Urmărește promo proiect...

Nume proiect: Niciodata Singur
Nume organizatie: Fundatia Principesa Margareta a Romaniei
 
Sectiunea/Sectiunile
Durabilitate
 
Date generale
Data de incepere a proiectului
Ian / 2015
Data de incheiere a proiectului
Dec / 2015
 
Acoperirea geografica a proiectului/ initiativei
Bucuresti, jud. Ilfov, jud Braila, jud. Constanta, jud. Prahova // Regionala
 
Organizatiile/ institutiile/ companiile partenere implicate in proiect
Asociatia “les petits freres des Pauvres”, Directia de Asistenta Sociala a Municipiului Bucuresti, Directia de Asistenta Sociala si Protectia Copilului sector 2, Serviciul de Asistenta Sociala Ploiesti, Asociatia Don Orione, Asociatia Vasarely, Scoala Postliceala Sanitara “Regina Maria” Ploiesti

Rezumatul proiectului: 
1.Niciodata Singur este un proiect bazat pe voluntariat si are ca scop imbunatatirea conditiilor de viata ale varstnicilor peste 65 de ani in risc de izolare sociala, singuratate si saracie, prin stimularea solidaritatii intre generatii si prin sustinere materiala. Niciodata Singur are la baza abordarea intergenerationala introdusa in Romania de Fundatia Principesa Margareta a Romaniei, care creeaza o punte de legatura intre voluntarii tineri si beneficiarii seniori si ofera astfel un model sustenabil de actiune comunitara, care poate oferi solutii reale in contextul imbatranirii populatiei.

Obiectivele proiectului sunt: imbunatatirea calitatii vietii varstnicilor izolati prin socializare, sprijin practic si material, mentinerea activa a persoanelor varstnice, dialogul intergenerational, promovarea si incurajarea voluntariatului si sensibilizarea opiniei publice cu privire la problematica imbatranirii.

In anul 2015 am atins aceste obiective prin mobilizarea cetatenilor din comunitatile tinta in sprijinul varstnicilor, identificarea de cazuri, evaluarea nevoilor acestora conform criteriilor programului, compatibilizare cu voluntari, acordare de servicii la domiciliu sau in centre rezidentiale (vizite regulate de socializare, sprijin practic, actiuni colective in centre rezidentiale, evenimente festive, sejururi si iesiri de o zi), crearea parteneriate locale, organizarea de campanii si evenimente de mobilizare si awareness. In urma studiului national privind situatia varstnicilor din Romania, potrivit caruia 1.5 milioane de varstnici sunt afectati de singuratate, intr-o masura mai mare sau mai mica, am hotarat sa infiintam Asociatia Niciodata Singur – Prietenii Varstnicilor ca organizatie de sine statatoare, dezvoltata din proiect si formata din voluntarii programului.
 

Relevanta (context)
Contextul initierii proiectului:
Aproximativ 1.5 milioane de varstnici din Romania sunt astazi afectati de singuratate intr-o mai mare sau mai mica masura, conform studiului national realizat de GfK pentru Fundatia Principesa Margareta a Romaniei in septembrie 2015. Cele mai importante probleme cu care se confrunta sunt situatia financiara, problemele de sanatate, dependenta de ceilalti, sentimentul de inutilitate si de singuratate si lipsa unui interlocutor. Pe masura ce populatia tarii imbatraneste, resursele financiare si umane de asistenta sociala dedicate varstnicilor scad, ceea ce conduce la necesitatea gasirii unor solutii originale si sustenabile: voluntariatul regulat, din randul membrilor comunitatii.

Scopul si obiectivele:
Scopul: imbunatatirea conditiilor de viata ale varstnicilor peste 65 de ani in risc de izolare sociala, singuratate si saracie, prin stimularea solidaritatii intergenerationale si prin sustinere materiala. Proiectul propune un model altor organizatii si institutii publice locale care doresc sa gaseasca solutii eficiente la problemele cu care se confrunta varstnicii.

Obiective: imbunatatirea calitatii vietii varstnicilor izolati prin socializare, sprijin practic si material, reactivarea varstnicilor singuri /imbatranirea activa, dialogul intergenerational, promovarea voluntariatului, awareness.
 
Principalele activitati:
Acest program este unul in beneficiul persoanelor in varsta singure sau in risc de izolare, care se bazeaza pe activitatea realizata impreuna cu si de catre voluntari. Metodologia Niciodata Singur si modul de actiune au fost preluate de la partenerul francez - Asociatia Les Petits Freres de Pauvres, cu o experienta internationala de 65 de ani in servicii e asistenta pentru varstnici. Principalele activitati:
• Mobilizarea cetatenilor din comunitatile tinta in sprijinul varstnicilor: recrutare, informare, training, monitorizare si evaluarea voluntarilor programului
• Identificarea de cazuri, evaluarea nevoilor acestora conform criteriilor programului, compatibilizare cu voluntari 
• Acordarea de servicii conform metodologiei programului, la domiciliu sau in centre rezidentiale: vizite regulate de socializare, sprijin practic, actiuni colective in centre rezidentiale, evenimente festive, sejururi si iesiri de o zi 
• Identificarea partenerilor locali: autoritati, institutii de invatamant, companii
• Organizarea de campanii si evenimente de mobilizare si awareness, intre care Campania nationala Flori pentru Suflet, de Ziua Internationala a Persoanelor Varstnice 
• Lansarea unui studiu national privind situatia varstnicilor din Romania, realizat de GfK pentru Fundatie
• Infiintarea Asociatiei Niciodata Singur – Prietenii Varstnicilor ca organizatie de sine statatoare, dezvoltata din proiect cu recrutarea echipei din randul voluntarilor 
• Activitati de comunicare si fundraising
 

Beneficiari:
Beneficiari directi:
Programul a avut anul trecut 1050 de beneficiari directi, astfel: persoane cu varsta peste 65 de ani, cu risc de izolare sociala, singure, cu un grup restrans de contacte sau neglijate de familie, greu deplasabile sau izolaei la domiciliu si persoane varstnice internate in centre de ingrijire si asistenta

Beneficiari indirecti:
Beneficiari indirecti: 6000 de persoane varstnice atinse prin campania Flori pentru suflet

Implicarea beneficiarilor: 
Beneficiarii nostri sunt in general varstnici greu deplasabili, cu diverse afectiuni, prin urmare implicarea lor a fost limitata.
 

Rezultate (eficacitate)
Rezultatele proiectului:
In 2015:
• Am alinat 20.000 de ore de singuratate cu ajutorul a 250 de voluntari din 4 orase
• Am oferit prietenie, companie si o mana de ajutor unui numar de peste 1050 de varstnici care locuiesc singuri sau in camine de batrani 
• Am fost saptamanal alaturi de peste 170 de varstnici singuri si am animat prin activitati recreative si de socializare 780 de persoane din centrele rezidentiale partenere
• Am oferit ocazional o mana de ajutor unui numar de peste 60 de batrani din intreaga tara
• Am organizat 20 de evenimente speciale, mese festive la restaurant si iesiri de o zi, de care s-au bucurat impreuna varstnici si voluntari 
• Am organizat al 3-lea sejur estival in care 31 de batrani si voluntari din Bucuresti au trait experiente comune si au impartasit emotii si bucurii 
• Am organizat primul sejur pentru estival pentru 37 de varstnici si voluntari din Braila.
• Am oferit 6000 de flori in cadrul campaniei Flori pentru suflet , in peste 50 locuri din 27 orase diferite, cu mobilizarea a 500 de voluntari si a 25 de parteneri locali
• Am oferit servicii medicale si sprijin in obtinerea de echipamente medicale
• Am reusit sa transformam un proiect puternic intr-o asociatie independenta, iar pe voluntarii sai in echipa noii organizatii, asigurand astfel sustenabilitatea proiectului si marind impactul pe care il avem la nivel national printr-o strategie de descentralizare 
• Am reusit sa transformam un proiect puternic intr-o asociatie independenta, iar pe voluntarii sai in membrii noii organizatii
 
Resursele umane implicate:
Anca Iosub – coordonator program
Liliana Minzat/ Sorin Marinescu – asistent program
Coordonator Comunicare si FR – 1/2
Coordonator financiar - 1/2

Implicarea voluntarilor:
Niciodata Singur se bazeaza pe activitatati realizate impreuna cu si de catre voluntari. Odata cu transformarea proiectului intr-o asociatie independenta, cei mai implicati dintre ei au devenit membri ai Asociatiei nou infiintate. Au fost implicati in total 500 de voluntari din toata tara; 250 dintre ei au participat la proiect in mod sustinut si continuu, oferind aproape 20.000 de ore de grija si afectiune varstnicilor, prin activitati de socializare la domiciliu si in camine de batrani, organizare si participare la evenimente, activitati artistice etc.
 
Roluri /responsabilitati ale partenerilor proiectului:
Toti partenerii au avut ca rol principal promovarea spiritului civic si mobilizarea voluntara a angajatilor/membrilor/clientil or lor pentru cauza persoanelor varstnice. Institutiile de invatamant implicate au promovay spiritului civic si participare comunitatii, prin mobilizarea elevilor si studentilor in actiunile proiectului. Asociatia les petits freres des Pauvres a avut ca rol sustinerea financiara, dar si prin expertiza, constituind un model de buna practica la nivel mondial. 
 
Buget - 588.249 lei.

Contributiile in natura:
- meniuri in asteptare donate de catre clientii City Grill
- donatii in produse alimentare si de igiena
- sponsorizari in produse si servicii din partea Romstal, Seeneca, Elcen si a persoanelor individuale
 

Evaluare
Obstacole majore intampinate:
Marea provocare in derularea proiectului in 2015 a fost extinderea proiectului in doua noi comunitati. Avand in vedere specificul lui, a fost nevoie de o perioada de acomodare si de educare a comunitatii, atat varstnici, cat si voluntari, aflandu-se intr-o postura cu totul noua.
 
Lectii invatate: 
Lectia invatata este aceea ca o implementare sustenabila in comunitati noi necesita timp si un efort mare de a instrui, monitoriza si motiva voluntarii, dar si pentru o informare corecta a partenerilor si beneficiarilor. Dar, odata ce li se acorda acestor activitati timpul necesar, efectele sunt spectaculoase si de durata.

Calitatile proiectului:
1. Primul diferentiator este chiar problematica abordata in proiectul nostru. Niciodata Singur a pus pe agenda publica o problema mai putin vizibila, dar care efectele fizice, psiho-emotionale si sociale devastatoare: izolarea persoanelor varstnice. 
2. Apoi, modul inedit si sustenabil de abordare a problemei: mobilizarea membrilor comunitatii in mod voluntar, pe modelul intergenerational, pentru actiuni regulate si de durata si organizarea acestora in echipe de actiune locale. 
3. Al treilea element care caracterizeaza abordarea noastra inedita si dorinta de a construi ceva sustenabil este strategia de crestere a programului pana in punctul in care se transforma o asociatie de sine statatoare, in care voluntarii devin membrii noii asociatii.
 
 
Argumentarea DURABILITĂȚII proiectului
Dupa 10 ani de program, timp in care acesta s-a dezvoltat peste asteptarile tuturor si si-a castigat un loc binemeritat in peisajul programele sociale din Romania, am luat decizia sa il transformam intr-o asociatie de sine statatoare. Aceasta hotarare respecta traditia de 25 de ani a Fundatiei si este in concordanta cu viziunea noastra asupra rolului pe care il avem in comunitate -acela de a creste proiecte si de a pregati activisti locali care sa le duca mai departe. 
 
Din dorinta de a face acest proiect si mai sustenabil, mai relevant la nivel local si mai usor de replicat in tot mai multe comunitati si pentru ca am simtit ca voluntarii sunt pregatiti sa ia fraiele proiectului si sa devina membrii noii organizatii, astazi programul Niciodata Singur a devenit o asociatie foarte activa, care duce mai departe o mostenire de succes si rezultate masurabile, sub patronajul Fundatiei. 
 
Un alt aspect ce tine de abordarea durabila care caracterizeaza programnul Niciodata Singur este faptul ca acesta se bazeaza pe voluntariat si activarea tinerilor in sprijinul seniorilor, creand o punte intergenerationala. In contextul imbatranirii accentuate a populatiei, resursele financiare si umane de asistenta sociala dedicate varstnicilor scad progresiv, ceea ce conduce la necesitatea gasirii unor solutii originale, sustenabile si scalabile. Acestea depind, dupa parerea noastra, de dezvoltarea voluntariatul regulat in randul membrilor comunitatii.
 

Comunicare
Planul de comunicare: 
Audienta totala a proiectului a fost de peste 5 milioane. Obiectivele de comunicare ale proiectului s-au inscris in 3 linii majore: 
1. Identificarea cazurilor si recrutarea de voluntari
2. Comunicarea proiectului catre potentiali donatori si sponsori, printr-o campanie integrata de PR si FR, in urma careia s-au strans 50 000 eur de la persoane fizice si companii mici si medii
3. Awareness prin:
• campania Flori Pentru Suflet 
• lansarea studiului national privind situatia varstinicilor din Romania elaborat de GfK pentru Fundatie
• campanie social media cu bloggeri de cooking 

Comunicarea prin canale proprii: site dedicat, newsletter lunar, postari regulate in pagina facebook a Fundatiei - 60.000 like-uri si un reach mediu pe postare de 9000, 630 de reactii, 25 de comentarii si 40 de share-uri, materiale printate
 

***
Despre Organizator
Fundatia Principesa Margareta a Romaniei (FPMR) a fost infiintata in 1990 de Alteta Sa Regala Principesa Margareta a Romaniei impreună cu tatal sau, Majestatea Sa Regele Mihai I al Romaniei. Fundatia este o organizatie neguvernamentala de elita, care sprijina copii, tineri si varstnici prin interventii durabile, bazate pe schimbul de experienta si valori intre generatii.