Nume proiect: Digitalizarea turismului din România
Nume organizatie: Asociația ,,Călător prin România''
Sectiunea/Sectiunile
Artă și cultură
Perioada in care s-a derulat proiectul: februarie / 2019 - decembrie / 2020
Acoperirea geografica: Națională
Parteneri:
Directia de turism (fostul Minister al Turismului), Dedeman România, Institutul Cultural Chinez, Loteria Română, Primăria Horezu, Primăria Amara, P. Topoloveni, P. Gârnic, P. Mun. Giurgiu, P. Moldova Nouă, P. Feldioara, P. Caransebeș, P. Mun. Hunedoara, P. Poiana Stampei, P. Cârlibaba, P. Baia de Aramă, P. Breaza, P. Dăbuleni, P. Mun. Orșova, P. Nehoiu, P. Isaccea, P. Oituz, P. Băiuț, P. Berzasca, P. Borșa, P. Mun. Rădăuți, P. Mun, Timișoara, P. Mun. Tulcea, P. Mun. Constanța, P. Polovragi, P. Bușteni, P. Comarnic., Colecția etnografică ,,Marius Matei'', Monumentalist, Explorăm Buzăul, Țara cu Balauri, Descoperă Carașul, Aici a stat
Rezumatul proiectului:
Proiectul nostru dorește să prezinte capitalul turistic și cultural al României (port popular, gastronomie, obiective turistice și monumente istorice)atât turiștilor naționali, cât și străinilor. Asociația scoate la lumină și centralizează, la nivelul fiecărui județ, legendele și istoria elementelor amintite mai sus. De asemenea, proiectul include și plăcuțe de informare cu cod Q.R. amplasate în proximitatea monumentelor istorice și obiectivelor turistice. Turistul vine, scoate telefonul, scanează codul Q.R. de pe plăcuță, selectează limba (Lb. Eng, Lb. Rom, Lb. Fra, Lb. Spa, Lb. Chi)și citește istoria și legendele obiectivului turistic sau al monumentului istoric respectiv.
Există o ,,poftă'' reală de cunoaștere, atât în rândul românilor, cât și în cel al străinilor când vine vorba de România, doar că există foarte puțini ghizi care să aibă talentul de a fi ghizi (sau nu există în anumite regiuni), nu există o centralizare a potențialului turistic și cultural din fiecare județ și nu se știe exact ce avem de valoare în România. Turiștii/localnicii vor/au nevoie să cunoască potențialul local și/sau național. Ceea ce facem noi este să documentăm, centralizăm, promovăm național și internațional România și transformăm turistul în propriul său ghid.
Obiectivul nostru principal este să scoatem la lumină cât mai mult din patrimoniul turistic, istoric și cultural al României și să facem legendele și istoria patrimoniului cultural și turistic cunoscute de cât mai mulți oameni.
Până acum avem implementat proiectul în patru orașe și un municipiu, iar în viitorul apropiat urmează 5 municipii și 7 orașe. Resursele de bază sunt plăcuțele, website-ul și partenerii noștri. Până acum, 30.000 de turiști (interni și externi) au aflat noi informații și noi locuri de vizitat.
Contextul initierii proiectului:
Există foarte multe fonduri alocate pentru promovarea culturii și turismului românesc, dar sunt alocate ineficient. Românii nu știu ce pot vizita în țara lor, iar turiștii străini știu, în medie, 20 obiective de la noi din țară. Românii nu cunosc istoria locurilor interesante și a patrimoniului cultural, iar ghizi talentați sunt foarte puțini. Turiștii (fie ei naționali sau străini) vor să cunoască elemente din cultura românească, să cunoască patrimoniul și să aibă un turism de calitate. Toate aceste elemente au fost punctele de pornire ale proiectului. Trebuia sa dezvoltăm o platformă pentru a oferi informații și pentru a stimula turiștii în a vizita clădiri de patrimoniu sau obiective turistice cu o istorie bogată în spate, ,,învelite'' în legende frumoase și interesante.
Scopul si obiectivele proiectului:
Scopul a fost acela de a scoate la lumină legendele și istoria care ,,îmbracă'' patrimoniul românesc și anumite obiective istorice și să facem turistul să fie propriul său ghid, fără a avea neapărată nevoie de ghizi în excursiile pe care le face și să aibă acces la informații într-o limbă apropiată de limba maternă.
Obiective:
- câți mai mulți turiști să cunoască patrimoniul turistic, istoric și cultural
- cât mai multe obiective turistice/istorice/culturale documentate
- cât mai multe plăcuțe cu cod Q.R. montate pe/ în proximitatea punctelor de interes.
Principalele activitati:
Primul pas este acela al centralizării tuturor primăriilor de comune/orașe/municipii din cadrul unui județ. Apoi toate aceste primării vor fi contactate (inclusiv consiliul județean) pentru a favoriza imprementarea proiectului și a stimula promovarea în rândul turiștilor și localnicilor.
Apoi, când acestea răspund și sunt interesate, se încheie un parteneriat, iar echipa asociației se deplasează în teren. Timp de săptămâni sunt luate la pas atât cadrul natural, cât și cel antropic, pentru a identifica monumente istorice, obiective turistice, portul popular local, rețete tradiționale locale și, tot atunci, se adună istoria și legendele (din registre, din istoria locală și de la săteni și oameni ai locului).
Se aranjează textele, sunt traduse în toate cinci limbile și apoi sunt urcate pe website (textele în Lb. Română imediat, iar cele în celelalte limbi la intervale de o săptămână-două, când vin de la traducători autorizați). Se generează codurile Q.R. și se realizează digital plăcuțele. Este contactată Direcția Județeană de Cultură din județul respectiv și, pe baza textelor și plăcuțelor în format digital, se eliberează un aviz pozitiv de montare.
După obținerea avizelor, se realizează fizic plăcuțele, se transportă la monumentele istorice și obiectivele turistice respective și, împreună cu primăriile, sunt montate, fie pe gardul respectivului obiectiv turistic/monument istoric, fie în proximitate, pe stâlpișori.
După montare, începe promovarea internațională.
Beneficiari directi:Turiști naționali (posibili 18 mil - pana acum 15.000) , turiști internaționali (străini) (posibili 5 miliarde - până acum 15.000), localnici (în funcție de câți are zona respectivă și împrejurimile).
Beneficiari indirecti:Primăriile (toate primăriile din România)
Implicarea beneficiarilor:
Turiștii naționali - spun prietenilor și cunoștințelor despre proiect (o parte din prieteni sunt și străini)
Turiștii internaționali - distribuie puncte de interes (monumente istorice/obiective turistice de pe platformă pe rețelele de socializare, în grupuri)
Localnicii - oferă informații despre istoria punctelor de interes și legende, oferă rețete locale, ne prezintă puncte de interes puțin cunoscute, promovează proiectul turiștilor care vin în zonă.
Primăriile - primesc informații de la noi, statistici cu numărul de oameni care au scanat un anumit obiectiv și îi motivează să facă strategii pentru atragerea unui număr mai mare de turiști, promovează proiectul în presa națională.
Rezultatele proiectului:
În perioada înscrierii în competiție, au fost înregistrați 30.000 de utilizatori care citesc despre România pe platformă. Numărul celor care citesc despre patrimoniul istoric și cultural al României crește în fiecare zi. Cu un trafic pe platformă de ~200 oameni / zi, o rată de return de 9%, turiștii încep să cunoască România. Din totalul de 200 oameni / zi, ~120 sunt din România, iar ceilalți sunt străini. Utilizarea plăcuțelor este de 90%, iar limbile cele mai utilizate sunt Eng și Ro.
Primele rapoarte pentru anul 2020 au fost generate către primăriile partenere. Lunile cu activitate turistică intensă sunt Iunie, Iulie, August, Octombrie si Noiembrie cu un vărf turistic în August de 1910 turiști în zonele cu plăcuțe montate.
Resursele umane implicate:
Echipele au fost diferite de la zonă la zonă. Au fost zone în care echipa noastră (cei 4 oameni) au lucrat ,,cot la cot'' cu cei de la Centrul Național de Informare și Promovare Turistică (CNIPT - 1-3 oameni) și cu localnicii (10-15/zonă), dar au fost și cazuri când am lucrat doar cu localnicii și echipa noastră, din diverse motive.
Implicarea voluntarilor:
Putem pune în această categorie și localnicii care, în timpul petrecut într-o anumită zonă, și-au rupt din timpul lor (o zi-două) pentru a ne ajuta cu documentarea. Cooptarea a fost realizată prin CNIPT sau prin discuții cu ei la fața locului.
Roluri / responsabilitati ale partenerilor proiectului:
Primăria - încheierea formalităților, promovarea proiectului în regiune, pe toate canalele.
Echipa ,,Călător prin România'' - a încheiat parteneriatul cu primăria, a obținut acordurile de montare, a documentat monumentele istorice și obiectivele turistice, a realizat plăcuțele cu coduri Q.R., a realizat montarea lor și promovare regională, națională și internațională pe canalele disponibile
CNIPT - a facilitat accesul la informații, s-a deplasat în teren cu asociația, ne-a făcut cunoștință cu localnicii, a promovat național și local.
Localnicii - au făcut deplasări în teren cu asociația, ne-au prezentat legende / istoria și au ajutat/ajută la promovarea proiectului în rândul turiștilor care vizitează zona.
Bugetul proiectului: 5.000 lei
Contributiile in natura:
În sistem barter au fost doar hărți oferite de către CNIPT-uri și primării, dar și materiale cu informații turistice și prezentări ca bază de pornire pentru documentarea din teren.
Obsatcole majore intampinate:
Problemele sunt de ordin birocratic, dar și orgolii personale. Au fost cazuri când am semnat cu o anumită primărie și după nu ne-au mai răspuns, chiar dacă le dădeam e-mail-uri săptămânal. Am rezolvat problema prin a cere intervenția Direcției Județene de Cultură (DJC) și a Consiliilor Județene.
Au fost probleme cu un DJC care nu voia să ne dea aviz de montare pentru că se certase reprezentantul DJC cu un anumit primar. Am rezolvat problema printr-o chichiță legislativă care limita competența DJC în aria respectivă.
Lectii invatate in urma implementarii proiectului:
Una dintre lecții ar fi legată de contactarea primăriilor. Am contacta direct Consiliile Județene pentru a ne facilita accesul la primării și nu primăriile.
Am alege furnizori mai aproape de sediul nostru, dar în niciun caz nu am scădea calitatea produselor.
N-am mai avea încredere în toți freelancer-ii.
Calitatile proiectului:
1. Este un proiect ușor de folosit de către grupul țintă - scoți telefonul, scanezi codul Q.R., selectezi limba și poți să pătrunzi în istoria locului.
2. Prezența unui număr mare de limbi/posibilitatea implementării unui număr mare de limbi. În prezent sunt 5 limbi, dar în viitor dorim să adăugăm Lb. Maghiară, Germană, Rusă și Arabă, lucru care ar face ca acoperirea lingvistică să fie de 98% (nu de 87% cum este în prezent, bazându-ne pe distribuția limbilor în fiecare țară)
3. Posibilitatea oferirii unor statistici concrete primăriilor în legătură cu structura turiștilor, statistici care au la bază informații preluate prin cookies sau prin utilizarea platformei de pe un anumit dispozitiv.
Planul de comunicare:
1. Dacă proiectul a beneficiat de un plan de comunicare, descrieți-l succint.
Planul de comunicare se împarte în 3 direcții:
1. Rețele de socializare (Instagram, Facebook)
2. Comunicate de presă
3. Comunicare realizată de primărie și CNIPT pe marginea proiectului.
l Web site proiect l
***
Despre organizator:
Promovarea valorilor românești, a culturii și istoriei României, promovarea agroturismul din țara noastră prin toate mijloacele de comunicare, promovarea portului popular, a tradițiilor culinare, a obiectivelor turistice antropice și naturale și unitățile de cazare.
Beneficiari: comunități locale, statul, instituțiile cu caracter muzeal etc. Nevoile acestora sunt de promovare, de atragere a turiștilor, de centralizare a potențialului turistic, lucruri pe care le facem prin activitatea noastră.