proiectul “Cutia cu Arhitectură”, pentru preșcolari, a început cu un entuziasm contagios și a avut un impact peste așteptări. Sperăm ca în 2023-2024 să ajungem în mult mai multe comunități cu el. Am extins echipa și am învățat mult din lecțiile anului precedent.

 

  1. Ce ați observat că s-a schimbat în comunitate odată cu continuarea acestui proiect?
     

La nivelul comunităților în care am implementat câteva aspecte au ieșit în evidență:
 

  1. În primul rând putem vorbi despre o implicare plină de entuziasm a copiilor în activitățile propuse.

     
  2. Acestea s-au tradus într-un interes crescut pentru subiectele legate de arhitectură și mediul construit, mulți copii aflând pentru prima oară despre meseria de arhitect sau despre problemele mediului construit. În mai multe cazuri entuziasmul a fost atât de mare, încât copiii visau deja la o carieră în domeniul arhitecturii, chiar dacă desigur acesta nu era scopul proiectului.

     
  3. De asemenea, am constatat cu bucurie implicarea multor elevi într-un proces de popularizare a proiectului la alte clase pornind de la pretextul celei de-a 8-a lecții, arhitectul în comunitate.

     
  4. În ceea ce privește cadrele didactice am constatat cu bucurie implicarea lor trup și suflet în proiect. Atât în etapa de pregătire pentru curs cât și în cea de implementare. Mai mult, un număr de profesori au preluat ideea proiectului de a face activitățile și cu copii de la alte clase, cu alte generații sau au devenit promotori în alte școli. Dovadă în acest sens stau cererile pentru a participa la acest proiect sau proiecte similare venite de la alte cadre didactice.


 

  1. Cum vă propuneți să măsurați impactul proiectului anul acesta?
     

În anul nou de implementare ar trebui să începem să prioritizăm măsurarea efectivă și sistematică a impactului educațional. Dorim pe de o parte să observăm modificări în modul de percepție a mediului construit de către copii, precum și achiziția de noțiuni legate de acesta și de domeniul arhitecturii. Pe de altă parte am dori să reușim să măsurăm dacă există un impact la nivelul cadrelor didactice, din punct de vedere al metodelor și mijloacelor de predare. La fel, tot legat de impactul asupra profesorilor, am dori să înțelegem mai bine care sunt impedimentele și care ar fi factorii care ar favoriza răspândirea proiectului la nivelul unei întregi școli.

 

  1. Va continua proiectul și în anul 2024?
     

Cu siguranță proiectul va continua și în 2024. Sunt mai multe direcții pe care dorim să le urmărim. Pe de o parte să extindem și mai mult acoperirea proiectului Kitul de Arhitectură. În acest sens, am depus un proiect care să ne ajute să implementăm cursul la nivelul unei întregi comunități. În paralel vom continua desigur să căutăm oportunități pentru a extinde proiectul până vom reuși să acoperim întreaga țară, dincolo de cele 16 județe deja implicate. Procesul va necesita de asemenea o continuă îmbunătățire a proiectului. Mai exact vom continua să fim atenți la feedback-ul primit din comunități și să implementăm acele îmbunătățiri care au sens pentru majoritatea beneficiarilor și pentru procesul educațional.

Apoi, ca urmare a dezvoltării și pilotării cu succes a variantei pentru grădinițe - Cutia cu Arhitectură - ne vom dori să căutam mijloacele pentru a scala acest succes. Mai precis vom căuta mijloace pentru a extinde proiectul dincolo de cele 5 comunități în care am început implementarea. Desigur un alt aspect important este integrarea feedback-ului și a lecțiilor învățate  în procesul de implementare a activităților pilot.

O altă direcție va fi adaptarea cursului pentru cea din urmă categorie de vârstă pe care nu am abordat-o încă - liceenii. În acest sens am depus o cerere de finanțare care să ne permită să facem acest lucru și în același timp să putem desigur face o serie de implementări pilot. Cursul va aborda tematicile cursului pentru școli dar cu un nivel mai mare de complexitate a noțiunilor prezentate și a materialelor folosite.

Nu în ultimul rând, ne dorim să folosim experiența dobândită în cadrul proiectelor din seria Kitul de Arhitectură pentru a explora dezvoltarea unor variante de cursuri care să abordeze și alte subiecte importante pentru copii precum Medicina, Biologia, Ingineria etc.

             

 

Monitorizarea de Impact a cuprins patru etape și ajunge în luna decembrie 2023 la final. Pentru a urmări evoluția proiectelor participante, rămâneți cu ochii pe website-ul GSC, dar și pe canalele de Facebook și Instagram.

Rezumatul proiectului: Aducerea unei experiențe de învățare nouă pentru copiii din medii defavorizate, bazată pe activități practice în jurul kituri de jucării educaționale de asamblat, activități pe calculator și video-uri educative.

Dacă vrei să revezi evoluția proiectului, aici link către răspunsurile din Etapa 1 & Etapa 2 & Etapa 3 

 

***

Ashoka este cea mai mare organizație globală de promovare și sustinere a antreprenoriatului social și a inovației sociale, prezentă începând din 2017 și în România unde își propune să contribuie la crearea unei societății în care fiecare persoană este un creator de schimbare, capabil să ia acțiune în mod creativ pentru a rezolva probleme sociale și a genera schimbări sistemice.

Gala Societății Civile este un proiect THE INSTITUTE, care promovează și premiază an de an activitatea sectorului asociativ din România.