Urmărește promo proiect...

Nume proiect: Promovarea facilitatii fiscale 20% ca modalitate de implicare a sectorului de afaceri in sustinerea sectorului non-profit
Nume organizatie: Fundatia Hospice Casa Sperantei
 
Sectiunea/Sectiunile
Proiecte si campanii de Responsabilitate Sociala
 
Date generale
Data de incepere a proiectului
Noi / 2014
Data de incheiere a proiectului
Dec / 2015
 
Acoperirea geografica a proiectului/ initiativei
Romania // Nationala
 
Organizatiile/ institutiile/ companiile partenere implicate in proiect
EY Romania, Asociatia pentru Relatii Comunitare
 
Rezumatul proiectului: 
Legea Sponsorizarii si Codul Fiscal permit societatilor comerciale sa investeasca in dezvoltarea societatii romanesti, fara niciun cost. Acestea pot directiona pana la 20% din impozitul pe profit catre ONG-uri, in limita a 0,3% din cifra de afaceri, suma ce se scade din impozitul pe profit de plata. 
 
Cu toate acestea, datele de la ANAF arata ca in 2014 doar 21% din companiile care au inregistrat profit au ales sa foloseasca aceasta facilitate fiscala, suma distribuita catre ONG-uri fiind de 126 milioane de euro, doar 39% din potentialul maxim.
 
HOSPICE Casa Sperantei in parteneriat cu EY si ARC a initiat un demers pentru a creste nivelul de constientizare a facilitatii fiscale ca modalitate de implicare a sectorului de afaceri in reformarea societatii romanesti, prin sustinerea sectorului non-profit. Cei trei parteneri au organizat pe 25 noiembrie 2015 un eveniment cu tema “Cum poti schimba Romania in bine cu 318 de milioane de Euro?”, aceasta suma reprezentand potentialul maxim al prevederii fiscale. Evenimentul este la a doua editie, prima editie a avut loc pe 19 noiembrie 2014.
 
EY si-a asumat misiunea de a construi o lume care functioneaza mai bine (Building A Better Working World), iar aceasta misiune are multiple dimensiuni. De la modul in care compania sprijina stabilitatea si cresterea economiilor locale prin serviciile pe care le ofera, la investitia pe care o face pentru a creste generatii intregi de lideri si profesionisti, si pana la efortul de a oferi suport si resurse pentru cei care se implica in cauzele comunitatii. De aceea EY este alaturi de HOSPICE Casa Sperantei in acest proiect prin care impreuna sustin popularizarea unor prevederi legale care, odata accesate, contribuie la cresterea implicarii mediului de afaceri in solutionarea cauzelor sociale.
 

Relevanta (context)
Contextul initierii proiectului:
HOSPICE Casa Sperantei beneficiaza de multi ani de facilitatea fiscala oferita de Legea Sponsorizarii si Codul Fiscal, implementand campanii de strangere de fonduri adresate societatilor comerciale. Incepand cu anul 2013 aceste campanii beneficiaza de o atentie sporita din partea fundatiei: In 2014 organizatia a decis ca dincolo de efortul de strangere de fonduri pentru beneficiarii sai sa-si asume si un rol de educare al sectorului de afaceri si al celei non-profit privind beneficiile oferite de aceasta facilitate. Datele de la ANAF au confirmat potentialul imens al facilitatii fiscale pentru sectorul non-profit: in 2013 doar 16% din societatile comerciale profitabile au inregistrat cheltuieli cu sponsorizarea, mecenatul sau bursa private, suma directionata fiind de 118 milioane de Euro.
 
Scopul si obiectivele:
Scopul proiectului este cresterea nivelului de constientizare a acestei facilitati fiscale ca modalitate de implicare a sectorului de afaceri in reformarea societatii romanesti, prin sustinerea sectorului non-profit.
 
Obiectivele proiectului au fost urmatoarele:
1. Cresterea procentului de societati comerciale profitabile care utilizeaza facilitatea fiscala (16% in 2013)
2. Cresterea sumei directionate catre organizatiile non-profit (118 milioane in 2013)
 
Principalele activitati:
Activitatea principala a proiectului a fost organizarea unui eveniment si transmiterea unui comunicat de presa in urma evenimentului in luna noiembrie 2013 si 2014. Pentru a construi un continut relevant pentru presa am solicitat date de la ANAF privind utilizarea facilitatii fiscale in ultimii 3 ani. In cazul evenimnetului din 2015, pornind de la datele din 2014 am calculat potentialul maxim al facilitatii fiscale.

Daca in 2014 toate societatile comerciale profitabile ar fi directionat catre sectorul non-profit suma maxima prevazuta de lege, pana la 318 milioane de Euro ar fi putut sustine domenii cheie precum sanatatea, mediul si educatia. De aici am ajuns la tema evenimentului: “Cum poti schimba Romania in bine cu 318 de milioane de Euro?” HOSPICE Casa Sperantei, impreuna cu alte doua organizatii non-profit, SOS Satele Copiilor si Mai Mult Verde, au estimat ce impact social ar putea genera cu ajutorul sumei respective in domeniile de activitate: sanatate, social si protectia mediului.

De asemenea, am desfasurat o cercetare calitativa in randul a 75 de IMM-uri si a 110 de ONG-uri. Aceasta s-a intitulat “Cum vad firmele si ONG-urile Legea Sponsorizarii” si a analizat nivelul de notorietate in legatura cu prevederile acestei facilitati dar si modul in care ele au fost utilizate. In cadrul evenimentului am vorbit si despre centrul HOSPICE din Bucuresti ca exemplu de proiect care a beneficiat de fonduri considerabile directionate prin facilitatea fiscala.

 
Beneficiari:
Beneficiari directi:
Organizatiile non-profit din Romania (aproximativ 60000), beneficiarii acestor organizatii si societatile comerciale care inregistreaza profit (aproximativ 138000)
 
Beneficiari indirecti:
Nu exista beneficiari indirecti ai proiectului
 
Implicarea beneficiarilor: 
Trei organizatii non-profit (in afara de HOSPICE Casa Sperantei), Asociatia pentru Relatii Comunitare, SOS Satele Copiilor si Mai Mult Verde precum si trei companii (EY, L'Oreal si Lemet) au fost implicate in implementarea proiectului. EY si ARC au fost parteneri iar celelalte organizatii si companii au participat activ la eveniment.
 

Rezultate (eficacitate)
Rezultatele proiectului:
In urma evenimentului din 2014, in perioada 19 - 20 noiembrie 2014 am monitorizat 73 de aparitii in presa scrisa, online si TV iar in urma evenimentului din 2015, in perioada 25 noiembrie – 4 decembrie 2015 am monitorizat 39 de aparitii online. Am anexat la aplicatie comunicatul de presa din 2015.
 
Conform datelor de la ANAF in 2014 fata de anul precedent a crescut procentul societatilor comerciale profitabile care au folosit facilitatea fiscala de la 16% la 21%. Suma directionata a crescut si ea cu 31.088.165 lei (+6%).
In cadrul evenimentului din 2015 am realizat un material video cu testimoniale din partea participantilor cheie (reprezentanti ai organizatorilor, ONG-urilor si companiilor), material folosit pentru promovarea ulterioara a facilitatii fiscale (am anexat materialul video la aplicatie).
 
Desi nu este posibila stabilirea numarului de persoane din grupul tinta la care au ajuns informatiile transmise de noi, consideram ca mesajul nostru a fost unul clar, prezentand corect mecanismul si beneficiile facilitatii fiscale atat pentru sectorul non-profit cat si pentru secotorul de afaceri. De asemenea este greu de masurat schimbarea generata strict de proiect in comportamentul publicului tinta. Aceste schimbari sunt generate de un efort comun de informare si educare, pe termen mediu si lung, din partea mai multor actori ai societatii. 
 
Vom solicita un nou set de informatii de la ANAF pentru a urmari evolutia indicatorilor in 2015 fata de 2014.
 
Resursele umane implicate:
Echipa de proiect a fost formata din 3 persoane din partea HOSPICE Casa Sperantei (Director de Fundraising si Comunicare; Specialist de Comunicare si Brand Manager), 3 persoane din partea EY (Head of Branding, Marketing and Communication; Manager Asistenta Fiscala si Corporate Communication and CSR Officer) si 2 persoane de la ARC (Director Dezvoltare Resurse, Director Comunicare). Implicarea persoanlor din echipa de proiect a fost part-time.
 
Implicarea voluntarilor:
Proiectul nu a implicat participarea voluntarilor.

Roluri /responsabilitati ale partenerilor proiectului:
HOSPICE Casa Sperantei - organizarea si gazduirea evenimentului, trimiterea invitatiei catre presa, solicitarea datelor de la ANAF si prelucrarea lor, centralizarea datelor si intocmirea prezentarii, intocmirea si trimiterea catre presa a comunicatului 
 
EY - furnizarea si prezentarea de date privind facilitatea fiscala, prelucrarea si prezentarea datelor din cadrul cercetarii calitative, trimiterea catre presa a comunicatului
 
ARC - colectarea datelor de la IMM-uri si ONG-uri pentru cercetarea calitativa, trimiterea catre presa a comunicatului
 
Buget - 500 lei
 
Contributiile in natura:
Proiectul nu a implicat contributii in natura.
 

Evaluare
Obstacole majore intampinate:
Cel mai mare obstacol a fost lipsa timpului. Proiectul a fost asumat de toti partenerii implicati ca o responsabilitate aditionala fata de cele de baza, implicarea tuturor fiind voluntara.
 
Lectii invatate:
Dorim sa continuam proiectul si in acest an. Ce credem ca se poate imbunatati este organizarea evenimentului la inceputul lunii noiembrie astfel incat societatile comerciale sa aiba mai mult timp pentru a asimila informatiile si a actiona (pana la inchiderea anului fiscal). De asemenea dorim sa avem o acoperire mai buna in presa astel incat informatiile sa ajunga la cat mai multe persoane din publicul tinta. Pentru asta trebuie sa avem un proces mai riguros de a invita presa la eveniment si de a face follow-up.
 
Calitatile proiectului:
O calitate a proiectului este faptul ca a identificat un potential imens pentru a directiona fonduri catre proiectele sectorului non-profit (318 milioane de euro fonduri ce pot fi directionate fata de 126 de milioane de euro fondurile directionate). Modalitatea de abordare pragmatica este de asemenea o calitate (solicitarea datelor statistice de la ANAF, prelucrarea lor, estimarea potentialului). Eficienta este de asemenea o calitate, cu un buget redus si resurse umane moderate, mesajul poate ajunge la multe persoane din target prin presa.

Informatii relevante despre proiect pentru a argumnenta inscrierea acestuia in cadrul sectiunii “Proiecte si campanii de Responsabilitate Sociala” 
Proiectul reflecta responsabilitate sociala nu numai din partea partenerului din sectorul de business (EY) ci si o responsabilitate sociala din partea ONG-ului initiator (HOSPICE Casa Sperantei) dincolo de domeniul de activitate de baza (ingrijire paliativa). HOSPICE Casa Sperantei doreste prin acest proiect sa indemne si alte organizatii non-profit mari sa aiba initiative similare prin care sa-si puna expertiza si resursele in slujba intregului sector non-profit, dincolo de beneficii proprii directe si imediate.
 
Criterii optionale
Originalitate
Consideram ca elementul de originalizate al proiectului consta in modul de abordare responsabil din partea HOSPICE Casa Sperantei. Organizatia, avand expertiza in utilizarea de catre companii a facilitatii fiscale privind directionarea a pana la 20% din impozitul pe profit catre ONG-uri a decis sa puna in slujba intregului sector non-profit aceasta expertiza. In loc sa foloseasca resursele alocate proiectului pentru a atrage fonduri imediate in mod direct catre cauza sa a decis sa promoveze facilitate fiscala la modul general catre companii si alte organizatii non-profit. HOSPICE considera ca organizatiile mari trebuie sa-si asume o responsabilitate pentru educarea si dezvoltarea intregului sector iar prin acest proiect doreste sa indemne si alte organizatii sa aiba initiative similare.
 

Comunicare
Planul de comunicare:
Proiectul s-a bazat pe comunicarea catre presa a unui set de informatii relevante si cu caracter de noutate astfel incat aceste informatii sa fie preluate si publicate de catre presa. In urma evenimentului s-a trimis un comunicat catre presa, anexat la aceasta aplicatie.

Web site proiect - 20.hospice.ro
 

***
Despre Organizator
Din 1992, HOSPICE Casa Sperantei a initiat si dezvoltat servicii clinice pentru pacienti cu boli incurabile, precum si programe educationale pentru profesionisti. Rolul de pionierat a fost dezvoltat initial in Brasov, prin introducerea conceptelor de “hospice” si ingrijire paliativa pentru pacienti cu cancer. Pana in prezent, HOSPICE a ingrijit peste 17.500 de pacienti cu boli incurabile, si a instruit mii de profesionisti din Romania, Sud-Estul Europei si statele din Fosta Uniune Sovietica.