Nume proiect: Connect:ED
Nume organizație: Asociația pentru Mobilitate Socială și Educație Democratică

Sectiunea / Secțiunile:
Tineri de bine

Perioada în care s-a derulat proiectul: 
Martie - Septembrie 2021

Acoperirea geografică a proiectului / inițiativei:
Turda, Tureni, Copăceni, Petreștii de Jos, Moldovenești, Viișoara, Tritenii de Jos, Ceanu Mare


Rezumatul proiectului:
Există peste 500.000 de elevi în România și câteva mii la nivel local, care nu au acces la internet. Împreună cu o echipă de peste 50 de voluntari, colaborări între 8 comune și municipii, care conțin actori locali și insituționali, am reușit să donăm în total aparatură în valoare de peste 10.000 €. Toată această a ajuns la aproximativ 200 de beneficiari direcți din peste 30 de gospodării, astfel reușind să oferim unor tineri acces la educație.


Contextul inițierii proiectului:
Sunt peste 500 000 de elevi în România și câteva mii la nivel local, care nu au acces la internet. Acești tineri întâmpină probleme pe mai multe niveluri:
(1) Pe primul nivel, lipsa accesului la internet îi privează pe tineri de multitudinea de informații disponibile online - cursuri, tutoriale precum şi școala online. Această privare de informație îi lasă cu lacune atât în sistemul școlar cât și referitor la dezvoltarea multilaterală a acestora. Este aproape imposibilă dezvoltarea în domenii din afara școlii, limitându-i raportat la oportunitățile extraşcolare.
(2) Pe al doilea nivel, acești tineri trăiesc într-o realitate total diferită. Cele mai discutate subiecte de către elevi sunt: seriale, filme, jocuri pe calculator și altele asemenea. Discută pe grupul clasei, propagă trenduri, meme-uri, știri, stabilesc întâlniri, o mare parte din viața lor se petrece în online. Deci, dacă nu ai internet, ești complet rupt de orice înseamnă viață socială sau culturală a celor din jurul tău, ești marginalizat și exclus cu totul din cercurile sociale.
(3) Pe al treilea nivel, acești tineri pierd din oficiu startul în ceea ce privește șansele de angajare sau învățământ superior. Anunțurile de angajare, crearea unui CV, procesul de aplicare la o facultate, toate se întâmplă într-o proporție covârșitoare în mediul online. Mai mult decât atât, majoritatea job-urilor necesită într-un mod sau altul folosirea tehnologiei, aproape la toate facultățile e nevoie să îți cauți resurse în online sau să poți primi și transmite informații cu colegii sau profesorii.
Fiecare nivel îi privează pe acești elevi din medii defavorizate de mobilitatea socială, de șansa de a-și depăși condiția și a ajunge la același nivel cu colegii lor și cu restul comunității.

Scopul și obiectivele proiectului:
Misiunea Connect:ED a fost încă de la început recondiționarea aparaturii vechi și oferirea acesteia copiilor din medii defavorizate, astfel oferindu-le acestora șansa la un viitor mai bun.
Obiectivele proiectului au fost:
Recondiționarea și donarea a cel puțin 30 de dispozitive unor copii din medii defavorizate;
Până la finalul campaniei, atingerea unui număr de 150 de beneficiari;
Implicarea a cel puțin 15 tineri dornici să ajute la repararea calculatoarelor și dispozitivelor.

Principalele activități:
(1) Ca activitate de consultare, am purtat discuții cu un specialist în domeniu, în urma cărora am aflat că mulți copii nu au acces la internet.
(2) Am creat o structură la nivelul întregii comunități, o rețea prin care acest proiect să reușească să ajungă în mod direct la elevii care au cea mai mare nevoie de el. Am discutat cu primării și direcții de asistență socială, am cerut și primit sprijin de la 2 service-uri de calculatoare care să ne pună la dispoziție infrastructură, am încheiat parteneriate formale cu școli din mediul rural, dar și din mediul rural, ajungând în total în 8 UAT-uri din Zona Arieș. Astfel, am angrenat o întreagă rețea de parteneri formali și informali din comunitatea locală în acest proiect.
(3) Am vorbit în mod direct cu elevi din aceste medii pentru a înțelege care sunt în realitate nevoile pe care le au ei din punct de vedere al aparaturii;
(4) Am realizat campanii de conștientizare prin care să sensibilizăm populația din zonă, pentru a atrage un număr cât mai mare de donatori, analizând rezultatele și rafinând strategiile de promovare;
(5) Am realizat ateliere de reparații a dispozitivelor, în cadrul cărora un expert a lucrat împreună cu voluntarii, învățându-i pas cu pas care este procesul de reparație a unui dispozitiv - de la diagnoză, până la optimizări.
(6) Am mers în persoană să donăm fiecare dispozitiv. Am cerut mereu explicații școlilor privind modul de selecție al copiilor, și în cele mai multe cazuri am mers să donăm dispozitivele direct la domiciliul copilului, pentru a vedea cu ochii noștri situația pe care acesta o are. Astfel, ne-am asigurat că fiecare dispozitiv în parte este donat în mod echitabil către cineva care are mare nevoie de el.

Beneficiarii proiectului:
Beneficiarii direcți ai proiectului au fost atât elevii de gimnaziu, cu vârste cuprinse între 10 și 15 ani, cât și întreaga gospodărie din care aceștia fac parte (frați, părinți). Aceștia provin din medii defavorizate, neavând acces la aparatură electronică, cum ar fi laptop, calculator, tabletă etc. Aceștia provin din Comunitatea Urbană Arieș (formată din Turda, Câmpia Turzii și alte 18 UAT-uri), preponderent din zonele rurale insuficient deservite.

Implicarea beneficiarilor:
Beneficiarii nu au fost implicați în implementarea proiectului.

Rezultatele proiectului:
Pe termen scurt, beneficiarii din cadrul Connect:ED primesc un dispozitiv care este o unealtă pentru autoeducare, divertisment și care oferă acces la informații esențiale oricărei persoane care trăiește în zilele noastre. Beneficiarii acestui proiect nu sunt doar elevii care primesc dispozitivul, ci întreaga gospodărie - frații și părinții acestora. Am ajuns astfel la un număr de peste 200 de beneficiari, care vor avea acces la un dispozitiv care le oferă un plus de bunăstare și șansa la un viitor mai bun.
Pe termen mediu, fiecare copil care primește un astfel de dispozitiv are șansa la un viitor mai bun. Oportunitățile de învățare pe care acesta i le oferă - de a se autoeduca și de a finaliza studiile, dar și oportunitatea de a se alfabetiza digital, contribuie la șansele acestuia de a-și depăși condiția şi de a se putea integra pe piaţa muncii. Elevii vor putea folosi dispozitivul o perioadă de timp care se întinde pe câțiva ani, având timp să se bucure de el pe termen mediu pentru a se dezvolta, folosind resursele disponibile în online.
Pe termen lung, Connect:ED contribuie la o societate mai bună. Studiile arată o strânsă corelație, invers proporțională, între nivelul de educație și delincvență - cu cât o persoană e mai puțin educată, cu atât e mai predispusă să comită ilegalități. Totodată, în medie, elevii care nu au acces la un dispozitiv inteligent sunt mai predispuși la abandonul școlar, puțin dintre ei ajungând la facultate, creându-le un prejudiciu material imens, format din diferența de venit care există între persoanele cu și fără studii superioare. Connect:ED oferă un dispozitiv prin care crește șansa acestor elevi de a merge la facultate.

Resursele umane implicate:
Peste 50 de tineri au fost implicați, prin rotație, în cadrul proiectului. Unele echipe de voluntari s-au ocupat de relaționarea cu instituțiile publice, s-au asigurat că proiectul este clar perceput de parteneri și au încheiat acordurile formale cu școlile, pentru a obține acces direct la beneficiarii direcți ai proiectului. Alte echipe au conceput strategii de promovare care să aducă un număr cât mai mare de donatori alături de echipele care s-au ocupat de generarea de conținut foto-video. Odată colectată aparatura, echipele s-au ocupat de partea logistică și de cea de recondiționare. Echipa de recondiționare a făcut constant tot posibilul pentru recondiționa și crea seturi complete din donațiile primite - au existat numeroase cazuri în care a fost nevoie să fie unite componente din 2 sau 3 dispozitive pentru a construi unul funcțional.
Mai important, fiecare voluntar a avut ocazia să ia contact direct cu realitatea cruntă cu care elevii vizați de proiect se confruntă. Voluntarii au fost duși fizic în cadrul fiecărei runde de donații, au văzut pe viu beneficiarii direcți ai proiectului și starea lor materială. Aceștia au înțeles care e contextul în care acești elevi se află și diferențele de șanse cu care trebuie să se lupte din cauza unor factori care nu țin nicidecum de ei. Considerăm că acesta este cel mai important impact pe care l-a avut proiectul asupra tinerilor implicați - schimbarea de atitudini privind inegalitatea de șanse.

Buget:
Am primit sprijin financiar din partea unei firme de IT, în valoare de 1000 de lei. Restul banilor au fost strânși din micro donații individuale de la persoane care și-au dorit să sprijine proiectul pe această cale. Astfel, au existat fie donații în bani, fie au fost achiziționate dispozitive periferice, cabluri, încărcătoare etc. de către persoane fizice care au dorit să contribuie în cadrul acestei campanii.

Obstacole majore întâmpinate:
Pe durata implementării proiectului am întâmpinat următoarele obstacole majore:
(1) Condițiile impuse de către pandemia COVID-19. Restricțiile impuse de către situația creată de răspândirea virusului și incertitudinea evoluției pandemiei au reprezentat un obstacol în implementarea fluidă a proiectului. Pentru a depăși această problemă, am creat un set de reguli sanitare stricte, care au fost respectate de toți cei implicați.
(2) Identificarea persoanelor care într-adevăr se află în incapacitatea de a achiziționa astfel de echipamente. Am observat că este un proces foarte dificil distribuirea echitabilă a aparaturii, astfel încât donațiile să ajungă la persoanele care chiar au nevoie de o intervenție comunitară. În acest proces a fost necesară colaborarea îndeaproape cu școlile, care cunosc foarte bine situația familială a elevilor.

Lecții învățate în urma implementarii proiectului:
În cadrul Connect:ED am avut ocazia să interacționăm cu copii din medii defavorizate. Această experiență ne-a făcut să ne dăm seama că există printre noi copii și tineri mai puțin norocoși, dar că împreună avem puterea de a le oferi o mână de ajutor. Connect:ED a fost un proiect organizat în totalitate de tineri pentru tineri. Acest proiect este despre cum noi, ca tineri, avem puterea de a-i ajuta pe cei care nu au aceleași posibilități și resurse. Dacă am începe iar un proiect de genul, am încerca să atragem mai mult sprijin prin colaborări din partea unor companii specializate în calculatoare și tehnologie, care să ne ajute cu reparatul și instalarea programelor și eventual instruirea voluntarilor pe cum să repare.

Calitățile proiectului:
Connect:ED e un proiect care inovează prin:
(1) Colaborare la nivelul întregii comunități. Firme, școli și indivizi contribuie activ asupra combaterii inegalității de șanse prezente în comunitatea locală.
(2) E un proiect caritabil cu acțiune de lungă durată, abordând problema dintr-un unghi diferit. Impactul proiectului se răsfrânge pe termen scurt - acces instant la informații, creșterea performanței academice, conectarea cu viața socială și culturală a comunității, etc; mediu - acces la oportunități de implicare și educare prin mediul online; pe termen lung - șanse mai mari de a urma studii superioare și a avea o carieră de succes.
(3) Schimbă în mod direct atitudinile tinerilor cu privire la inegalitatea de șanse: Voluntarii participă la procesul de donare, iau contact cu beneficiarii și situația reală cu care aceștia se confruntă.

Planul de comunicare:

Având în vedere impactul pe care ni l-am propus să îl avem asupra beneficiarilor proiectului, am făcut tot posibilul să facem proiectul vizibil pentru cât mai multe persoane din comunitatea locală. Astfel, am folosit paginile de Facebook și Instagram ale organizației drept adevărate unelte de comunicare, pentru a posta informații despre proiect și rezultatele acestuia, cel puțin o dată pe săptămână. Această metodă a facilitat creșterea vizibilității datorită comunității solide construită în jurul acestora, fiind pagini cu peste 5000 de urmăritori și cu reach constant de sute sau mii de persoane la postări. Aceste postări au inclus atât rezumate ale activităților de recondiționare a aparaturii primite de la donatori, poze de la campaniile de donare, cât și impactul avut asupra beneficiarilor. De asemenea, au fost create postări de tipul apelurilor umanitare, în care a fost solicitat ajutorul donatorilor în vederea achiziționării perifericelor care să completeze pachetele care urmau să fie donate.
O altă modalitate de promovare a fost actualizarea site-ului organizației cu informații despre proiect.
De asemenea, au fost comunicate de presă în momente importante ale proiectului, colaborând cu mai multe trusturi de presă din oraș, care preiau rezultatele importante obținute de organizație. O altă metodă prin care ne-am făcut vizibili către un număr cât mai mare și mai diversificat de persoane este prin apariția în televiziunea locală, cu care colaborăm îndeaproape.
Nu în ultimul rând, ne-am folosit și de promovarea offline, prin materiale de imagine, cum ar fi stickere și afișe. De asemenea, voluntarii implicați în proiect au diseminat informații despre acesta, prin viu-grai, către colegi, familie și grupul lor social.


l Website proiect l


***
Despre Organizator:

Asociația pentru Mobilitate Socială și Educație Democratică urmărește consolidarea societății civile la nivel local pe mai multe planuri: formarea de atitudini democratice prin implicarea tinerilor în voluntariat; dezvoltarea de parteneriate între organizații locale și sprijin pentru instituții publice în coagularea societății civile.