Nume proiect: Academia de Leadership și Management Școlar
Nume organizație: Asociația Pentru Valori în Educație

Sectiunea / Secțiunile:
Programe

Perioada în care s-a derulat programul: 
Ianuarie 2019 - Iulie 2021

Acoperirea geografică a proiectului / inițiativei:
Am lucrat cu directori ai unităților de învățământ din județele Hunedoara, Olt, Buzău, Bacău, Galați, București-Ilfov, Bistrița, Dâmbovița

Parteneri:
Sponsori: Apa Nova; Apt Resources & Services; Arval Services Lease Romania; Bitdefender; Colliers International; De'longhi Romania; Educativa; Driv; Tenneco; Groupama; Idea Broker De Asigurari; Interact Business Communication; Nepi Rockcastle; K.M.Trust & Partners; Lidl; Milca Srl; Garanti Leasing; Niran Co Products; Pallet Express; Rompetrol; PayU Romania; Pentalog Romania; Super Klima Instalatii; Take Public Srl; Tmf Romania; Deloitte Audit Srl Susținători: SHL; Brio; Testcentral; Smartpoint; Hristescu & Partners; Ascendis; Atos; TMF Group; Publica; Nemira; MMM Consulting; ICF Romania Charter Chapter; McGregor; Gioia Flowers; I-Interact; Nespresso; KM Trust & Partners; Marco Polo; OK Center; Humanistic


Rezumatul programului:
Academia de Leadership și Management Școlar are la bază un proces intensiv de dezvoltare profesională a directorilor de școli, gradinițe și licee din România, prin transformarea abilităților de leadership și management prin traininguri, workshopuri, business mentorat 1 la 1, studii de caz, întâlniri cu lideri din business, evenimente, și apartenență la o comunitate formată din alți directori de școli din țară și din străinătate în care se împărtășesc practici de succes.
Aproape toate țările democratice din lume au programe guvernamentale pentru formarea si sprijinul directorilor de școli. Un profesor proaspat ales director devine peste noapte ordonator de credite, fundraiser, manager cu atribuții legale de sănătate și securitate și în special responsabil de progresul academic al elevilor care au nevoi foarte diverse și provocări familiale diferite.

În România 1 din 5 copii părăsește timpuriu școala și 40% dintre copiii de 15 ani nu înțeleg ce citesc. Academia îi împuterniceste pe directori cu setul de competențe necesar pentru a putea sa faca o diferenta pentru elevii lor. Directorii devin astfel lideri autentici ai comunitatii implicand profesori, elevi și părinți, municipalitatea, companiile din zona, ONG uri locale sau internationale pentru a obtine impact în progresul copiilor sau în managementul instituției.
Așadar, Academia de Leadership adresează două nevoi relevante acestui rol de conducere – nevoia de fi un lider educațional prin capacitatea de a propune soluții educaționale relevante și inovative pentru elevi, la nivel de școală și nevoia de a fi un manager performant și empatic prin capacitatea de a gestiona eficient managementul instituțional și echipa unității de învățământ.

Contextul inițierii programului:
Punctul de pornire: momentul în câteva persoane din mediul de business au conștientizat că pentru a îmbunătăți parcursul elevilor e nevoie de un cumul de forțe, finanțe și experiență diversă în jurul directorilor de școli, cu propunerea să privim școlile ca ecosisteme vii, dinamice, cu provocări multiple, asemănătoare companiilor. Prima generație de directori s-a constituit în urma unor conferințe în care mediul de business a invitat școlile din România să participe la discuții cu scopul de a apropia cele două paradigme. Consultarea experților educaționali din țările în care există standard de activitate al directorului de școală ca lider organizațional și educațional și a reprezentanților din România care au contribuit activ în educație a fost primul pas în construirea conținutului pentru prima generație de directori din program.

Scopul și obiectivele programului:
Scopul Academiei este a aduce expertiza din business și din practicile educaționale naționale și internaționale mai aproape de directorii de școli, cu obiectivul de a determina dezvoltarea profesională și personală a acestora și de a transforma, în definitiv, școala pe care aceștia o conduc prin implementarea unor acțiuni măsurabile, de impact și fundamentate în realitatea școlii.
In generația 2019-2021, Academia de Leadership a răspuns și nevoilor directorilor de școli de a propune soluții de predare și învățare online sau de a conduce echipe de la distanță.

Principalele activități:
Firul roșu de implementare este compus din interacțiunea cu directorii de școli pentru care s-a construit un parcurs de formare specific și adaptat realității pe care o trăiesc. În perioada ‘19-‘21 au avut loc aprox 100 de ore de formare, 20 de ore de business-mentorat, 20 de ore rezolvare de sarcini de lucru și aprox 13 ore petrecute în evaluarea directorului și a școlii pe care acesta o conduce. Aceste elemente fac parte din metodologia de proiect pe baza cărora s-au construit interacțiunile și măsurătorile de impact.

Cei 73 de absolvenți au avut parte de sesiuni de formare în format fizic și online, pe durata pandemiei (martie 20 – iunie 21) cu accent pe dezvoltarea profesională și personală, planificare strategică și leadership distributiv. Experiența de business-mentorat s-a realizat prin contractarea voluntară a unor persoane din business în cadrul unui proces de construcție a rolului de business-mentor și a intervenției specifice alături de director. Business-mentorii au dedicat în medie 4 ore lunar.

· 15 luni de activitate de formare
· 120 ore de formare
· 4 direcții educaționale aprofundate, cu impact măsurabil
· Acces la instrumente validate de evaluare a direcțiilor educaționale din program, a stării de bine și profilului de leadership
· Feedback personalizat
· Planuri de acțiune concrete și dinamice pentru transformarea școlii
· Minim 10 ședințe de business-mentorat 1la1
- Dezvoltare personala si profesionala prin schimb de practici.

Beneficiarii direcți:
Directori de grădinițe, școli gimnaziale sau licee de orice profil, din orice localitate din țară, și care și-au luat angajamentul de a participa la transformarea școlii pe termen lung. (in cohorta proiectului înscris, toți cei 73 directori participanți erau directori ai unor școli din programul național Edu Networks).

Beneficiari indirecți:
Numărul de elevi atinși prin activitatea directorilor de școli din Academia de Leadership este aproximativ 35 000 elevi, dintre care 1.13% sunt elevi de etnie romă, iar aproximativ 3% sunt elevi identificați cu cerințe educaționale specifice. Numărul total reprezintă aproximativ 3% din populația de elevi înmatriculați în perioada 2019-2021.

Implicarea beneficiarilor:
Beneficiarii direcți au fost motivați intrinsec să se implice în Academia de Leadership, participarea fiind o opțiune personală. Feedbackul primit de la participanți vizavi de participare și responsabilizarea de a contribui la elementele de impact și formare propuse este în strânsă legătură cu accesul la resurse inovative, perspective noi de dezvoltare sau sprijin necondiționat primit din partea mediului de business.

Rezultatele programului:
În perioada vizată au absolvit 73 de directori. Progresul directorilor a fost evaluat cu: profilul de leadership evaluat prin instrumentul dezvoltat de AITSL - Australian Institute for Teaching and School Leadership (5 competențe pe 4 niveluri) și autoevaluarea competențelor pe bază de chestionar.

Evoluția directorilor la AITSL este în general foarte bună, progresul fiind mai mare în generația înscrisă aici, față de a doua. Cea mai mare creștere se înregistrează la competența Leading teaching and learning, unde procentul celor care se află la niveluri superioare, a crescut cu 57% de la evaluarea inițială față de evaluarea finală. Pentru Leading management of the school și Engaging with the community, procentul celor care se află la niveluri superioare a crescut în medie cu 22%. Cea mai mare creștere la nivelul maxim este la competența Developing self and others, cu 24% mai mulți directori. În baza autoevaluarii, a reieșit contribuția Academiei la:
dezvoltarea comportamentelor de autocunoaștere, de a citi despre bune practici educaționale și de a se gândi la impactul unei acțiuni,
creșterea competențelor de a acționa asupra pregătirii și motivării cadrelor didactice, creșterii capacității de predare și progresului academic,
dezvoltarea comportamentelor de planificare și leadership distributiv, cu progrese semnificative în aproape toate ariile, în special în cazul ascultării colegilor, utilizării de bune practici și date pentru a lua decizii.

Resursele umane implicate:
-Manager de Proiect (implementarea proiectului, îmbunătățirea procesului de formare, colectarea de date de impact + relatie cu business-mentori)
-Asistent de manager de proiect (logistica sesiunilor de formare online și offline, soluții tehnice + colectare de date)
-Director programe educaționale AVE (modificările de conținut de program – ex.: declanșarea pandemiei)
-Manager al comunității de business AVE (promovarea si colectarea interesului pentru poziția de business-mentor)
-Manager de comunicare AVE (vizibilitatea in mediul de business + coordonarea eveniment de absolvire)

Buget:
1.592.108 lei

Obstacole majore întâmpinate:
Un obstacol major a fost izbucnirea stării de urgență care a influențat două componente – cea de conținut și cea financiară.
Pe de o parte, Academia de Leadership a schimbat in decurs de 2 săptămâni curriculum programului de formare astfel încât să putem răspunde nevoilor directorilor de școli din realitatea pe care o trăiau - de la găsirea de platforme de comunicare și derulare a orelor pentru elevi, la strategii de a conduce echipe la distanță, planificarea învățării de la distanță, rigori de a menține un echilibru în echipă și în învățare și predare.
Reușind astfel să determinăm directorii să depășească provocările generate de pandemie, am putut să capitalizăm pe poveștile lor de succes și să reconsolidăm încrederea că investiția în educație este în continuare necesară.

Lecții învățate în urma implementarii programului:
Pentru altă generație de directori, ne propunem să lucrăm mai mult și mai aplecat pe date statistice și măsurarea impactului astfel încât progresul să fie mai ușor de observat de directori și de echipele pe care le conduc. De asemenea, am realizat că directorii de școli au nevoie să învețe să lucreze mai mult pe componentele curricumului național și pe operaționalizarea acestuia ca să poată determina o planificare mai atentă și mai relevantă în rândul colegilor.
De asemenea, ne dorim să creștem capacitatea directorilor de a forma echipe executive în școli, pe modelul unui management din mediul de business. În acest sens, sunt necesare mai multe etape de parcurs – de la planuri manageriale mai eficiente și mai clare la capacități de coaching care pot fi utile unui lider în acest rol.

Calitățile programului:
Academia este construită ca un MBA pentru directorii de școală. Pentru că este un proiect practic pentru beneficiari, rezultatele s-au făcut resimțite în școlile lor încă din primele luni. Fiecare director a putut adresa problemele specifice comunității.
Exemple:
La prima sesiune a Bacalaureatului, am reușit să creștem procentul de promovabilitate de la 0% în 2019 la 42% în 2020.” - Cristiana Bitică, Liceul Tehnologic „Căpitan Nicolae Pleșoianu” Râmnicu Vâlcea, județul Vâlcea

Am reușit sa atragem suma de €30.000 pentru înființarea unui laborator cu mașini cu comandă numerică și €10.000 pentru dotarea atelierului de lăcătușerie.” - Crisalinda Irimia, Liceul Tehnologic “Anghel Saligny” Bacău, județul Bacău.

Am dotat și digitalizat școala în proporție de 90%, 50% dintre elevi au fost implicați în activități de învățare bazate pe proiecte iar feedbackul constructiv față de școală e acum la 75%.” - Adrian Colpoș, Școala Gimnazială ,,Avram Iancu”Baia De Criș, Brad, jud. Hunedoara

Planul de comunicare:

Programul beneficiază de plan de comunicare doar în perioadele în care facem call pentru înscrieri. Ne axăm pe comunitatea noastră de directori, care recomandă Academia altor colegi (fie prin postări in social media, în nume personal, fie prin recomandarea colegilor către noi). Promovăm beneficiile resimțite de comunitățile din jurul școlilor pentru a obține recomandări de directori de la profesori sau părinți (newslettere în comunitățile noastre). Organizam sesiuni de prezentare (live sau online) la nivel național, mai ales pentru județele in care nu avem încă o comunitate puternică. Cerem sprijin inspectoratelor teritoriale atât pentru distribuirea de mesaje (pe mail, whats-app etc), cât și pentru anunțarea sesiunilor de informare.


l Website program l


***
Despre Organizator:

Asociația pentru Valori în Educație e o organizație non-profit, al cărei obiectiv este de a aduce sistemul educațional din România în top 10 din Europa, până în 2035. AVE desfășoară mai multe programe pentru școli, pentru îmbunătățirea competențelor de leadership școlar, a capacității de evaluare și reducerea decalajelor de literație, educație socio-emoțională etc. Programe: HumanKind, Edu Networks, Academia de Leadership și Management Școlar, ALFABETAR. Beneficiar direct: cadrele diactice.