Urmărește promo proiect...
Nume proiect: Prevenire HIV in randul liceenilor din orase mici spre medii
Nume proiect: Prevenire HIV in randul liceenilor din orase mici spre medii
Nume organizatie: Asociatia Semper Musica
Sectiunea/Sectiunile
Sanatate
Proiecte pentru tineret
Date generale
Data de incepere a proiectului
Ian / 2015
Data de incheiere a proiectului
Dec / 2015
Acoperirea geografica a proiectului/ initiativei
Adjud, Onesti, Panciu, Ramnicu Sarat, Focsani, Marasesti, Bacau // Nationala
Organizatiile/ institutiile/ companiile partenere implicate in proiect
Durex Romania, MTV Romania, MTV Staying Alive US, MAC Cosmetics prin MAC AIDS Fund, Abbvie, 7 licee partenere
Rezumatul proiectului:
Interventia proiectului se bazeaza atat pe date statistice, cat si pe date colectate de Asociatia Semper Musica, astfel, conform Institutului Matei Bals, aproape jumatate din cazurile noi de infectie cu HIV, in 2015, au fost inregistrate pe segmentul de varsta 15-29 de ani, iar in ceea ce priveste gonoreea, cea mai mare incidenta se remarca la grupa de varsta 15-19 ani, sexul feminin, conform CNSCBT. In cazul sifilisului, o incidenta crescuta a fost inregistrata pe segmentul de varsta 15-19 ani.
Datele colectate de organizatie arata ca tinerii nu vorbesc cu parintii sau profesorii lor despre infectia cu HIV sau debutul vietii sexuale, singura sursa de informatii ramanand cercul de prieteni si internetul. In aceste conditii, scopul proiectului a fost cresterea accesului liceenilor cu varste cuprinse intre 15 si 19 ani din 7 orase, din Romania, la informatii utile despre infectia cu HIV, infectiile cu transmitere sexuala, contraceptie etc prin:
1. Organizarea a 300 de sesiuni de educatie non-formala pe temele mentionate mai sus: 3921 liceeni accesati;
2. Oferirea de consiliere online GRATUITA prin platforma www.doareu.com pentru tinerii de la nivel national care nu au acces la sesiunile organizate in licee: 723 de tineri consiliati;
3. Organizarea de 7 workshop-uri pentru 105 cadre didactice pentru cresterea capacitatii acestora de a livra sesiuni de prevenire HIV: 112 cadre didactice atinse;
4. Organizarea a 7 evenimente publice de atragere a atentiei comunitatilor locale asupra infectiei cu HIV: 6500 de persoane atinse;
5. Organizarea unei campanii de vara pe litoral pentru atragerea atentiei tinerilor asupra infectiei cu HIV: 2943 de tineri atinsi. Aproximativ 13000 de prezervative DUREX gratuite au fost distribuite, 467000 accesari ale site-ului la nivel national.
Datele colectate de organizatie arata ca tinerii nu vorbesc cu parintii sau profesorii lor despre infectia cu HIV sau debutul vietii sexuale, singura sursa de informatii ramanand cercul de prieteni si internetul. In aceste conditii, scopul proiectului a fost cresterea accesului liceenilor cu varste cuprinse intre 15 si 19 ani din 7 orase, din Romania, la informatii utile despre infectia cu HIV, infectiile cu transmitere sexuala, contraceptie etc prin:
1. Organizarea a 300 de sesiuni de educatie non-formala pe temele mentionate mai sus: 3921 liceeni accesati;
2. Oferirea de consiliere online GRATUITA prin platforma www.doareu.com pentru tinerii de la nivel national care nu au acces la sesiunile organizate in licee: 723 de tineri consiliati;
3. Organizarea de 7 workshop-uri pentru 105 cadre didactice pentru cresterea capacitatii acestora de a livra sesiuni de prevenire HIV: 112 cadre didactice atinse;
4. Organizarea a 7 evenimente publice de atragere a atentiei comunitatilor locale asupra infectiei cu HIV: 6500 de persoane atinse;
5. Organizarea unei campanii de vara pe litoral pentru atragerea atentiei tinerilor asupra infectiei cu HIV: 2943 de tineri atinsi. Aproximativ 13000 de prezervative DUREX gratuite au fost distribuite, 467000 accesari ale site-ului la nivel national.
Relevanta (context)
Contextul initierii proiectului:
Desi exista un program optional aprobat de ME in ceea ce priveste educatia pentru sanatate in scoli, cele 8 teme ale programului sunt rareori tratate in totalitate, cel mai putin adresata fiind cea legata de prevenirea HIV si a infectiilor sexuale – ITS. Datele statistice oficiale insa recomanda organizarea de astfel de sesiuni: aproape jumatate din cazurile noi de infectie HIV sunt inregistrate pe segmentul de varsta 15-29 ani, iar incidenta de gonoree si sifilis este crescuta in randul tinerilor de 15-19 ani – Instititul de Sanatate Publica, Matei Bals. In ceea ce priveste nevoile tinerilor, acestea au identificate prin aplicarea de chestionare in cadrul unei evaluari initiale realizata de asociatie: 32,5% dintre liceeni încă consideră că virusul HIV se transmite prin țânțar, doar 2 din 10 tineri au vorbit cu parintii lor despre HIV.
Scopul si obiectivele:
Scopul proiectului a fost cresterea accesului liceenilor din 7 orase, cu varste cuprinse intre 15 si 19 ani, dar si comunitatii, in ansamblul ei, la informatii utile despre infectia cu HIV, infectiile cu transmitere sexuala, contraceptie etc, si cresterea capacitatii cadrelor didactice de a livra sesiuni de prevenire HIV pentru viitoarele genaratii de elevi. De asemenea, cresterea accesului tinerilor de pe litoral la informatii legate de infectia cu HIV si folosirea corecta a prezervativului, dar si cresterea accesului tinerilor targetati la materiale informative de calitate si prezervative.
Principalele activitati:
Practic, cu 21.500 USD, am atins 14.199 de beneficiari, 1,5 USD/beneficiar, prin activitati nonformale precum: 1. 2 tipuri de sesiuni de prevenire HIV, de cate 50 min fiecare, adresate tuturor liceenilor, clasele 9-12, din 7 licee, din 7 orase mici spre medii; 2.O platforma web – www.doareu.com care include peste 150 de articole despre temele proiectului, dar si un serviciu de consiliere online gratuit, timp de 7 ore pe zi, adresat tinerilor de la nivel national; website promovat prin Google Adgrants; 3. 7 workshop-uri adresate cadrelor didactice din liceele targetate pentru cresterea capacitatii acestora de a livra sesiuni pentru generatiile urmatoare de elevi, liceeni pe care proiectul nu ii mai poate atinge; 4. 7 evenimente publice, dupa ideile si conceptele elevilor, cu scopul atragerii atentiei comunitatii asupra infectiei cu HIV si folosirii corecte a prezervativului. Evenimentele s-au desfasurat pe domeniul public si au inclus de la postarea unui sticker de 2X2 m pe domeniul public care prezenta nivelul crescut de discriminare intalnit de persoanele care traiesc cu HIV, pana la postarea pe domeniul public de baloane cu helium de care erau agatate materiale informative utile despre infectia cu HIV. 5. O campanie de vara, organizata pe litoral, pentru atragerea atentiei tinerilor, care isi petrec vacanta la mare, asupra infectiei cu HIV. Cu ocazia acestor activitati, au fost distribuite gratuit aproximativ 13000 de prezervative DUREX si mii de materiale: brosuri etc
Beneficiari:
Beneficiari directi:
3921 de liceeni din 7 orase, 723 de tineri consiliati online, 225000 noi vizitatori pentru platforma web, 112 cadre didactice, 2943 de tineri de pe litoral
Beneficiari indirecti:
6500 cetateni - tineri si adulti - beneficiari ai evenimentelor publice
Implicarea beneficiarilor:
La nivelul evenimentelor publice, pentru realizarea lor, au fost consultati tinerii din Consiliile Scolare ale Elevilor pentru a identifica cele mai de impact initiative publice in vederea promovarii mesajului proiectului, dar si in vederea atragerii atentiei asupra infectiei cu HIV si folosirii corecte a prezervativului. Conceptele au fost decise impreuna cu reprezentantii Consiliilor de Elevi, iar montarea materialelor pe domeniul public a fost posibila prin sprijinul primit din partea acestora. De asemenea, voluntari ai organizatiei din Tecuci, oras in care Asociatia Semper Musica are o filiala, au mers impreuna cu echipa proiectului in cele 7 orase targetate si au ajutat la organizarea sesiunilor, urmand ca pe viitor, acestia sa fie formati pentru a putea tine singuri astfel de sesiuni.
Rezultate (eficacitate)
Rezultatele proiectului:
Din punct de vedere al beneficiarilor, pentru a putea evalua schimbarea produsa, s-au aplicat chestionare pre si post sesiune. In urma centralizarii si interpretarii a 400 de chestionare, 92% dintre tineri si-au imbunatati nivelul de informatii despre infectia cu HIV, ITS-uri, folosirea corecta a prezervativului, testare si tratament, contraceptie, iar 90% stiu ce sa faca in situatii specifice: ruperea prezervativului in timpul actului sexual, sarcina neplanificata etc. Asadar, cea mai importanta schimbare a fost cea legata de nivelul de informatii care efectiv nu exista la momentul la care s-au realizat sesiunile si asta din cauza faptului ca parintii nu sunt parinti pana la capat, efectiv refuza sa le vorbeasca copiilor lor despre debutul vietii sexuale, infectia cu HIV, folosirea prezervativului etc, cadrele didactice nu o fac din lipsa de timp si programa scolara aglomerata, singurele surse de informatie, mai putin sigure, fiind cercul de prieteni si internetul. O a 2 a verificare a cunostintelor elevilor s-a produs in toamna, cu ocazia celei de-a 2 a sesiuni, ocazie cu care tinerii au participat la un Quiz care a inclus intrebari transmise in prima sesiune. Echipele castigatoare au fost premiate cu pixuri banner si cate 5 prezervative/elev. Un alt important rezultat este numarul de accesari ale website-ului – 467000-, dar si numarul semnificativ de tineri consiliati online: 723. Alte rezultate cantitative – 300 de sesiuni organizate, 3921 liceeni accesati, 112 profesori atinsi, mii de brosuri si materiale distribuite, 13.000 de prezervative DUREX distribuite.
Resursele umane implicate:
Bugetul proiectului a inclus 2 pozitii platite si anume, cea a consilierului online pentru website-ul www.doareu.com si contabil. Contabilul a fost remunerat cu o suma fixa (500 USD), iar consilierul online cu 120 USD/luna. Practic, cei 2 au fost semi-voluntari. In rest, toata echipa de management a fost formata din voluntari: formatorul, soferul, grafician, PR etc. Alte persoane implicate: 6 voluntari din Tecuci, cel putin 20 voluntari locali din cele 7 orase targetate.
Implicarea voluntarilor:
In urma organizarii unui alt proiect, Semper a dezvoltat o filiala in Tecuci, oras din care echipa proiectului, impreuna cu voluntari locali, sa ajunga in toate cele 7 orase targetate. Cu ocazia acelui proiect, s-au organizat 5 targuri de voluntariat in toate liceele locale, ocazie cu care s-a recrutat si pentru proiectul MTV. S-au inscris peste 400 de liceeni care sa ajute echipa, insa avand in vederea locurile putine disponibile, doar 6 dintre acestia au si insotit echipa.In afara de acestia, echipa a lucrat si cu voluntari din cele 7 orase targetate, reprezentanti ai Consiliilor de Elevi.
Roluri /responsabilitati ale partenerilor proiectului:
Liceele partenere: permiterea accesului echipei de proiect in vederea organizarii sesiunilor, organizarea interna a workshop-urilor pentru profesori, anuntarea si adunarea acestora
DUREX Romania: donatie de 13.000 de prezervative DUREX
MAC Cosmetics: sprijin financiar
MTV Staying Alive Foundation: sprijin financiar
Abbvie: sprijin financiar si acces la medici care sa contribuie cu raspunsuri la intrebarile primite pe website-ul proiectului, primite in afara orelor de consiliere, si la care consilierul nu poate raspunde
MTV Romania: promovarea proiectului online si offline
Buget: 85.000 lei.
Contributiile in natura:
DUREX Romania: 13000 prezervative donate
MTV Romania: promovare proiect
Abbvie: prin medicii pusi la dispozitia organizatiei.
Evaluare
Obstacole majore intampinate:
Intr-unul dintre orasele in care am organizat sesiuni, am fost numiti "infectati mintal" si catalogate ca persoane care spala pe creier tinerii pentru ca acestia sa isi inceapa viata sexuala. De asemenea, cadrul didactic respectiv considera ca este o prostie sa vorbesti despre folosirea corecta a prezervativului si implicit ca....prezervativele sunt prostii. Cea care ne-a catalogat astfel nu a fost o profesoara de religie asa cum poate va imaginati, ci o profesoara de romana. Am continuat sa ne tinem sesiunile fiind sprijiniti de acordul semnat cu liceul, dar si de optionalul acreditat de Ministerul Educatiei. Situatia nu a facut decat sa ne motiveze si mai mult sa luptam pentru ca aceste sesiuni sa se intample si nu pentru ca avem noi nevoie de ele, ci pentru ca tinerii chiar au nevoie de ele, ei neavand acces la informatii de calitate.
Lectii invatate:
Cred ca prima lectie este ca indiferent de obstacole, esti in scoala pentru ca tinerii sa ajunga sa afle cat mai multe despre cum se pot proteja de HIV si alte infectii sexuale si cumva ca fiecare clasa sa primeasca acelasi nivel de energie, chiar daca esti la a 11 a sesiuni in acea zi. DA! Cel care a tinut sesiunile, a facut si cate 11 ore pe zi, la rand! O alta lectie importanta este ca nu toti profii sunt la fel, in sensul ca, unii chiar vor sa tina sesiuni de prevenire si unii chiar o fac de ceva ani, asa cum pot. Si nu in ultimul rand, sa intindem si mai mult limitele acestui proiect si sa il promovam in asa fel incat sa ajunga la cat mai multi tineri de la nivel national. Deci, partea de promovare trebuie imbunatatita si o vom face. Promitem!
Calitatile proiectului:
--1,5 USD cheltuiti/beneficiar
Nu stim cate ONG-uri din Romania calculeaza sa vada care este costul final per beneficiar si chiar daca exista, nu credem ca sunt foarte multe. Ideal ar fi ca acest cost sa fie cat mai mic si la fel si cheltuielile administrative: salarii etc
--Prima finantare pentru Romania din partea MAC Cosmetics prin MAC AIDS FUND din America
Fondul MAC pentru SIDA din America exista de foarte multi ani, insa pana acum, nici o organizatia din Romania nu a primit sprijin prin acesta. Asociatia Semper Musica a devenit in 2015 prima organizatie din Romania finantata de MAC AIDS FUND.
--Modul in care tinerii raspund proiectului
Prin numarul mare de inscrieri atat pentru campania de vara, cat si pentru a fi voluntar pentru acest proiect, ne dam seama ca facem ce trebuie si ca suntem ce trebuie atat prin abordare, continut de sesiune, carisma formtorului si a echipei, dar si materialele dezvoltate.
Comunicare
Planul de comunicare:
Proiectul nu a beneficiat de plan de comunicare, insa cu toate acestea a inregistrat 27 de aparitii in presa, unele legate direct de proiect, altele conexe. Partea de promovare a fost organizata intern si prin sprijin oferit de MTV Romania.
Web site: www.doareu.com
***
Despre Organizator
Asociatia Semper Musica s-a infiintat in 2013 si are drept scop, reducerea cazurilor de noi infectie cu HIV/ITS in randul tinerilor, reducerea nivelului de discriminare al tinerilor care apartin grupurilor vulnerabile: HIV sau/si LGBT si cresterea nivelului de implicare al tinerilor si parintilor acestora in rezolvarea problemelor comunitatii din care fac parte. In principal, beneficiarii sunt tineri de liceu, parintii acestora si comunitatea.