Sectiunea/Sectiunile
Campanii de comunicare pe teme sociale
 
Date generale

Client campanie
MagiCAMP

Autor campanie
JAZZ Communication
 
Perioada in care s-a derulat campania
Data de incepere a campaniei
Noi / 2017
Data de incheiere a campaniei
Noi / 2017
 
Acoperire geografica: Nationala
 
Co-autorii campaniei
MagiCAMP, JAZZ Communication
 
Descrierea campaniei: 
La finalul anului 2017, 636 de oameni au stat non-stop pe Scaunul Solidaritatii, timp de 23 de zile și de nopți, in cadrul campaniei de strangere de fonduri pentru MagicHOME, refugiul parintilor ai caror copii sunt diagnosticati cu cancer. A fost probabil cea mai emotionanta si de impact campanie sociala desfasurata in Romania in ultimii 20 de ani.

Miscati de cauza unor oameni care de foarte multe ori nu au niciun ajutor, care “dorm” veghindu-si copiii bolnavi de pe scaun batatorit de mii de povesti, romanii au trimis, in mai puțin de o luna, peste 100.000 SMS-uri cu o donatie de 2 euro. 200.000 de euro necesari finalizarii unui centru pus gratuit la dispozitia copiilor bolnavi de cancer și a parinților lor, aproape de cele mai mari spitale cu sectii de Oncopediatrie din Bucuresti. Centrul va avea o capacitate de cazare de 35 de locuri. La incheierea campaniei Scaunul Solidaritarii, #Impreuna pentru MagiHOME, alti 1.185 de oameni erau programați sa stea pe Scaunul din vitrina Galeriei Galateca din Bucuresti. 

Printre cei care au ocupat scaunul s-au numarat actori, oameni de televiziune, cantareti, sportivi, jurnalisti, bucatari, ingineri, preoti, parinti care si-au pierdut copii, medici, asistente medicale, oameni de afaceri romani si straini, bloggeri, vloggeri, reprezentanți ai ONG-urilor, oameni care au venit din partea opusa a tarii sau chiar din strainatate pentru a face acest gest, victime Colectiv si apartinatori ai acestora. 

Printre personalitatile publice care au susținut cauza si au stat pe scaunul de la Galateca s-au numarat Oana Pellea, Antonia, Marius Manole, Pavel Bartos, Inna, Horatiu Malaele, Andreea Esca, Amalia Enache, Mihai Șora, gimnasta Monica Roșu, George Vintila, Carla`s Dreams, Cristi Chivu, Mihai Șora, Smiley și alții.
 
Relevanta (context)

Contextul initierii campaniei:
Peste 500 de copii sunt diagnosticati anual in Romania cu cancer si leucemie. Acestea sunt doar cifrele oficiale pentru ca, in realitate, multi copii nu ajung la medic si nu sunt diagnoscati si tratati. Printre motive se numara lipsa educatiei medicale, lipsa medicilor din sate si comune indepartate, dar si costurile cazarii si transportului, care limiteaza drastic accesul copiilor la tratament. 

Campania a pornit de la nevoia reala a familiilor copiilor bolnavi de cancer, aflati la departare de centrele medicale specializate, pentru a le facilita accesul la tratament si conditii decente in timpul acestuia. In prezent, 2.500 de copii din Romania sunt tratati pentru afectiuni oncologice. Centrul MagicHOME din București, care ofera gazduire gratuita si alte facilitati familiilor care lupta cu cancerul, a devenit de mult neincapator.
 
Scopul si obiectivele:
Scopul campaniei #Impreuna pentru MagicHOME a fost foarte limpede. MagiCAMP cumparase deja, din fonduri proprii, cladirea cu trei etaje ce urma sa adaposteaca centrul, insa avea nevoie de peste 200.000 de euro pentru reabilitarea si amenajarea cladirii, astfel incat sa tina cont de toate nevoile familiilor, inclusiv cele care au copii cu dizabilitati, si sa le poata oferi un centru integrat atat pentru gazduire, dar si pentru terapie prin diverse forme. Modalitatea de donatie a fost prin sms, iar campania s-a incheiat imediat ce suma de 200.000 de euro a fost stransa.
 
Date despre beneficiari:
MagicHOME este un centru destinat tuturor copiilor si familiilor lor care au nevoie de sprijin pe parcursul tratamentului oncologic, pe perioada in care este nevoie de aceasta sustinere, continua sau intrerupta, in functie de programari si de curele de tratament. 

Actualul centru MagicHOME functioneaza intr-un apartament de 4 camere aproape de spitalul Fundeni si, din ianuarie 2017 pana in prezent, a gazduit deja aproape 500 de persoane. Cu toate acestea nevoia este mult mai mare. 

Noul centru MagicHOME, o cladire de trei etaje cu cate un apartament de 4 camere pe etaj, va avea spatii special amenajate, spatii sterile, spalatorie, bucatarie, bai si o spalatorie profesionala si va putea gazdui pana la 35 de persoane simultan. Asta inseamna aproximativ 2.000 de persoane anual si va putea asigura peste 10.000 de mese in fiecare an.
 
Principalele activitati & strategia campaniei:
Campania #ImpreunapentruMagicHOME a fost un proiect care ne-a intrecut absolut toate proiectiile si tot ceea speram sa se intample. Dupa ce am vorbit si sprijinit sute de parinti si copii ne-am dat seama cu adevarat cat de mare nevoie este de aceasta campanie. De un loc pentru parinti si copii, unde sa se simta, fie si pentru cateva minute, din nou oameni, unde sa isi poata trage sufletul si porni iar la lupta, dar si de un motiv care sa ne uneasca pe noi toti, romanii. Aveam unul, insa era deja complet neincapator. Habar nu stiam atunci ce urma sa dezlantuim. 

Totul s-a desfasurat contracronometru. In doar doua saptamani, spatiul era gasit, un spatiu expozitional din capitala, “camera de spital” amenajata, serverele gata, platforma online creata, fluxul live gata sa devina activ, cateva personalitati cooptate (multe altele s-au implicat ulterior fara nicio rezerva), programul pentru primele zile facut, numarul de SMS securizat, conferinta de presa aproape organizata. 

De aici a inceput surpriza. Ce s-a intaplat este ca, in afara comunicarii noastre pe FB si pe site, oamenii vorbeau intre ei si se mobilizau. Am descoperit povesti, cateva spuse, multe, multe altele inca nespuse, uluitoare. Am descoperit oameni incredibil de puternici si de buni, iar lectiile cele mai mari le-am luat, ca de obicei, de la cei direct afectati. Copiii supravietuitori, adulti supravietuitori, parinti care si-au pierdut copiii din cauza cancerului, medici, asistente. Noi doar asiguram platforma si incercam sa comunicam campania cat mai bine si mai eficient – parte din acest proiect a fost comunicarea radio, TV, presa scrisa, prin Metrorex, pe liniile de metrou, la posturile publice, pe Arena Nationala, pe magazinul Cocor, pe paginile de FB ale personalitatilor, pe bloguri si vloguri -, dar oamenii erau mereu inaintea noastra.

Dupa ce am tras linie si am realizat ca am atins scopul propus, n-am dat seama ca noi, MagiCAMP, prin campania Scaunul Solidaritatii, reusisem sa cream o conexiune fara precedent in randul oamenilor, sa stergem, cu concursul lor fabulous, diferentele financiare, de pozitie sociala, de educatie, sa anulam granitele tarilor. Caci atunci – si chiar si acum – nu numai romanii din tara s-au mobilizat extraordinar, ci si romanii din afara granitelor.
 
Rezultate (eficacitate)

Rezultatele & impactul campaniei:
Campania #Impreuna pentru MagicHOME a pornit din nevoia disperata de a trage un semnal de alarma asupra conditiilor sub demnitatea umana in care parintii copiilor diagnosticati sunt siliti de cele mai multe ori sa aiba grija de copiii lor, in spital. Infrastructura spitaliceasca nu face fata cerinte monderne, nu are dotari minimale – unde dorm parintii acestia? Unde spala rufele copiilor lor, unde fac un dus? Unde gatesc ceva gustos si sanatos pentru copiii lor? Cu ce resurse? Cum ajung la spital? Unde plang fara sa fie vazuti de copiii lor ingroziti? Toate aceste intrebari au fost punctul de pornire al campaniei pentru MagicHOME. 

Primul pas a fost sa amenajam, in vitrina unui spatiu expozitional din mijlocul Capitalei, o “camera” de spital. Minimalista. Simbolica. Un pat de spital, un stativ pentru perfuzii, un scaun vechi si incomod din lemn, pe care sa stea “apartinatorii”. Apartinatorii au fost, in cazul acesta, sutele de oameni care s-au asezat pe el, 24 de ore din 24, timp de 23 de zile. Un lant uman de solidaritate, de sustinere pentru oamenii care trec prin momente cumplite. O campanie care a generat un flux de empatie fara precedent. Fiecare dintre noi stie pe cineva diagnosticat cu cancer, poate chiar care am avut in familie un caz, o mama, un tata, un frate, o sora, fiecare am auzit si am citit despre monstruozitatea acesti boli. 

Ce am facut noi a fost sa expunem situatia si premisele. Reactia oamenilor a fost incredibila. Mii de oameni s-au inscris pe platforma special creata – www.pentrumagichome.ro – sau la telefon pentru un loc pe scaun. La momentul inchiderii campaniei, aproape 1.200 de oameni erau inca inscrisi pentru un loc, fara sa mai aiba ocazia sa se aseze! Pe www.pentrumagichome.ro, tara a putut vedea ce se intampla in “camera noastra de spital” in timp real, intr-un flux live. In doar 23 de zile, am primit 115.000 de SMS-uri, carora li s-au adaugat sume in valoare de 110.000 de euro, donatii individuale de la 4.500 de oameni si suma de 100.000 de euro adunata de comunitatea La primul bebe. Acestora li s-a adaugat si suma de 100.000 de euro donata de Kaufland, inainte de începerea campaniei.

Romania a inteles atunci ca parinti puternici inseamna copii mai puternici. In mai putin de o luna, am reusit sa cream o comunitate extrem de puternica si de sudata si sa strangem suma necesara amenajarii noului MagicHOME. Donatiile recurente ne-au ajutat ulterior sa strangem si suma necesara primul an de functionare a MagicHOME.
 
Buget
< 5.000 Euro
 
Alte informatii relevante despre bugetul campaniei: 
Campania #ImpreunapentruMagicHOME nu a avut niciun buget stabilit. Tot ceea ce s-a intamplat s-a intamplat prin generozitatea oamenilor si a companiilor. Cei care ne-au oferit spatiul pentru campanie, spatiul online, radio, TV, care ne-au ascultat si mai ales i-au ascultat pe cei care lupta cu cancerul. Impactul campaniei a fost atat de mare, si implicarea persoanelor publice atat de puternica, incat una dintre urmari a fost inclusiv mentinerea costurilor campaniei la un minim neasteptat. Intr-un final, cand am tras linie, am calculat ca aceasta campanie de sute de mii de euro ne-a costat extrem de putin.
 
Evaluare

Obstacole majore intampinate:
Ca sa fim sinceri, nu am intampinat neaparat obstacole. Iar asta a fost fantastic. Comunicarea gandita impreuna cu prietenii de la JAZZ Communication a fost atat de bine pusa la punct incat am reusit sa nu avem obstacole, ci oportunitati. Sigur, au fost probleme de logistica, munca non-stop, cadere de site, incurcaturi in programarile online si telefonice, realmente au sunat mii de oameni, era imposibil sa nu se intample si neplaceri, dar problema cea mai mare a fost exact aceasta: sa facem fata fluxului enorm de informatii si valurilor de empatie si emotie care veneau din toata tara si din afara ei. Sa nu lasam sa ne scape nicio idee si sugestie sau poveste pe care le-am putea transforma in viitor in proiecte. Sa reusim sa nu fim noi coplesiti de puterea celor din jur si de implicarea lor.
 
Alte informatii relevante despre campanie:
Cel mai important lucru care s-a intamplat in urma campaniei Scaunul Solidaritatii #ImpreunapentruMagicHOME nu a fost doar ca am reusit sa strangem sumele necesare amenajarii si deschiderii MagicHOME, speram cel tarziu la inceputul lunii mai, ci impactul pe care l-a avut in institutii si chiar in randul parintilor. Nu doar ca ne-au scris parinti povestindu-ne ce se intampla, ci ne-au si propus diverse programe – inclusiv de nutritie - in sectiile de oncopediatrie. Zeci de oameni din toata tara si-au pus la dispozitie casele si apartamentele pentru parintii copiilor cu cancer, multi altii au vrut si vor inca sa replice proiectul in diverse orase. Ce este limpede este ca unii oameni cauta solutii si multi altii sunt foarte dornici sa ii ajute!
 
Comunicare

Website campanie: www.pentrumagichome.ro

Resurse/ Articole aparute in presa:
***
Despre Organizator:
Prin toate programele sale, de divertisment sau sociale, MagiCAMP le oferă copiilor care isi traiesc copilaria intre peretii saloanelor de spital șansa de a-și recapata increderea in ei, puterea de a lupta cu boala si motivatia de a merge inainte. Opt din zece copii cu cancer reusesc sa se vindece. Statisticile vorbesc despre progresul în medicină, dar nu spun nimic despre urmele pe care cancerul le lasă pe trupul și în sufletul copiiilor, nici despre modul in care toata familia e afectata.