Nume proiect: Centrele Generatii
Nume organizatie: Fundatia Regală Margareta a Romaniei
Sectiunea/Sectiunile
Proiecte si campanii de voluntariat
Perioada in care s-a derulat proiectul: ianuarie / 2019 - decembrie / 2019
Acoperirea geografica a proiectului/ initiativei: Brasov, Mures, Cluj, Sibiu, Alba, Bacau, Galati
Parteneri: Asociatia Diaconia Ajutor International Brasov - Centrul de zi Diaconia Brasov, Asociatia Diaconia Ajutor International - Centrului de zi din Vulcan, Fundatia Comunitara Brasov, Fundatia Buckner, Fundatia Comunitara Mures, Asociatia Something New, Fundatia Comunitara Cluj, Asociatia Romana - Americana pentru Promovarea Asistentei Medicale, Educatiei si Serviciilor Umanitare A.R.A.P.A.M.E.S.U., Asociatia Filiala Filantropia Ortodoxa Razboieni-Cetate, Fundatia Asociatia Salvati Copiii Targu Mures, Asociatia Filantropia Ortodoxa Alba Iulia - Filiala Reghin, Fundatia Veritas Sighisoara, Fundatia Comunitara Bacau, Fundatia YANA, Fundația „Sfantul Ioan Bosco”, Fundatia Comunitara Galati, Asociatia United Cristian Aid Bunul Samaritean, Fundatia Cuvantul Intrupat, Sponsori: Hochland Romania, Raiffeisen Bank
Rezumatul proiectului:
Doua probleme sociale cu care se confrunta astazi tara noastra sunt imbatranirea accelerata a populatiei si abandonul scolar generat de saracie. Multi dintre varstnici sufera din cauza sentimentului de inutilitate si a pierderii rolului social. In acelasi timp, copiii din familii nevoiase au nevoie de sprijin educational, iar centrele de zi din comunitati defavorizate se confrunta cu resurse insuficiente. In acest context, valorificarea experientei profesionale si personale a varstnicilor si abordarea acestora ca resursa pentru comunitate reprezinta o importanta schimbare de paradigma, dar una absolut necesara pentru incurajarea imbatranirii active si adaptarea la situatia demografica existenta.
Proiectul vizeaza activarea varstnicilor din comunitatile defavorizate prin implicarea acestora in centrele sociale de tip scoală dupa scoala in calitate de mentori, profesori, indrumatori voluntari pentru copii. In functie de experienta personala si profesionala, varstnicii propun si organizeaza cursuri si ateliere practice in domenii variate, sprijinind astfel progresul scolar al copiilor, precum si procesul lor de dezvoltare vocationala sau personala. In 2019, 128 de seniori si-au valorificat experienta in 13 centre sociale din tara, sustinand cursuri si ateliere practice, oferind meditatii si sprijin la teme sau socializand cu 561 de copiii care asfel s-au apropiat de generatia vârstnică.
Folosind grantul oferit de FRMR si Fundatiile Comunitare, dar si programul de mentorat privind metodologia intergeneratională dezvoltata de FRMR, centrele de tip scoala dupa scoala au beneficiat de un nou tip de resursa in demersul educational, precum si de noi competente care le-a diversificat portofoliul de activitati prin aproximativ 40 noi cursuri.
Proiectul vizeaza activarea varstnicilor din comunitatile defavorizate prin implicarea acestora in centrele sociale de tip scoală dupa scoala in calitate de mentori, profesori, indrumatori voluntari pentru copii. In functie de experienta personala si profesionala, varstnicii propun si organizeaza cursuri si ateliere practice in domenii variate, sprijinind astfel progresul scolar al copiilor, precum si procesul lor de dezvoltare vocationala sau personala. In 2019, 128 de seniori si-au valorificat experienta in 13 centre sociale din tara, sustinand cursuri si ateliere practice, oferind meditatii si sprijin la teme sau socializand cu 561 de copiii care asfel s-au apropiat de generatia vârstnică.
Folosind grantul oferit de FRMR si Fundatiile Comunitare, dar si programul de mentorat privind metodologia intergeneratională dezvoltata de FRMR, centrele de tip scoala dupa scoala au beneficiat de un nou tip de resursa in demersul educational, precum si de noi competente care le-a diversificat portofoliul de activitati prin aproximativ 40 noi cursuri.
Contextul initierii proiectului:
Proiectul a fost implementat pornind de la experienta de lucru cu voluntari seniori in sprijinul copiilor saraci, castigata la primul Centru Generatii din sectorul 6, infiintat in 2007. In anul 2015, am creat o metodologie de lucru privind abordarea intergenerationala, cu scopul de a sprijini prin mentorare cat mai multe centre de zi in implementarea aceastei abordari. Pana in 2019 metodologia de lucru a fost implementata in alte 17 centre sociale de zi, iar acoperirea resurselor umane din centre prin implicarea voluntarilor seniori si diversificarea metodelor de invatare pentru copii s-a dovedit extrem de valoroasa in procesul educational al acestora. Relatia de sprijin reciproc si prietenia creata intre varstnici si copii au adus o noua perspectiva asupra “batranetii” in comunitatile vizate, conferind valoarea cuvenita seniorilor.
Scopul si obiectivele proiectului:
Scopul proiectului este de a-i activa pe seniori in calitate de voluntari pentru copii, oferindu-le acestora posibilitatea de a organiza sau de a se implica in activitati vocationale sau recreationale in cadrul centrelor sociale de zi din comunitatea lor, rezolvand astfel problemele sociale cu care se confrunta ambele categorii. Obiective: -Activarea a 120 varstnici ca voluntari in centre intergenerationale, Cresterea calitatii vietii a 390 de copii care frecventeaza un after-school social, Adoptarea metodei intergenerationale in 13 centre, Diversificarea portofoliului de activitati al centrel
Principalele activitati:
1. Identificarea organizațiilor locale care detin centre de zi tip after-school cu beneficiari copii ce se incadreaza in criteriile definite de proiect.
2. Selectia partenerilor locali care sa implementeze proiectul si vizitarea acestora pentru initiere
3. Semnarea contractelor de finantare cu acestia.
4. Instruirea personalului centrelor pentru a aplica o abordare de interactiune intre generatii.
5. Lansarea campaniilor locale pentru atragerea de voluntari seniori calificati pentru dezvoltarea personala si educationala a copiilor.
6. Recrutarea mentorilor seniori in acord cu obiectivele centrelor.
7. Evaluarea planurilor de activitati intergenerationale facute de organizatiile locale.
8. Implementare activitati intergenerationale.
9. Evenimente de celebrare a Zilei Internationale a Varstnicilor in fiecare dintre centrele partenere.
10. Asistenta si monitorizarea organizațiilor locale pe perioada desfasurarii proiectului.
11. Evenimente de celebrare a Zilei Voluntariatului in fiecare dintre centrele partenere.
12. Promovarea bunelor practici pe canale publice, online si offline.
13. Evaluarea intermediara a proiectului la jumătatea perioadei de implementare folosind indicatorii calitativi și cantitativi.
14. În cazul a 8 centre partenere, Fundatiile Comunitare locale au lucrat impreuna cu acestea la o campanie de strangere de fonduri care sa acopere 50% din fondurile necesare implementarii activitatilor de la nivel local.
15. Evaluarea finala a proiectului.
16. Raportare catre sponsori.
2. Selectia partenerilor locali care sa implementeze proiectul si vizitarea acestora pentru initiere
3. Semnarea contractelor de finantare cu acestia.
4. Instruirea personalului centrelor pentru a aplica o abordare de interactiune intre generatii.
5. Lansarea campaniilor locale pentru atragerea de voluntari seniori calificati pentru dezvoltarea personala si educationala a copiilor.
6. Recrutarea mentorilor seniori in acord cu obiectivele centrelor.
7. Evaluarea planurilor de activitati intergenerationale facute de organizatiile locale.
8. Implementare activitati intergenerationale.
9. Evenimente de celebrare a Zilei Internationale a Varstnicilor in fiecare dintre centrele partenere.
10. Asistenta si monitorizarea organizațiilor locale pe perioada desfasurarii proiectului.
11. Evenimente de celebrare a Zilei Voluntariatului in fiecare dintre centrele partenere.
12. Promovarea bunelor practici pe canale publice, online si offline.
13. Evaluarea intermediara a proiectului la jumătatea perioadei de implementare folosind indicatorii calitativi și cantitativi.
14. În cazul a 8 centre partenere, Fundatiile Comunitare locale au lucrat impreuna cu acestea la o campanie de strangere de fonduri care sa acopere 50% din fondurile necesare implementarii activitatilor de la nivel local.
15. Evaluarea finala a proiectului.
16. Raportare catre sponsori.
Beneficiari directi - 128 de varstnici din 7 judete din tara, implicati ca voluntari; 561 de copii din medii defavorizate, cu varsta cuprinsa intre 6 si 16 ani si care fecventeaza o forma de invatamant; 13 centre de zi de tip after-school aflate in gestionarea a 12 ONG-uri.
Beneficiari indirecti: peste 7000 de membri ai comunitatii (voluntari, parinti, parteneri sociali, profesori etc.).
Implicarea beneficiarilor:
Contributia beneficiarilor in implementarea proiectului a constat in promovarea proiectului in randul apropiatilor sau prin testimoniale in mass-media. Copiii s-au implicat in cadrul proiectului prin activitatile pe care le-au desfasurat impreuna cu voluntarii varstnici (pregatire scolara, ateliere creative, ateliere vocationale, excursii etc).
Rezultatele proiectului:
- 128 de varstnici din 7 judete din tara si-au valorificat experienta personala si profesionala sustinand cursuri si ateliere practice pentru copii, oferind meditatii si sprijin la teme sau socializand cu generatia tanara, redobandindu-si astfel sentimentul de utilitate, bucuria de a trăi și de a dărui. Astfel ei au evitat singuratatea, depresia si izolarea sociala. - 561 de copii din medii defavorizate, cu varsta cuprinsa ȋntre 6 si 16 ani si care frecventeaza o forma de invatamant, si-au imbunatatit rezultatele scolare si s-au dezvoltat personal si vocational ca urmare a sprijinului primit in cadrul centrului de zi de tip scoala dupa scoala din partea personalului centrului si a voluntarilor seniori. - 561 de copii din 7 judete au fost ajutati să se integreze social si sa castige incredere in propriile forte. - 13 centre sociale de tip after-school au adoptat metoda intergenerationala si au invatat sa atraga ajutorul comunitatii atat pentru servicii, cat si pentru finantare. - 13 comunitati au fost informate despre posibilitatea implicarii intr-un proiect de voluntariat intergenerational si despre metodele intergenerationale de a gasi solutii la problemele lor.
Resursele umane implicate:
Echipa programului Centrele Generatii asigurata de FRMR - 1 coordonator program; 1 coordonator financiar part-time; 1 specialist fundraising part-time. Resurse umane implicate in implementarea metodologiei intergenerationale in cele 13 centre de zi de tip after-school - 13 Coordonatori de proiect pe plan local; 13 Asistenti sociali; 10 Psihologi; 13 Responsabili financiari; De mentionat este faptul ca psihologii, coordonatorii de proiect si asistentii sociali au avut si rolul de coordonatori de voluntari.
Implicarea voluntarilor:
Proiectul a atras un numar de 260 de voluntari dintre care 128 au fost voluntari varstnici (60-82 de ani). Implicarea lor a constat in participarea in cadrul activitatilor intergenerationale (pregatire scolara, cursuri și ateliere practice în domenii variate, excursii, cluburi vocationale, sprijin in realizarea temelor sau meditatii individuale etc.) impreuna cu copii din medii defavorizate. Un lucru esential a fost si experienta pe care voluntarii varstnici au impartasit-o copiilor.
Roluri /responsabilitati ale partenerilor proiectului:
FRMR-finantator: a acordat ONG-urilor locale partenere din mediul rural si urban granturi care au variat intre 2000 si 4000 Euro/centru, pentru desfasurarea activitatilor intergenerationale, a asigurat managementul programului, planificare, implementare, organizare, monitorizare, evaluare, reprezentare a proiectului, incheierea contractelor de finantare pentru asigurarea continuitatii proiectului.
Parteneri beneficiari - 13 centre de zi de tip-afterschool care au asigurat: incheierea contractelor de furnizare de servicii cu beneficiarii, recrutarea voluntarilor seniori conform formarii oferite, derularea activitatilor intergenerationale conform planificarii stabilite si a planului de lucru, in bune conditii si cu rezultate masurabile, administrarea granturilor pentru achizitionatrea materialelor necesare, servicii masa si materiale igienico sanitare pentru copii, beneficiarii directi ai proiectului, monitorizarea rezultatelor privind dezvoltarea personala, vocationala si scolara a copiilor, monitorizarea impactului asupra calitatii vietii voluntarilor varstnici.
Fundatiile Comunitare-parteneri beneficiari: sustinerea activitatilor de strangere de fonduri la nivel local, in beneficiul centrelor de zi pentru copii, conform planului de activitati si a bugetului stabilit cu FRMR.
Hochland Romania si Raiffeisen Bank - Parteneri sponsori
Buget: 626.899 lei
Obstacole majore intampinate:
Proiectul este gandit ca un prim pas in schimbarea mentalitatii varstnicilor din Romania privind implicarea lor sociala prin voluntariat si a modului de lucru cu copiii in centrele afterschool de la nivel national. Dorinta Fundatiei Regale Margareta a Romaniei este ca metoda intergenerationala sa fie extinsa in cat mai multe zone din tara si sa fie asimilata ca o metoda eficienta de lucru in parteneriat cu membrii comunitatii locale. Suntem constienti de faptul ca succesul acestui proiect depinde de masura in care metodologia este apreciata si aplicata la nivel local. Impactul vizat este insa mult mai profund. Comunitatea este cea care trebuie sa se identifice cu activitatile organizatiei locale si trebuie sa o sustina. De aceea punem un accent ridicat pe parteneriatul local, comunicarea locala si strangerea de fonduri din comunitate.
Lectii invatate in urma implementarii proiectului:
In fiecare etapa de implementare am incercat sa dezvoltam strategii pentru sustenabilitatea proiectului. Cea mai importanta lectie asimilata este legata de lucrul cu persoanele varstnice, care sunt o resursa importanta pentru comunitate si pe care am invatat sa ii respectam si valorizam, oferindu-le un prezent demn. De asemenea, am incercat sa gasim solutii pentru a sprijini ONG-urile din comunitatile mici in aplicarea strategiilor pentru strangerea de fonduri.
Calitatile proiectului:
Ceea ce deosebeste Centrele Generatii de alte centre de zi este abordarea intergenerationala: activitatile desfasurate au ca scop stimularea solidaritatii si interactiunii intre generatii, schimbul de valori si cunostinte intre cei tineri si cei varstnici. Mai mult decat atat, Centrele Generatii reprezinta o oportunitate pentru seniori de a face un bine, de a reconsidera rolul lor social si de a-si asuma actiuni practice de mentorat si indrumare, in acord cu pasiunile si experienta lor profesionala si personala, spre beneficiul copiilor. Copiii au nevoie de activitati care sa ii inspire, de exemple foarte bune de urmat si de un bun comportament social, lucruri care se regasesc aici si nu pot oferite de familiile din care provin. Copiii și tinerii gasesc in varstnici caldura bunicilor pe care i-au pierdut sau pe care nu i-au avut niciodata si invata din experienta de viata a seniorilor, in timp ce varstnicii isi recapata sentimentul propriei valori.
Planul de comunicare:
Proiectul a beneficiat de o promovare nationala prin
- Reportaje realizate de TVR si radio Trinitas despre Centrele Generatii
- Comunicate preluate de presa locala cu ocazia lansarii programului in fiecare judet
- Evenimente locale tip Ziua portilor deschise pentru recrutarea de voluntari
- Prezentare in conferinta nationala "Bune practici pentru o batranete frumoasa"
- Articole in newsletterul lunar al Fundatiei
- Pagina de facebook dedicata
l Web site proiect l
***
Despre organizator
Despre organizator
Fundatia Regala Margareta a Romaniei este o organizatie neguvernamentala de elita care sprijina copii, tineri si varstnici prin interventii durabile, bazate pe schimbul de experienta si valori intre generatii. In proiectele pe care le dezvoltam aducem laolalta copii, tineri si varstnici si incurajam activitatile intergenerationale, dialogul si schimbul reciproc intre generatii.