Coalitia pentru economia sociala a sustinut, incepand anul 2011, odata cu prima forma a proiectului de lege, o serie de amendamente, privind definirea clara a celor trei domenii care fac obiectul legi: economia sociala, intreprinderile sociale si intreprinderile sociale de insertie, instituirea unor criterii clare pe baza carora o organizatie va putea fi atestata ca intreprindere sociala sau intreprindere sociala de insertie, recunoasterea intreprinderilor sociale ca intreprinderi, dar si recunoasterea rolului lor social de interes general, acordarea unor masuri de sprijin si definirea unor mecanisme adecvate de dialog, intre autoritatile publice centrale si acest sector, care deja furnizeaza aproximativ 100.000 de locuri de munca.
Incepand cu decembrie 2013, moment in care proiectul de lege a intrat in dezbaterea Parlamentului Romaniei, Coalitia a sustinut in mod constant, necesitatea unei dezbateri ample la nivelul celei mai democratice institutii, care sa implice parlamentari, reprezentanti ai ministerelor de resort si ai actorilor economiei sociale.
Adoptarea Legii economiei sociale reprezinta un exemplu ca Parlamentul Romaniei poate genera o dezbatere ampla cu privire la teme de interes pentru societate, amendamentele Coalitiei pentru economie sociala fiind dezbatute in cadrul comisiilor permanente din Senat si Camera Deputatilor, timp de peste un an si jumatate.
Multumim pe aceasta cale dnei. deputat Cristina Nichita, careia i s-au alaturat si alti colegi din toate partidele reprezentate in Parlament, care si-a asumat amendamentele sectorului reprezentat de Coalitia pentru Economia Sociala.
Aceasta lege reglementeaza un domeniu, in care in Romania exista deja organizatii cu traditie importanta, cum ar fi Casele de Ajutor Reciproc din Romania, care grupeaza 1,5 milioane de varstnici si aproape 1 milion de lucratori, numeroase ONG-uri active in domeniul social, ce fac integrare in munca a grupurilor vulnerabile, in intreprinderi sociale de insertie – unele cu perfomante sociale si econonomice recunoscute, inclusiv prin premii europene.
Acest domeniu are cca.115.000 angajați in economia sociala din Romania, salariile platite de angajatori intr-un an, ajung la 2.708.765.000 lei, din care 4,18%, s-au intors in 2012 in bugetul de stat ca taxe si impozite. Tocmai de aceea procesul legislativ a fost amplu si anevoios, marcat de numeroase neintelegeri si dezbateri pro si contra, amendamente la lege, care apoi au fost respinse de senatorii sau deputatii din comisii. O parte din dezbaterile din spatele acestui proiect de lege sunt postate aici.
Din pacate, multe dintre amendamentele Coalitiei pentru Economia Sociala nu au fost ascultate si analizate cu seriozitate de ministerele de linie, nici politic, nici tehnic. Astfel, prevederi precum posibilitatea de a include clauze sociale si de mediu, ca si criterii de atribuire sau de performanta in contractele de achizitii publice- ca mijloc de sprijin pentru intreprinderile sociale si rezervari de piete pentru intreprinderile sociale de insertie, nu au fost explicit formulate in aceasta lege cadru. Aceste reglementari sunt permise de acquis-ul comunitar in vigoare si explicit recomandate de noua de Directiva 2014/24/EU.
De asemenea, nu se face referire nici la posibilitatea de a utiliza Regulamentul 651/2014 si nici Decizia Comisiei din 20.12.2011, pentru aplicarea art 106 din Tratat, privind serviciile de interes economic general, aplicabile intreprinderilor sociale in general si intreprinderilor sociale de insertie, in special.
Alte propuneri precum aplicarea unei cote reduse de TVA, pentru produsele si serviciile intreprinderilor sociale sau exonerarea de taxe salariale pentru persoane dezavantajate, au fost respinse fara nici o analiza de impact sau cost/beneficiu.
Desi forma adoptata astazi de catre Parlamentul Romaniei este una perfectibila, mecanismele de sprijin pentru intreprinderile sociale fiind inca insuficiente, consideram aparitia acestei legi o victorie greu obtinuta dupa un proces democratic de dezbatere si multumim tuturor policiticienilor care ne-au ascultat, inteles si sustinut.
Mentionam ca, in UE economia sociala reprezinta peste 4% din PIB (aproximativ 2 milioane de intreprinderi si organizatii de economie sociala, mai bine de 20 de milioane de angajati, peste 10% din rata de ocupare europeana), este considerata una dintre directiile strategice de incluziune si are o dezvoltarea sustinuta prin politici publice.
Pentru detalii in legatura cu procesul legislativ de votare a Legii Economiei Sociale sau alte informatii referitoare la acest sector, pot fi contactate: Ancuta Vamesu – IES, ancuta.vamesu@fdsc.ro, Raluca Ouriaghli –RISE, raluca.ouriaghli@atelierefarafrontiere.ro.