o analiza de Catalin Gheorghe - Auditor si Consultant de fundraising pentru ONG-uri, ARC Romania
Chiar daca eu personal prefer "provocarea" lui Sir Patrick Stewart. Chiar daca William MacAskill (http://bit.ly/VoDIcW) si Sarah Miller (http://ti.me/1ryXqBw) fac cateva comentarii interesante. Chiar daca Evanghelia dupa Matei spune:
"Deci, cand faci milostenie, nu trambita inaintea ta, cum fac fatarnicii in sinagogi si pe ulite, ca sa fie slaviti de oameni; adevarat graiesc voua: si-au luat plata lor. Tu insa, cand faci milostenie, sa nu stie stanga ta ce face dreapta ta,ca milostenia ta sa fie intr-ascuns si Tatal tau, Care vede in ascuns, iti va rasplati tie."
Ce deosebeste Ice Bucket Challenge (IBC) de alte campanii de atragere de fonduri si care sunt posibilele cauze ale succesului?
1. IBC nu este o campanie in sensul strict al cuvantului. Pe situl ALSA (www.alsa.org) nu exista informatii despre inceputul campaniei, nu apare nici un moment de lansare. Nu par sa fi avut obiective financiare sau de alta natura. Primul comunicat de presa este din 6 august si nu are informatii despre suma stransa. Urmatorul comunicat este din 12 august cand deja se stransesera 4 milioane, comparativ cu 1.2 milioane in 2013. Nu pare sa fi existat un plan, o campanie media sau un concept.
2. IBC este peer to peer fundraising. Totul pare sa fi inceput de la Pete Frates, un pacient cu ALS, fost jucator de baseball si promotor al campaniilor de informare despre ALS. El si-a implicat fostii coechipieri, preluand ideea care fusese deja folosita timp de cateva saptamani pentru a strange fonduri pentru alte cauze. Principiul e simplu: Pornesti o camera video, iti versi in cap o galeata de apa cu gheata si nominalizezi 2 persoana pentru provocare. Ei trebuie sa o realizeze in urmatoarele 24 de ora sau sa faca o donatie. Si asa mai departe. Este evident din filmari ca multi oameni, chiar si celebritatile nu prea stiu exact ce si de ce fac. Presiunea de integrare (peer pressure) in actiune.
3. IBC este o campanie ce combina motivatiile normative cu cele emotionale pozitive. Afara e cald, deci ceva racoare e binevenita. E amuzant sa iti torni in cap o galeata de gheata. E o provocare (mica, in realitate) simpla, pe care o poate face cam oricine in doar cateva minute. Nu e un maraton la care trebuie sa te antrenezi, nu trebuie sa petreci ore, nu iti trebuie nici un echipament. Si in plus e la fel de usor pentru prietenii tai sa o preia. Oamenii simt (sau isi imagineaza, nu e rolul meu sa judec) ca au facut un sacrificiu pentru o cauza buna.
4. IBC pare frivola. In aceeasi perioada in Gaza mureau copii. In Ferguson, SUA, un tanar neinarmat era impuscat de politie, iar Ucraina sta sa dea in clocot sub presiunea Rusiei. Chestii serioase. ALS e boala cumplita, degenerativa, afecteaza cam 30.000 de americani. Adica 1 din 10.000.
Dar frivolitatea e posibil sa fi fost una din cauzele succesului. E vara, e cald, e vacanta. Vrem ceva amuzant, usor, care sa ne dea impresia ca putem contribui la o cauza importanta. Datorita implicarii celebritatilor si caracterului oarecum extrem al provocarii mass-media a preluat ideea. Adaugati Facebook, Twitter si Youtube si un fenomen social tocmai a luat nastere.
5. ALSA este o organizatie de nadejde. Bine cotata in sitemele americane de evaluare ale ONG, are 4 stele in sistemul Charity Navigator si are un rating "Gold" in sistemul GuideStar. In plus are o baza de beneficiari profund implicati care au stat si la originea IBC).
In ultimele cateva zile, in paralel cu IBC asistam la un contrafenomen critic: frivolitate, "pseudoactivism", consum excesiv de apa, canibalizarea altor campanii, sunt doar cateva din acuzatii. Personal consider ca e mai bine sa faci o donatie frivola, fie si in contradictie cu Evanghelia dupa Matei, decat sa stai pe mantinela si sa chibitezi. Sunt sigur ca exista multe mii de oameni care si-au turnat galeata de apa in cap, s-au filmat cu telefonul, au dat share si gata, fara sa faca o donatie si fara sa aiba habar pentru ce fac gestul. Dar in acest moment exista 95 de milioane de dolari ce vor fi folositi in studiul ALS si 2,1 milioane de donatori. Ceea ce nu e rau deloc!
Ce se va intampla in viitor vom vedea, fiindca sunt sigur ca IBC va deveni obiect de studiu pentru fundraiseri multi ani de acum incolo.
Sursa: arcromania.ro
Sursa: arcromania.ro