Nume proiect: CODE Kids - Copiii fac coding în bibliotecile publice
Nume organizatie: Fundația Progress

Sectiunea/Sectiunile
Programe

Perioada in care s-a derulat proiectul: ianuarie / 2018 - decembrie / 2020

Acoperirea geografica a proiectului/ initiativei: Națională

Parteneri: Fundația Progress, Romanian American Foundation, Asociația ETIC, Institutul Aspen, Bibliotecile publice locale partenere (județene, orășenești, comunale), Farmexpert- Farmaciile Alphega, Alpha Bank, Orange, CEZ Vânzare, Societe Generale Global Solution Centre, Edenred România, EA Games, Gameloft.

Rezumatul proiectului:
Proiectul CODE Kids – Copiii fac coding în bibliotecile publice a fost lansat în anul 2017 și are ca scop crearea unei mișcări de coding și STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) în care copii, tineri și bibliotecari din mediul rural și mic urban își dezvoltă competențele digitale și se implică în viața comunității din care provin prin rezolvarea unor teme digitale creative. Începând cu anul 2021, programul și-a deschis porțile și către noi voluntari, oameni din afara bibliotecilor publice, care au deschis cluburi de programare pentru copii. Sub umbrela unui nou slogan ”Programează viitorul comunității tale”, proiectul își propune să aducă educația digitală și tehnologia în cât mai multe comunități rurale și urbane mici din România. DE CE: Motivația a venit de la date statistice îngrijorătoare. Aproape jumătate din copiii de gimnaziu din mediul rural nu iau nota 5, la Evaluarea Națională, la matematică. Iar prin activitățile de formare și atelierele organizate este deschisă o fereastră către explorarea lumii digitale, atât de necesară astăzi, iar elevii își dezvoltă competențele la matematică și limba engleză și au numeroase oportunități de dezvoltare. CUM: Fundația Progress își propune să faciliteze un program pe termen lung de formare, de tip action learning, în care peste 3500 de copii din mediul rural, cu vârste cuprinse între 10 și 14 ani sunt încurajați să se implice activ la cursurile de programare și chiar să urmeze o carieră în tehnologie. UNDE: Bibliotecile publice și spațiile comunitare din sate și orașe au un rol central în proiectul CODE Kids, în învățarea tehnologiei și utilizarea Internetului într-un mod practic prin spațiile și tehnologiile oferite precum și prin rolul de facilitator de club asumat de bibliotecari și de voluntari.

Contextul initierii proiectului:
În mijlocul celei de-a patra Revoluții Industriale, 45% dintre copiii României provin din mediul rural și aproape 50% dintre ei nu pot obține o notă de promovare la Evaluarea Națională. Acest lucru îi împiedică să acceseze studii liceale și universitare lucru care face ca șansele lor de angajare în viitor să fie doar în zona locurilor de muncă necalificată și prost plătită. În următorii 20 de ani piața forței de muncă se va transforma din cauza robotizării, automatizării și a noilor descoperiri datorate inteligenței artificiale. Studiile privind viitorul forței de muncă - de la Oxford la Forumul Economic Mondial - arată că abilitățile în domeniul informaticii și tehnologiei vor fi la mare căutare.

Scopul si obiectivele proiectului:
Prin mișcarea națională CODE Kids copiii de gimnaziu din mediul rural și urban mic își dezvoltă competențele digitale și se implică în viața comunității lor. Scopul programului este de a le arate copiilor exemple de succes profesional puțin întâlnite în comunitățile rurale (programator, inginer, antreprenor etc.)

Obiectivele specifice ale proiectului sunt: extinderea programului la peste 200 de biblioteci, introducerea cluburilor de programare ca servicii recurente, gratuite în biblioteci și crearea unei comunități active de voluntari la nivel județean pentru suplinirea numărului de cluburi.

Principalele activitati:
Principalele activități din proiect:
Deschiderea de cluburi de programare și STEM gratuite pentru copii de gimnaziu în comunitățile rurale
Instruirea echipelor locale de coordonare a cluburilor
Promovarea, recrutarea și formarea clubului local
Realizarea activităților educaționale de către copii, în întâlniri săptămânale
Participarea la workshopuri, webinarii și vizite de studiu
Organizarea și participarea la târguri de știință și tehnologie județene, regionale și naționale
Activitățile educaționale se desfășoară în cadrul clubului în bibliotecile publice sau în spații comunitare. Activitățile și interacțiunea cu mentorii se realizează în special online și în implementare ne folosim de metoda educației minim invazive a lui Sugata Mitra. Prin urmare încurajăm copiii să lucreze în grup și să descopere împreună rezolvarea la sarcinile pe care le primesc. În acest mod, pe parcursul a doi ani de zile, copiii parcurg teme variate și învață programare vizuală pe platforma code.org, folosesc Scratch, App inventor, Arduino și realizează diverse teme creative care presupun editarea de materiale foto-video și întocmirea de prezentări.

Beneficiari directi:
Beneficiarii direcți ai proiectului: 3500 de copii cu vârsta cuprinsă între 10 și 14 ani, preponderent din mediul rural și urban mic, 150 de bibliotecari publici care au primit resursele pentru a transforma clubul de coding în serviciu de bază al bibliotecii, membrii celor 150 de comunități care au primit diverse resurse din cadrul programului și le pot accesa la bibliotecă (de exemplu laptopuri, aparate foto, kituri de robotică, imprimantă 3D)

Beneficiarii indirecti:
Beneficiarii direcți ai proiectului: 3500 de copii cu vârsta cuprinsă între 10 și 14 ani, preponderent din mediul rural și urban mic, 150 de bibliotecari publici care au primit resursele pentru a transforma clubul de coding în serviciu de bază al bibliotecii, membrii celor 150 de comunități care au primit diverse resurse din cadrul programului și le pot accesa la bibliotecă (de exemplu laptopuri, aparate foto, kituri de robotică, imprimantă 3D)

Implicarea beneficiarilor:

Beneficiarii direcți ai proiectului: 3500 de copii cu vârsta cuprinsă între 10 și 14 ani, preponderent din mediul rural și urban mic, 150 de bibliotecari publici care au primit resursele pentru a transforma clubul de coding în serviciu de bază al bibliotecii, membrii celor 150 de comunități care au primit diverse resurse din cadrul programului și le pot accesa la bibliotecă (de exemplu laptopuri, aparate foto, kituri de robotică, imprimantă 3D)

Rezultatele proiectului:
Beneficiarii direcți ai proiectului: 3500 de copii cu vârsta cuprinsă între 10 și 14 ani, preponderent din mediul rural și urban mic, 150 de bibliotecari publici care au primit resursele pentru a transforma clubul de coding în serviciu de bază al bibliotecii, membrii celor 150 de comunități care au primit diverse resurse din cadrul programului și le pot accesa la bibliotecă (de exemplu laptopuri, aparate foto, kituri de robotică, imprimantă 3D)

Resursele umane implicate:
Echipa de proiect este formată din 9 membri cu norme parțiale de muncă. Ne-am bucurat de sprijinul voluntar al 150 de bibliotecari publici care au coordonat activitatea cluburilor timp de opt ore lunar, pe parcursul celor trei ani de zile și am beneficiat de sprijinul a peste 50 de voluntari din companii. De asemenea, 19 reprezentanți ai bibliotecilor județene partenere au oferit suport și au sprijinit proiectul cu fiecare ocazie.

Implicarea voluntarilor:
Cluburile CK sunt coordonate de bibliotecari publici voluntari, aceștia dorind să transforme proiectul într-un serviciu de bază al bibliotecii lor. Deși nu au abilități tehnice avansate, ei au rolul de a mobiliza comunitatea pentru a crea și susține acest club de programare. La nivel local, bibliotecarul este sprijinit de 2 copii Ambasadori care își ajută colegii și promovează clubul CODE Kids în comunitate.
Un sprijin major l-am obținut de la cei peste 50 de voluntari din companiile partenere,care au organizat pentru copii workshop-uri, webinarii, tutoriale și sesiuni live din birourile lor.

Roluri /responsabilitati ale partenerilor proiectului:
Cluburile CK sunt coordonate de bibliotecari publici voluntari, aceștia dorind să transforme proiectul într-un serviciu de bază al bibliotecii lor. Deși nu au abilități tehnice avansate, ei au rolul de a mobiliza comunitatea pentru a crea și susține acest club de programare. La nivel local, bibliotecarul este sprijinit de 2 copii Ambasadori care își ajută colegii și promovează clubul CODE Kids în comunitate.
Un sprijin major l-am obținut de la cei peste 50 de voluntari din companiile partenere,care au organizat pentru copii workshop-uri, webinarii, tutoriale și sesiuni live din birourile lor.

Buget: 1.468.640 lei

Contributii in natura: Valoarea muncii voluntarilor o estimăm la suma de 780.000 de lei. Au fost alocate peste 22.258 de ore de muncă voluntară.
Materialele și licențele software sunt în valoarea de aproximativ 50.000 de lei.

Obstacole majore intampinate:
Un obstacol pe care am încercat să-l depășim a fost acela de a identifica parteneri locali alături de care să lucrăm în deschiderea de cluburi. În unele comunități biblioteca publică nu este suficient de deschisă și bibliotecarul suficient de implicat a.î. să deschidă un club de programare.Astfel atenția noastră a început să se îndrepte și către alți posibili parteneri care să deschidă astfel de cluburi dar sunt foarte puțini.
Un alt obstacol sunt autoritățile publice locale care nu sprijină deschiderea de cluburi sau chiar se opun unor astfel de inițiative. Deoarece bibliotecarii locali se subordonează primăriei, uneori primarul intervine în programul bibliotecarului și nu îi permite să deschidă clubul. Sunt, de asemenea, și profesori locali care nu susțin activitatea cerând în schimb parteneriate semnate pentru dosarele lor de evaluare.

Lectii invatate in urma implementarii proiectului:
Comunitățile rurale se confruntă cu o depopulare masivă și lucrul acesta se resimte și în modelele pe care copiii le au în aceste comunități. Sunt comunități în care nu găsești nici un inginer, IT-ist, doctor sau persoane care ocupă profesii moderne. Astfel, copiii nu identifică modele pe care le pot urma și nu-și pot imagina viitorul decât ca fiind primari, jandarmi, profesori, “boși” sau “asistați social”.Succesul unui program educațional este dat și de valorile culturale pe care le inspiră la nivel local. De exemplu, într-o comunitate în care educația nu este valorizată de autoritățile locale, profesori sau părinți, intervenția asupra copiilor nu poate avea succes. Pentru aceste comunități intervenția la nivel local va include evenimente pentru adulți și apoi activități pentru copii, care au competențe scăzute, dar motivație mare.

Calitatile proiectului:
Punctul diferențiator al proiectului este acela că lucrăm cu copiii din mediul rural prin bibliotecile publice.

Copiii din mediul rural au acces complet gratuit la educație digitală și tehnologie. Programul CODE Kids le oferă copiilor de la sate șansa de a depăși granița mediului rural, pot aspira la un liceu bun, către o carieră într-o companie mare, la oraș, ba mai mult pot învăța să adapteze și folosească tehnologiile moderne chiar în comunitățile din care provin, în diverse domenii precum: agricultură, zootehnie, inginerie, medicină veterinară etc.

Investim în biblioteci ca huburi de dezvoltare comunitară, și în ciuda faptului că tehnologia și rețelele de socializare actuale conduc spre un comportament antisocial sau de comunicare la distanță, proiectul CODE Kids îi adună pe copii în echipe mici în spațiul pe care biblioteca îl pune la dispoziție pentru învățare, socializare și dezvoltare de competențe (soft skills și tehnice).

Planul de comunicare:
Planul de comunicare în programul CODE Kids s-a dezvoltat odată cu identificarea de mijloace noi prin care putem atrage vizibilitate. Principalele canale de comunicare sunt website-ul și rețelele de Social Media: Facebook, Instagram, Tik Tok, unde postăm știri, activități și oameni implicați în proiect. Pentru conținutul video folosim contul de YouTube al Fundației Progress, introducem noutăți în newsletter-ul fundației și comunicăm țintit publicului corporate/business pe contul de LinkedIn al organizației, pe care ne dorim să-l fidelizăm și să-l transformăm în posibil donator. Dezvoltăm în jur de patru campanii de comunicare pe an și transmitem comunicate de presă atunci când avem subiecte de interes pentru mass-media. Acordăm importanță poveștilor din cluburile CODE Kids și le arătăm publicului sub diferite forme(articole,video,podcast)

l Web site proiect l

***
Despre organizator

Planul de comunicare în programul CODE Kids s-a dezvoltat odată cu identificarea de mijloace noi prin care putem atrage vizibilitate. Principalele canale de comunicare sunt website-ul și rețelele de Social Media: Facebook, Instagram, Tik Tok, unde postăm știri, activități și oameni implicați în proiect. Pentru conținutul video folosim contul de YouTube al Fundației Progress, introducem noutăți în newsletter-ul fundației și comunicăm țintit publicului corporate/business pe contul de LinkedIn al organizației, pe care ne dorim să-l fidelizăm și să-l transformăm în posibil donator. Dezvoltăm în jur de patru campanii de comunicare pe an și transmitem comunicate de presă atunci când avem subiecte de interes pentru mass-media. Acordăm importanță poveștilor din cluburile CODE Kids și le arătăm publicului sub diferite forme(articole,video,podcast)