Organizator: Asociatia StartEvo

Sectiunea/Sectiunile
Proiecte pentru tineret
Educatie, Invatamant, Cercetare
Premiul Special pentru INOVATIE
 
Date generale

Perioada in care s-a derulat proiectul
Data de incepere a proiectului
Iun / 2017
Data de incheiere a proiectului
Dec / 2017
 
Acoperire geografica: Internationala
 
Parteneri:
ARCUB, Google, BWT-WAM, Animax, Sprint Curier, Kuantero, Interbrand, Editura Art, Editura Curtea Veche
 
Rezumatul proiectului: 
Nevoi identificate:
Analfabetismul functional in liceele din Romania este 42%, cel mai mare din UE. Copiii prefera sa nu mai citeasca, ceea ce duce la scaderea sanselor lor ca viitori adulti pentru o cariera buna.
Obiectiv general:
Sa crestem motivatia copiilor din Romania sa citeasca
Obiectiv specific:
Sa avem 1000 de copii la nivel national care sa citeasca 5 carti in medie in perioada actiunii.
Activitati:
Am creat platforma educationala KIDIBOT (site-ul www.kidibot.ro si aplicatiile mobile Kidibot pentru iOS si Android), destinate copiilor, profesorilor si parintilor.
 
Copiii raspundeau la quizuri, dovedind ca au citit carti. Astfel castigau puncte si insigne prin care isi ajutau echipa sa lupte impotriva CROCOBETILOR (extraterestri nesuferiti care vor sa cucereasca Pamantul prin lene si prostie). S-au creat topuri (pe echipe, scoli, orase, profesori, precum si ale luptatorilor individuali). S-a creat un sistem de gamification prin care sa motivam copiii sa urce in clasament citind cat mai mult.
S-au creat 350 de quizuri dupa lecturile suplimentare de la scoala (clasele 1-8), atat in romana cat si engleza.
Promovarea: Google Adwords, direct catre scoli, prin asociatiile de parinti, aparitii in presa
 
Am obtinut 2000+ de copii participanti, 400 de parinti si 150 profesori, 300 de scoli participante din 100 de orase. In medie s-au rezolvat 10 quizuri per utilizator. Obiectivele initiale au fost depasite cu peste 100%.
 
Kidibot a castigat: locul 1 concursul de CSR Electrica, locul 3 Digitaliada 2017, locul 3 Webstock 2017 si finalist la Creative Business Cup.
 
Costul actiunilor: 15,000 eur.
 
In urma feedbackului, in iarna 2017 am lansat Kidibot.com, destinata copiilor din SUA, deja avand peste 1000 de utilizatori, multi dintre ei cu conturi premium platite.
 
Relevanta (context)

Contextul initierii proiectului:
1. Experienta personala ca parinti - am vazut cat de greu este sa iti motivezi copiii sa citeasca, chiar prin forta exemplului
2. Experienta personala ca ONG - facand 100+ evenimente inspirationale pentru copii in Bucuresti si multe alte orase, am vazut ca este o nevoie uriasa pentru a creste MOTIVATIA copiilor sa vrea sa citeasca si sa invete mai mult. Cu cat cresc in varsta, cu atat un procent mai mare abandoneaza lupta
3. Studiile statistice: 42% analfabetism functional la licee, scaderea sanselor dramatice in viata corelate cu scaderea numarului de carti citite
4. Feedback de la cadrele didactice, cu privire la lipsa de motivatie si de unelte pe care le au la dispozitie pentru a-i face pe copii sa vrea sa devina mai buni.
 
Scopul si obiectivele:
Scopul a fost sa cream o modalitate prin care sa schimbam paradigma invatarii si citirii pentru toti copiii din Romania (si ulterior toata lumea). O modalitate prin care copiii, jucandu-se, fara sa isi dea seama, sa ajunga sa devina fanatici ai cititului, sa isi roage parintii cu lacrimi in ochi sa le mai cumpere o carte ca sa mai creasca in top si sa isi ajute clasa, sa mearga la biblioteca astfel incat sa fie un bun patriot local.
Obiectivele SMART au fost: 1000 copii x 5 quizuri rezolvate in medie, 200 parinti si 100 de profesori inscrisi

Principalele activitati: 
Durata ianuarie - mai 2017
1. crearea platformei educationale KIDIBOT www.kidibot.ro
2. crearea aplicatiilor mobile iOS si Android, legate la backendul Kidibot
3. crearea celor 333 de quizuri
 
Lansare oficiala: Mai 2017
 
Promovare (pentru atragere copii pe platforma)
- Google Adwords
- abordat direct scoli
- aparitii media
- participat la concursuri
- componenta virala (focusul este pe echipa, nu pe individ)
 
Descriere platforma:
- copiii isi fac conturi compunandu-si userii din variabile predefinite, precum BalenaRoz7 sau ScheletulPlimaret99. Ei specifica judetul, orasul, scoala, clasa si litera, fiind automat asignati clasei lor
 
- parintii si profesorii isi pot face conturi, fiind automat conectati cu copiii/elevii lor
 
- quizurile sunt fiecare cu 10 intrebari, 3 variante de raspuns grila, una corecta. Intrebarile si raspunsurile sunt afisate aleator
 
- daca un user copil raspunde corect la minim 70% dintre intrebari, atunci dovedeste ca a citit cartea, urmand sa primeasca punctele + bonusul.
 
- exista o lunga lista de insigne/nivele, pe care copilul le poate castiga. Ex: teamplayer, King of the City, King of the Class, etchttps://www.kidibot.ro/expl icatii-insigne-si-punctaje-kid ibot/
 
- personajele sunt foarte pitoresti. Crocobetii si aliatii lor sunt haioase, fiecare are anumite caracteristici, fiind collectable (putere, social, desteptaciune)
 
Beneficiari:
 
Beneficiari directi:
Copiii romani, intre clasa pregatitoare si clasa VIII, cu focus pe clasele I-IV. Obiectiv: 1000 copii. Efectiv am avut 2000+ copii inscrisi. Parintii copiilor - 200 obiectiv - 400 reali. Profesori - 100 obiectiv, 150 reali

Beneficiari indirecti:
Directorii de scoli - 50
 
Implicarea beneficiarilor: 
La un moment dat am inceput sa comunicam ca acceptam quizuri de la vizitatori, avand in vedere ca sunt miliarde de carti, din care noi avem quizuri doar la 333. Au inceput sa ne trimita quizuri, iar noi le publicam, dand credit.
 
Rezultate (eficacitate)

Rezultatele proiectului:
Copiii din grupul tinta au citit mult mai mult decat citeau inainte. Am primit enorm de multe feedback-uri de la parinti si profesori care ne-au spus cat de utila le-a fost aceasta platforma, ce orgolii si patriotisme locale s-au starnit, cat de mult s-au implicat copiii sa lupte. De exemplu, intr-o singura scoala, Jose Marti, din Bucuresti, in decurs de 1 luna au intrat 13 clase, concurand ca nebunii clasa vs clasa. Castigatorii au fost pana la urma toti, avand in vedere ca toti au citit mult mai mult, s-a creat unitate in cadrul clasei, spirit de echipa si au scazut manifestarile de bullying. (in Ro 1/4 elevi este afectat in mod constant de bullying)
 
Am avut parinti care cu lacrimi in ochi ne sunau sa ne multumeasca pentru ca am determinat asa o schimbare radicala in copiii lor. Parinti cu copii cu varste relativ apropiate ne-au relatat cu fratii mai mici sunt motivati si vor si ei... Inclusiv cei care inca nu stiua bine sa citeasca, la clasele pregatitoare.
 
Profesorii de la clasele de scoala generala din localitati foarte mici au folosit sentimentul de patriotism local in avantajul lor."Uite, noi din satul Turt, suntem mai buni la citit decat cei din Timisoara sau din Arad! - https://www.kidibot.ro/top/top ul-echipelor/
 
Avem si acum copii si parinti care trimit zilnic quizuri noi, atat la carti citite dar si la matematica, fizica, chimie, astronomie, educatie civica, informatica, etc, pentru ca am generat un bulgare de zapada care se tot mareste. Copiii au in sfarsit puterea, pot sa arate celorlalti ca sunt mai buni, pot sa se laude, si asta intr-un mod neagresiv.
 
Resursele umane implicate:
Constantin Ferseta - idea + implementare tehnica - voluntar
Alina Ferseta - relatia cu scolile - voluntar
7 programatori, designeri, front-end, backend developers - pentru site si aplicatiile mobile - platiti
10 profesoare clase generala (majoritatea voluntari), care ne-au ajutat sa cream quizurile dupa programa, ne-au dat feedback si ghidaj

Implicarea voluntarilor:
9 profesoare voluntare - ne-au ajutat cu quizurile si consultanta, astfel incat sa putem ajuta cat mai bune copiii
fondatorii proiectului x 2 - care au muncit zi si noapte astfel incat totul sa fie bine facut

Roluri /responsabilitati ale partenerilor proiectului: 
Editurile Curtea Veche si Art - ne-au furnizat aprox 50 de carti, pentru premii
ARCUB - locatia pentru lansare
Google - reclama Adwords
restul de companii - sprijin financiar
 
Buget: 67 500 Lei
 
Contributiile in natura: NA
 
 
Evaluare

Obstacole majore intampinate:
1. Semnarea parteneriatului cu Ministerul Educatiei Nationale. Desi din martie 2017 ne-au raspuns ca sunt de acord, nici dupa un an de zile nu am reusit sa semnam
2. Crearea a 333 de quizuri. Adica 3330 de intrebari cu 9990 raspunsuri. A fost o munca foarte mare. Am folosit voluntari si ne-au ajutat excelent.
3. Obtinerea finantarii pentru continuarea proiectului. Still working here :)
 
Lectii invatate:
As face fix la fel.
Lectia 1 - poti sa schimbi destine prin educatie si mai ales prin cresterea motivatiei sa te educi
Lectia 2 - Sa nu stai dupa statul roman, ca risti sa nu mai faci nimic niciodata. Anul trecut am aplicat intr-o gramada de locuri, inclusiv pe la primarii. Timp pierdut si bani pierduti
Lectia 3 - sunt 35% dintre parinti care sunt efectiv idioti (nu doar in Ro, ci si in USA). Declara ca le pasa de copiii lor, sunt nemultumiti si foarte nemultumiti de cat de mult citesc/invata, dar declara ca ii lasa nelimitat la telefoane si alte dispozitive. Iar daca ii intrebi ce ar schimba, spun ca nimic (studiu facut de noi in 2016-2017 pe ~2000 parinti, atat in Ro cat si in USA)
Lectia 4. Poti sa schimbi destinele copiilor care apartin de parintii idioti daca ii momesti cu jocuri, ulterior ii ajuti sa isi schimbe motivarea
 
Calitatile proiectului:
- 100% inovativ la nivel planetar. De la concept (Kidibot robotelul extraterestrul care vine pe Pamant sa ajute copiii sa lupte impotriva Crocobetilor), la personaje (Stupidica, Doua Cucuie, Veverita Dementa, etc https://www.kidibot.ro/persona jele-kidibot/) pana la mecanica, gamification si tehnologie. De aceea am castiga si multe premii
 
- Este super-haios. Te distrezi si fara sa iti dai seama, ajungi sa citesti si sa inveti mult mai mult
 
- Se concentreaza pe cresterea relatiei dintre copiii din aceiasi clasa, fara sa creasca competitia dintre ei. Se bazeaza pe spiritul de echipa si dorinta de a creste valoarea echipei, dar totodata este incredibil de competitiv in relatia cu alte echipe si cu crocobetii. Am folosit la maxim sintagma NOI vs EI. Ideea de clan, de grup restrans, care ne este inscrisa in ADN de cand stramosii nostri stateau in grote. Si functioneaza extrem de bine!
 
 
Comunicare

Planul de comunicare:
Google Adwords - 5k usd/luna
Facebook Ads - 200 usd ever
Comunicare presa
Abordare directa scoli si asociatii parinti
 
Website proiect: https://www.kidibot.ro
 
***
Despre organziator
Asociatia StartEvo inspira oamenii sa lupte mai mult pentru visurile lor. Focusul principal este educatia, dar mai facem si actiuni de atreprenoriat precum si charity. Focusul: copiii din Ro. Cum raspundem nevoilor acestora: infiintand platforma educationala KIDIBOT.