Nume proiect: Redirectioneaza.ro
Nume organizatie: Code4Romania
 
Sectiunea/Sectiunile
Comportament civic si participare publica
 
Date generale
Perioada in care s-a derulat proiectul: Ian / 2018 - Mai / 2018
 
Acoperire geografica: Nationala
 
Parteneri: Patria Bank
 
Rezumatul proiectului:
Proiectul Redirecționeaza.ro pleaca de la nevoia de optimizare și simplificare a procesului de colectare pentru formularele de redirectionare a impozitului pe venit. An de an, fiecare roman poate redirectiona un procent de 2 sau 3,5% spre o organizatie caritabila pe care o sustine. Dar din cauza procesului greoi și lipsei informatiilor centralizate despre ONG-urile pe care le-ar putea sustine multi romani aleg sa nu redirectioneze acest procent.
 
In acelasi timp ONG-urile au o capacitate limitata de colectare, si multe dintre ele depind de voluntari care trebuie sa petreaca ore in sir pe strada pentru a aduna formularele, au putine resurse pentru a dezvolta o solutie tehnica proprie, iar acoperirea lor de obicei se rezuma la aria geografica restransa a orasului/localitatii in care activeaza, fara a putea colecta formulare de la cetateni din alte regiuni. 
 
Redirectioneaza.ro rezolva aceste probleme. Prima prin simplificarea completarii formularului via website și a doua prin centralizarea tuturor ONG-urilor participante pe o singură platforma, de unde un potential sustinator poate alege organizatia favorita. 
 
Rezultatele pentru anul 2018 au fost: 
- 542 de ONG-uri inscrise in platforma, 
- 2808 formulare completate in platforma. Numarul exact de formulare generate de proiect ar putea fi insa mult mai mare gratie optiunii oferite utilizatorului de a descarca un formular precompletat cu datele unui ONG si de a le distribui mai departe
- 16.000+ afisari ale site-ului in 45 de zile de activitate
 
În anul 2019 am continuat efortul de popularizare a Redirectioneaza.ro, si am dublat rezultatele de pe 2018 in jumatate din timp. Un numar de peste 1000 de ONG-uri si-au reluat activitatea pe platforma imediat ce formularul pe 2019 a fost emis de autoritatile competente.
 
Relevanta (context)

Contextul initierii proiectului:
Pornind de la aproape 5 milioane de angajati din Romania (2017) si de la salariul mediu brut de 4162 lei am ajuns la concluzia ca anual aproximativ 26.349.622 lei ar putea fi redirectionati catre sectorul ONG, care are o mare nevoie de finatare. Dupa discutii cu parteneri ONG am hotarat sa facem tot posibilul sa ne apropiem de aceasta cifră. 
 
In acelasi timp, utilizatorului principal, cetateanului care redirectioneaza acest impozit, i-am oferit o experienta similara cu cea pe care o are zi de in interactiunea cu restul serviciilor pe care le utilizeaza. Intr-un spatiu digitalizat (tranzactii online, cumparaturi online, retele sociale etc) a fost esential sa digitalizam si sa aducem la acelasi standard de simplitate a utilizarii procesul de redirectionare pentru a mentine omul in aceeasi zona de confort si familiaritate.
 
Scopul si obiectivele:
Obiectivul principal e facilitarea completarii si colectarii de formulare 230. Acest fapt a generat o suita de obiective secundare: 
- Centralizarea cat mai multor ONG-uri pe o platforma comuna in care sa isi prezinte pe scurt activitatea
- Oferirea de optiuni cetatenilor care nu au luat inca o decizie cu privire la tinta redirectionarii;
- Un numar cat mai mare de formulare completate intr-un interval cat mai scurt;
- Facilitarea colectarii de formulare 230 pentru organizatii care nu ar fi avut capacitatea de a colecta din teritoriu;
- Promovarea ONG-urilor si a rezultatelor lor catre public
 
Principalele activitati: 
Dupa o etapa initiala de cercetare care a inclus descoperirea modului in care ONG-urile isi desfasoara campaniile de colectare a formularului 230 am cartografiat cele mai frecvente probleme care apar in acest proces. Ele sunt, asa cum am mentionat: 
- Lipsa de resurse umane care sa fie trimise in teren pentru informarea cetatenilor si colectarea formularelor 
- Lipsa capacitatii tehnice si a resurselor specializate care sa le ofere o solutie digitala personalizata
- Lipsa capacitatii si a resurselor de comunicare online catre publicul larg.
 
Dupa acesta identificare, am analizat care sunt cele mai simple si eficiente moduri de ”traducere” a formularului din analog in digital si cat din procesul de colectare si depunere poate fi digitalizat conform legii. Am identificat cele mai dificile momente din completarea formularului si le-am simplificat. (Exemplu - Pentru a evita posibilitatea unei erori umane de introducere gresita a datelor financiare, formularele fiecarui ONG sunt precompletate cu datele acestora, pentru a economisi timp si evita greseli) 
 
Acestui formular eficientizat i-am adaugat date despre ONG pentru a ajuta cetateanul sa se decida mai repede cui vrea sa redirectioneze un procent din impozitul pe venit si i-am oferit si optiunea de a ramane in contact cu ONG-ul dupa depunerea formularului.
 
Proiectul a fost lansat pe 10.04.2018. În 45 de zile, alaturi de Patria Bank am atras peste 500 de ONG-uri in platforma si s-au completat peste 3000 de formulare.
 
Beneficiari

Beneficiari directi:
Beneficiarii directi sunt cele 542 de ONGuri care au participat la campania de colectare a impozitului pe venit pe anul 2018. Anul acesta avem 1034 ONGuri inscrise pe platforma.
 
Beneficiari indirecti:
Publicul larg care acum are un singur loc de unde se poate informa cu privire la activitatea organizatiilor non-profit pentru a decide mai usor catre cine sa redirectioneze, respectiv beneficiarii ONG-urilor din platforma.
 
Implicarea beneficiarilor:
Beneficiarii au integrat platforma redirectioneaza.ro in comunicarea lor uzuala si au distribuit propria lor pagina din platforma pe retelele sociale si in newsletterele lor. Unii au integrat de asemenea si butoane cu trimitere directa catre redirectioneaza.ro in website-urile lor. 
 
Toti acesti beneficiari au primit consultanta la inscriere, suport permanent din punct de vedere tehnic si promovare prin intermediul canalelor de social media ale proiectului. Prin newsletterele recurente, Code for Romania i-a incurajat si le-a oferit cele mai bune practici pentru a maximiza colectarea si i-a tinut mereu la curent cu modificari sau alte informatii utile cu privire la procesul de redirectionare. 
 
Rezultate (eficacitate)

Rezultatele proiectului:
Rezultatele pentru anul 2018 au fost: 
- 542 de ONG-uri inscrise in platforma, 
- 2808 formulare completate in platforma. Numarul exact de formulare generate de proiect ar putea fi insa mult mai mare gratie optiunii oferite utilizatorului de a descarca un formular precompletat cu datele unui ONG si de a le distribui mai departe
- 16.000+ afisari ale site-ului in 45 de zile de activitate
 
O estimare a fondurilor stranse de ONG-uri prin platforma (excluzand formularele personalizate care au fost descarcate si date mai departe sau completate offline), realizat la nivelul salariului minim pe economie este de peste 72.000 lei doar in anul 2018. In acelasi timp, feedback-ul primit din partea ONG-urilor a fost unul extrem de pozitiv, multi confirmandu-ne ca au reusit cu ajutorul acestei platforme sa atinga o audienta la care nu ar fi avut altfel acces in nicio alta forma. De exemplu, ONG-uri care activeaza in urban mic si care acum au putut sa colecteze formulare de la cetateni din alte judete ale tarii fara sa fie nevoie sa se deplaseze acolo si fara niciun cost suplimentar. 
 
Resursele umane implicate:
Olivia Vereha - Coordonator
Andrei Onel - Technical Lead
Andrei Ionita - Infrastructura
Dana Pascu - Planning Comunicare
Elena Gherasim - Social Media
Eliza Cosman - Comunicare
 
Implicarea voluntarilor:
Intreaga echipa a proiectului a livrat activitatile cuprinse in proiect in regim pro-bono. Toate persoanele mentionate la punctul anterior sunt membri voluntari ai Code for Romania care activeaza in unul sau mai multe proiecte ale organizatiei. 
 
Roluri /responsabilitati ale partenerilor proiectului:
Principalul partener al proiectului a fost Patria Bank, care ni s-a alaturat pe tot parcursul lansarii si comunicarii acestuia sprijinindu-l prin productia de materiale de promovare (stickere, tricouri, postere),prin diseminarea informatiei catre audienta sa externa si interna (newslettere in cadrul companiei, display de formulare si informatii utile in sucursale, comunicate de presa etc) si prin campanii de Google Ads si Facebook ads. 
 
Buget
Bugetul total al proiectului: 98.918 lei
 
Contributiile in natura:
Proiectul redirectioneaza.ro a fost realizat in intregime pro-bono. Bugetul de 98918 a fost obtinut in-kind dintre care urmatoarele au fost contributii in natura: 
- 2802.60 reprezentate de costuri de gazduire, domeniu si aplicatii 3rd party
- 4750 reprezentate de costuri de productie de materiale de comunicare
- 7125 reprezentate de costuri de reclame Facebook si Google 
 
Evaluare

Obstacole majore intampinate:
Principalele obstacole cu care ne-am confruntat au fost timpul foarte scurt de depunere a formularelor 230 si lipsa unei finantari care sa ne permita sa atingem mai multe ONG-uri si mai multi cetateni in acelasi interval de timp.
 
Lectii invatate:
Una dintre lectiile invatate pe parcursul campaniei de lansare a fost că publicul larg are nevoie de informatii despre cum functioneaza redirectionarea de impozit pentru a face ideea mai atractiva. Platforma ajuta astazi si la diseminarea unor informatii despre procesul de redirectionare, cum ajung banii la partenerii ONG, la ce ajuta banii redirectionati etc. Unul dintre lucrurile pe care le-am schimba dacă am incepe din nou proiectul ar fi atragerea mai multor parteneri care să sprijine si sa ajute la diseminarea informatiei in cat mai mult din teritoriu.

Calitatile proiectului:
Proiectul Redirectioneaza se deosebeste de alte incercari de a digitiza formularele de donatie prin faptul ca functioneaza si ca o platforma de centralizare a ONG-urilor. Astfel donatorul are ocazia de a compara diferite organizatii pentru a decide unde sa isi doneze procentul din impozit. 
 
Mai mult, site-ul Redirectioneaza si pagina sa de Facebook ofera date despre procesul de donatie si procesul prin care fondurile ajung la ONG-uri.
 
Nu în ultimul rand, prezenta pe site ofera unor ONG-uri cu resurse umane limitate ocazia de a atrage sustinatori din zone ale tarii unde in mod normal nu ar avea acces indiferent daca acestea au sau nu o platforma proprie web sau profiluri sociale.
 
Comunicare
 
Planul de comunicare:
Planul de comunicare al proiectului redirectioneaza a fost unul mixt, axat atat pe comunicarea online cat si pe materiale offline, distribuite in principal in librariile Carturesti in capitala. 
 
Actiunile de comunicare au cuprins: 
- Newsletter recurent catre ONG-uri 
- Newsletter extern catre comunitati
- Google si Facebook ads catre ONG-uri si catre publicul larg
- Comunicate de presa 
 
 

***
Despre organizator
Scopul Code for Romania este de a dezvolta solutii tech pentru probleme sociale. Asociatia noastra reuneste specialisti in IT, UX, comunicare, analiza, data scientists si cercetatori ce lucreaza impreuna pentru transformarea digitala a tarii. Ca a doua cea mai mare comunitate de civic technology din lume dorim sa ajutam la dezvoltarea sectorului ONG, la debirocratizarea administratiei si la rezolvarea problemelor sociale. Impreuna lucram pentru a aduce un upgrade Romaniei.