Nume proiect: Debate as an Educational Tool
Nume organizatie: Asociatia Romana de Dezbateri, Oratorie si Retorica
Sectiunea/Sectiunile
Educatie, Invatamant, Cercetare
Proiecte pentru tineret
Date generale
Perioada in care s-a derulat proiectul: Ian / 2016 - Dec / 2017
Daca proiectul face parte dintr-un program, va rugam specificati numele si perioada de desfasurare a programului
Durata programului: 1994-2019
Numele programului: Programul de educatie prin debate
Acoperire geografica: toate cele 41 de judete
Parteneri:
ARDOR este o structura federativa, compusa din 6 organizatii regionale de dezbateri care au contribuit la implementarea activitatilor din proiect in tara: ARDOR Muntenia, ARDOR Transilvania, Asociatia Cluburilor de Dezbateri din Vest (ACDV), Asociatia Romana pentru Gandire si Oratorie (ARGO), Asociatia de Comunicare, Oratorie, Retorica si Dezbateri (ACORD), Asociatia de Educatie Sociala „ARES”. Partener Strategic: Romanian American Foundation. Parteneri: Ministerul Educatiei, LIDL Romania, UNICEF, Departamentul pentru Relatii Interetnice – Guvernul României, Consiliul Național pentru Combarerea Discriminării, Agenția de Dezvoltare Comunitară „Impreuna”, Fundatia DIGNITAS, Autoritatea Nationala pentru Romi"
Rezumatul proiectului:
Programul de educatie prin debate reprezinta o componenta critica a unui program amplu de educatie pentru democratie care, din pacate, in sistemul educational romanesc este neglijata sau deprioritizata. Planul de actiune propus de acest proiect (intre ian 2015 - dec 2017) a tintit spre raspandirea ampla a educatiei deliberative. A avut drept scop o dezvoltare accelerata a programului de dezbateri academice din Romania. Prin intermediul a 4 componente s-a dorit o extindere indrazneata in termeni cantitativi pe parcursul celor 3 ani de implementare si construirea de baze solide pentru o crestere ferma chiar si dupa incheierea sa. Cele 4 linii in care s-au incadrat activitatile indeplinite cu succes au fost:
1.Extinderea concursului national „Tinerii Dezbat” organizat in parteneriat cu Min. Educatiei
2.Construirea a 15 modele de lectii care utilizeaza tehnici de educatie deliberativa (debate, public speaking) pentru materii din curriculum national
3.Dezvoltarea materiei optionale „Dezbatere, Oratorie si Retorica”
4.Intarirea capacitatii Asociatiei (preponderent dpdv al strangerii de fonduri si al promovarii).
La finalul perioadei de proiect organizatia a reusit nu doar sa obtina o crestere cantitativa si calitativa la nivel de raspandire a dezbaterilor academice, dar si sa aiba o imagine unitara la nivel de retea si sa fie mai sustenabila (dpdv al resurselor dar si al raspandirii de cunostinte de debate). Cateva dintre rezultatele obtinute:
-687 profesori formati pentru a folosi metode deliberative
-2700+ elevi cu cunostinte de baza de argumentare;
-1 materie optionala introdusa in curricula nationala
-1 curs de formare acreditat de Min. Educatiei;
-2 planuri de business via 2 produse de training: pt. cadre didactice si pt.profesionisti interesati de argumentare si persuasiune
Relevanta (context)
Contextul initierii proiectului:
Problema identificata e degradarea calitatii democratiei in Romania. Exista un numar de factori contributivi: un oarecare declin economic care, in cazul democratiilor fragile si a societatilor slab educate, conduce la stimularea abordarilor extremiste; evenimentele politice recente, in special cele din vecinatate, disponibilitatea mica a organismelor internationale de a verifica si sanctiona calitatea democratiei. Educatia este cruciala intrucat se poate opune acestor tendinte. Vedem educatia civica si pt democratie, alaturi de gandirea critica si de abilitatile de exprimare a opiniei ca fiind cheia pt cetatenie activa si pt insuflarea de valori democratice. Prin raspandirea debate-ului ca unealta educationala catre cat mai multe scoli si profesori, vom putea contracara cateva dintre efectele factorilor asupra calitatii democratiei.
Scopul si obiectivele:
Raspandirea, in cat mai multe contexte educationale, a instrumentului numit debate si a valorilor asociate lui:respect, toleranta, argumentare, coerenta, gandire critica.
O1:Cresterea nr de scoli, elevi si profesori implicati in „Tinerii Dezbat”
O2:Crearea de modele de lectii cu componenta deliberativa si raspandirea lor catre cadre didactice cu specializare Uman
O3:Formarea de formatori pentru optionalul de dezbateri si multiplicarea nr de beneficiari(profesori si elevi)
O4:Oameni cheie din organizatiile regionale cu abilitati de fundraising si o imagine coerenta si unitara pentru organizatie
Principalele activitati:
O1: In 2 din cei 3 ani de proiect, ne-am ocupat de toate etapele organizarii: Selectare parteneri si teme; Productie materiale training; Productie materiale promovare si negociere parteneriate media; Promovare proiect; Organizare seminare de instruire pentru profesori; Organizare evenimente in tara (etapele preliminare ale concursului). Din anul 2017, cand concursul a fost transformat de catre Ministerul Educatiei in Olimpiada scolara, organizatia s-a concentrat pe oferirea de sprijin (organizare si formare) institutiilor scolare locale.
O2 a constat in: Selectare echipe profesori pt creare continut; Colectare informatie din reteaua ARDOR; Dezvoltare planuri de lectii; Colectare feedback pe materialele create si ajustarea lor; Utilizare planuri in retea prin training-uri; Diseminare materiale catre un numar mai mare de cadre didactice.
O3 a inclus: Selectare echipe profesori pt. creare continut; Colectare informatie din retea; Dezvoltare planuri de lectii; Colectare feedback pe materialele create si ajustarea lor; Utilizare planuri in retea prin training-uri; Diseminare materiale catre un numar mai mare de cadre didactice; Procedura de propunere a programei pt. ca DOR sa fie aprobat de Min. Educatiei drept curs optional.
Pentru O4 am: Organizat training-uri pentru instructori de club si pentru reprezentanti ai organizatiilor noastre regionale; Elaborat ghid de fund-raising; Cosmetizat website-ul organizatiei; Creat o identitate unitara si am implementat-o in retea.
Beneficiari:
Beneficiari directi:
1.peste 500 de licee din intreaga tara (adica peste 35% din totalul liceelor din Romania) care au fost expuse la metode deliberative si care au luat, in acest fel, contact cu forme de educatie prin debate, crescand astfel sansele ca acestea sa fie aplicate permanent in respectivele institutii (sub forma cluburilor de dezbateri sau a cursului optional) 2. aproximativ 700 de profesori care au fost expusi la noi metode de predare la clasa 3. peste 2500 de elevi de liceu implicati in proiectul „Tinerii Dezbat” si deci cu ablitati de baza de debate 5. 31 de cadre didactice care au devenit formatori in dezbateri si pedagoge deliberativa in general pentru alti profesori. 6. 173 de instructori de club (profesori si studenti) cu abilitati sporite de predare 7. 10 reprezentanti ai asociatiilor regionale din reteaua ARDOR cu capacitati manageriale sporite
Beneficiari indirecti:
Beneficiarii indirecti sunt toti elevii pe care cadrele didactice precum si instructorii de cluburi ii formeaza. Aproximativ 17000 de tineri expusi la metode deliberative prin intermediul cadrelor didactice care au beneficiat de formare si au aplicat apoi metodele la clasa. La acest numar se adauga aproximativ 1800 de debateri care fac parte anual din cluburile de dezbateri administrate de membrii retelei ARDOR.
Implicarea beneficiarilor:
Toate cadrele didactice au devenit ambasadori si multiplicatori ai metodei, intrucat fiecare dintre ei, prin implementarea in scoala si la clasa, au influentat atat tehnica de predare (si deci pe colegii lor), cat si abilitatile beneficiarilor indirecti elevii (atat cei implicati in activitati de debate cat si cei care beneficiaza de metoda la clasa).
De asemenea un mic procent din elevii beneficiari au devenit instructori de club – devenind astfel multiplicatori ai metodei - sau voluntari in echipele de organizare ale competitiilor din reteaua ARDOR.
Rezultate (eficacitate)
Rezultatele proiectului:
Dincolo de obiectivele atinse si depasite de rezultate, cel mai important castig al proiectului este plaja mare de beneficiari impactati. Contactul cu un nr mare de scoli, cadrele didactice beneficiare devenite multiplicatori si resursele care au potentat accesul la metode si profesorilor cu care organizatia nu intra in contact direct – toate acestea contribuie la o raspandire ampla a unei abordari diferite si eficiente. Una care schimba perspectiva elevilor asupra orelor si care faciliteaza discutii complexe despre lume.
Chiar daca nu a existat intentia ca Tinerii Dezbat sa se transforme din concurs national (administrat tehnic de ARDOR in parteneriat cu mai multe instituții) in olimpiada scolara (realizat și administrat exclusiv de Min. Educației), efectul pe care aceasta schimbare l-a avut a fost de crestere exponentiala. Efectul neasteptat a fost ca organizatia si-a intarit pozitia de furnizor principal de expertiza pe metode educationale deliberative in Romania.
Ce ne face sa ne dorim sa continuam este feedbak-ul primit de la beneficiari care probeaza utilitatea ‚la firul ierbii’: „Training de calitate, livrare impecabila, buna organizare, coerenta. Oameni interesanti care de-abia asteapta sa devina agenti ai schimbarii in domeniul educational. (prof.Balan); „Metodele deliberative sunt primite cu entuziasm de catre elevi la ora de filosofie. Provocarea pe care dezbaterile o ridica este vazuta de ei ca o metoda de a intelege filosofia, aducand-o din sfera abstracta, teoretica inapoi in ‚agora’.” (prof.Gavan)
Resursele umane implicate:
Coordonator de proiect:Emanuel Beteringhe
Ofiter relatii publice:Raluca Bogdan (2015-2017) si Augustina Vasile (2017)
Ofiter Financiar:Andrei Scurtu (2015-iun 2017) si Oana Constantin (2017)
Director de training: Nae Sovaiala (2017)
Ofiter administrativ: Andra Ilcos (2017) si Bianca Cone (2017)
Experti: Raluca Petrescu (coordonator program TD), David Moscovici (coordonator curricula TD), Roxana Marin (dezvoltarea optionalului DOR) & alti experti cu care s-a lucrat punctual pe dezvoltarea optionalului si a cursului de formare profesionala pentru profesori ce a fost apoi acreditat de Minister
Implicarea voluntarilor:
In proiect au fost implicati 52 de voluntari cu 2 roluri: Traineri Tinerii Dezbat si organizatori de editii regionale ale Concursului. Ei au fost cooptati din randul instructorilor din cluburile de dezbateri active din tara (atat cadre didactice cat si studenti) prin lansarea unui apel in cadrul retelei.
Roluri /responsabilitati ale partenerilor proiectului:
6 organizatii regionale de dezbateri care lucreaza direct cu beneficiarii si care au implementat activitatile din proiect: ARDOR Muntenia, ARDOR Transilvania, Asociatia Cluburilor de Dezbateri din Vest, Asociatia Romana pentru Gandire si Oratorie, Asociatia de Comunicare, Oratorie, Retorica si Dezbateri, Asociatia de Educatie Sociala „ARES”.
Romanian-American Foundation: finantator proiect, co-finanțator al Concursului Național „Tinerii Dezbat”.
Romanian-American Foundation: finantator proiect, co-finanțator al Concursului Național „Tinerii Dezbat”.
Ministerul Educatiei: organizator logistic al Concursului National „Tinerii Dezbat”. Comunicare cu scolile prin intermediul inspectoratelor scolare, organizator logistic al etapelor regionale ale concursului, finantator si organizator logistic al etapei nationale.
UNICEF Romania – finantator al Concursului National „Tinerii Dezbat” – etape regionale
Departamentul pentru Relatii Interetnice – Guvernul României - finantator al Concursului National „Tinerii Dezbat” – etape regionale
Consiliul Național pentru Combarerea Discriminării - finantator al Concursului National „Tinerii Dezbat” – etape regionale
Agenția de Dezvoltare Comunitară împreuna - finantator al Concursului National „Tinerii Dezbat” – etape regionale
Fundatia DIGNITAS - finantator al Concursului National „Tinerii Dezbat” – etape regionale
Autoritatea Nationala pentru Romi - finantator al Concursului National „Tinerii Dezbat” – etape regionale
LIDL Romania – finantator al Taberei de leadership pentru profesori (activitate desfasurata in 2 ani diferiti in cadrul proiectului
Buget
Bugetul total al proiectului: 1 398 046 lei
Evaluare
Obstacole majore intampinate:
La finalul anului 2016 Ministerul Educatiei a decis ca „Tinerii Dezbat” sa devina Olimpiada nationala (organizata exclusiv structurile sale). Intrucat una dintre cele 4 coordonate majore ale proiectului era dezvoltarea acestui concurs national, aceasta linie a necesitat o regandire completa, focusul mutandu-se pe modalitati in care putem sprijini pregatirea cat mai multor cadre didactice cu aceasta metoda. Scopul a fost o dezvoltare exponentiala a unei retele de profesori cu cunostinte solide de debate care, prin implicarea lor in formarea de elevi, sa mentina un nivel ridicat al calitatii dezbaterilor. Aceasta schimbare neprevazuta a fost transformata intr-un avantaj prin acreditarea unui curs de formare dedicat cadrelor didactice care ne ofera in continuare posibilitatea de a transmite metode deliberative unui numar mare de beneficiari.
Lectii invatate:
Una dintre lectiile importante desprinse din dezvoltarea acestui proiect a fost aceea ca orice crestere cantitativa determina nevoia unui efort sporit in scopul mentinerii calitatii la un anumit standard. Acesta este motivul pentru care, in continuarea acestui proiect, am dezvoltat unul nou (sustinut de acelasi partener principal – RAF) prin intermediul caruia ne propunem sa punem bazele unui standard care sa masoare calitatea training-ului de dezbateri si sa il aplice la nivelul intregii retele de cluburi de dezbateri de liceu.
Calitatile proiectului:
A fost un proiect de anvergura, pe 3 ani, cu multi parteneri – si din mediul public (Ministerul Educatiei, Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii, Departamentul pentru Relatii interetnice, UNICEF) si din mediul privat (ARDOR cu toate asociatiile regionale, Romanian American Foundation, Agentia ‚Impreuna’) care au reusit sa lucreze impreuna si sa puna bazele unor dezvoltari semnificative in sistemul educational:
•Un concurs transformat in olimpiada nationala
•Un optional acreditat la nivel national
•Un curs de formare profesionala pentru cadre didactice – acreditat la nivel national
•Implicarea a peste 35% din liceele din Romania.
Comunicare
Planul de comunicare:
Desi nementionate specific in proiectul initial, fiecare dintre cele 4 linii de proiect a avut aferente actiuni de popularizare. Baza demersului de promovare a fost parteneriatul cu Min. Educatiei care urma sa asigure cea mai mare parte a diseminarii informatiei despre Tinerii Dezbat si despre celelalte activitati care aveau beneficiari cadre didactice. Pentru TD canalul principal a fost website-ul www.tineriidezbat.ro. Din 2016 majoritatea activitatilor au fost promovate prin website-ul ardor.org.ro precum si pe pagina de Facebook oficiala si pe grupul ARDOR (ajuns acum la peste 2000 de membri). Alte canale utilizate au fost o serie de parteneri media: Romaniapozitiva.ro, totb.ro, Adevarul Live si cativa parteneri institutionali: Autoritatea Nationala pentru Romi, Consiliul National impotriva discriminarii, Fundatia DIGNITAS.
l Website proiect l
***
Despre Organizator
ARDOR coordoneaza intreg programul de dezbateri din Romania si are experienta de 20 de ani in acest sens: gestioneaza si infiinteaza cluburi de dezbateri in licee si universitati, formeaza instructori, organizeaza competitii si evenimente de debate, dar si cursuri de argumentare si dezbateri dedicate adultilor. Este structurata federativ, iar reteaua lucreaza cu mai mult de 250 de institutii de invatamant la nivel national si face ca metoda sa ajunga la aproximativ 30.000 de elevi beneficiari.